Hercules-topic

Pagina: 1
Acties:
  • 342 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De ontwikkeling van videokaarten gaat erg snel en de videokaarten zijn op dit moment erg goed. Ik dacht laatst weer aan mijn oude hercules videokaart in mijn IBM-PC. Wat een top kaart was dat zeg! Hebben nog meer tweakers onder ons met deze kaart gewerkt vroeger en hoe vonden jullie de hercules?
Vooral ten opzichte van CGA. Denken jullie nog weleens aan die tijd terug?
Post hier je ervaringen met deze gouwe ouwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AleXtc
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-08 17:51

AleXtc

Wannabe Pirat

Grappig....... HErcules lover meent dat GF4 ruled.........

Als Hercules jou favo is waarom zet je dan GF4 als signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
AleXtc schreef op 11 April 2003 @ 22:36:
Grappig....... HErcules lover meent dat GF4 ruled.........

Als Hercules jou favo is waarom zet je dan GF4 als signature?
Dat had ik ooit neergezet toen ik een geforce 4 ti 4600 kreeg ja, ik zal hem maar eens een keer veranderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

Waar doel je nu op? Vandaag de dag heb je Hercules dat videokaartjes met ATi chips bakt, maar vroeger was het volgens mij een standaard (een 2 kleurenstandaard oid).

Ik heb wel een oude ATi videokaart gehad met bijbehorende stokoude monitor met 9 pins aansluiting ipv. 15 pins. Kon op lage resolutie (iets in de buurt van 320*240) met 4 kleuren draaien en op hoge resolutie (iets in de buurt van 640*480) met 2 kleuren (naja, groen en zwart). Die laatste mode was Hercules volgens mij.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hercules komt uit de jaren 80 dus toen bestond ati volgens mij nog niet. Het was maar één kleur wat eruit kwam en bij een kleurenmonitor werd dat één kleur grijs. Ik had zelf een monochrome monitor en dat was een oranjige kleur, van de lamp in de monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 11 april 2003 @ 22:48:
Hercules komt uit de jaren 80 dus toen bestond ati volgens mij nog niet. Het was maar één kleur wat eruit kwam en bij een kleurenmonitor werd dat één kleur grijs. Ik had zelf een monochrome monitor en dat was een oranjige kleur, van de lamp in de monitor.
Stunts (gaaf spel :7) kun je ook instellen op Hercules, destijds met m'n ATi vidkaartje stond ie daar ook op en dan had ik een groen-zwart beeld op die ouwe monitor...

Dus volgens mij is Hercules toch echt een standaard.

Als ik nu hercules instel krijg ik een beeld met zwart, lichtblauw, wit en paars in Stunts... Wowie :P

[ Voor 10% gewijzigd door Mentalist op 11-04-2003 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Hercules was geen standaard, Hercules (dezelfde die nu oa op Ati gebaseerde kaarten maakt) kwam in 1982 met een videokaart die naast de MDA-modes van IBM (Pure tekst modes) een extra grafische mode ondersteunde. Deze extra mode werd vervolgens populair en ondersteund door veel software. Als gevolg van deze populariteit zijn meer fabrikanten de mode gaan ondersteunen en kwamen er meer "Hercules" kaarten op de markt.

Persoonlijk vind ik het moeilijk om Hercules en CGA te vergelijken, de Hercules mode had een hogere resolutie en was vooral geschikt voor grafisch werk waar geen kleuren bij nodig waren, maar wel overzicht (grafieken bijvoorbeeld) en CGA was meer geschikt voor games ed.
W3ird_N3rd schreef op 11 april 2003 @ 23:07:
[...]
Als ik nu hercules instel krijg ik een beeld met zwart, lichtblauw, wit en paars in Stunts... Wowie :P
Dat klinkt meer als CGA, de Hercules-mode ondersteunt geen kleuren.

[ Voor 18% gewijzigd door Zer0 op 11-04-2003 23:29 ]

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat je zegt klopt inderdaad, in de PC's voor thuis zat inderdaad een cga kaart maar er waren ook veel mensen die voor hercules kozen voor de hogere resolutie van de kaart en het feit dat de kleuren van CGA best irritant waren voor veel mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

CGA was eigenlijk alleen maar bruikbaar voor games. Zelfs de textmode was in 320x200 (oid). De eerste PC bij mij thuis zat ook een hercules kaart in (dikke 8 mhz bak met een enorme HD van 10MB :) ). Persoonlijk baalde ik er toen altijd van aangezien ik altijd allerlij tooltjes moest gebruiken om cga spellen te spelen. Vooral spellen die zelf booten waren erg lastig te spelen..

Zat er laatst aan te denken om die hercules kaart in mijn server te gooien omdat ik deze met enkele PCI kaarten uit wil breiden en er weinig sloten zijn. die hercules kaart kan dan gewoon in het ISA slot. Op die bak (een P1) zit toch geen windows manager dus een monochroom scherm moet voldoen. Zal binnenkort wel even bij mijn ouders op zolder gaan kijken..

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Zer0 schreef op 11 april 2003 @ 23:25:
[...]

Dat klinkt meer als CGA, de Hercules-mode ondersteunt geen kleuren.
Hmmm, vreemd, Stunts stond toch echt op Hercules ingesteld...

Al speel ik toch liever op MCGA/VGA :P

Maargoe, het was dus wel een Hercules kaart en latere kaarten waren hier gewoon compatible mee (zelfs mijn Matrox G400 nog volgens mij, aangezien het gewoon draait als ik Hercules instel, al is het in 4 kleuren).

Maakt mij nieuwsgierig : wat voor chip zat er op die kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

W3ird_N3rd schreef op 12 april 2003 @ 00:04:
[...]

Hmmm, vreemd, Stunts stond toch echt op Hercules ingesteld...

Al speel ik toch liever op MCGA/VGA :P

Maargoe, het was dus wel een Hercules kaart en latere kaarten waren hier gewoon compatible mee (zelfs mijn Matrox G400 nog volgens mij, aangezien het gewoon draait als ik Hercules instel, al is het in 4 kleuren).
Volgens mij niet- in 'the good old days' had ik een IBM PS/2 386 met een IBM VGA adapter (de originele) en een buurjongen een Laser 286 met een Oak VGA erin. Geen van beide gaf ook maar een kik in Hercules mode. MDA, CGA, EGA en MCGA gaven dan weer geen problemen.
Ik meen zelfs een keer medio jaren 90 op m'n eerste eigen PC (waar ik een S3 868 had) een test gewaagd te hebben en dat ging ook niet, terwijl die 868 makkelijk de hoge reso van Hercules aankom (800x600x16b ging prima, 1024x768x8b met tegenzin :P )
Maakt mij nieuwsgierig : wat voor chip zat er op die kaart?
Idd :9

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Janoz schreef op 11 april 2003 @ 23:58:
CGA was eigenlijk alleen maar bruikbaar voor games. Zelfs de textmode was in 320x200 (oid).
AFAIK zijn de textmodes op zowel CGA als Hercules gelijk, nl. de standaard modes van IBM's MDA

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Het leuke van de hercules kaart was dat hij ook in CGA modus kon draaien. Goed voor spelletjes, want dan had je ineens niet één, niet twee, niet drie, maar wel VIER kleuren tot je beschikking. Geweldig!

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Tyrian schreef op 12 April 2003 @ 14:02:
Het leuke van de hercules kaart was dat hij ook in CGA modus kon draaien. Goed voor spelletjes, want dan had je ineens niet één, niet twee, niet drie, maar wel VIER kleuren tot je beschikking. Geweldig!
Hmm, dat is _precies_ wat die oude ATi kaart van mij kon (8bits isa kaart btw).

Is dat dan toch een Hercules kaart :?. Of gewoon 100% compatible?

Wazig. Ik heb die kaart trouwens hier nog wel ergens liggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De hercules die ik had was ook bedoeld voor een 8-bit isa poort in mijn PC-XT met een 8088. Die kaart kon inderdaad ook in kleurenmodus draaien met behulp van de drivers die geinstalleerd waren. Wel grappig als je die kaart vergelijkt met een vga kaartje. Er zat op die hercules geen graphische processor en er waren belachelijk veel printbanen op te zie die een immens dikke breedte hadden. Wel apart dat die 15-pins videoplug later VGA-plug is genoemd want precies dezelfde zat op mijn hercules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 12 April 2003 @ 23:14:
De hercules die ik had was ook bedoeld voor een 8-bit isa poort in mijn PC-XT met een 8088. Die kaart kon inderdaad ook in kleurenmodus draaien met behulp van de drivers die geinstalleerd waren. Wel grappig als je die kaart vergelijkt met een vga kaartje. Er zat op die hercules geen graphische processor en er waren belachelijk veel printbanen op te zie die een immens dikke breedte hadden. Wel apart dat die 15-pins videoplug later VGA-plug is genoemd want precies dezelfde zat op mijn hercules.
Drivers?

Vreemd... Destijds had je haast nergens drivers voor, als een programma iets van hardware nodig had werd dat gewoon direct aangesproken ;)

Wisselen tussen CGA en hercules mode ging op die ATi trouwens met een stel jumpers achterop... Ben helaas de scans van die kaart die ik ooit heb gemaakt kwijt ;(.

Als ik binnenkort m'n scanner weer aanslinger post ik wel een pic van dat ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
W3ird_N3rd schreef op 12 april 2003 @ 23:22:
[...]

Drivers?

Vreemd... Destijds had je haast nergens drivers voor, als een programma iets van hardware nodig had werd dat gewoon direct aangesproken ;)

Wisselen tussen CGA en hercules mode ging op die ATi trouwens met een stel jumpers achterop... Ben helaas de scans van die kaart die ik ooit heb gemaakt kwijt ;(.

Als ik binnenkort m'n scanner weer aanslinger post ik wel een pic van dat ding :)
Mooi, want dan kan ik direct zien of het een hercules is of een hercules-cloon
Maar het switchen tussen hercules en CGA ging bij mij met de software die er bij zat vroeger. Hij vroeg dan wel om een kleurenmonitor aan te sluiten maar ach. Dat deed ik gewoon niet en mijn monochrome scherm weergaf de 4 kleuren dan gewoon weer in verschillende helderheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 April 2003 @ 23:14:
Wel apart dat die 15-pins videoplug later VGA-plug is genoemd want precies dezelfde zat op mijn hercules.
de 15-pins videoplug is geen VGA aansluitig..
dat is een MDA/xCGA/EGA aansluiting

Een hercules kaart was een gewone CGA kaart met "Hercules Uitbreidingen" (kan je beetje vergelijken als een 3d kaart Met T&L)

de VGA plug is als ik me niet vergis 22 pins

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kweenie of t off topic is maar ik las laatst in CT dat de nieuwe Hercules videokaarten nogal lawaaisauzen zijn. is wel jammer op zich omdat ik er eentje besteld heb toen ik daar nog niet op de hoogte van was. CT zegt over de Hercules 9500 pro dat deze 43,9 dB(A) maakt :'(
In de goede oude tijd waren ze heel wat stiller ;) maar maybe dat ik dan ook maar passief ga koelen. dan hoop ik wel dat die rottige (luxe) ramsinks niet in de weg zitten! :> kweenie zeker of ik CGA nog bewust heb meegemaakt :) t eerste kaartje dat ik had sprak al VGA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik heb ook nog zo'n hercules (HGA) kaartje gehad in mn oude 286. Moest ook een speciale monitor op. Maar volgens mij was dat kaartje (icm beeldscherm) wel erg geschikt voor tekstverwerking (beter nog dan vga destijds), omdat het beeld heel stil is(/lijkt) en een hogere resolutie biedt (700x300 oid). Ik had nl. eerst een vga kaart met zwart-wit vga monitor op die pc, maar daar kreeg ik gewoon koppijn van dus had ik er een hercules kaart ingezet met bijbehorende monitor. Werkte prima :) Ik had er zelfs windows mee draaien (1.03 :P, maar win3.1 scheen ook nog te draaien als ik meer ram had)

En ik kon ook gewoon cga spelletjes spelen met dat ding zonder iets te veranderen. Achterop de kaart zat wel een schakelaartje maar ik ben er nooit achter gekomen waar die voor diende.

Als ik me het goed herinner is Hercules faillet gegaan toen vga de standaard werd, en zijn ze jaren later (1997 ofzo) weer doorgestart met het maken van de huidige 'Hercules' kaarten. Of een ander bedrijf die de naam gekocht heeft, lijkt me aannemelijker eigenlijk.. ik heb tegenwoordig nog steeds een hercules kaart... maar dan met radeon 8500 chip ;) Wel grappig dat de naam nog steeds bestaat :)

[ Voor 5% gewijzigd door Palomar op 13-04-2003 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 12 April 2003 @ 23:33:
[...]

de 15-pins videoplug is geen VGA aansluitig..
dat is een MDA/xCGA/EGA aansluiting
q]
Arg- MDA ging gewoon met twee tulppluggen, CGA en EGA met een D9 (dat dus leek op een seriele poort).

VGA is wel degelijk 15p (zie Google, FAQ of waar dan ook :z )
Een hercules kaart was een gewone CGA kaart met "Hercules Uitbreidingen" (kan je beetje vergelijken als een 3d kaart Met T&L)
Nou, niet bepaald- T&L is geen manier om dingen te doen die anders niet kunnen- het is een manier om de CPU te ontlasten bij bestaande dingen. Dit zou je meer kunnen vergelijken met de eerste SVGA kaarten, die gewoon VGA (320x240x8b/640x480x4b) aankonden, maar ook extra modi als 640x480x8b of hoger
de VGA plug is als ik me niet vergis 22 pins
Zie hierboven- Dsub 15 :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Palomar schreef op 13 April 2003 @ 00:05:
ik heb ook nog zo'n hercules (HGA) kaartje gehad in mn oude 286. Moest ook een speciale monitor op. Maar volgens mij was dat kaartje (icm beeldscherm) wel erg geschikt voor tekstverwerking (beter nog dan vga destijds), omdat het beeld heel stil is(/lijkt) en een hogere resolutie biedt (700x300 oid). Ik had nl. eerst een vga kaart met zwart-wit vga monitor op die pc, maar daar kreeg ik gewoon koppijn van dus had ik er een hercules kaart ingezet met bijbehorende monitor. Werkte prima :) Ik had er zelfs windows mee draaien (1.03 :P, maar win3.1 scheen ook nog te draaien als ik meer ram had)

En ik kon ook gewoon cga spelletjes spelen met dat ding zonder iets te veranderen. Achterop de kaart zat wel een schakelaartje maar ik ben er nooit achter gekomen waar die voor diende.

Als ik me het goed herinner is Hercules faillet gegaan toen vga de standaard werd, en zijn ze jaren later (1997 ofzo) weer doorgestart met het maken van de huidige 'Hercules' kaarten. Of een ander bedrijf die de naam gekocht heeft, lijkt me aannemelijker eigenlijk.. ik heb tegenwoordig nog steeds een hercules kaart... maar dan met radeon 8500 chip ;) Wel grappig dat de naam nog steeds bestaat :)
Hercules is inderdaad overgenomen en wel door het canadese Guillemot. Hercules is daar nu een onderdeel van, net zoals thrustmaster dat ook een onderdeel is van Guillemot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jahaa... space quest spelen. Zucht dat waren nog eens tijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Of de originele prince of persia die ik eigenlijk pas later uit kwam. Ik heb toen uren met dat spel zitten klieren. Of wat ook nog leuk was uit die tijd op mijn hercules was Grand Prix. Verder naam van de titel weet ik niet maar hij is wel erg oud.
Of de originele breakout :Y)
Pagina: 1