geheugen traag

Pagina: 1
Acties:

• Houston3
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-08 13:19
ik heb nu een nieuw moederbord, een msi kt4 ultra sr met ddr 333 ondersteuning nou heb ik dus wel pc2700 en heb het in de bios ingesteld op 333 mhz maar in sisoftsandra is de performance sucky sucky

wat kan ik hier aan doen ?

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/masteur/1337.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/masteur/niet1337.JPG

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:33
hmm idd vreemd, mijne haalt gemakkelijk de 2100mb/s, tjek je bios es voor settings laat em es ff van de SPD chip leze, of zet em op HLCK+33.

[ Voor 30% gewijzigd door Rostvertol-Mil op 11-04-2003 19:48 ]

dot.blaat

• Houston3
mja ik heb her en der al in de bios zitten kloten maar het wil toch niet echt lukken

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:19

momania

iPhone 30! Bam!

Je kan ff proberen om je timings wat strakker te zetten.. 3/3/7 is nou niet echt bepaald snel.. ;)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-08 21:43

jotheman

Was like that when I got here!

Heb je je CAS settings al eens nagekeken dat ie idd op CAS 2.5 draait? Kan ook nog wel eens schelen. 4 Way interleave heb je al aan zie ik, dat scheelt normaal ook wel. Misschien geheugen timings in je bios? Kweenie voor de rest, suc7 :)

I see dead pixels...

• Houston3
nee maar hij draaide op dezelfde speeds op mn andere mobo in pc 2100 en toen deed ie wel 2100 mb/s vandaar dat het zo vreemd is dat ie nu minder doet

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:09
via chipset drivers wel geinstalleerd?

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:19

momania

iPhone 30! Bam!

Houston3 schreef op 11 April 2003 @ 20:33:
nee maar hij draaide op dezelfde speeds op mn andere mobo in pc 2100 en toen deed ie wel 2100 mb/s vandaar dat het zo vreemd is dat ie nu minder doet
Dan stonden daar de timings waarschijnlijk strakker..

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-08 10:21

Shunt

Boe

is er al wel iemand op gekomen dat hij op het moment zijn fsb gewoon nog op 266 mhz heb staan
en enkel zijn mem bus op 333 dus a sink :>
dat is een stuk minder snel dan sink ;)

tip voor ts
lees de
Technische PMG FAQ : Geheugen eens door :>

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• dr snuggles
  • Niet online
Je hebt geen virusscanner of andere programma's draaien op de achtergrond welke geheugen nodig hebben (afgezien van de noodzakelijke progjes) :?

Verder zie ik dat je je pc overklokt hebt en deze loopt op een fsb van 157MHz. Normaal loopt het op 133MHz. Twee mogelijkheden:
1) Je geheugen is te ver overklokt en gaat problemen vertonen (je geheugen loopt op 196,25MHz!) .
2) Je geheugen/fsb divider staat op 1:1 (ipv 5:4). Je geheugen loopt op 157MHz ipv 166 -> mindere score in 3dmark.

• Shunt

Shunt

Boe

wwillem schreef op 11 April 2003 @ 20:41:
Je hebt geen virusscanner of andere programma's draaien op de achtergrond welke geheugen nodig hebben (afgezien van de noodzakelijke progjes) :?

Verder zie ik dat je je pc overklokt hebt en deze loopt op een fsb van 157MHz. Normaal loopt het op 133MHz. Twee mogelijkheden:
1) Je geheugen is te ver overklokt en gaat problemen vertonen (je geheugen loopt op 196,25MHz!) .
2) Je geheugen/fsb divider staat op 1:1 (ipv 5:4). Je geheugen loopt op 157MHz ipv 166 -> mindere score in 3dmark.
erm 1 klopt niet :|
zijn geheugen loopt echt op 333 mhz
echter zijn FSB loopt haast 99% zeker langzamer ;)
en dat heet A sink dit is dus langzamer dan bvb alles gewoon standaart met wat hogere timngs ;)

2
erm 1 op 1 is tog echt VEEL sneller als met een divider hoor :>
lees jij de Technische PMG FAQ : Geheugen nog maar eens door :P

Game PC

• dr snuggles
  • Niet online
Shunt schreef op 11 April 2003 @ 20:46:
erm 1 klopt niet :|
zijn geheugen loopt echt op 333 mhz
echter zijn FSB loopt haast 99% zeker langzamer ;)
en dat heet A sink dit is dus langzamer dan bvb alles gewoon standaart met wat hogere timngs ;)

2
erm 1 op 1 is tog echt VEEL sneller als met een divider hoor :>
lees jij de Technische PMG FAQ : Geheugen nog maar eens door :P
Voordat je zo'n reactie post moet je altijd eerst een paar dingen nagaan.
1) Klopt de reactie die ik geef wel.
2) Is de spelling + zinsopbouw correct.
3) Flame ik niet

Punt 1)
Het geheugen loopt op 333MHz volgens jou, maar zijn FSB loopt langzamer... dan wat :? Dan de FSB... Nogal duh. Die draait niet op 333MHz nee, beweerde ik ook niet.

Punt 2)
a) Ik snap de helft van je bericht niet.
b) Je spelling is belabberd.

Punt 3) Verwijs mij niet naar de Technische FAQ svp, staat wat gênant voor jezelf.

• Shunt

Shunt

Boe

wwillem schreef op 11 April 2003 @ 20:54:
[...]

Voordat je zo'n reactie post moet je altijd eerst een paar dingen nagaan.
1) Klopt de reactie die ik geef wel.
2) Is de spelling + zinsopbouw correct.
3) Flame ik niet

Punt 1)
Het geheugen loopt op 333MHz volgens jou, maar zijn FSB loopt langzamer... dan wat :? Dan de FSB... Nogal duh. Die draait niet op 333MHz nee, beweerde ik ook niet.

Punt 2)
a) Ik snap de helft van je bericht niet.
b) Je spelling is belabberd.

Punt 3) Verwijs mij niet naar de Technische FAQ svp, staat wat gênant voor jezelf.
blaater de blaater de blaat ik moet echt wat vroeger naar bed

:D

sowwie wwillem
wwillem schreef op 11 April 2003 @ 21:22:
[...]

Door zowel je zinsstructuur, spelling en je theoretische verhaal juist te laten zijn, zorg je ervoor dat je verhaal begrijpelijk is. Ga zelf eens wat achtergrond informatie lezen. Doe eens wat moeite, post geen nieuw bericht in dit topic maar edit je oude bericht. Het is fijn dat je de topicstarter wilt helpen, maar help hem dan ook goed. Begin met wat leestekens toe te voegen (hoofdletters, komma's en punten). Zie ook www.vandale.nl :).

edit: Shunt kwam zelf ook tot een wijze ontdekking lees ik nu ;). Eerste stuk van deze post maar weggehaald.
kussie voor wwillem :>
volgende keer zal ik eens wat meer tijd in het lezen steken

offtopic:
en btw leest tekens leuk dat je daar over begint :D die kunnen hier dus niet :Y)
draai hier @ een gare install van windows lonhorn die mijn TB niet herkent (zon 200 gulden ding met opties die geen mens gebruikt (hier door kan ik enkel een paar knoppen vinden (land instellingen krijg ik niet ok (gaat via software van dat tb)
zo maar ffe een format en win xp trug :+

[ Voor 81% gewijzigd door Shunt op 11-04-2003 21:30 ]

Game PC

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Shunt schreef op 11 april 2003 @ 21:03:
[...]

...
je proc heeft een fsb van 400 mhz
wat doe je dan juist je zet je geheugen hand matig op 266 mhz en je fsb op 400 mhz ;) a sink

begrijp je het nu wel ?
..
Fout ;). Een XP1600+ @ 1900+ draait niet op 400fsb, maar slechts op 266. Aangezien de TS niet heeft gezegd op welke FSB z'n proc loopt, ga ik ervanuit dat het default is. Hierdoor en door de screenshots constateer ik het volgende:

- Geheugen op 333, maar proc op 266
- Geheugen op 3,2 Volt
- Doorvoer is 1584 mb, dit hoort minimaal 2000 maar liever de 2092 eronder te zijn.
- Bandwidth efficiency is 74%

Kijk eens, er moeten 2 dingen goed uit elkaar gehouden worden. FSB wordt vaak op 2 manieren gebruikt, namelijk DDR en basic. DDR is bv. 266/333/400. Maar in het BIOS staat altijd de basic FSB, dus 133/166/200.

Als de TS eens goed z'n BIOS naloopt, vooral de proc instellingen, dan is er gratis en voor niets 500mb extra uit te halen doordat de proc OOK op 333 loopt ipv 266.

En ook dat het geheugen 3,2 Volt voor z'n kiezen krijgt, zit me niet lekker. Hierdoor kan het best zijn dat het niet zo goed presteert, ook door slappe timings natuurlijk.

LinkedIn
Instagram

• Shunt

Shunt

Boe

ReemF schreef op 11 April 2003 @ 21:10:
[...]

Fout ;). Een XP1600+ @ 1900+ draait niet op 400fsb, maar slechts op 266. Aangezien de TS niet heeft gezegd op welke FSB z'n proc loopt, ga ik ervanuit dat het default is. Hierdoor en door de screenshots constateer ik het volgende:

- Geheugen op 333, maar proc op 266
- Geheugen op 3,2 Volt
- Doorvoer is 1584 mb, dit hoort minimaal 2000 maar liever de 2092 eronder te zijn.
- Bandwidth efficiency is 74%

Kijk eens, er moeten 2 dingen goed uit elkaar gehouden worden. FSB wordt vaak op 2 manieren gebruikt, namelijk DDR en basic. DDR is bv. 266/333/400. Maar in het BIOS staat altijd de basic FSB, dus 133/166/200.

Als de TS eens goed z'n BIOS naloopt, vooral de proc instellingen, dan is er gratis en voor niets 500mb extra uit te halen doordat de proc OOK op 333 loopt ipv 266.

En ook dat het geheugen 3,2 Volt voor z'n kiezen krijgt, zit me niet lekker. Hierdoor kan het best zijn dat het niet zo goed presteert, ook door slappe timings natuurlijk.
lees eens :>
dat was enkel een voor beeldje

mare wat je zegt klopt mare door over voltage gaat geheugen niet minder presteren enkel kan het daar door overhit raken

blaat :P weer niet goe gelezen :P

dus zet zet eens lekker strak

[ Voor 4% gewijzigd door Shunt op 11-04-2003 21:21 ]

Game PC

• dr snuggles
  • Niet online
Shunt schreef op 11 april 2003 @ 21:03:
Sorry dat ik het wat kinderachtig uit leg maar zo snapt de topic starter het ook nog :P.
Door zowel je zinsstructuur, spelling en je theoretische verhaal juist te laten zijn, zorg je ervoor dat je verhaal begrijpelijk is. Ga zelf eens wat achtergrond informatie lezen. Doe eens wat moeite, post geen nieuw bericht in dit topic maar edit je oude bericht. Het is fijn dat je de topicstarter wilt helpen, maar help hem dan ook goed. Begin met wat leestekens toe te voegen (hoofdletters, komma's en punten). Zie ook www.vandale.nl :).

edit: Shunt kwam zelf ook tot een wijze ontdekking lees ik nu ;). Eerste stuk van deze post maar weggehaald.

[ Voor 49% gewijzigd door dr snuggles op 11-04-2003 21:26 ]

• Houston3
sorry maar ik was erbij vergeten te melden dat door de nieuwe mobo de processor niet meer is geoced fsb voor proc. is 133 en ddr staat in de bios ingesteld op 333 mhz module....

• Shunt

Shunt

Boe

Houston3 schreef op 11 April 2003 @ 22:27:
sorry maar ik was erbij vergeten te melden dat door de nieuwe mobo de processor niet meer is geoced fsb voor proc. is 133 en ddr staat in de bios ingesteld op 333 mhz module....
daar zit dus je probleem
op deze manier presteert het geheel gewoon minder dan dat hij zou presteren op 266 / 133 mhz (geheugen that is)
mijn advies als je de proc niet wil ocen zet dan je geheugen weer trug op 266 / 133 mhz en zet je cas timings op 2 2 2 3 of 2 2 2 4 ofzo

Game PC

• Houston3
ja maar dan zou pc2700 dus alleen nut hebben als je oced of een proc met 333 mhz fsb heb
en cas timings kunnen niet omlaag want dat vind mobo niet zo fijn

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-08 09:18
offtopic:
In CPU-Z krijg ik de Latency en Frequency niet te zien :/ die vakjes zijn bij mij disabled. Weet iemand waarom? Check mijn signature voor specs...

edit:
Vast omdat ik oem memory heb??

[ Voor 13% gewijzigd door Saeverix op 12-04-2003 11:14 ]

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Houston3 schreef op 12 April 2003 @ 10:50:
ja maar dan zou pc2700 dus alleen nut hebben als je oced of een proc met 333 mhz fsb heb
en cas timings kunnen niet omlaag want dat vind mobo niet zo fijn
Alleen synchrone geheugensnelheid gebruiken, anders moet je chipset steeds kloktikken verzamelen om de boel in de pas te laten lopen.

Ik heb hier 512MB PC2700 DDR CL2.5 van Infineon draaien op "Ultra Timing" en CL2 volgens mn ECS L7S7A2 bord. doorvoer is lekker, helemaal op 149MHz FSB. Timings kan ik je zo niet vertellen, ik werk niet met windows programma's.

Snelheid iets lager, timings stukkie strakker, trekt ie hier met gemak.

• DeverauX
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Houston3 schreef op 12 April 2003 @ 10:50:
Dat is dan toch raar want ik heb hier 1x 512Mb PC2700 (2,5-3-3-7) op een A7V8X met een 2400+ (15*133) en ik haal met 266Mhz 1856 Mb/s resp. 1759Mb/s terwijl met settings 333Mhz dit 1992 en 1900 Mb/s is.
Theoretisch is het idd zo dat met synchrone settings je het beste resultaat zou moeten halen alleen in mijn geval is dat toch echt niet zo :?

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones

• Houston3
goed ik heb nu de optie voor 333 mhz in de bios naar 266 gezet vervolgens timings etc. verlaagt, nu wilde ie wel op cas2 en vervolgens fsb naar 141 gezet dat leverde het volgende op :)

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/masteur/whoei.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/masteur/whoei2.JPG

• Shunt

Shunt

Boe

Houston3 schreef op 12 April 2003 @ 15:40:
goed ik heb nu de optie voor 333 mhz in de bios naar 266 gezet vervolgens timings etc. verlaagt, nu wilde ie wel op cas2 en vervolgens fsb naar 141 gezet dat leverde het volgende op :)

[afbeelding]
[afbeelding]
dat zeg ik gamma :P

daar zat dus je probleem wel ;)
a sink is bij de meeste chipsets langzamer dan sink ;)
ik neem aan dat hier je probleem mee op gelost is ;)

mare nog een tipje
als je een beetje fatsoenlijke temps heb en een amd xp Tbred dan zou ik de mp eens naar beneed gooien en dan je voltage om hoog (van core en mem) en dan gaan kijken of je mshien wat verder kan komen dan 140 mhz bvb iets als 170 of 180 want als je de dividers goed zet dan kan je zo zonder al te veel problemen op een fsb van 166 mhz draaien (als je een Tbred heb dan he ;) )

Game PC

• Houston3
ik heb nog een ouwe palamino :) en die is gelocked ofcoz temps zijn wel erg goed, als ik kast open doe zakt de temp van 47 ( zonder airflow) naar 34 graden maar ik denk dat ik nog ff w8 tot de barton dingetjes cheaper zijn en dan koop ik gewoon een dikkere proc. :)

• Shunt

Shunt

Boe

Houston3 schreef op 12 April 2003 @ 17:42:
ik heb nog een ouwe palamino :) en die is gelocked ofcoz temps zijn wel erg goed, als ik kast open doe zakt de temp van 47 ( zonder airflow) naar 34 graden maar ik denk dat ik nog ff w8 tot de barton dingetjes cheaper zijn en dan koop ik gewoon een dikkere proc. :)
of je koopt een tbred 1700+ de zelfde die duron dude heeft en oct hem naar de 2.5 ghz >:) en dan kan je daar nog mee voor uit en dan koop je daar naa een amd 64 bits pctje ofzo :D

Game PC

• Houston3
ja maar ze geven bij de tbred 1700+ geen garantie dat ie de 2,5 ghz haalt ? :)

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:33
wat voor merk ram hebbie, hopelijk niet die OEM zooi, dat wil ook nog wel eens uitmaken

dot.blaat

Pagina: 1