Wat ik wil is het volgende: uit 5 tabellen de laatste twee rijen selecteren, dus de hoogste twee ID's (we hebben een kolomnaam ID, autonummer).
Wat wel lukt is de eerste twee rijen (ID 1 en 2) uit de tabellen halen, op deze manier (in code wel achter elkaar, maar dit is overzichtelijker):
SELECT TOP 2 * FROM tabel1 WHERE show = 1 UNION ALL
SELECT TOP 2 * FROM tabel2 WHERE show = 1 UNION ALL
SELECT TOP 2 * FROM tabel3 WHERE show = 1 UNION ALL
SELECT TOP 2 * FROM tabel4 WHERE show = 1 UNION ALL
SELECT TOP 2 * FROM tabel4 WHERE show = 1
WHERE show=1 slaat op het feit dat die gegevens dan wel zichtbaar mogen zijn op de website, andere rijen in de db niet (show=0).
Ik heb het geprobeerd door ORDER BY ID DESC tussen 1 en UNION te zetten, maar dit werkt helaas niet (ik krijg de foutmelding: Incorrect syntax near the keyword 'UNION'). Ik heb al vele topics hierover bestudeerd (en sites via google), waar het zou moeten lukken met ORDER BY, maar helaas werkt het niet bij mij.
Wie kan me helpen? (het gaat om een site met ASP.NET en SQL server).
Wat wel lukt is de eerste twee rijen (ID 1 en 2) uit de tabellen halen, op deze manier (in code wel achter elkaar, maar dit is overzichtelijker):
SELECT TOP 2 * FROM tabel1 WHERE show = 1 UNION ALL
SELECT TOP 2 * FROM tabel2 WHERE show = 1 UNION ALL
SELECT TOP 2 * FROM tabel3 WHERE show = 1 UNION ALL
SELECT TOP 2 * FROM tabel4 WHERE show = 1 UNION ALL
SELECT TOP 2 * FROM tabel4 WHERE show = 1
WHERE show=1 slaat op het feit dat die gegevens dan wel zichtbaar mogen zijn op de website, andere rijen in de db niet (show=0).
Ik heb het geprobeerd door ORDER BY ID DESC tussen 1 en UNION te zetten, maar dit werkt helaas niet (ik krijg de foutmelding: Incorrect syntax near the keyword 'UNION'). Ik heb al vele topics hierover bestudeerd (en sites via google), waar het zou moeten lukken met ORDER BY, maar helaas werkt het niet bij mij.
Wie kan me helpen? (het gaat om een site met ASP.NET en SQL server).