Wat wil de klant van een hostingprovider?

Pagina: 1
Acties:

• Epitome
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-05 10:32
Voor mijn afstudeerstage aan de Academie voor Digitale Communicatie doe ik onderzoek naar webhosting in Nederland.

Hierbij probeer ik ook een beeld te krijgen van wat de klanten nu eigenlijk wensen en verwachten van een (virtual, shared) hostingprovider.

Wordt hierbij voornamelijk gekeken naar een goede verhouding tussen de schijfruimte, het maximaal toegestane dataverkeer en de prijs?

Of is extra service in de vorm van gegarandeerde uptime, monitoring door de provider, dagelijkse backups en een sterke SLA de doorslaggevende factor?

Kortom: wat zijn de factoren die belangrijk zijn bij de keuze van een hostingprovider?

Alle informatie die nuttig kan zijn voor mijn onderzoek is van harte welkom! :)

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-05 10:39
Ik zou vooral naar dataverkeer en scripts/databases kijken. Downtime valt tegenwoordig wel mee, maar ik zou geen zin hebben in een servertje die ergens thuis in de meterkast stof ligt te bijten... die verbinding is bij voorbaat niet snel genoeg.

Verwijderd

- Snelheid:
Dus snelle verbinding, snelle server ( ivm php, asp etc.)
Dit is over het algemeen duurder te realiseren dan veel schijfruimte denk ik.

Verwijderd

ik kijk vooral naar de hoeveelheid dataverkeer (vindt ik het aller belangrijkste !) ook kijk ik of ze php/mysql hebben maar dit hebben ze tegenwoordig bijna allemaal en ik kijk naar de prijs

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:11

Predator

Suffers from split brain

PNS -> IT

Hosting hoort in IT :)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 22:43

jep

Het hangt helemaal van de doelgroep af. Particulieren willen veel mogelijkheden, een beetje snel een beetje leuk. Bedrijven willen betrouwbaarheid, een SLA en een hoop blabla. :)

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:11

Wokschotel

Op 6 wielen

jep schreef op 11 April 2003 @ 16:48:
Het hangt helemaal van de doelgroep af. Particulieren willen veel mogelijkheden, een beetje snel een beetje leuk. Bedrijven willen betrouwbaarheid, een SLA en een hoop blabla. :)
... en Nederlanders willen alles zo goedkoop mogelijk of liefst gratis ;)

Verwijderd

Nou ik als particulier vindt service toch echt wel het belangrijkste en ben zeer zeker bereidt om hier extra voor te betalen. ik wil geen reclame maken maar zelf heb ik ook een "pagina" meer voor prive en fam. gebruik dan. maar als er iets is wil ik toch wel dat het dat moment toch wordt opgelost en natuurlijk voor een leuke prijs. zelf zit ik niet bij een grote host (dacht ik zo kan het mis hebben) tikklik.nl diegene die het netwerk beheerd of die dag dienst heeft, heeft msn en icq erg makkelijk hoef je niet meteen te bellen is altijd bereikbaar bijna 24/7 en heeft nog tijd ook zelf voor een kort babbeltje en nog tijd ook nog omdat ik iets niet in mysql voor elkaar kreeg (iets simpels) toch maar even mijn forum online gezet en ingesteld. of als je problemen hebt met je pagina in php... altijd advies zo niet een oplossing.

[ik weet het spel fouten moet eerst eten dan haal ik ze er wel uit :P :) :Y) ]

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2003 17:08 . Reden: staat er ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-05 12:16
Wat ik erg belangrijk vind is stabiliteit en snelheid. Niks is zo erg als een site die niet bereikbaar is of extreem sloom gaat. Op de tweede plaats komt dataverkeer, veel hostingproviders geven rond de 5 GB, maar dat vind ik persoonlijk maar erg weinig. Ik ben totaal geen warezmens oid, maar als er 1 MB op je site staat en je krijgt een paar duizend mensen per maand op je site dan zit je daar al snel doorheen.
Hoeveel webspace je krijgt is natuurlijk ook wel belangrijk, maar dat is toch meer een punt waar je niet zo snel een oor aangenaaid krijgt, aangezien je gewoon de webspace verwacht die je besteld hebt en als je webspace vol zit je dat zelf merkt. Het zit dan vol en vol is vol, dus dan moet je wat legen oid. Bij dataverkeer krijg je weer van die regels dat als je over het limiet gaat dat je dan boete moet gaan betalen endergelijke, als je daar niet op let kan je aardig duur uitkomen.
Geld is natuurlijk ook wel een belangrijk aspect, maar ik denk dat veel mensen toch wel kwaliteit belangrijker vinden dan geld, je wilt natuurlijk dat je genoeg webspace, dataverkeer en uptime hebt en dat is meer waard dan een goedkope server die brak is.

The devil is in the details.

Verwijderd

Service, binnen 15 minuten een antwoord op mijn mail vind ik het belangrijkst. En dan geen auto-mailtje; maar echt antwoord.

Snelheid, maar meer de ping tijden dan bandbreedte

Stabiliteit, maar die is altijd wel goed

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-02 16:49

wouterve

Swinger of States

Wat ik erg belangrijk vind, is snel reageren op problemen en vragen door de hoster. Als ik wil weten waarom een server down is, waarom een bepaald component van mijn site niet werkt of wanneer ik iets wil weten over mijn betalingen, dan wil ik snel antwoord hebben op mijn mail of binnen drie keer overgaan iemand aan de telefoon hebben :). En dan wil ik vervolgens ook accuraat geholpen worden, door mensen die er verstand van hebben en die mijn problemen kunnen oplossen of vraag kunnen beantwoorden.

Naast service vind ik natuurlijk ook de betrouwbaarheid en snelheid van de provider erg belangrijk - de servers moeten stabiel en snel zijn. Bovendien wil ik, als er downtime zou kunnen optreden, daarvan op de hoogte gesteld worden. Ik wil goede mogelijkheden met mijn pakket.

Alles bij elkaar hoeft het, hoewel ik mezelf toch wel als een echte Nederlander beschouw :P, niet per se heel goedkoop te zijn. Ik wil iets, iets goeds, en dan ben ik best bereid om voor iets goeds te betalen :). Service kost nu eenmaal (vaak) geld.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 17:29

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ik zelf zit sinds dinsdag in colo (owkee, dus niet virtual/shared) en op dit moment is mijn server onbereikbaar (gelukkig puur een gameserver voor wat vrienden die niet vanavond iets geplanned hadden). Omdat ik toevallig meer IP's weet test ik ze, en het lijkt erop dat het hele netwerk eruit ligt (enkel de gateway is te bereiken). En dan bel ik mijn hoster, die zelf dus bij het hotel huurt, en tzt het hotel grotendeels wil behren en de verhuur voor zijn rekening wil hebben (Goede, en snelle hosting in Groningen is schaars, maar daar komt zsm dus verandering in :P) maar ik wacht nu toch alweer een half uur en weet nog van niets... Beetje jammer... Erg benieuw waar het aan zal liggen, maar een ding is zeker. Uptime is belangrijk!

• elvis84
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

elvis84

Has Left The Building

Als je een grote site hebt kijk je vooral naar dataverkeer. Daarna uptime, en daarna service. Als je server altijd up is, is de service niet zo belangrijk. Schijfruimte is haast nooit een probleem, behalve voor sites die foto's willen storen op hun server, maar dat kan meestal ook gratis op andere sites [bespaart nog dataverkeer ook]. En natuurlijk moet de host ook php/mysql enzo ondersteunen, maar dat is tegenwoordig een beetje standaard aan het worden bij betaalde hosting.

Little Less Conversation, Little More Action Please!!!

Verwijderd

Goede Uptime en telefonische helpdesk.

• RobbertC
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:47
De gemiddelde klant is waarschijnlijk een bedrijf, en dan hoogstwaarschijnlijk een bedrijf in het MKB.

Dat soort bedrijven boeit het niet of je nu de allerlaatste apache en php versie draait, voor dat soort klanten telt maar 1 ding, en dat is dat de website het gewoon moet doen. Waar en wanneer, 24 uur per dag. Uptime is dus het belangrijkste, samen met klantvriendelijkheid en de support.

Als een klant een vraag heeft over HTML, dan verwacht de klant dat de hoster daar antwoord op geeft, ondanks dat het niet de taak is van de hoster.

Prijs is niet zo belangrijk, of je nu 10 euro of 50 euro per maand vraagt aan een bedrijf, het gaat om de kwaliteit.

Verwijderd

De meeste mensen willen gewoon zo goedkoop mogelijk, er word vaak eerst gekeken naar prijs en daarna kwaliteit. De doorgewinterde internetter zal wellicht eerst kijken naar de kwaliteit, en die is meestal afhankelijk van service, locatie, soort bedrijf etc.

Prijs staat iig op nummer 1 helaas.

Verwijderd

Ik denk dat de mensen (ik spreek uit eigen ervaring) in feite een beetje van alles willen, en goedkoop ook.
1) service ALLE hostings waar ik al mee gewerkt heb, hebben meestal geen UNIX expert in huis, met alle gevolgen vandien :( Ook de meest onzinnige feedback krijg je soms precies of het van een kind ofzo komt.

2) uptime MOET niet 99,99% zijn MAAR 100% er bestaat genoeg spul om dat te verwezenlijken.

3) goede snelheid en geen overbelaste servers die met moeite nog PHP of SQL rond krijgen binnen de 30 seconden :(

4) vlotte bandbreedte, beschikbaarheid. En niet een acount met 5GB transmition bv

5) webruimte MINSTENS 500Meg vind ik wel nodig voor het betere werk.

6) domain onafhankelijkheid, en geen monopoly toestanden waarbij je je domain niet terug krijgt als je ergens anders wil hosten omdat je niet tevreden bent.

7) en finaly, een fair price!

hopelijk heb je er iets aan ;-)

• jep

jep

Verwijderd schreef op 26 April 2003 @ 15:22:
Ik denk dat de mensen (ik spreek uit eigen ervaring) in feite een beetje van alles willen, en goedkoop ook.
1) service ALLE hostings waar ik al mee gewerkt heb, hebben meestal geen UNIX expert in huis, met alle gevolgen vandien :( Ook de meest onzinnige feedback krijg je soms precies of het van een kind ofzo komt.
Dit kan ik me alleen voorstellen bij standaard cobalt reseller bedrijfjes. Anders moet je toch weten wat je doet, neem ik aan.
2) uptime MOET niet 99,99% zijn MAAR 100% er bestaat genoeg spul om dat te verwezenlijken.
Ik ben geneigd te zeggen dat het onmogelijk is om op internet een 100% uptime te garanderen. Je core-router moet soms geupgrade worden, coreswitch, je ams-ix klapt er wel eens uit, je transit verbinding heeft misschien eens wat en ook in de beste hardware kan iets voorkomen.

Ok, je kan in 4 netwerken met allemaal verschillende verbindingen en op elke locatie fallback-situaties wel een aardige uptime gaan aanbieden, als is dat weer erg lastig te verwezelijken.

STEL, het lukt je.. dan kost het bakken maar dan ook bakken met geld. Dit is dus niet wat een klant wil van een provider. Dan maar 99.99, da's prima :)
3) goede snelheid en geen overbelaste servers die met moeite nog PHP of SQL rond krijgen binnen de 30 seconden :(
Sure.
4) vlotte bandbreedte, beschikbaarheid. En niet een acount met 5GB transmition bv
Uiteraard. Voor een account met 5 gig limit betaal je minder, dus niets mis mee.
5) webruimte MINSTENS 500Meg vind ik wel nodig voor het betere werk.
Wat een bullshit. Welke virtual-hosting site is er nou 500 meg??? Ik ken er geen.
6) domain onafhankelijkheid, en geen monopoly toestanden waarbij je je domain niet terug krijgt als je ergens anders wil hosten omdat je niet tevreden bent.
Dat leg je vast als je dat niet vertrouwd.
7) en finaly, een fair price!
Vele honderden euro's zo niet meer voor wat jij wilt. :) Wel fair, niet nuttig.
hopelijk heb je er iets aan ;-)
Nee, want het aantal partijen dat dergelijke wensen heeft is op een paar handjes te tellen in ons land.

[ Voor 13% gewijzigd door jep op 26-04-2003 15:29 ]

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-05 19:26

Blauw

De Schreeuw

Toevallig ben ik net bezig met een documentje voor een organisatie met een voorstel tot verhuizing van de bestaande hosting. Als ik een beetje rondkijk kom ik tot de volgende eisen:

- Service (moeilijk te meten als niet-klant)
- Prijs (toch voor een non-profit organisatie gewoon belangrijk, ook reden van verhuizing)
- Alle opties netjes op een rij. Dat klink best logisch maar ik zie nog genoeg sites waar bepaalde dingen mij niet duidelijk worden, dat is natuurlijk wel slordig.
- Niet te dure extra opties, geen 50 euro extra betalen voor een 2de MySQL database bijvoorbeeld.

:)

Verwijderd

Het hangt natuurlijk compleet af van wat de gebruiker wil met zijn hosting. Ga je een zware database draaien die groeit met de tijd, dan wil je schijfruimte en databasefunctionaliteit. Biedt je streaming media aan of bestanden om te downloaden, dan wil je juist veel bandbreedte. Etc.

Ik hoop niet dat je de antwoorden in dit topic als (enige) 'onderzoeksdata' gaat gebruiken. Je vraag is zo breed dat je beter een marktonderzoek kan opzetten wil je hier iets nuttigs over zeggen,.

Verwijderd

Het enige dat ik belangrijk vindt is de lijn en het dataverkeer, ik wil best elke maand een goede prijs (vast bedrag) betalen voor een hosting service als ik maar onbeperkt dataverkeer heb en routing die overal in europa goed is. Als de bak op een 100mbit hangt dan wil ik toch wel graag 8 mb/s naar .nl/.de./be/.no/.se/.fi/.cz/.pl/.hu zien wat echt wel mogelijk is met sommige netwerken.

Verwijderd

[offtopic]
Sorcerer: 8mb/s met een .se ? knap als je dat red... daarnaartoe is gewoon een klote routering.
en gaat hier toch over http hosting?

[ontopic]
Ik denk dat service /bereikbaarheid & snelheid van server / prijs toch wel de belangrijkste 3 punten zijn om te kiezen voor een bepaalde provider:

Service
Als je een probleempje hebt, moet het niet 7 weken duren voordat het is opgelost, als het aan hun ligt.

Bereikbaarheid & snelheid
Je server moet idd gewoon continu bereikbaar zijn voor de rest van de wereld.
Met snelheid bedoel ik niet 8mb/s (waarom zou je dat voor een http pagina willen?)
ok, ik ken wel sites die veel data trekken (Tweakers en soortgelijke... :P ) maar dan nog... voor een normaal MKB bedrijf is 8mb/s zwaar overdone...

Prijs
gewoon voor wat redelijk is naar wat je wilt...

laatst een aanbod gehad voor 19" kast, 10mbit flat (no limit) voor 750 Pleuro per maand.... is i.p. niet duur... maar wel als je maar 4U wilt weghangen.... en je student bent

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:56

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Verwijderd schreef op 26 April 2003 @ 15:41:
Het enige dat ik belangrijk vindt is de lijn en het dataverkeer, ik wil best elke maand een goede prijs (vast bedrag) betalen voor een hosting service als ik maar onbeperkt dataverkeer heb en routing die overal in europa goed is. Als de bak op een 100mbit hangt dan wil ik toch wel graag 8 mb/s naar .nl/.de./be/.no/.se/.fi/.cz/.pl/.hu zien wat echt wel mogelijk is met sommige netwerken.
Ja dat kan niet :+ Of, ja het kan wel maar ik denk niet voor de prijs die jij wilt :).
Net als sommige punten van Wildjim die gewoon onmogelijk zijn (zoals jep al uitlegd).

Wat klanten willen is nogal wisselend, simpel. Zeker in Nederland wil iedereen zo veel mogelijk voor zo weinig mogelijk :). Maar het zal de slager op de hoek echt een zorg zijn of er bij zijn hoster een Unix-expert rondloopt of dat zijn site vanuit Kazachstan ontzettend snel is.
Een klant kijkt gewoon naar wat hij wil, wat hij nodig heeft, wat hij kan betalen en wat er mogelijk is :).

• jep

jep

Verwijderd schreef op 26 April 2003 @ 16:09:
laatst een aanbod gehad voor 19" kast, 10mbit flat (no limit) voor 750 Pleuro per maand.... is i.p. niet duur... maar wel als je maar 4U wilt weghangen.... en je student bent
Da's dus echt een bullshit prijs. Mag ik vragen waar dat was?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 April 2003 @ 16:09:
Sorcerer: 8mb/s met een .se ? knap als je dat red... daarnaartoe is gewoon een klote routering.
en gaat hier toch over http hosting?
Ik doelde meer op hosting in het algemeen, en met het voormalige KPNQWEST netwerk was het zeker mogelijk zo'n 5-9 mb/s te halen naar .se, maar idd de routing naar .se is bij de meeste bedrijven gewoon zwaar kl*te.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2003 17:33 ]

• eXite
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-02 11:32
Ikzelf werk bij een webhosting bedrijf en kan dus een redelijk beeld schetsen van wat een klant wil:

1. Service
Veel mensen weten niet hoe ze een website naar wens moeten tweaken, daar willen ze hulp bij en verwachten dat toch binnen een halfuur van de webhoster.

2. Bereikbaarheid
De website moet 24/7/365 online zijn.

3. Snelheid
Een download moet naar binnen komen rollen op het maximale vermogen van hun verbinding.

4. Functionaliteit
Mensen willen zoveel mogelijk kunnen met hun account. Altijd het mooiste/nieuwste control panel en altijd de laatste stabiele uitgave van PHP etc.

5. Betaalbaarheid
De prijs moet mooi zijn, niet te goedkoop maar ook niet te duur.

Ja, ik bedoel, je kunt er wel moeilijk over doen, maar zo is het toch?

Pagina: 1