Toon posts:

Asus P4B533 geluid problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 187 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Matched: p4b533, winamp, 2
Ik heb een probleem met het installeren van een nieuwe pc. Zoals iedereen van ons wel vaker gebeurd moest ik een pc van een kennis installeren. Geen probleem, hele installatie liep lekker, geen foutmeldingen

Maar het probleem: waar is het geluid?

moederbord is een P4b533

Ik probeerde de drivers te installeren van de asus cd. Maar via het standaard menu krijg ik niet eens de mogelijkheid drivers voor audio te installeren.

Nu heb ik handmatig iets van die cd afgeplukt, namelijk voor AC 97.

Maar als ik afspeel bv in winamp

Bad directsound driver. Please install proper drivers or select another configuration.
.
Error code: 88780078

Tja, lijkt dus gewoon een driver probleem. Heel vreemd, want er is geen enkele melding te vinden over hardwareproblemen, ook niet tijdens install. Bij audio enz kan hij gewoon niks vinden, dan zegt i dat er geen geluidskaart aanwezig is.

Op de cd staat in de audio dir ook nog andere drivers, maar die weigert i te installeren omdat ik niet over zo'n geluidschip zou beschikken.

Mijn vraag: Staat die geluidschip standaard uit in de bios ? zo ja, hoe activeer ik hem dan? of moet ik moeilijk doen op het moederbord?

2e vraag: welke drivers moet ik hebben, en waarom pakt die cd de drivers niet, omdat hij niet geactiveerd is?

Eigelijk geeft xp dus nu aan dat er helemaal geen geluidskaart aanwezig is

Het probleem is dat ik vanmiddag daar weer naar toe ga om het in orde te maken, dus ik kan nu zelf geen dingen checken. Dus ik hoop op wat hulp hiero :-)

Alvast bedankt

Verwijderd

Geen matches
Ik zou inderdaad even kijken of hij aan staat in de Bios, en of je misschien eerst een jumpertje op het moederbord moet verwisselen. Bij de papieren die je bij je moederboard kreeg staat dat allemaal uitgelegd. Heb je de computer zelf inelkaar gezet of kant en klaar gekocht? (heeft het geluid het al een keer gedaan?)

Verwijderd

Geen matches
check is in de bios onder Intergrated Peripherals of hoe je het schrijve mag, hier staat meestal je onboard sound netwerk raid ect ect opties:)

Verwijderd

Geen matches
volgens mij had ik ook al iets gelezen over dat moederbord dat er meer prblemen mee warern... volgens mij is er ook een bios update voor dat bord en dan zal hij ook wel weer werken

Verwijderd

Topicstarter
Matched: 2
Verwijderd schreef op 12 april 2003 @ 11:32:
Ik zou inderdaad even kijken of hij aan staat in de Bios, en of je misschien eerst een jumpertje op het moederbord moet verwisselen. Bij de papieren die je bij je moederboard kreeg staat dat allemaal uitgelegd. Heb je de computer zelf inelkaar gezet of kant en klaar gekocht? (heeft het geluid het al een keer gedaan?)
in principe kant en klaar gekocht. Maar behalve de software, dus heb het vermoeden dat dit verder nog niet getest is ofzo.

Is er iemand met hetzelfde moederbord die aan kan geven wat er moet komen te staan bij hardware, en welke drivers de goede zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 April 2003 @ 11:43:
volgens mij had ik ook al iets gelezen over dat moederbord dat er meer prblemen mee warern... volgens mij is er ook een bios update voor dat bord en dan zal hij ook wel weer werken
bios update? daar ben ik niet zo dol op.....Maar dit moederbord is toch alweer iets ouder? dan zou je eigelijk verwachten dat er wel een uptodate versie was.

Weet je ook waar je het hebt gelezen? ook hier op got? in de search kon ik niks vinden dat over dit onderwerp ging (geluid dan he)

alvast bedankt voor de antwoorden heren

• Remko_
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-02 06:27

Remko_

[IRF]

Kijk eens bij het 2e pci slot van onder of je jumper van het geluid wel goed staat :)
het wil namelijk wel eens gebeuren dat die op 1/2 staat maar moet op 2/3 1/2 is voor als je er bv een audigy in wil ramme want in bios uit zetten wil nooit echt goed

[ Voor 146% gewijzigd door Remko_ op 12-04-2003 12:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Remko_ schreef op 12 april 2003 @ 12:02:
Kijk eens bij het 2e pci slot van onder of je jumper van het geluid wel goed staat :)
het wil namelijk wel eens gebeuren dat die op 1/2 staat maar moet op 2/3 1/2 is voor als je er bv een audigy in wil ramme want in bios uit zetten wil nooit echt goed
Als ik er ben zal ik eens kijken. Al geef ik er natuurlijk de voorkeur aan niet te gaan rommelen met jumpers enz. Veel ervaring heb ik daar niet mee (al zal het wel goed in de handleiding staan)

Maaruh zijn er mensen met hetzelfde moederbord met vergelijkbare ervaringen? en staat dit inderdaad in de bios standaard uit? Zou helemaal mooi zijn als iemand met een zelfde moederbord stap voor stap dit neer zou kunnen zetten, dan kan er ook niks fout gaan ;)

Andere vraag: Het probleem kan dus wel voorkomen uit het gewoon uitstaan van dit ding in de bios?

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
heren, mijn dank is groot. Probleem was relatief eenvoudig op te lossen in de bios, bedankt iedereen!

Verwijderd

Matched: p4b533, 2
Verwijderd schreef op 12 April 2003 @ 12:00:
[...]

bios update? daar ben ik niet zo dol op.....Maar dit moederbord is toch alweer iets ouder? dan zou je eigelijk verwachten dat er wel een uptodate versie was.

Weet je ook waar je het hebt gelezen? ook hier op got? in de search kon ik niks vinden dat over dit onderwerp ging (geluid dan he)

alvast bedankt voor de antwoorden heren
nou ik heb dan de P4B533-E maar ik zal ff kijke of ik het kan vinden want ik zocht toen naar mijn mobo en toen kwam ik iets tege voor de P4B533 serie.
Pagina: 1