Samba mount probleempjes in FSTAB

Pagina: 1
Acties:

• Hendry Scholing
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-11-2024
Hallo allemaal,

Ik heb hier Redhat 9 draaien en een Windows 2000 server. Ik ben nu al een behoorlijke tijd aan het prutsen om in de fstab het voor elkaar te krijgen dat ik een share kan gaan mounten die op de 2000 server staat. Ik heb overal op het internet lopen zoeken, maar ik snap er geen ene snars van. Regel die ik heb toegevoegd in de fstab:

//cc7022-b/mp3 /mnt/mp3 smbfs credentials=./password

In het password bestandje staat mń gebruikersnaam en wachtwoord

Echter na boot krijg ik nog steeds geen toegang tot de nieuwe share. Wat doe ik fout? Deze foutmelding schiet voorbij tijdens het booten:

mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on //cc7022-b/mp3, or too many mounted file systems

Ook bij het geven van een mount opdracht krijg ik bovenstaande melding

Ook hier kan ik maar weinig wijs uit worden. De share is trouwens wel +/- 80GB , maar dat mag toch helemaal niets uitmaken?

• _Squatt_
  • Niet online
Eerst kun je proberen of de share te bereiken is:
Als je 'smbclient -L //cc7022-b' doet, krijg je dan wel alle shares te zien?
Kun je met 'smbclient //cc7022-b/mp3' de share bereiken en bekijken (doe 'ls')?

Bestaat het programma 'smbmount' of 'mount.smbfs'? Dit kun je checken met 'which programma' Als geen van deze bestaat moet je misschien het pakket samba-client (of iets dergelijks) installeren.

Als je 'cat /proc/filesystems' doet, staat smbfs er dan tussen? Zo niet, probeer dan de smbfs module te laden ('modprobe smbfs'), je kunt kijken of hij geladen is met 'lsmod'.
//cc7022-b/mp3 /mnt/mp3 smbfs credentials=./password
Als je 't in /etc/fstab zet kun je waarschijnlijk beter het volledige pad naar je credentials neerzetten.

Zo ver ik weet maakt het niet uit of je share 10 MB of 80 GB is.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

Verwijderd

cat /proc/filesystems|grep smbfs ??

mijn regel:
//server/share /mnt/SMB smbfs defaults,user,username=VoodooChile,password=xxxxx 0 0

en dat werkt....voodoochile is mijn loginnaam op de windows, en gevolgd door mijn paswoord, zoals een gewone mount....

Verwijderd

Hendry: begin eens met het volledige pad opgeven naar je credentials file.

voodooclile: Vast wel dat het werkt, maar daar heeft de topicstarten niets aan. Tevens, /etc/fstab is per default world readable, dus iedereen die kan inloggen op jouw systeem kan jouw windows wachtwoord achterhalen. Gewoon ff een credentials file aanmaken en dan werkt het nog steeds maar staat je wachtwoord in een bestand wat alleen door root te lezen is.

Verwijderd

http://www.justlinux.com/...s_Shares_Permanently.html

héhé, dankoewelalstoeblief r3b00t....heb het net veranderd :)

• Hendry Scholing
Bedankt allemaal... ik heb nu 1 share aan de babbel, alleen vreemd is bij mij dat als ik een 2de share aanleg naar die zelfde server mijn bakkie bij het booten blijft hangen op het aankoppelen van de samba shares. En dat terwijl bijde regels gelijk zijn aan elkaar. Ik ga zo maar ff jouw linkie afstruinen voodoochile :)

• Hendry Scholing
Hmmmm.... helaas!! Op het moment dat ik een tweede mount in de fstab heb gezet naar de zelfde server, andere share dan blijft mń bakkie hangen in de boot. Als ik daarintegen 1 share mount via de fstab en de rest handmatig met smbmount dan is er niets aan de hand, maar dan moet ik natuurlijk de volgende keer weer opnieuw de boel mounten en dat zou toch niet hoeven??Schiet mij maar af... 8)7

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 22:10

Tachyon

pop the glock

Hendry schreef op 12 april 2003 @ 12:10:
Hmmmm.... helaas!! Op het moment dat ik een tweede mount in de fstab heb gezet naar de zelfde server, andere share dan blijft mń bakkie hangen in de boot. Als ik daarintegen 1 share mount via de fstab en de rest handmatig met smbmount dan is er niets aan de hand, maar dan moet ik natuurlijk de volgende keer weer opnieuw de boel mounten en dat zou toch niet hoeven??Schiet mij maar af... 8)7
*Schop*

Heb hier exact hetzelfde probleem met RH9.
Met de hand mounten (smbmount) is geen probleem en ook met Webmin kan ik alle shares op mijn Windows 2000 Server mounten.

In FSTAB lukt het ook, maar alleen als ik niet meer dan 2 entries heb. Bij 3 of meer blijft de zaak tijdens het opstarten hangen op "mounting SMB shares" oid.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Pagina: 1