DigiCube - Automated Door System - Hoe moet ik dit oplossen?

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
/me wil een deurtje in z'n cube om alle controls te verbergen...

/me wil geen magneten, handles en dat soort troep gebruiken...

Wat XNDR wel wil is een electrisch deurtje :D

Eerst even een pic om jullie duidelijk te maken wat ik wil...

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~xwizz/DigiCube/10.designs/ads.jpg

Hier een linkje naar een PDF als je alles even goed wilt bekijken... http://www.xs4all.nl/~xwi....designs/Digicube-ads.pdf

Je kijkt hier dus vanaf de zijkant tegen m'n cube aan...

Na veel schetsen en allerlei verschillende methodes bedacht te hebben leek dit me de beste oplossing.

Ik wil graag 1 button op m'n case maken waarmee ik het deurtje open en dicht kan doen...
In chronologische volgorde gebeurt er dan het volgende:
- deur is dicht
- druk op knop
- motor draait rechtsom
- deurtje opent in ongeveer 5 seconden (anders zijn de microswiches niet snel genoeg denk ik)
- het schroefblokje raakt de microswitch
- de microswitch geeft een seintje aan de electronica dat de motor moet stoppen
- motor stopt en deurtje staat open :D

Om het deurtje weer te sluiten gebeurt er eigenlijk hetzelfde behalve dat de draairichting van de motor nu linksom is.. dat zou de electronica dus kunnen opmaken uit de ingedrukte microswitch...

Nu komt mijn vraag... Hoe kan ik dit het beste aansluiten?
Er komt een ><-bus in de cube te hangen.. Zou het daarmee kunnen? Of heb ik nog een ander stuk electronica nodig?

Hier nog een pic van alle troep die achter het deurtje komt te zitten:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~xwizz/DigiCube/10.designs/frontpanel.jpg

De case layout:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~xwizz/DigiCube/10.designs/case.jpg

Het schuine controlpanel:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~xwizz/DigiCube/10.designs/controlpanel.jpg

Tot slot nog een pic van het complete bouwpakket:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~xwizz/DigiCube/Project-DigiCube.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Servomotor met een driver IC (L293D) bijvoorbeeld. Veel meer kan ik er ook niet van zeggen. Je zal een soort overbrenging moeten maken, tandwieltjes zijn verkrijgbaar bij de betere speciaalzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 April 2003 @ 20:10:
Servomotor met een driver IC (L293D) bijvoorbeeld. Veel meer kan ik er ook niet van zeggen. Je zal een soort overbrenging moeten maken, tandwieltjes zijn verkrijgbaar bij de betere speciaalzaken.
Ah kijk! Dat driver IC ziet er bruikbaar uit.. Qua hardware is het allemaal redelijk uitgedacht.. Er zal ongetwijfeld een soort overbrenging tussen moeten. Ik denk hierbij aan een klein tandwielkastje of grote tandwiel/pulley verhouding... Wat eventueel ook nog zou kunnen is een motortje met laag toerental... Volgens mij is er namelijk niet erg veel vermogen voor nodig door het gebruik van die schroefas...

Weet iemand of er kant en klare kitjes te koop zijn met zo'n soortgelijk IC erop? Is dit misschien in de modelbouw wereld te koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 April 2003 @ 20:20:
[...]

Ah kijk! Dat driver IC ziet er bruikbaar uit.. Qua hardware is het allemaal redelijk uitgedacht.. Er zal ongetwijfeld een soort overbrenging tussen moeten. Ik denk hierbij aan een klein tandwielkastje of grote tandwiel/pulley verhouding... Wat eventueel ook nog zou kunnen is een motortje met laag toerental... Volgens mij is er namelijk niet erg veel vermogen voor nodig door het gebruik van die schroefas...

Weet iemand of er kant en klare kitjes te koop zijn met zo'n soortgelijk IC erop? Is dit misschien in de modelbouw wereld te koop?
Waarom alles kant en klaar, je bent toch lid van zo'n modwarehouse ofzo :?

Iig, dat driver IC bevat al best veel, enige wat je misschien nog nodig hebt zijn wat ontkoppels C's en natuurlijk een DC voeding + servomotor.
Waarschijnlijk kun je het toerental ook nog begrenzen met een LM317 of weerstand die een (relatief groot) vermogen kan dissiperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-09 15:10
Misschien dat Velleman zoiets in zijn productkatalogus heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 April 2003 @ 20:25:
[...]

Waarom alles kant en klaar, je bent toch lid van zo'n modwarehouse ofzo :?

Iig, dat driver IC bevat al best veel, enige wat je misschien nog nodig hebt zijn wat ontkoppels C's en natuurlijk een DC voeding + servomotor.
Waarschijnlijk kun je het toerental ook nog begrenzen met een LM317 of weerstand die een (relatief groot) vermogen kan dissiperen.
Mja.. ik ben een absolute leek met electronica... Ik kan wel goed solderen, daar ligt het probleem niet.. maar als ik die datasheet van dat IC zo fff bekijk dan word ik er niet echt veel wijzer van... Daarom dacht ik dat er vast wel van dit soort controllers/printjes te koop waren... Zelf maken is natuurlijk ook leuk.. maar dan zou ik eerst een schema moeten zien.. Wat jij roept klinkt erg goed, maar wat zijn ontkoppel C's eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

Bij die 'Boom'cars gebruiken ze vaak van die kleine elecronisch gestuurde 'plunjers' om klepjes (waarachter versterkers zitten) automatisch te openen. Misschien dat je eens je licht op moet steken op zo'n 'boom-car' site.

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:33

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

waarom zo moeilijk doen, wat je wilt is in principe het mechanisme van een cdrom drive.

ALs je een cdrom drive bevestigd en aan de drive zo'n staaf maakt zodat die aan 't deurtje hangt, heb je je deur!

Welnu, als je de knop ergens anders plaatst, en 't lasermechanisme eruit haalt, je hebt nu je systeem wat perfect werkt :)

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-08 18:14
Velleman heeft een kant en klaar kitje (K8005) met een stappenmotor. Heb je je microswitches ook niet nodig en kun je het deurtje ook nog met je pc openen en sluiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

who0t als dat gaat lukken moet je wel heel lang bezig zijn geweest :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat het inderdaad een binnenwerkje van een oude cd-rom gaat worden.. daar zit eigenlijk precies in wat ik nodig heb... ik hoop alleen dat die motor het trekt.. anders moet er een sterkere motor tussen... Stappermotor is waarschijnlijk niet nodig, maar het blijft wel een aardige optie... Ik laat het wel fff weten als er vorderingen zijn.. thanks alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun_de_Haas
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-07-2024

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

zoniet heb ik nog wel een V8 big block liggen ;)
Pagina: 1