Kleine dilemma: Hyperthreading of AGP 8X?

Pagina: 1
Acties:

• b-gone
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-07 15:24
Ik heb een klein luxe probleem: via pc-prive van een ander heb ik de beschikking gekregen over een Asus P4Pe moederbord (Hyperthreading en AGP 4X) en een Radeon 9800 Pro (AGP 8x). Zelf heb ik een P4S8X moederbord (=geen hyperthreading, wel AGP 8X). Daarnaast ontving ik een P4 3.06 (met hyperthreading). Ik heb verder 2x512MB PC2700 Samsung Brand-on-Brand.

Nu vraag ik mij af wat wijs is:

1)De P4PE gebruiken met de Radeon erop (moederb. ondersteunt dus
hyperthreading maar niet de AGP 8x, enkel 4x)

2)De P4S8X blijven gebruiken, met AGP 8X maar geen hyperthreading)

Alle commentaar welkom (moderators ook, als deze thread op een andere plek thuishoort :) )

THNX

ps: pc gaat voor 90% gebruikt worden voor games

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:45
AGP 8X geeft vaak alleen maar negatieve resultaten en lijkt me het dus verstandiger om die ene met HT te nemen.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Shunt

Boe

nu heb je voor thuis gebruik wel niet veel aan HT maar dat lijkt me tog het meest prestatie geven

ik zou zeggen ga voor het HT mobo :P

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

er is toch niet zoveel winst van 4x agp naar 8x :)
dus ik zou de P4PE gebruiken.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Aan AGP 8x heb je helemaal niks (alleen hele zware professionele 3D applicaties winnen een paar procentjes wanneer er met enorme hoeveelheden textures wordt gewerkt). Aan HT heb je wat dat betreft meer. Keuze ligt wat mij betreft voor de hand: het bord met Hyperthreading :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• b-gone
Shunt schreef op 11 april 2003 @ 20:54:
nu heb je voor thuis gebruik wel niet veel aan HT maar dat lijkt me tog het meest prestatie geven

ik zou zeggen ga voor het HT mobo :P
Ben niet heel erg thuis in die HT-technology dus mijn vraag: waarom is dat voor thuisgebruik niet zo interessant?

Ik had zelf ook al een beetje het idee om voor de P4PE te gaan.

//lamme modus
Ik weet dat er in de reviews of nieuws threads een eerder vergelijk/benchmark is geweest tussen prestaties AGP 8X en 4X. Ik kon het alleen ff niet snel vinden (linkje welkom :) )
//lamme modus

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik zou mij niet zozeer concentreren op de support voor HT maar op de reviews waarin beide moederborden (vooral de chipsets) worden vergeleken.
Hier heb je in ieder geval 2 losse reviews van Tomshardware, het is slim om zelf nog wat reviews te zoeken en dan te kijken welke chipset het beste is. Je kunt natuurlijk ook zelf testen!

http://www6.tomshardware.com/mainboard/20021209/index.html
http://www6.tomshardware.com/mainboard/20021204/index.html

[ Voor 3% gewijzigd door dr snuggles op 11-04-2003 21:09 ]

Verwijderd

AGP 8 X is toch alleen handig als het memory van de videokaart niet toereikend is? Aangezien AGP 8X 8,7 GB per seconde kan leveren moet jij met gigantische textures gaan werken wil je winst hebben ;)

Verwijderd

AGP 8 X is toch alleen handig als het memory van de videokaart niet toereikend is? Aangezien AGP 8X 8,7 GB per seconde kan leveren moet jij met gigantische textures gaan werken wil je winst hebben
Ja, maar dan moet je wel applicaties hebben die 8,7 GB nodig hebben...

HyperThreading heb je veel meer aan op dit moment.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:32
Verwijderd schreef op 11 april 2003 @ 21:14:
[...]
HyperThreading heb je veel meer aan op dit moment.
Jup, maar nog steeds niet zo gek veel als je voor 90% games doet :)

* FragFrog gelooft niet meer zo in het wonder hyperthreading...

En als het dan toch allebei niet zo gek veel uitmaakt, zoals gezegd: gewoon testen die hap, draai een paar benchmarks op beide pc's, en zie hoe hoog je komt!

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Ik zou gaan voor de P4PE met hyperthreading.

AGP 8x is, zoals al eerder gezegd, alleen nuttig indien het geheugen van je videokaart niet toereikend is. Dit zal bij een Radeon 9800 met 128MB slechts zeer zelden het geval zijn.

Hyperthreading verhoogt de efficientie van je processor, doordat er nu 2 threads tegelijk kunnen draaien in de CPU. Het is niet zo prestatieverhogend als een dual-cpu opstelling, maar met multithreaded applicaties (of wanneer je zwaar multitasked moet er toch wel aardig wat winst te halen zijn.

Daarnaast staat de P4S8x te boek als een onstabiel moederbord, met name als er AGP 8x wordt gebruikt. De P4PE heeft een cold-boot probleem, maar dit komt slechts zeer sporadisch voor. De P4PE heeft ook een Intel chipset, waarin ik zelf persoonlijk meer vertrouwen heb.

Als IK zou moeten kiezen, ging ik voor de P4PE in jouw geval. (Ik heb zelf ook voor de keuze P4PE en P4S8x gestaan. Ik heb nu een P4PE in m'n systeem, en ik heb er geen spijt van.)

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb zelf een HT processor en mobo, en ik raad je aan om gewoon daar voor te gaan. Het werkt echt super snel en je kan ontzetend veel dingen te gelijk doen, En nog loopt alles soepel 8X agp is voor ons (gewone gebruikers) en dus niet 3d stuff enzo useless agp4x is snelzat

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:26

DinX

Motormuis

Verwijderd schreef op 11 April 2003 @ 21:11:
AGP 8 X is toch alleen handig als het memory van de videokaart niet toereikend is? Aangezien AGP 8X 8,7 GB per seconde kan leveren moet jij met gigantische textures gaan werken wil je winst hebben ;)
Yep, is handig daarvoor. Alleen ken ik niet veel kaarten met AGP 8X ondersteuning met heel weinig geheugen ;)

En zelf zou ik ook voor het HT mobo gaan. Ik ben enkele weken geleden van een 2X (of 4, ben niet zeker) mobo naar een 8X gegaan, en ik merk geen enkel verschil.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Verwijderd

Mijn keuze zou snel gemaakt zijn, defintely de P4PE met Hypertreading. Zelf lees ik ook heel veel reviews en daar kan ik ook uit concluderen zoals paar hierboven al gezegd hebben dat AGP8x geringe snelheidswinst opleverd in de praktijk. En met een systeem als dat zou ik me voorlopig ook nog niet zorgen maken wat betreft game performance.

Aangezien je de beschikking hebt over een van de snelste processoren op dit moment zou ik die mogelijkheid ook ten volle benutten, en daar komt ook nog eens bij dat de 845PE bij mij zeker de voorkeur geniet boven de SiS648.

Ik weet niet in hoeverre er nog andere factoren een rol spelen, zoals on-board features, en daarbij komt ook nog dat de P4PE net wat mooiere on-board features heeft zoals Gigabit LAN (ik weet niet of je dat er ook op hebt zitten) maar dat hangt natuurlijk af of je dat gaat gebruiken of niet.

Iig 845PE voor mij, en de P4PE zou daar prima geschikt voor zijn.

Reviews van Asus topmodel de Black Pearl: http://www.techview.nl/products/331

edit:
Dit luxe probleem zou ik ook wel willen hebben :P

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2003 01:40 ]

• b-gone
Ik heb de P4PE nu draaien. Ik zal nog even wat benchmarks er doorheen jagen om te kijken wat het nu scheelt (hoewel ik gewoon de borden verwisselt heb dus er zal een hoop crap rondhangen-> die clean install komt nog wel als ik //bluff mode mijn 10K scsi vervang door een15k disk :) //bluff mode).

Bedankt voor jullie input iig!!

ps: helaas geen gigabit Lan, ik moest erg snel kiezen nl.)

[ Voor 10% gewijzigd door b-gone op 12-04-2003 01:55 ]

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Met het oog op de toekomst zou ik Ook zeker voor HT kiezen.. Ik denk dat het voor je huidige systeem ook beter is om HT te hebben dan 8x AGP. 8 x AGP is volgens mij een pure marketing truc (want 8x lijkt natuurlijk 2 maal sneller dan 4x)

Wees consequent, maar niet altijd

Pagina: 1