[Win2k3] Nog steeds slechte SCSI performance!

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:43
dat XP en 2k SP3 erg slechte SCSI en RAID performance hadden weten we ondertussen wel al

microsoft beloofde daar zeker wat aan te doen in haar nieuwste serverOS

Ik draai:
Windows Server 2003 Standard
3Ware Escalade 7850 met daarop 5 WesternDigital's aan 7200rpm met 8Mb cache en elk een capaciteit van 120GB in raid0

dit is wat Windows ervan bakt:

Win Server 2k3 standard met 5 disks:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/gigatexel/raidbench.JPG

XP SP1 met 3 disks:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/gigatexel/raid/benchxpsp1.GIF

dit lijkt dus onwaarschijnlijk als je rekening houdt met hoeveel bedrijven hier last van gaan ondervinden ;(

EDIT: mijn controller is geen SCSI maar wordt wel zo door windows herkend

[ Voor 6% gewijzigd door GigaTexel_BE op 11-04-2003 19:03 ]

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:39

mutsje

Certified Prutser

Praten we hier IDE ATA controller? want op het werk heb ik een SCSI3 RAID 5 controller en ik denk als ik met die 15.000 rpm schijven ga benchmarken die plaatjes hierboven redelijk verbleken.

Heb daar 2X18.2GB mirror op zitten en 4x36.4GB raid5 alles op een array 5300 compaq scsi3UW controller met 32mb mem onboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Giga, nie panikeren he. Ik heb ook ne 3ware 7500-4, en in Windows Server 2003 is het probleem nu wel degelijk opgelost.

Het is trouwens bewust dat de cache in Win XP Pro (en ook Win 2K SP3 en ook de nieuwe Win 2003 SRV) uitgeschakeld is. Reden is dat bij een plotse stroomuitval alle data die in de cache van de schijven zit zou verloren gaan.

Daarom is write caching dus standaard uitgeschakeld. Je mag het in principe niet inschakelen tenzij je op een UPS zit (maar dit is op eigen risico natuurlijk :) ).

Ga gewoon in device manager en bij Disk Drives de properties nemen van je 3ware spel. Dan kan je op de tab Policies write caching inschakelen. Dan zouden je prestaties op het niveau moeten zijn als zou je een dynamic disk hebben.

Try it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:41
Verwijderd schreef op 11 april 2003 @ 22:08:
Giga, nie panikeren he. Ik heb ook ne 3ware 7500-4, en in Windows Server 2003 is het probleem nu wel degelijk opgelost.

Het is trouwens bewust dat de cache in Win XP Pro (en ook Win 2K SP3 en ook de nieuwe Win 2003 SRV) uitgeschakeld is. Reden is dat bij een plotse stroomuitval alle data die in de cache van de schijven zit zou verloren gaan.

Daarom is write caching dus standaard uitgeschakeld. Je mag het in principe niet inschakelen tenzij je op een UPS zit (maar dit is op eigen risico natuurlijk :) ).

Ga gewoon in device manager en bij Disk Drives de properties nemen van je 3ware spel. Dan kan je op de tab Policies write caching inschakelen. Dan zouden je prestaties op het niveau moeten zijn als zou je een dynamic disk hebben.

Try it!
write caching staat standaard aan in windows 2003, alleen als je hem als DC inricht zet ie hem uit :z

overigens heb je onder de schijfeigenschappen bij hardware ook de optie 'advanced performance' maar dat mag je eigenlijk alleen gebruiken als je een controller hebt met een battery aan boord (maar ja voor simpel thuisgebruik moet dit wel mogen ;) )

en sinds wanneer is die 3ware een scsi :?

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zwelgje schreef op 11 April 2003 @ 23:20:
[...]

write caching staat standaard aan in windows 2003, alleen als je hem als DC inricht zet ie hem uit :z

overigens heb je onder de schijfeigenschappen bij hardware ook de optie 'advanced performance' maar dat mag je eigenlijk alleen gebruiken als je een controller hebt met een battery aan boord (maar ja voor simpel thuisgebruik moet dit wel mogen ;) )

en sinds wanneer is die 3ware een scsi :?
Hmm, heb ik dat ergens gezegd dat 3ware SCSI is? Niet dus. Maar Windows herkent/behandelt IDE RAID controllers wel als SCSI controllers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Hmm ik heb een Mylex AcceleRAID 170 met 4 x 74GB 15.000rpm in RAID 5, ik zal morgen ook eens ff gaan testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Verwijderd schreef op 12 April 2003 @ 00:14:
[...]

Hmm, heb ik dat ergens gezegd dat 3ware SCSI is? Niet dus. Maar Windows herkent/behandelt IDE RAID controllers wel als SCSI controllers...
Topicstater heeft het over het in zijn topictitel over 'scsi' :z dat bedoel ik dus

en ide raid controllers kunnen door windows wel als scsi worden gezien maar dat maakt het nog geen scsi apparaten

net zoals mensen theekopjes kunnen aanzien voor koffiekopjes maakt ze nog geen koffiekopjes...

scsi is gewoon fundamenteel anders kwa aansturing, (maar dat weet je hopelijk zelf ook wel, denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE
ik probeer even wat met die instellingen :9

@zwelgje: feit is wel dat alles wat al SCSI herkent wordt door windows xp last heeft van het fenomeen-> rasechte SCSI controllers en IDE controllers die worden herkend als SCSI
Overigens, in de device manager van windows zijn alle eigenschappen zoals bus etc net zoals bij SCSI dus ik denk wel dat windows denkt dat ie SCSI is

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE
Verwijderd schreef op 11 April 2003 @ 22:08:

Try it!
ze staan aan en ik kan ze niet veranderen (grijs) ;(

het sterke is dus dat ik in xp met 3 schijven een veeel hogere write speed heb

donderdag doe ik een 4daagse LAN en dit zou echt wel opgelost moeten zijn 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door GigaTexel_BE op 12-04-2003 10:34 ]

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
GigaTexel_BE schreef op 12 april 2003 @ 10:24:
ik probeer even wat met die instellingen :9

@zwelgje: feit is wel dat alles wat al SCSI herkent wordt door windows xp last heeft van het fenomeen-> rasechte SCSI controllers en IDE controllers die worden herkend als SCSI
Overigens, in de device manager van windows zijn alle eigenschappen zoals bus etc net zoals bij SCSI dus ik denk wel dat windows denkt dat ie SCSI is
kun je mij verklaren waarom ik dan geen last heb van de slechte scsi performance onder XP en w2003 :?

ik heb hier een lsi u160 scsi kaartje met daarom 4x18gb u160 diskjes (10.000rpm en 15.000rpm) maar het is hier sneller als onder 2000...

(atto gebruikt uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE
nee niet echt, alleen merk ik dat het overgrote deel van de controllers er last van heeft in XP en in w2003 zou er geen enkele meer last mogen van hebben

ik blijkbaar wel dus :'(

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je bent niet de enige. Ik merk ook geen verschil na de upgrade naar W2K3. :(

Heb jij toevallig een mobo met een VIA chipset? Is reeds vaker gesuggereerd, en lijk er iets mee te maken te hebben. Zie verder ook dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE
neen, ik heb een Asus A7m266-D dual amd met AMD MPX chipset

in XP met SP1 doe ie het dus wel lekker zoals je op screen kan zien :'(

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE