Self-repair gebroken TFT?

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• WieMie
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

WieMie

WieMie Actief

Topicstarter
Nadat er iemand op het scherm van m'n laptop is gaan staan zaten hier een aantal barsten in. Een deel van het scherm was zwart. Nu leven we 4 weken later, en valt het mij op dat een deel van het scherm wat eerst zwart (kapot) was, het nu weer doet, en een ander deel kapot is. Delen van het scherm waar ik dus van dacht dat die dood waren werken nu dus weer... Ik dacht dus dat dat niet kon, maar blijkbaar wel. Is mijn vraag, hoe kan dit, en belangrijker, hoe kan ik dit sturen/versnellen... Nieuw scherm is helaas niet te vinden...

Nog ff een before&after foto... Bovenste is van 4 weken geleden, onderste van gisteravond.
Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/bas.oosterkamp/2.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/bas.oosterkamp/1.JPG

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 25-05 17:40

Stoffel

Engineering the impossible

lijkt me heel sterk dat dit nog goed gaat komen, en daarbij, Opslagmedia & I/O Controllers ?

• WieMie
  • Niet online

WieMie

WieMie Actief

Topicstarter
_-SToFFeL-_ schreef op 12 April 2003 @ 00:23:
lijkt me heel sterk dat dit nog goed gaat komen, en daarbij, Opslagmedia & I/O Controllers ?
Zoals ik al zie, ben best wel beetje moe :o misschien toch eens wat slaap in gaan halen :o

Ik had er ook weinig vertrouwen in, maar het onmogelijke lijkt gebeurt...

Verwijderd

Ik kan met zekerheid zeggen dat jou schermpje overleden is.. Gecondoleerd.

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

Tenzij het een demo-model is van een flink aantal ruggen voor het Amerikaanse leger om in-field computers te kunnen beschadigen en daarna weer te gebruiken zonder ze langs de TD hoeven sturen, zou ik het vieze vermoeden hebben dat dit niet meer in orde komt ;)

You can't have everything. Where would you put it?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dit krijg je niet gerepareerd :) Sorry

• WieMie
  • Niet online

WieMie

WieMie Actief

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 April 2003 @ 00:27:
Ik kan met zekerheid zeggen dat jou schermpje overleden is.. Gecondoleerd.
Zover was ik ook al... Naja, dat is ook de reden dat ik 'em heb (kadotje, anders werd het kliko...), was eerst niet van mij. Pas sinds die barst.

Toch is er wel een beetje mee te werken, maar als het mogelijk is die zwarte vlek kleiner/weg te krijgen wil ik weten hoe, het kan dus wel... :) nieuwe schermen zijn voor deze niet te vinden... (is slechts 8.4")

• dreeke
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Wat voor een laptop is het? Hang er een adapter aan en je hebt een pracht van een MP3 speler voor in de auto.

Of hang er 2 USB netwerkkaarten aan en je hebt een server. Ik zou het niet weggoien

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OM > OH :)

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:24
Je kunt natuurlijk ook gewoon een los LCD schermpje kopen en die aansluiten via de VGA :X

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een laptop met een scherm van 8.6" lijkt mij niet voldoende om dienst te doen als mp3 speler en USB poorten zal ie ook niet hebben vermoed ik.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• WieMie
  • Niet online

WieMie

WieMie Actief

Topicstarter
8.4":P
USB: 1x

Is een Acer Travelmate 312T, kan op zich best als mp3 server dienstdoen,maar was niet het plan.Heb op 't moment geen andere laptop, dus moet het hier maar mee doen.

Maar, zijn er andere mensen die iets vergelijkbaars hebben meegemaakt?een scherm wat zichzelf repareert? Wat zijn die zwarte vlekken eienlijk? wellicht dat dat iets kan verklaren.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Is dat geen Plasma ofzo :?

bv als je met je nagel op het display van een rekenmachine drukt :D

[ Voor 59% gewijzigd door Glashelder op 12-04-2003 01:02 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

ben daar ook wel eens me bezig geweest, maar kapotte lcd/tft schermen zijn vaak onmaak baar. zeker in deze staat.....

Verwijderd

Nadat er iemand op het scherm van m'n laptop is gaan staan zaten hier een aantal barsten in.
Dus stel jij die persoon aansprakelijk, en betaald zijn/haar verzekering jouw een nieuw scherm..

//edit
dit scherm is kapot. Dat krijg je niet meer heel.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2003 13:01 ]

Verwijderd

idd hier heb je toch een verzekring voor, dan bedoel ik niet je eigen maar van de persoon die op je scherm is gaan staan. mmmm ik vraag mij toch af hoe je op een latop gaat staan ?
of had je de laptop in een tas zitten die op de grond lag ? ... maar in iederegval lijkt mij dit gewoon een werkje voor de verzekering. als het goed is, is een ieder persoon gewoon WA verzekerd.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op veel beurzen zie je lui die laptop schermpjes verkopen. Normaal kun je er geen donder mee omdat de connectors proprietary digitale gevallen zijn die niet zomaar op enig desktop hardware aan te sluiten zijn. Maar jij zou er wel wat aan kunnen hebben. Probeer (uit Acer tech docs) de preciese partnr en modelnr van die scherm te achterhalen en ga wat beurzen afstruinen (tip: PC Dump in A'dam op 26-4) om te zien of je vervanging kunt vinden.
Door The Dolf - Saturday 12 April 2003 00:49

Een laptop met een scherm van 8.6" lijkt mij niet voldoende om dienst te doen als mp3 speler en USB poorten zal ie ook niet hebben vermoed ik.
Uhm, sinds wanneer kun je de overige specs van een laptop aflezen aan schermgrootte :?

17" impliceert vrij nieuw, maar er verschijnen nog steeds (sub=)notebooks met 8" schemen :o

Oslik blyat! Oslik!

• WieMie
  • Niet online

WieMie

WieMie Actief

Topicstarter
Alle nummers ed heb ik al. heb scherm al uit laptop ook gehad...
HLD0804-040020
Hosiden and Philips Display Corp. MADE IN JAPAN
(en nog wat serienrs ed.)

Verzekering, tja... zoals ik al zei, hij was oorspronkelijk niet van mij, oude eigenaar is er zelf op gaan staan geloof ik, dus gaat niet werken. Ding is trouwens 5 jaar oud oid.

Hoorde vandaag van iemand dat het eea met onderdruk te maken zou kunnen hebben. Zwart zou een plaats zijn waar kristallen weg zijn. door onderdruk (?) zou een deel van kristallen van een andere plaats kunnen worden gezogen. De zwarte vlek blijft dus even groot (of groeit), maar verplaatst.

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:22
probeer eens met een zuignap de vlek weg te zuigen... misschien helpt het een beetje, maar ik eigenlijk ben ik bang dat ie overleden is.

Adjust non olet, plerumque...

• WieMie
  • Niet online

WieMie

WieMie Actief

Topicstarter
Heb met een zuignap wat geprobeerd... Zwarte vlek wordt groter (logisch, minder kristallen in de buurt), als ik zuignap loslaat stromen deze terug. Door nu druk uit te oefenen op een stuk scherm wat ik wil 'opofferen' kan ik de uiteindelijke zwarte vlek sturen... Maar, werkt niet echt geweldig.

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:00

LopeZ

Too much is never enough

Move OH -> VB :)

• WieMie
  • Niet online

WieMie

WieMie Actief

Topicstarter
zit nu achter deze laptop te werken... De plaats waar ik vanmiddag zuignap heb geplaatst is nu bijna helemaal hersteld, zonder dat de zwarte vlek groter is geworden :):):) Morgen de rest eens behandelen :)

• ComBax
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-12-2021
Je kan misschien op zoek gaan naar een identiek model waarvan de rest defect is maar het scherm nog in orde...

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

Je bent nog steeds van plan om er mee te rommelen? Laat anders nog wat foto's zien, 'k vind het wel een aardig topic om te volgen. (Ook al ben ik er van overtuigd dat het niet meer helemaal goed komt)

You can't have everything. Where would you put it?

• WieMie
  • Niet online

WieMie

WieMie Actief

Topicstarter
tweakerbee schreef op 14 april 2003 @ 00:32:
Je bent nog steeds van plan om er mee te rommelen? Laat anders nog wat foto's zien, 'k vind het wel een aardig topic om te volgen. (Ook al ben ik er van overtuigd dat het niet meer helemaal goed komt)
Ik weet ook dat het niet meer goedkomt... Toch probeer ik het te verbeteren...

Helaas is een nieuw scherm nergens meer te vinden (heb al alle veilingsites en V&A's geprobeerd... ook reparatiebedrijven hebben geen nieuwe meer :() Het blijkt dus wel mogelijk te zijn te sturen, en op die manier een deel van je scherm op te offeren. En dat is waar de discussie hier over gaat.

• WieMie
  • Niet online

WieMie

WieMie Actief

Topicstarter
Heb laptop (zoals gewoonlijk) mee naar school genomem, doe ém open vannochtend, alleen wit scherm :( ben bang dat íe nu echt definitief dood is :(

• WieMie
  • Niet online

WieMie

WieMie Actief

Topicstarter
Ik krijg net van iemand een mailtje, die heeft zo'n scherm liggen (E120 :S) maar is een "HLD0804-010310" terwijl er een "HLD0804-040020" is dit hetzelfde scherm? (beide van Hosiden/Philips) en natuurlijk, is dit een redelijke prijs... Hoor trouwens net dat 50% door familie wordt betaald :D

• mc_Emperor
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-07 11:27
WieMie schreef op 15 april 2003 @ 20:18:
Ik krijg net van iemand een mailtje, die heeft zo'n scherm liggen (E120 :S) maar is een "HLD0804-010310" terwijl er een "HLD0804-040020" is dit hetzelfde scherm? (beide van Hosiden/Philips) en natuurlijk, is dit een redelijke prijs... Hoor trouwens net dat 50% door familie wordt betaald :D
Als je de kosten van dat scherm vergelijkt met wat je bij Acer voor een nieuwe moet betalen dan is het niet veel. Wat je jezelf moet afvragen is of de laptop het waard is om 120 euro voor uit te geven. Dan moet je uitzoeken wat een tweedehands vergelijkbare laptop kost. Ik heb mijn toshiba tecra 8100 met kapot scherm verkocht omdat ik het niet waard vond om een nieuw scherm te kopen. Ik wilde er ook een dvd in en als ik dan alles optelde dan kon ik al een goedkope nieuwe laptop kopen.

Ik denk dat omdat de eerste nummer hetzelfde is het scherm wel moet passen. Zelfde maker, zelfde afmeting. Misschien is het tweede een soort productienummer en daardoor anders.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:44
is er geen ander flaptopje te koop van een paar jaar oud ?? dan kun je je ouwe weflikkeren of als routertje in de meterkast dumpen

De wijzen komen uit het Oosten!

Verwijderd

120 euro voor zo'n scherm is niet duur. Als de "iemand anders" zelfs nog de helft betaalt, dan ben je maar 60 euro kwijt om je laptop te repareren. Ik zou dat zeker doen, mits het andere scherm past, natuurlijk.

• richardt
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-03-2025
Ik heb WieMie gisteren dat scherm kunnen verkopen omdat het toch niet bleek te werken op mijn travelmate-Kloon (mitsubishi Amity-CN2). Ondanks het feit dat de specs van het display hetzelfde waren en het typenummer vrijwel identiek was (HLD0804-010310 vs HLD0805-010110) bleek het toch niet te werken. De pinout van de flatcable is omgedraaid (pin 40 zat bij op 1 en bij 1 op 40). Als je de flatcable 180 graden draait, dan is de pinout nog wel gelijk, maar dan past de connector niet meer.

Hoe dan ook, ik kreeg gisteren een mailtje dat het allemaal goed blijkt te werken. Misschien wil WIeMie nog wel een aantal foto's plaatsen van zijn ge-reincarneerde laptop.

edit:
Die van mij doet nu alsnog met alle plezier dienst als mp3-unit in de auto...

[ Voor 8% gewijzigd door richardt op 24-04-2003 11:09 ]

• WieMie
  • Niet online

WieMie

WieMie Actief

Topicstarter
Nou ja, bij deze dan...

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/bas.oosterkamp/laptop.jpg

Hij werkt nu weer... Volgende missie: geheugen :P
Heb er maar een Big Mac doosje naast gezet voor een idee hoe groot (klein) dat ding nu eigenlijk is...

Verwijderd

Zon dingetje zou ik dus nooit wegdoen.. lekker klein en tjill :)
Pagina: 1