[CSS] verschil marge opera en ie

Pagina: 1
Acties:

• IschaGast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
Ik was ff bezig met css en kwam bij een raar probleem waar ik ff niets van snap.

Ik heb in mijn css het volgende staan (staat nog wel meer maar dat is niet van toepassing):

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
8
p {
font-size: 12px;
line-height: 18px;
}
h1 {
    color: #DD0000;
}

Nu heb ik verder een div gemaakt met #id content en daarin heb ik een padding van 10 gegeven. Als ik dan in de #content een <h1> maak dan begint deze in opera vele malen lager dan in ie, het maakt overigens niet uit dat het een <h1> is of een <p> of iets de tekst begint gewoon veel lager dan bij ie.

Ik snap niet hoe dit komt ligt dit nu aan opera of aan mijn css. Ik heb mijn css gevalideerd en die klopte gewoon. Ik dacht dat opera zich het meest aan de standaard hield maar waarom hij dan meer marge heeft dan ie snap ik dus echt niet.

[ Voor 6% gewijzigd door IschaGast op 11-04-2003 14:59 ]

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
dan moet je de padding en margin aanpassen.

• IschaGast
Als ik de margin van de margin of padding van de <h1> ga aanpassen betekend dat waneer ik verder in de tekst ook nog een <h1> neerzet dat die dichter op de tekst komt te staan en dat is niet wat ik wil.

Ik kan dan voor die kop wel een ander <h> nemen maar ben vooral benieuwd of dit nu een fout is van opera :?

Zie trouwens mijn site voor een voorbeeld ervan. In opera heb ik een veel grotere ruimte dan in ie.

Als ik inplaats van <h1> er bijvoorbeeld <strong> van maak dan doet ie het wel goed in opera. Dat is dan wel de oplossing maar vind het gewoon raar dat het dan misschien niet met gewoon <h1> kan.

[ Voor 14% gewijzigd door IschaGast op 11-04-2003 15:05 ]

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-08 22:08
Je kunt toch ook aparte classes en styles definieren? Of inline styles gebruiken :)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• IschaGast
Tja.... zou kunnen inderdaad maar vind dat het gewoon moet werken zoals ik het heb gedaan want volgens mij klopt het namelijk gewoon, dat denk ik tenminste.

Er zijn zat oplossingen om het op te lossen zoals aparte ID etc..... maar wil gewoon weten of dit nou eigenlijk een opera bug of iets dergelijks is, of dat ik het fout doe.

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08 11:46

Twan V

...en er stralend uitzien

Verschil met browsers blijf je altijd houden, daarom zou ik als ik jou was dit proberen:

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
p {
line-height: 18px;
}
h1 {
}

h1.verzinhiereennaamvoor {
                margin-left: 0px;
                padding-left: 0px;
}

en

HTML:
1
2
3
4
5
6
<html>
  <body>
    <h1 class="verzinhiereennaamvoor">Ditisdusjekop</h1>
    <p>Plof hier je verhaal neer</p>
  </body>
</html>

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Er zijn zat oplossingen om het op te lossen zoals aparte ID etc..... maar wil gewoon weten of dit nou eigenlijk een opera bug of iets dergelijks is, of dat ik het fout doe.
Dit zegt W3C erover:
Visual browsers usually render more important headings in larger fonts than less important ones.
Dus geen stricte defenities.

• IschaGast
Vind het echt jammer dat niet alle browser dingen hetzelfde intepreteren maar ja het zei zo. Voorlopig moet ik er maar mee leren leven dat ie er in opera iets anders uitziet of het op een andere manier aanpassen maar ja.......

Hopelijk is ooit alles ongeveer gelijk in iedere browser.

Ik ga nu maar weer verder klooien met css, zal vast nog wel meer gebreken tegen komen in de verschillende browsers :(
Pagina: 1