[XP] zwart scherm na installatie video driver (nvidia)

Pagina: 1
Acties:

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-08 00:07
Ik ben vandaag bezig met het upgraden van m'n systeempje :)

ik heb het systeem geinstalled met een oude matrox g200 pci kaart.
het ging goed totdat ik m'n leadtek gf4400 erin propte :P

systeem boot, krijgt starting windows te zien en zodra die overschakelt naar de windows resolutie om het login scherm te tonen zie ik een zwart scherm, geen nosignal op scherm o.i.d gewoon zwart zonder knipperende cursor.

hdd ratelt dan nog wel wat maar er gebeurt niets :(

de standaard MS WHQL driver in XP geeft exact dezelfde problemen als de nvidia 43.45.

het systeem boot wel als er geen videokaart driver geinstalleerd is, dus naar safe mode, uninstall gf 4400 en reboot in normale windows.
zodra windows de videokaart weer heeft gedetecteerd gaat het ook nog goed, maar zodra je de resolutie of kleurdiepte omhoog gooit krijg je een zwart scherm met knipperende cursor, of als je xp reboot loopt tie weer vast voor het login scherm 8)7

wat ik al geprobeerd heb:

- default bios settings geladen, agp 8x uit, fast writes uit
- hardware acceleration schuifje helemaal uit
- 3com netwerk kaart eruit, scsi kaart verhuist naar ander slot
- videokaart doet het prima in de oude config
- proc + mem onderklokken naar 100 Mhz FSB
- nforce 2.03 drivers geinstalleerd / gedeinstalleerd
- onboard audio/netwerk/1394 firewire/serial/parallel uitzetten in bios

en het helpt tot nu toe allemaal nix :'(
iemand nog ideeen :? anders ben ik vanacht weer de hele nacht bezig :P

software:
- windows XP pro engels + sp1 e.a. updates + directx9
- nforce 2.03 drivers

sys specs:
- Epox 8RDA+ rev 1.1 met nieuwste bios (3/5/2003)
- Amd athlon 2500+
- 2x 512 DDR PC3200
- 3COM 3c905TX 10/100
- Leadtek GF4400 VIVO
- Adaptec 19160 SCSI
- IBM 18.2 10K SCSI HDD
- 80GB WD800JB
- enermax 450W voeding
- de rest

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik raad je een clean install van windows aan. Het is een lompe oplossing, ik weet het.
Wat je nog kunt proberen is in VGA modus booten, en dan alle drivers er af gooien. Je kunt eventueel ook een system restore doen naar het punt voordat je de nieuwe videokaart er in deed, dan de oude videokaart deinstalleren en dan de nieuwe er in doen.

• twiekert
aargh ik ben niet helemaal wakker :P

ik maak het verhaal ff compleet :)

oude sys: asus a7a266, amd 1ghz, 512 sdram pc133, gf4400, etc..

nieuwe sys: epox 8rda+, amd 2500, 1024 ddr pc3200, adaptec 19160, ibm 18gb 10K

omdat ik weinig zin had om een niet werkende pc hier te hebben heb ik een 300watt aopen opgezocht, cdrom speler en een oude matrox g200 pci kaart.

compleet systeem dus om m'n nieuwe sys te installeren en rustig apps / backups terug te zetten :) hier windows opgegooid met drivers, apps etc. alles draait perfect :)

gisteren uit m'n systeem mobo, proc, en geheugen gehaald en nieuwe spullen ingebouwd.

systeem boot met gf4400 erin.. ok in windows. ik installeer de 43.45 drivers en reboot, hangt voor het login scherm komt. :(

zelfde gebeurt met de standaard nvidia driver in XP

ik zie wel net dat er gisteren een nieuwe bios voor de 8RDA+ is uitgekomen + een bios voor de leadtek vga kaart die er nog niet op zit, die ga ik eerst nog ff proberen :)

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Haal je wel eerst die Matrox kaart uit je systeem (+drivers uninstall) voordat je die GF4400 erin stopt? Ik heb hier een enorme hel gehad toen ik naast m'n gf4ti4200 een Matroxje wilde draaien...bleek dus aan de drivers te liggen in combinatie met de geheugenadressering van beide kaarten, draai nu maar een TNT2 naast de GF4...gaat een stuk beter.

• twiekert
ik kan idd nog ff die matrox kaart erin stoppen en de drivers netjes deinstalleren, had ik nog niet gedaan :)

Verwijderd

bios updaten?

• twiekert
epox mobo heeft nu de nieuwste bios erop zitten (4/2/2003) is gisteren op het net gezet :)

voor de videokaart is er nog geen nieuwe uitgekomen

Verwijderd

Heb je de videokaart al in een andere PC getest. Kan zijn dat je videokaart gewoon brak is

• twiekert
yep, videokaart is goed werkt prima op het oude moederbord.

heb nu net een nieuwe windows xp installatie uitgevoerd en gezorgd dat ACPI goed stond, installeerde het ding eerst als 'Standard PC' in plaats van 'ACPI compliant bladiebla uniprocessor system'

het lijkt nu goed te draaien, moet nog wel sp1a erop zetten en de rest :)

• twiekert
opgelost :)

heb op de installatie waar het zwarte scherm voorkwam een upgrade van XP uitgevoerd en gezorgd dat er via de F5 toets bij de installatie voor 'ACPI Uniprocessor System' gekozen wordt ipv 'Standard PC'. waarschijnlijk dus foutje bij het PnP beheer van XP :)

/edit

het is nog beter om voor 'Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC' te kiezen omdat je waarschijnlijk nog irq conflicten krijgt, ruis van geluidskaart e.d.

[ Voor 29% gewijzigd door twiekert op 12-04-2003 16:09 ]

Pagina: 1