Toon posts:

120GB als 8.4 herkend (faq gelezen)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor hier meteen een slotje op komt. Ik heb de faq gelezen maar ik kom er niet uit, namelijk het volgende:

Ik heb 2* een maxtor 40GB en een IBM 30GB, deze worden alle drie meteen herkend zonder problemen.

Nu heb ik een nieuwe schijf gekocht IBM Deskstar 180GXP, 120GB, 7200rpm, 8mb.
Deze word als een 8.4 GB schijf herkend. Ik dacht dat partition magic of fdisk op winXP pro deze wel correct zouden herkennen, maar dat is dus niet het geval.

Ik heb gekeken naar die bios instellingen, maar kan niks bijzonders vinden. Hij staat op auto-detect en springt dan ineens naar user met 8,4 GB.
Mijn moederplank is een gigabyte ga7-vtxe met ami bios met een flash van 26/06/2002. Er is een nieuwere flash aanwezig, maar die lost alleen een niet werkende 2600+ cpu op, verder niks, dus daar heb ik niks aan. Buiten dat worden de andere schijven wel gewoon herkend (30 + 40GB).

Er zitten geen bijzondere jumpers op de schijf. En buiten dat heb ik voor 120GB betaald, dus zou ik ook graag 120GB werkend hebben.

Ik ben op zoek gegaan op de ibm en de hitachi site naar het programma diskmanager (wat volgens de faq zou kunnen werken). Dit programma kan ik gewoon nergens vinden.

Bij het bios verhaal kwam ik wel dit nog tegen op de gigabyte site:
Dual BIOS, 2 x 2Mbit flash ROM, enhanced ACPI feature for PC98/Win98/Win2000 compliance, Green, PnP, DMI, INT13 (>8.4GB) and Anti-Virus functions
Op de maxtor site kwam ik dit tegen:
8.4 GB limitation.
The maximum parameters at the 8.4 GB barrier are 16,383 cylinders, 16 heads and 63 sectors for a capacity of 8.455 GB. To go beyond this boundary, a new extended INT 13 function is needed from the BIOS as a support feature for the drives. The BIOS listed below are all "CORE" BIOS that will support drives larger than 8.4 GB. Even though a BIOS is dated correctly or is the current version, it may not be able to support extended interrupt 13 because of modification done to the "CORE" of the BIOS from the motherboard manufacturer.
Ik denk dus dat ik ergens iets in de bios moet doen.. maar ik heb geen idee wat, zou iemand mij kunnen helpen?

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Ik zou zeggen probeer m toch eens te flashen. Sommige biosupdates lossen meer op dan er in t changelog staat, ik spreek uit ervaring.. :9

[ Voor 1% gewijzigd door BèR op 11-04-2003 19:14 . Reden: smiley ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Op welk IDE kanaal en achter welke HD zit de nieuwe schijf?
Is de nieuwe schijf als slave gejumperd als deze achter de andere schijf zit?
Heb je al geprobeerd alleen de nieuwe HD op een IDE kanaal te zetten en als master?

ARME AOW’er

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Probeer die 120 GB schijf eens ff op je primaire IDE controller te plakken.
Je loopt kans dat je secundaire IDE poort alleen ATA-33 en ATA-66 ondersteunt.
Die gaan niet verder dat 40 GB als ik me niet vergis.
Om een 120 GB schijf draaiende te krijgen heb je voor zover ik weet minimaal ATA-100 nodig.

Verwijderd

Topicstarter
GuardianAngel> De schijf zit als enige aangesloten op primaire IDE en is als master gejumperd.

BredeP > De schijf en het mobo zijn beide ata100 (2 x UDMA ATA 66/100 bus master IDE ports on board) en hij zit dus op primair ide kanaal aangesloten.

Mijn Mobo:
http://www.gigabyte.us/Mo...cts/Products_GA-7VTXE.htm

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Dit klinkt toch heel erg alsof er op je hdd een jumper zit die de grootte limit. Ook omdat je andere hdd's het wel doen. Zoek de jumper en zet hem om; probleem opgelost (ik heb nog ff door de specs gebladerd maar kon zo gauw ook geen jumper vinden. ff goed kijken wellicht :?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Drive feature tool

Change the predefined capacity of the drive. This option can be used in situations where there is a BIOS limitation and the drive is not recognized.
link:
http://service.boulder.ib...tech/ibmftool-install.exe

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog eens in de bios gekeken bij user kan ik de volgende dingen instellen:

cycls nu 16334
head nu 16
precomp nu 0
sector nu 63
mode nu ON

dan zijn er nog een aantal dingen niet in te stellen

size 8430
landz 16334

als ik met die instellingen speel kan ik er een 200GB schijf ofzo van maken. Maar ik denk niet dat het zo zal werken als ik gewoon hoge getallen overal in ga voeren. Dus ik heb maar niet gesaved.

spider 007 > over de jumpers, die zitten er standaard op verticaal helemaal links en helemaal rechts, wat staat voor master zonder limieten (als ik het goed heb).

ureal > ff proberen

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op 11 April 2003 @ 20:01:
Ik heb nog eens in de bios gekeken bij user kan ik de volgende dingen instellen:

cycls nu 16334
head nu 16
precomp nu 0
sector nu 63
mode nu ON

dan zijn er nog een aantal dingen niet in te stellen

size 8430
landz 16334
Zet autodetect eens aan. Je werkt nu met de user settings. Beter is eerst autodetect en na de juiste detectie de gegevens als user laten opnemen. Vergeet vooral niet je instellingen te saven.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Autodetect doet ie gewoon niet.. :(
Ik heb hem bij standard cmos setup op auto staan, en bij ide hdd auto detection zet ik hem telkens op auto maar zodra ik reboot is bij die laatste weer user ingesteld

Over dat ibm programma, hierbij kan ik de size niet veranderen, wel laat de de volgende info zien. manufacturers settings en daarachter mijn herkende settings.

capacity: 123.52 GB mijn settings 8,4 GB
max lba: 241254719 mijn settings 16464843
max chs: 239339,15,63 mijn settings 16333,15,63

Verwijderd

Topicstarter
De jumper settings staan dus zoals de bovenste:

Afbeeldingslocatie: http://www.hgst.com/hdd/support/d180gxp/16lhjum.gif

http://www.hgst.com/hdd/support/d180gxp/d180gxpjum.htm

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2003 20:36 ]

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-03 14:28

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

de Disk manger van IBM

edit:

nu werkt die wel sorry :)

[ Voor 64% gewijzigd door loodgieter op 11-04-2003 20:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
ook dit tooltje dan maar proberen

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2003 21:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
nee met dat programma kun je helemaal niks :'(

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2003 21:26 ]

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-03 14:28

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

Verwijderd schreef op 11 april 2003 @ 21:26:
nee met dat programma kun je helemaal niks :'(
ja je wilde IBm disk manager dus heb ik gezocht :)

Verwijderd

Topicstarter
hehe k verkeerd gelezen in de faq, toch bedankt :)

Anyway ik ben een beetje desperate atm.. en aangezien ik volgens mij echt alle opties heb gehad (potentiele oplossingen) heb ik misschien een nieuwe conclusie..

Vergeef me het noob gehalte van het volgende, maar zou het kunnen dat ik een ata66 kabel heb gebruikt ipv een ata100?
Althans dwz ik denk dat het een ata66 kabel is. Ik weet niet hoe het verschil is met de ata100 maar dat is op dit moment het enige wat ik nog zou kunnen bedenken.

Ik heb een fasttrack 100 tx2 en heb de kabels die daar bij zaten geprobeerd en een andere kabel die ik in mijn lade vond. Het zijn iig geen ata33 kabels, maar ik zit te twijfelen of het nou ata66 of ata100 ide kabels zijn..
Ik weet uberhaupt niet of dit het probleem zou oplossen als het waar is, of iig een grote kans daartoe zou hebben, maar dat kunnen jullie mij denk ik wel vertellen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2003 23:33 ]

Verwijderd

Het verschil tussen ata 66/100/133 = 0.
Zit de schijven wel op de goede connector van de kabel ?

Verwijderd

Topicstarter
ja ze zitten gewoon goed aangesloten, anders krijg ik ook geen 8,4 GB denk ik

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:59

boesOne

meuh

Hoe wordt ie dan herkend op je fasttrack ? Als ie daar WEL goed herkend wordt, weet je zeker dat het aan je bios ligt.. Dan zou je je bios eens kunnen downgraden..
Doet ie op de fasttrack ook niet dan zou ik die schijf eens checken in een ander systeem.. Wie weet is de firmware corrupt..

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• Br@m
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik had hetzelfde "probleem", maar ik heb toen effe 2 resque diskettes gemaakt met Partition Magiq 8.0. Met die diskette's opgestart en toen via PM8 netjes mijn 80GB schijf ingedeeld. Want via fdisk had ik ook maar een 10GB schijf!

Misschien heb je hier wat aan :)

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 April 2003 @ 19:06:
Voor hier meteen een slotje op komt. Ik heb de faq gelezen maar ik kom er niet uit, namelijk het volgende:

Ik heb 2* een maxtor 40GB en een IBM 30GB, deze worden alle drie meteen herkend zonder problemen.

Nu heb ik een nieuwe schijf gekocht IBM Deskstar 180GXP, 120GB, 7200rpm, 8mb.
Deze word als een 8.4 GB schijf herkend. Ik dacht dat partition magic of fdisk op winXP pro deze wel correct zouden herkennen, maar dat is dus niet het geval.

Ik heb gekeken naar die bios instellingen, maar kan niks bijzonders vinden. Hij staat op auto-detect en springt dan ineens naar user met 8,4 GB.
Mijn moederplank is een gigabyte ga7-vtxe met ami bios met een flash van 26/06/2002. Er is een nieuwere flash aanwezig, maar die lost alleen een niet werkende 2600+ cpu op, verder niks, dus daar heb ik niks aan. Buiten dat worden de andere schijven wel gewoon herkend (30 + 40GB).

Er zitten geen bijzondere jumpers op de schijf. En buiten dat heb ik voor 120GB betaald, dus zou ik ook graag 120GB werkend hebben.

Ik ben op zoek gegaan op de ibm en de hitachi site naar het programma diskmanager (wat volgens de faq zou kunnen werken). Dit programma kan ik gewoon nergens vinden.

Bij het bios verhaal kwam ik wel dit nog tegen op de gigabyte site:

[...]

Op de maxtor site kwam ik dit tegen:

[...]

Ik denk dus dat ik ergens iets in de bios moet doen.. maar ik heb geen idee wat, zou iemand mij kunnen helpen?
had laatst t zelfde probleem....maak gewoon partities in procenten en stop ehm dan es in een andere pc...en dan kijken hoeveel GB hij aangeeft.

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-02 20:31
Zorg ook dat de mode op 'LBA' staat, en niet op 'normal' of 'large' ofzo. Kan je ook een hoop ellende besparen.

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

Topicstarter
dimension, ik heb me rot gezocht in de bios maar ik kan het nergens vinden. Heb jij misschien enig idee onder welke ' kop' dit staat?

Ik heb de schijf nu werkend, (staat hieronder hoe) maar mijn pc is ERG instabiel. Het crasht om de minuut en heb pas net de kans gezien de BSOD aan te zetten dus ik wacht op mijn volgende crash om de informatie te zien..
Ik verdenk de harddisk, aangezien alles 100% werkte voordat deze erin ging (4mnd 24/7 aan zonder een enkele crash) en ik verdenk dus het feit dat dat progje zegt dat mijn schijf 120GB is tegen mijn mainboard bios, terwijl mijn bios zo iets heeft van zout maar op..
Is dit een logische redenering (de enige waar ik op dit moment op kan komen).
De schijf is 31C atm, wat denk ik laag genoeg is.

Mijn bios heb ik weer terug geflashed, omdat ik die eerst verdacht..

Even een toevoeging. Ik heb op de hitachi site een progje gevonden waar ik WEL de harddisk size mee kan verandere itt hetzelfde progje van de ibm site. Misschien dat dit in de faq gezet kan worden.

http://www.hgst.com/downloads/Ftool_v180.exe (win versie)
http://www.hgst.com/downloads/Ftoolimg_v180.bin (linux versie)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2003 00:27 ]

Verwijderd

Is die schijf niet gewoon verrot? Haal ff een nieuwe.

Verwijderd

Topicstarter
Hij is sinds ik de BSOD aangezet heb niet meer gecrashed, ik heb tevens geupdate naar sp1 etc.

Verder had ik een benchmark gedaan en daaruit bleek dat ie iets langzamer was dan een 20GB ata66 5400 schijf..
Dus ik heb weer in dat progje zitten neuzen:

- Op ata100 gezet
- Acoustic Level helemaal omhoog
- Power nog iets helemaal omhoog

resultaat in hdtach + sisoft sandra harddisk bench ongeveer 20% hoger dan tests met vergelijkbare opstelling en 120GB 7200rpm/8mb schijf.

Nu hopen dat het stabiel blijft en ik ben een tevreden mens.

Iedereen bedankt voor de moeite, en dan nog wel de vraag waar ik het ' LBA' in kan stellen in de bios ongeveer of dat dit misschien een andere naam heeft op ami biossen ofzo.
Pagina: 1