[Virtualdub] Interlaced output bij capture

Pagina: 1
Acties:

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik heb al een aantal programma's gebruikt om video te capturen naar VCD, maar de kwaliteit laat toch steeds te wensen over (ook al is het VCD). Nu had ik dus bedacht om Virtualdub te gebruiken om te capturen naar full PAL resolutie (720 x 576) en dat om te zetten naar VCD of misschien wel SVCD (of DivX, boeien, daar gaat het niet om). Ik heb nu een aantal problemen bij het capturen, waarbij ik de guide op doom9.org heb gebruikt om alles in te stellen.

- Ik kan geen PAL systeem instellen. Hierdoor ziet het beeld er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.dj-triplem.com/urpicshere/fok/capture.jpg

Als ik eerst een ander programma start (in dit geval WinVCR II, waarin ik wel PAL opties kan instellen), dat afsluit en dan Virtualdub start werkt het wel, maar dit is een beetje omslachtig. Heeft Windows ergens een standaard instelling zitten hiervoor en, zo ja, kan ik die veranderen?

- De resolutie / data mode kiezen is omslachtig. In de guide van doom9.org staat hierover: "In the frame size box you have to choose the appropriate resolution depending on your card (704-768 * 576). In my case (ATI Radeon) I choose 720*576. For Data format choose YUY2. Which data format you choose depends on your hardware. If YUY2 doesn't work, try another.". Ik heb enorm zitten kloten en ik kan nu wel capturen met UYVY (de eerste keer dat ik die kies krijg ik een unsupported mode error, maar de tweede keer kan het ineens wel), maar kan ik er niet op een andere manier achterkomen welke modes mijn kaart (Sparkle Geforce 4 Ti4200 128 Mb) ondersteunt?

- Ik krijg interlaced output. Dit is nog wel het grootste probleem van allemaal. Als ik capture met andere programma's heb ik dit probleem niet, maar zo ziet mijn output eruit als ik Virtualdub gebruik (klik om te vergroten):

Afbeeldingslocatie: http://www.dj-triplem.com/urpicshere/fok/capture2.jpg

Heeft dit te maken met dat UYVY gedoe? Ik weet niet zo heel veel van interlacing, het heeft iets met field order te maken volgens mij? Ik heb in Virtualdub de optie Swap Fields (in het Video menu) geprobeerd maar dan ziet het er zo uit (klik om te vergroten):

Afbeeldingslocatie: http://www.dj-triplem.com/urpicshere/fok/capture3.jpg

Iemand tips/oplossingen?

[ Voor 12% gewijzigd door TripleM op 12-04-2003 00:12 ]

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Interlaced is normaal. Daar doe je niks aan (ja behalve deinterlacen).
Die andere programma's doen dat de-interlacen al voor je zonder dat je het uit kan zetten, VirtualDub laat alle filters eraf.

Het kiezen van een zender of PAL/NTSC moet met de software gebeuren van de kaart. Of je kiest bij capture sourde de goede opties.

Er staan al vaste resoluties in VirtualDub en die hoef je maar 1x in te stellen.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• TripleM
dreeke schreef op 12 April 2003 @ 00:12:
Interlaced is normaal. Daar doe je niks aan (ja behalve deinterlacen).
Die andere programma's doen dat de-interlacen al voor je zonder dat je het uit kan zetten, VirtualDub laat alle filters eraf.
Hmm okee, maar dan wil ik graag een deinterlace filter laten meedraaien. Kan dat?

-edit- Ik probeer t maar het lukt alleen als ik het filter over het gecapturede videootje heenzet. Als ik het dan opsla als AVI krijg ik halverwege ineens een huge framedrop. Ik blijf et erg vaag vinden. Is er echt geen andere mogelijkheid?
Het kiezen van een zender of PAL/NTSC moet met de software gebeuren van de kaart. Of je kiest bij capture sourde de goede opties.
Ik kies ook de goede opties, maar dat ik de Nvidia WDM drivers wil gebruiken en de composite ingang zegt nog niets over welk PAL/NTSC systeem gebruik. Ik moet dat als ik m'n tv-out gebruik ook steeds instellen en met dat andere capture prog kan ik het dus ook instellen. Helaas kan dat niet met Vdub.
Er staan al vaste resoluties in VirtualDub en die hoef je maar 1x in te stellen.
Als je de instellingen opslaat wel ja, anders moet je em iedere keer opnieuw kiezen. Maar op zich is dat niet eens zo'n ramp, ik heb nu dus een resolutie gevonden. Maar hoe weet ik welke resoluties/data modes mijn kaart ondersteunt? Vooral van dat YUV2 UYVUYUYV*** gedoe snap ik niets, dus daar zou ik wel wat tips over kunnen gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door TripleM op 12-04-2003 00:43 ]

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik gebruik deze drivers om dit soort dingen te omzeilen.
De standaard WDM drivers van nVidia gebruiken standaard NTSC en geen PAL. De link die ik net heb gegeven is wat ge-edit en heeft dus nu standaard PAL.
Hierdoor hoef je dus niet telkens iets aan te passen voor NTSC -> PAL oid.

Van die UYVY oid moet je gebruik maken want anders kun je niet grabben.
Verstandig is wel om meteen huffyuv te compressen omdat vreemd genoeg met no recompression geen mooi resultaat krijgt ( 16bit ipv 24bit? )

Je moet ook ff de FPS veranderen in 25, anders krijg je om de haverklap dropped frames.

* Vinnie heeft hier al erg lang mee zitten kloten,
maar eindelijk goed werkend gekregen :X :)

edit: ik heb een Chaintech GeForce4 Ti4200 ViVo 128MB DDR AGP, maar zal qua VideoIn wel hetzelfde zijn in het algemeen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Vinnie op 12-04-2003 01:25 ]

C:\>_

• TripleM
Bedankt!! Ik zal ze proberen na dinsdag, want dinsdag moet alles zeker werken en ik durf niets meer te veranderen nu :P

Ik heb hier en daar wat nagevraagd en dat interlacing schijnt inderdaad normaal te zijn. Nooit geweten, vaag zeg. Maar ik zag dat er een aantal manieren waren om op een goede kwaliteit te deinterlacen, dus dat gaan we dan maar doen. Zolang ik het origineel maar op een goede kwaliteit heb is het niet erg, dan wil ik best experimenteren :)

• Vinnie
  • Niet online
Graag gedaan ;)

Maar probeer iig niet de deinterlacen bij het grabben van video, dit vergt echt heel veel processortijd. Kun je beter doen als je het converteert naar DivX oid.

• TripleM
Ik hoorde trouwens ook dat je juist niet moet deinterlacen als je naar SVCD/DVD wil schrijven. Bij VCD wordt het dan weer wel gedaan omdat de resolutie laag genoeg is voor een enkel veld.

Wat ik dan wel vreemd vind, is dat ik als ik dus straks een SVCD wil maken niet moet deinterlacen. Dan zie ik toch die strepen als ik em afspeel? :?

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 02:11

Mentalist

[avdD]

.avi in VirtualDub laden > filters > Add.. > kies een deinterlace filter. Zelf gebruik ik deze : http://shelob.mordor.net/dgraft/smart.html. Het standaard deinterlace filter in VirtualDub vind ik iets minder goed werken (blend is wat wazig), als je ermee akkoord gaat dat je resolutie met de helft omlaag gaat kun je ook het gewone deinterlace filter gebruiken en een field discarden.

Wat voor tvkaart/capture device heb je trouwens :? Of heeft die GF4 ViVo?

Als Image Format (kleuren dus..) gebruik ik zelf altijd 24 bit RGB. Wil wel eens een beetje groot uitvallen, maar werkt vrijwel altijd en met veel codecs (en interlaced ook niet nog eens dubbel, wat sommige YUV varianten wel doen).

Kijk trouwens eens op www.100fps.com voor een uitleg over interlaced video..

[ Voor 9% gewijzigd door Mentalist op 12-04-2003 18:27 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Vinnie
  • Niet online
Als je goed had gelezen zag je dat die een Sparkle GF4 met VideoInVideoOut(ViVo) heeft dus ;)

Maar met deze kaarten is er vaak het nadeel dat je niet uncompressed RGB kan grabben maar dat je met zo'n vage YUV moet werken (anders crasht het grabprogsel/foutmelding).

Als je de res. met de helft vermindert heb je nogeens geen deinterlace filter nodig omdat die 'vage' interlace lijnen dan gewoon helemaal weg zijn.
Ga maar een interlaced filmpje op 50% res. draaien :)

TS: Heeft de link geholpen :? :)

[ Voor 40% gewijzigd door Vinnie op 13-04-2003 16:59 ]

• TripleM
Vinnie schreef op 13 April 2003 @ 16:59:
Als je de res. met de helft vermindert heb je nogeens geen deinterlace filter nodig omdat die 'vage' interlace lijnen dan gewoon helemaal weg zijn.
Ga maar een interlaced filmpje op 50% res. draaien :)
Als ik er een VCD van maak is dat geen probleem natuurlijk, maar als ik op een hoge resolutie wil blijven (DVD/SVCD) dan is er wel een probleem. Maar ja, ik hoorde dus dat je niet (altijd) hoeft te deinterlacen als je naar die formaten gaat. MPEG-2 ondersteunt namelijk interlaced encoden ofzo? (let op de "ofzo" in die zin ;))
TS: Heeft de link geholpen :? :)
TripleM schreef op 12 April 2003 @ 08:47:
Bedankt!! Ik zal ze proberen na dinsdag, want dinsdag moet alles zeker werken en ik durf niets meer te veranderen nu :P
;)
Pagina: 1