Toon posts:

Linux server opzetten

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een totale newbie op linux gebied. Maar wil graag toch ervaring opdoen met dit besturingssysteem.

Ik kan nl binnenkort een oude 486DX33 mhz krijgen. Nu wilde ik graag hierop linux zetten.En die laten fungeren als server voor Internet deling.

Zoals ik begrepen had uit andere postings, kan ik het beste een draaien zonder Grafische Interface, gezien mijn specs.(slackware, Debian)

Maar nu heb ik enkele vragen

-Kan een linux server vanaf een client beheerd worden? (heb nl op moment nog geen extra monitor)

-Kan ik linux ook instellen als Authenticatie server? (Als een soort PDC)

-En (zal wel heel stomme vraag zijn) kan linux makkelijk dienst doen als server voor window Clients?

Alvast hartelijk bedankt.

Een Windows gebruiker :)

P.S. In die computer zit een 34o Mb HD. Is dit groot genoeg voor wat ik wil?

• oXygeN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-07 15:13

oXygeN

oftewel oxje...

Ja, een linux server kan vanaf een windows bak bediend worden met telnet/ssh (ssh is veiliger)

Wat je met authenticatieserver bedoelt weet ik niet

En als server voor windows clients... tja watvoor server? :)

En ja, als je een beetje propt is 340 mb wel genoeg, zolang je maar geen xfree86 installed

\o/

• VlaFlip
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

VlaFlip

format c: , weg d'r mee!!

Voor wat info hoe je de deling van inet met linuxbak doet moet je effe kijken op http://www.linux-nl.cx
hier staat alles vrij duidelijk uitgelegd.

verder zou ik aanraden om redhat 5.2 te pakken zonder X (de grafische interface)

omdat bij redhat IPmasquerading al in de kernel zit gebakken en bij debian/suse/slackware niet

installeer als je de zooi aan de gang hebt SSH en log in met een client als PuTTY en je kan gewoon bijna alles als root doen.
ik weet alleen niet of je bak wil booten zonder monitor, maar dat is een kwestie van uittesten. En anders ruk je de monitor gewoon van de draaiende machine af (niet echt netjes, maar het werkt wel...)

Geef je muis af en toe een stukkie kaas

• VlaFlip

VlaFlip

oja, en die server voor windows clients kan prima, als je bedoelt bestanden delen enzo...
installeer hiervoor samba (zal wel standaard gaan)

• VlaFlip

VlaFlip

340 meg is zat,
je kan er zelfs nog een }:O op knallen

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-03 11:08

charlie

?*?

Op dinsdag 21 november 2000 12:01 schreef VlaFlip het volgende:
verder zou ik aanraden om redhat 5.2 te pakken zonder X (de grafische interface)

omdat bij redhat IPmasquerading al in de kernel zit gebakken en bij debian/suse/slackware niet
Ik draai al lang Suse, (vanaf versie 6.1), en die had ook al ipmasq in de kernel ingebakken. De meeste pc starten op zonder monitor, meestal kan je zelfs in de bios instellen om zonder keyboard op te starten (doe ik trouwens)
Samba is de gedroomde tool voor filesharing onder windows.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-08 11:46

McMiGHtY

- burp -

Samba kun je gebruiken als PDC,kweet alleen niet of filesharing nuttig is met zo weinig schijfruimte

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.

Ga dus maar gewoon aan de slag en zie wel hoe het gaat.

Maar het is dus mogelijk wat ik wil. Wat betreft server is het alleen voor inet deling

Lunatec

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-08 16:35

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
[probeer eens 1 keer op enter te drukken ipv 2 keer]

Wat betreft internetsharing is een floppydrive al genoeg ;) www.linuxrouter.org voor meer info :)

Slackware is idd ook een handige optie, heb het hier ook, totaal heb ik dan 450 meg geïnstalleert (inc. kernel-source & development, dat kun je er normaal uitlaten als je niet teveel space kwijt wil)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Verwijderd

Voor routers gebruik je lrp (http://www.linuxrouter.org) Werkt perfect. Maar als je echt linux wilt leren kennen dan kun je misschien beter een volledige distro kiezen. Dat zou dan debian zijn!

>:)
Pagina: 1