Toon posts:

Subwoofer voor PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
EERST: IK BEN N00B OP AUDIO GEBIED!

Ik heb van die 'normale' PC luidspeakers die best redelijk klinken alleen een bass van niks hebben. Nu dacht ik dat ik misschien zelf een subwoofer kon bouwen van 2 (of 1) speakers uit een oude Sony 'CD/Radio/Cass'. Hoe doe ik dit met weerstanden/condensatoren en door gewoon de standaard versterker te gebruiken?

Specs PC-Speakers:
Speakers: 3"Full Range
Impendance: 4 Ohm
Formaat: 108(b), 175(h) 110(d)
Frequentie bereik: 80-18k Hz
T.H.D: Max 0,50%

Gethoblaster speakers:
10 cm doorsnede
5 Watt
8 Ohm

Moet ik dan die 4 Ohm op 8 laten werken of die 8 Ohm op 4???

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Met 10 cm valt echt bar weinig aan subgeweld te starten, zeker niet als je verder geen gegevens van de speaker zelf hebt (de zgn. Thiele/Small parameters).

Als je nou een heel klein budget hebt, kan je misschien zelf iets in elkaar flansen :)

Verwijderd

Topicstarter
Wekkel schreef op 11 april 2003 @ 13:04:
Met 10 cm valt echt bar weinig aan subgeweld te starten, zeker niet als je verder geen gegevens van de speaker zelf hebt (de zgn. Thiele/Small parameters).

Als je nou een heel klein budget hebt, kan je misschien zelf iets in elkaar flansen :)
Ik heb ook een heel klein budget en het is 2x 10cm wat opzich altijd best goed geluid gaf!

Waar kan ik die 'Thiele/Small' parameters vinden?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Van woofertjes uit radio/cassette spelers zijn meestal geen T/S parameters te vinden. Dat zijn goedkope en masse geproduceerde luidsprekertjes van een kwartje per stuk. Het enige wat je daarmee kan doen is in een gesloten behuizing stoppen en de vingers kruisen. Een basreflex behuizing is onmogelijk uit te rekenen wegens gebrek aan de T/S gegevens. Als je daarmee gaat gokken, weet je totaal niet wat je gaat krijgen voor geluid. Heel diep zal zo'n 10 cm speakertje nooit komen, zeker niet in een gesloten behuizing.

Maar goed, als je perse iets wil doen met deze 10 cm speakertjes, be my guest :)

Verwijderd

tja, zoals wekkel zegt dit zal een pure gok worden, zeg niet dat het zinloos is, zeker leerzaam om eens te proberen.

Maar DIY begint al vanaf heel vriendelijke prijzen, maar goed de carspeakers prop deze in een box van de grootte die je kwijt kan, zeg een liter of 30 en kijk of het je bevalt. Maaak je niet druk over ohmages, maar sluit de 2 carspakers wel parallel aan, zo is er niks aan de hand.

Als je wel bereid bent om wat te investeren kunnnen we je ook wel helpen.

Trouwens, veel zoekwerk heb je niet gedaan he? ;) Zeker over zelfbouw subwoofers is zo verschrikkelijk veel te vinden, deze vragen had je ook wel met wat er al over subwoofers gezegd is kunnne oplossen.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik denk dat voor de speakers van een radio/cassette speler een litertje of 5-10 wel voldoende is. Meer lijkt mij relatief zinloos voor de ruimte die het je kost. Een proefkastje bouwen van goedkoop spaanplaat raad ik zeker aan :)

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:30
koop gewoon een, scheelt je heel wat gedonder...

check kijkshop voor maar €69 Marquant

Verwijderd

Ja dat scheelt je idd een hoop gedonder, maar meer als in muzikaal gedonder. ;)

Zelfbouw blijft een hele aantrekelijke optie, voor €69 is er veel muzikaler spul te bouwen.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Wow, 69 euro. Als je voor 44 euro een versterkergedeelte kan maken met iets van een basfilter heb ik nog wel wat leuks in gedachten :)

Verwijderd

ehm Amp 2ehands voor 20 euro, voor de andere 20 haal je dan een actief filtertje bij de Conrad.

Ik snap verder niet wat je nou bedoeld, de Marquant is ook niet actief, maar ik gok dat je doelt op een Visaton driver of zoiets? ;)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 11 april 2003 @ 17:14:
ehm Amp 2ehands voor 20 euro, voor de andere 20 haal je dan een actief filtertje bij de Conrad.

Ik snap verder niet wat je nou bedoeld, de Marquant is ook niet actief, maar ik gok dat je doelt op een Visaton driver of zoiets? ;)
Yep, en pardon, ik dacht dat de Marquant actief was. Zoveel geld voor een Marquant, daar moest toch wel een versterkertje inzitten, toch?

8)7

Maar goed, passief wordt het verhaal helemaal mooi met een dubbele set W130S voor EUR 50, kastje maken, filtertjes erbij (dat zal wel iets gaan kosten) en de boel dus mooi stereo doorlussen naar de andere speakers.

Verwijderd

Misschien voor €15 meer toch maar de W170s, toch wel een beetje klein die W 130, al is hij later natuurlijk ook nog perfect te hergebruiken als middentoner.

Er zijn natuurlijk talrijke opties voor een redelijke sub driver voor ongeveer €50.

De topper aller tijden is zonder twijfel de Mivoc LAW 30nogwat XM, dat was echt een beest voor ongelofelijk weinig geld, helaas produceren ze deze niet meer. Ze hebben wel een mooi aternatief in de Raveland Ax1010, die jij ook al een keer naar boven gehaald hebt als budget sub-driver :)
Pagina: 1