Voor hier meteen een slotje op komt. Ik heb de faq gelezen maar ik kom er niet uit, namelijk het volgende:
Ik heb 2* een maxtor 40GB en een IBM 30GB, deze worden alle drie meteen herkend zonder problemen.
Nu heb ik een nieuwe schijf gekocht IBM Deskstar 180GXP, 120GB, 7200rpm, 8mb.
Deze word als een 8.4 GB schijf herkend. Ik dacht dat partition magic of fdisk op winXP pro deze wel correct zouden herkennen, maar dat is dus niet het geval.
Ik heb gekeken naar die bios instellingen, maar kan niks bijzonders vinden. Hij staat op auto-detect en springt dan ineens naar user met 8,4 GB.
Mijn moederplank is een gigabyte ga7-vtxe met ami bios met een flash van 26/06/2002. Er is een nieuwere flash aanwezig, maar die lost alleen een niet werkende 2600+ cpu op, verder niks, dus daar heb ik niks aan. Buiten dat worden de andere schijven wel gewoon herkend (30 + 40GB).
Er zitten geen bijzondere jumpers op de schijf. En buiten dat heb ik voor 120GB betaald, dus zou ik ook graag 120GB werkend hebben.
Ik ben op zoek gegaan op de ibm en de hitachi site naar het programma diskmanager (wat volgens de faq zou kunnen werken). Dit programma kan ik gewoon nergens vinden.
Bij het bios verhaal kwam ik wel dit nog tegen op de gigabyte site:
Ik heb 2* een maxtor 40GB en een IBM 30GB, deze worden alle drie meteen herkend zonder problemen.
Nu heb ik een nieuwe schijf gekocht IBM Deskstar 180GXP, 120GB, 7200rpm, 8mb.
Deze word als een 8.4 GB schijf herkend. Ik dacht dat partition magic of fdisk op winXP pro deze wel correct zouden herkennen, maar dat is dus niet het geval.
Ik heb gekeken naar die bios instellingen, maar kan niks bijzonders vinden. Hij staat op auto-detect en springt dan ineens naar user met 8,4 GB.
Mijn moederplank is een gigabyte ga7-vtxe met ami bios met een flash van 26/06/2002. Er is een nieuwere flash aanwezig, maar die lost alleen een niet werkende 2600+ cpu op, verder niks, dus daar heb ik niks aan. Buiten dat worden de andere schijven wel gewoon herkend (30 + 40GB).
Er zitten geen bijzondere jumpers op de schijf. En buiten dat heb ik voor 120GB betaald, dus zou ik ook graag 120GB werkend hebben.
Ik ben op zoek gegaan op de ibm en de hitachi site naar het programma diskmanager (wat volgens de faq zou kunnen werken). Dit programma kan ik gewoon nergens vinden.
Bij het bios verhaal kwam ik wel dit nog tegen op de gigabyte site:
Op de maxtor site kwam ik dit tegen:Dual BIOS, 2 x 2Mbit flash ROM, enhanced ACPI feature for PC98/Win98/Win2000 compliance, Green, PnP, DMI, INT13 (>8.4GB) and Anti-Virus functions
Ik denk dus dat ik ergens iets in de bios moet doen.. maar ik heb geen idee wat, zou iemand mij kunnen helpen?8.4 GB limitation.
The maximum parameters at the 8.4 GB barrier are 16,383 cylinders, 16 heads and 63 sectors for a capacity of 8.455 GB. To go beyond this boundary, a new extended INT 13 function is needed from the BIOS as a support feature for the drives. The BIOS listed below are all "CORE" BIOS that will support drives larger than 8.4 GB. Even though a BIOS is dated correctly or is the current version, it may not be able to support extended interrupt 13 because of modification done to the "CORE" of the BIOS from the motherboard manufacturer.