[Excel] Zoeken en optellen in een formule

Pagina: 1
Acties:
  • 954 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FaZe
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:06
Ik ben al weer op een probleem gestuit helaas.
Ik heb:
Kolom A vol met datums. Kolom C vol met waardes.

Nu wil ik een formule die de SOM geeft van de waardes uit kolom C, waar de bijbehorende datum ligen TUSSEN 2 opgegeven datums.

Bijv. Alle waardes opgeteld waar de datums liggen tussen 1-1-2003 en 1-2-2003

Het lukt me echt niet :( Zal een matrix formule moeten worden met vert.zoeken en som. Maar ik weet ook niet hoe ik vert.zoeken kan laten zoeken naar een waarde die groter of kleiner dan iets is.

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-09 16:05

Res-q

Redder in nood?

Wat je ook kunt doen: Alles selecteren -> Menu: data -> sorteren, sorteren op Kolom A, oplopend. Nu is alles geselecteerd, en kun je met de formule =som(...) alles optellen.

en zo is het voorspeld!

• FaZe
:) dat snap ik ja :)
Maar het gaat mij erom dat ik van een blad met bedragen van een heel jaar mooi een totaal per maand kan laten zien :) En dat hij zich natuurlijk aanpast als ik er iets tussenvoeg of weghaal

Kijk.. zo kan ik al bijv 2 bij elkaar optellen:
Waar dus in F37 de kleinste datum staat. en in G37 de grootste. In kolom A staan de data, en in D de bedragen.

=SOM(ALS(A4>=$F$37;ALS(A4<=$G$37;D4;0);0);ALS(A5>=$B$37;ALS(A5<=$C$37;D4;0);0))

Maar nu iets zodat ik het hele blad zo op kan tellen.....

[ Voor 43% gewijzigd door FaZe op 11-04-2003 16:33 ]

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Kijk eens naar de functie DSUM .. kun je criteria ook toe kennen...(in het engels.. volgens mij weer gewoon DSOM in het NL.... vraag me gelijk af.. waarom dat toch zoveel mensen met NL versie werken.. is toch allemaal zo onlogisch.. maar goed...)

• FaZe
Ja ik heb het :)
heb SOM.ALS gebruikt. zal denk ik die DSUM zijn van henkleerssen. Tnx!! Hier voor de mensen die met hetzelfde probleem zitten mijn (primitieve) oplossing:
=SOM(D4:D30)-SOM.ALS(A4:A30;"<1-4-2003";D4:D30)-SOM.ALS(A4:A30;">30-6-2003";D4:D30)

Wat dit doet: Totaal bedragen in D4:D30 MIN alles wat kleiner is dan opgegeven datum MIN alles wat groter is dan opgegeven datum. (kon niks vinden om tussenin te vinden....) Dit is in dit voorbeeld over Q2 2003.

[ Voor 14% gewijzigd door FaZe op 11-04-2003 17:19 ]

Verwijderd

Ik weet niet of je nog meer gegevens uit de tabel wilt halen maar als je een extra kolom aanmaakt die de maand uit de datums weer geeft ( =Month(<adres>) of nederlands: =Maand(<adres>) ) dan kun je heel eenvoudig met een draaitabel je gegevens uit de tabel trekken. Op die manier hoef je ook niet voor iedere maand een nieuwe formule te maken...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2003 18:22 ]

Pagina: 1