nForce2 mobo's: Krakend geluid en achtergrond ruis.

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
(Ik heb een half uur gezocht naar andere posts betreffende dit probleem maar nix gevonden)

Ik heb sinds een maand een MSI-K7N2 mobo (nForce2 chipset) en ben op zich heel tevreden. Alleen ervaar ik problemen met het geïntegreerde geluid van de MCP.

Als ik een mp3tje afspeel dan begint het geluid soms te kraken. Niet altijd dus en ook niet altijd op dezelfde momenten. Ook in games kraakt het geluid soms. Dan vooral tijdens cutscenes/filmpjes e.d. Wederom gebeurt dit niet altijd en vaak op verschillende momenten. Het enige wat dan helpt is de mp3/game stoppen en weer starten, maar het gekraak komt toch weer terug. :|

Wat ik persoonlijk niet heb, is een achtergrond ruis/storing. Herrie op de achtergrond wat de hele tijd hoorbaar is. Een vriend van mij met een Asus-A7N8X Deluxe heeft dat namelijk wel. Hij daarentegen heeft weer geen last van krakend geluid in mp3s en games zoals ik.

M'n bak draait Win2K met alle SP's, updates, DX8 en de nVidia Unified drivers.
Wat ik tot nu toe al heb gedaan:
* Verschillende versies van de Unified drivers geinstalleerd, geen verschil.
* Gekeken of er IRQ conflicten zijn, en die zijn er niet.
* Alle bios instellingen goed bekeken en daar is nix mis mee (ik DENK dat ik toch
aardig goed weet wat ik wel en niet moet doen in m'n bios.)

Weet iemand wat er aan dit probleem is te doen is? :?

Wat ik inmiddels wel weet is dat ik, met mijn MSI bordje, niet de enige ben met dit probleem. Heel veel gebruikers van nForce2 mobo's ervaren deze problemen. Dit is dus niet afhankelijk van het moederbord merk. Alleen niemand weet een goede en werkende oplossing. Wat er wel gesuggereerd wordt is dat het aan de drivers van nVidia ligt, dat nVidia er bewust van is en er binnenkort updates komen. Maar niemand weet het zeker en ook nVidia zwijgt (kheb ze gemaild). Ook heeft het veranderen van de AGP Aperture size in de bios heeft geen zin, in tegen stelling van wat sommigen zeggen.

Wie heeft dezelfde problemen met z'n nForce2 mobo?
Please....wie weet er iets meer??? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ze hebben dezelfde problemen ..
Asus A7N8X Deluxe met geruis in het geluid

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Zoek ook op het nForcersHQ Forum. Daar staan veel nuttige topics over het oplossen van audioproblemen met nForce2-borden. Bij veel mensen was het een combo van verkeerde drivers, oude BIOS, of niet-geaarde case.

[ Voor 3% gewijzigd door Remy op 11-04-2003 20:18 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nforcershq.com heb ik al gehad. Daar weten ze helaas dus net zo weinig en ook niemand heeft et weten te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ben nu toch ff dit aan het proberen. Dit over de ACPI aanpassen had ik nog niet eerder gezien.
http://www.nforcershq.com/forum/viewtopic.php?t=11366

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geluid kraakt nog steeds. :( Ik heb trouwens de nieuwste bios en drivers. Mijn case is geaard. Het zal mij nix verbazen als het toch aan de drivers ligt en ik hoop dan ook dat nVidia snel met een update komt. De laatste versie is tenslotte ook al weer bijna twee en een half maanden oud. Die van MSI ook al anderhalve maand.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2003 02:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Probeer eens de edit knop, Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif deze aan de rechterkant van je posts. 3 posts onder mekaar staat niet echt netjes, als het allemaal ook in 1 post had kunnen staan. Als het probleem inderdaad blijft, dan is het het beste om niet verder te graven nu, maar te wachten op een driver update. Er zijn meer mensen met hetzelfde probleem (ook met andere merken nForce2 borden) als dat een troost is ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Remy op 11-04-2003 21:59 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:43
ik heb ditzelfde moederbord, en ook dit probleem. is er inmiddels al een oplossing voor?

laatste bios, laatste drivers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik had in het begin hetzelfde probleem met mijn Asus A7N8X Deluxe, maar dit heb ik verholpen door een aantal zaken:

-Alle onnodige zaken uitgeschakelt in BIOS, zoals hieronder in de screenshot staat:
hier zijn de Asus 1.16 drivers gebruikt oftewel 2.45 van nVidia

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/generic/irq.jpg

Vervolgens v2.45 of v3.xx nForce2 drivers (werken allebij) van nVidia zelf installeren en daarna DirectX 9.0b.

Reboot en jahwel een goed werkende Soundstorm :9

(Werkt misschien ook zo bij MSI :? )

[ Voor 17% gewijzigd door rlkz op 13-05-2004 19:37 . Reden: foutje ]

I browse with Vivaldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThE DarK SpiRiT schreef op 31 januari 2004 @ 17:03:
Ik had in het begin hetzelfde probleem met mijn Asus A7N8X Deluxe, maar dit heb ik verholpen door een aantal zaken:

-Alle onnodige zaken uitgeschakelt in BIOS, zoals hieronder in de screenshot staat:

[afbeelding]

Vervolgens v2.45 of v3.xx nForce2 drivers (werken allebij) van nVidia zelf installeren en daarna DirectX 9.0b.

Reboot en jahwel een goed werkende Soundstorm :9

(Werkt misschien ook zo bij MSI :? )
Heb ook nog krakend geluid, dwz ik hoor mn muis movement enzo, vooral als ik koptelefoon op heb. ik draai met 3.13 whql, Ik zag dat jij al je irq's van nforce audio netjes had geregeld. hoe fix ik dit? (plaatje ook offline inmiddels).

THanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 21:33

Brothar

meester

Idem hiero: een A7N8x ; een Lidl Visionary PC.
De ruis - muis- en HD -activiteit - is minder geworden, door:
- laatste drivers te installeren
- de kast open te schroeven, en de kabels die van de aansluitingen aan de voorkant naar de connectors op het moederbord lopen, iets te verleggen, en wel zodanig dat ze niet meer midden onder de harde schijf doorlopen ! (hoe bedoel je inductie :) )

Aan- en opmerkingen om ook de laatste (achtergrond)ruis weg te krijgen zijn welkom.

P.S.
Let goed op bij het opstarten van de PC: Bij het aanzetten is een tijd lang flinke ruis te horen, tót net voordat Windows het inloggen (XP, 2 gebruikers) mogelijk maakt (= dat scherm met de icoontjes van de gebruikers).. Vanaf dat moment is de ruis - vermoedelijk doordat Windows dan de drivers heeft geladen(en het volume heeft aangepast aan de instellingen onder Windows "Volume" ?) - véél minder.

eagle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterJD
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:15

MisterJD

PC - Gamertag MisterJD NL

Verwijderd schreef op 11 april 2003 @ 19:38:
(Ik heb een half uur gezocht naar andere posts betreffende dit probleem maar nix gevonden)

Ik heb sinds een maand een MSI-K7N2 mobo (nForce2 chipset) en ben op zich heel tevreden. Alleen ervaar ik problemen met het geïntegreerde geluid van de MCP.

Als ik een mp3tje afspeel dan begint het geluid soms te kraken. Niet altijd dus en ook niet altijd op dezelfde momenten. Ook in games kraakt het geluid soms. Dan vooral tijdens cutscenes/filmpjes e.d. Wederom gebeurt dit niet altijd en vaak op verschillende momenten. Het enige wat dan helpt is de mp3/game stoppen en weer starten, maar het gekraak komt toch weer terug. :|

Wat ik persoonlijk niet heb, is een achtergrond ruis/storing. Herrie op de achtergrond wat de hele tijd hoorbaar is. Een vriend van mij met een Asus-A7N8X Deluxe heeft dat namelijk wel. Hij daarentegen heeft weer geen last van krakend geluid in mp3s en games zoals ik.

M'n bak draait Win2K met alle SP's, updates, DX8 en de nVidia Unified drivers.
Wat ik tot nu toe al heb gedaan:
* Verschillende versies van de Unified drivers geinstalleerd, geen verschil.
* Gekeken of er IRQ conflicten zijn, en die zijn er niet.
* Alle bios instellingen goed bekeken en daar is nix mis mee (ik DENK dat ik toch
aardig goed weet wat ik wel en niet moet doen in m'n bios.)

Weet iemand wat er aan dit probleem is te doen is? :?

Wat ik inmiddels wel weet is dat ik, met mijn MSI bordje, niet de enige ben met dit probleem. Heel veel gebruikers van nForce2 mobo's ervaren deze problemen. Dit is dus niet afhankelijk van het moederbord merk. Alleen niemand weet een goede en werkende oplossing. Wat er wel gesuggereerd wordt is dat het aan de drivers van nVidia ligt, dat nVidia er bewust van is en er binnenkort updates komen. Maar niemand weet het zeker en ook nVidia zwijgt (kheb ze gemaild). Ook heeft het veranderen van de AGP Aperture size in de bios heeft geen zin, in tegen stelling van wat sommigen zeggen.

Wie heeft dezelfde problemen met z'n nForce2 mobo?
Please....wie weet er iets meer??? :|
volgens mij is dat een driver probleem.
ik heb hier zelf een asus bord met nforce chipset en
daarop ook onboard sound, ik heb er geen last van ook als ik een
game speel of met mijn muis beweeg of een mp3tjes afspeel.
ik heb helemaal geen last van ruis en gekraak. en dan daarbij is het nog altijd niet
gezegd dat onboard sound altijd kraakt tegenwoordig hebben de nieuwere mb
helemaal geen last van ruis of gekraak.

AMD 9800X3D | Noctua NH-D15S chromax | Asus B650m + wifi | Gigabyte RX6800 Gaming OC | G.Skill Flare X 6000 - 32GB | Samsung 990 pro 2TB | Samsung 960 500GB | Samsung G7 27 | MSI MPG A850G | Be quiet pure base 501 LX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:11
Ik had er gister ook last van totdat ik nforcershq ging lezen. Ik heb die ACPI veranderd. En ik heb de line-in uitgezet bij soundinstellingen. En het gekraak is weg :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is dus een beetje het probleem, ik heb het gister ook naar acpi-pc veranderd, helpt in spelletjes geloof ik wel, maar als er geen geluid is hoor ik het nog (in windows).

Ik weet de exacte functie niet van acpi, maar volgens mij had het iets om handen met irq's? De audio processing unit zit geshared op 12 met een open hcd usb controler. Ik weet niet welke usb controler dit is, misschien de extra usb hub die in mn pci slot hangt en aangesloten zit op mn moederbord? Kan dit eventueel helpen als de audioPU op een eigen irq zit? (wat geloof ik het resultaat is bij sommigen nadat ze hun computer acpi-pc maken).

Verder heb ik geloof ik alles wel gehad:
- nieuwe audio drivers pakken van nvidia
- line in, cd etc, muten
- cd kabel totaal eruit halen
- computer acpci-pc maken

kortom de veel besproken truuks dacht ik wel te hebben gehad.

ik hoorde btw ook iemand zeggen dat zijn gekraak stopte door de post speech mens tijdens het op starten de mond te snoeren. Lijkt me stug, maar ik ga onderhand alles proberen.

EDIT: ik heb in de bios de onboard audio uitgezet, kan nu geen geluiden meer afspelen en nog steeds hoor ik die piepjes, klikjes en rommeltjes.. Het lijkt me dus niet echt een soundstorm issue of is dit een verkeerde conclusie

EDIT2: ik hoor de klikjes allleen goed met de koptelefoon op, over de boxen valt het mee, dan hoor ik eigenlijk niets.
Overigens weet ik niet of het helpt om de soundstorm op een eigen irq te zetten als ik de klikjes ook hoor als ik de soundstorm totaal uit heb staan.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2004 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 01:40:
[...]
Heb ook nog krakend geluid, dwz ik hoor mn muis movement enzo, vooral als ik koptelefoon op heb. ik draai met 3.13 whql, Ik zag dat jij al je irq's van nforce audio netjes had geregeld. hoe fix ik dit? (plaatje ook offline inmiddels).
Afbeelding even weer online gezet...

Van gekraak ben dus helemaal vanaf, alleen sinds ik net een nieuwe koptelefoon hebt aangeschaft [Sennheiser HD210] hoor ik mijn eigen muis heen en weer gaan en hoor ook daarbij mijn HD. En als er helemaal geen geluid is dan piept ie lichtelijk.

Als ik dan vervolgens de "mute" knop gebruik op mijn toetsenbord dan is het even weg. Maar naderhand komt langzaam het geluid weer terug :X

P.S.: Mijn PC is niet geaard

Verder wat ik allemaal wel niet heb geprobeerd verder is het volgende:

* IRQ verdeling [Gekraak opgelost]
* APIC/ACPI gebeuren
* Drivers Asus & nVidia van v2.45 tot 3.13 WHQL
* Verschillende Windows OS

Najah ik neem het nu maar voor lief, en schaf over een tijdje wel een Terratec Aureon Sky 5.1 aan :9

I browse with Vivaldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dus opzich ook geen gekraak meer, alleen idd wel mouse movements en hdd tikjes. Zelf heb ik ook een professionele kopfoon omdat ik ook draai. Kan het zijn dat deze koptelefoons gewoon te veel oppikken ofzo?. Btw mijn pc is geaard in dusverre dat hij op een verlengsnoer zit dat aarden heeft, alleen de wandcontactdoos is weer gewoon plat (niet geaard?) is mijn pc dan wel of niet geaarD? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn irqs gaan geloof ik maar tot 15... heb een asus a7n8x-e deluxe. Of komt het dat ik mijn pc acpi-pc heb gemaakt? (las ergens ddat dit het aantal irqs inkort ?!)

iemand tips hoe ik mn soundstorm op een eigen ongedeelde irq krijg?

woeps sorry had beter edit kunnen doen excuses

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2004 16:48 . Reden: foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 14:40

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 16:44:
Ik heb dus opzich ook geen gekraak meer, alleen idd wel mouse movements en hdd tikjes. Zelf heb ik ook een professionele kopfoon omdat ik ook draai. Kan het zijn dat deze koptelefoons gewoon te veel oppikken ofzo?. Btw mijn pc is geaard in dusverre dat hij op een verlengsnoer zit dat aarden heeft, alleen de wandcontactdoos is weer gewoon plat (niet geaard?) is mijn pc dan wel of niet geaarD? 8)7
Dan is je PC dus niet geaard. ;)

Maar ik heb het probleem 'vroeger' gehad met m'n Epox 8RDA+ en toen ik m'n Abit NF7-S kocht waren de problemen weg, maar ze lijken nu langzaamaan weer terug te komen |:(
Zou misschien nog kunnen komen door die v4.xx beta drivers van NVIDIA... :?

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geen idee, maar ik vind het wel apart dat de problemen er nogsteeds bij mij zijn als ik ac97 audio in de bios uitzet (en daarom toch heel soundstorm, ik kon iig geen muziek en geluiden meer horen)..

Kan ik btw me pc nog ergens mee aarden, zonder een stopcontact. Op mn kamer zijn het geloof ik alleen maar ongeaarde stopcontacten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 23:19

The_Scarabial

MTB for life!

Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 16:44:
[...]
Btw mijn pc is geaard in dusverre dat hij op een verlengsnoer zit dat aarden heeft, alleen de wandcontactdoos is weer gewoon plat (niet geaard?) is mijn pc dan wel of niet geaarD? 8)7
niet geaard, aarden kan je doen door ff een elektricien bellen en vragen of die geaarde stopcontacten op je kamer kan aanleggen.
En ik denk dat die ruis over de boxen wel degelijk met aarding te maken heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan zeer goed, alleen zijn er ook tal van mensen die zeggen dat hun pc weldegelijk geaard is, die tevens clicks en buzzes horen.

Vreemd probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-09 15:42
Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 16:47:
Mijn irqs gaan geloof ik maar tot 15... heb een asus a7n8x-e deluxe. Of komt het dat ik mijn pc acpi-pc heb gemaakt? (las ergens ddat dit het aantal irqs inkort ?!)

iemand tips hoe ik mn soundstorm op een eigen ongedeelde irq krijg?

woeps sorry had beter edit kunnen doen excuses
IRQ's gaan standaard maar tot 15. Wat nieuwe moederborden (BIOSsen) ondersteunen is ACPI. Hier kan Windows (XP) wel of niet gebruik van maken.

Dit is te vinden onder je hardware eigenschappen en dan het kopje "Computer".
Update die driver naar "standard-pc" en Windows XP zal geen virtuele IR's (ACPI dus) meer gebruiken maar de officiele 15. Die virtuele IRQ's zijn volgens mij gewoon geshared, waardoor er soms problemen optreden, vooral met soundcards :P.

57696520646974206c65657374206973206e657264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb net me pc even geaard dmv een snoertje leggen vanaf een wel geaarde wanddoos.. nog steeds clicks n pops...

lastig :p

Mijn mobo asus a7n8-e deluxe. onderstteund acpi, tenminste ik zie zoiets staan tijdens booten.

Stel jij nu dus voor om mn pc te veranderen naar standaard pc? (is weer een andere truuk dan naar acpi-pc te veranderen)

EDIT ik heb nu btw bij computer de driver op acpi-pc staan, dan zouden er volgens jou dan toch virtuele irqs moeten zijn of begrijp ik je verkeerd. Er staan er echter maar 15

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2004 18:33 ]

Pagina: 1