Toon posts:

[PSU] Voeding-fan draait niet

Pagina: 1
Acties:
  • 1.504 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een antec pp412X 400 watt voeding. Ik heb deze voeding 2e hands gekocht. Ik heb deze voeding getest met een simpel 12 volt ventilator-tje (groene draad verbonden met oranje draad mbv paperclip) en de het 12 volt ventilatortje ging mooi draaien. Maar de fan van de voeding zelf draait niet. Er staat wel op (temperature controlled en smart fan maar betekend dat dat de fan helemaal niet gaat draaien bij een lichte belasting? Ik heb helaas geen systeem 'over' om de voeding op te testen (dus met mobo, cpu, ram etc).

Nu dus mijn vraag: is het normaal dat de fan van een voeding NIET draait bij lichte belasting?

/edit
in mijn server zit precies zo'n zelfde voeding maar bij die voeding draait de PSU-fan altijd.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2003 12:24 ]

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 April 2003 @ 12:23:
Hallo,

Ik heb een antec pp412X 400 watt voeding. Ik heb deze voeding 2e hands gekocht. Ik heb deze voeding getest met een simpel 12 volt ventilator-tje (groene draad verbonden met oranje draad mbv paperclip) en de het 12 volt ventilatortje ging mooi draaien. Maar de fan van de voeding zelf draait niet. Er staat wel op (temperature controlled en smart fan maar betekend dat dat de fan helemaal niet gaat draaien bij een lichte belasting? Ik heb helaas geen systeem 'over' om de voeding op te testen (dus met mobo, cpu, ram etc).

Nu dus mijn vraag: is het normaal dat de fan van een voeding NIET draait bij lichte belasting?

/edit
in mijn server zit precies zo'n zelfde voeding maar bij die voeding draait de PSU-fan altijd.
Ja zou best kunnen, laat de psu eens wat langer draaien (uurtje ofzo) en voel dan of ie warm wordt en kijk of de fan draait :)

Als je er alleen maar heel even een fannetje op test is de voeding amper belast en maakt ook veel minder warmte, dus hoeft er waarschijnlijk (nog) geen fan te draaien. In een 'echt' systeem gaat hij wel draaien denk ik (hij is dan zwaarder belast).

Verwijderd

Belasting op geschakelde voeding
Een geschakelde voeding moet ALTIJD voldoende belast worden om te testen.
Pak eens 2 oude harddisken ipv 1 fannetje...
Een geschakelde voeding langduring aanzetten zonder voldoende belasting is dé manier om hem te slopen.

Ventilator nakijken
Het kan zijn dat de fan het niet doet, trek die fan eruit en zet er zelf 12V op. Maak hem ook gelijk even schoon / smeer het lagertje.

Aansturing defect
Wat ook kan is dat het thermal-management printje (of circuitje geintregeerd op de voedingsprintplaat) kaduuk is - maak de sensor met je handen eens warm om te kijken of de fan dan wel gaat draaien.

Pas wel op voor de 220V intern in de voeding!

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2003 13:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reacties... heb nog berg oude hd'tjes liggen dus ik ga gelijk aan de slag!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben aan 't experimenteren gegaan met het 12 volts ventilatortje en 4 harde schijven... Alles aangesloten en de stroom erop (mbv paperclip). De het ventilatortje draait, de harde schijven niet en de fan in de voeding ook niet :? 8)7

Betekend dit dat ie stuk is?

Verwijderd

Haal gewoon het draadje (die naar de temperature controle gaat) er tussen weg.
Als het goed is moet ie het dan doen
Verwijderd schreef op 11 April 2003 @ 12:23:
Hallo,

/edit

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:58

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 21 April 2003 @ 14:10:
Ik ben aan 't experimenteren gegaan met het 12 volts ventilatortje en 4 harde schijven... Alles aangesloten en de stroom erop (mbv paperclip). De het ventilatortje draait, de harde schijven niet en de fan in de voeding ook niet :? 8)7

Betekend dit dat ie stuk is?
Draaien die HD's in je gewone pc wel :?

En kun je die voeding niet testen op deze pc : http://specs.tweak.to/5774 ?

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Sommige PSU's worden geleverd met een losse aansluiting voor de fan welke je op het moederbord moet aansluiten. Heeft deze PSU ook niet zo'n aansluiting? Kun je de voeding niet openschroeven om de fan te testen? Overigens zou ik mij niet zo druk maken over een stille PSU; als 'ie ontploft merk je het vanzelf wel :P

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-08 11:54

Shuriken

Life is all about priorities

Ik heb hetzelfde type. Die draait keihard. Dus misschien is ie wel kapot? ik zou maar ff checken.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:09

LopeZ

Too much is never enough

Is jouw paperclip methode niet gewoon verkeed :?
(groene draad verbonden met oranje draad mbv paperclip)
Het moet zijn groen met zwart voor zover ik weet.

Kan het me haast niet voorstellen maar misschien doet je voeding het hierdoor wel maar half.

Verwijderd

ik heb op mijn psu ook een extra stekkertje zitte (fan stekkertje)
nou draaid mijn fan wel alleen mijn psu is f*cking warm (chieftec 360 watt)
moet ik dat stekkertje aan sluite (of blaas ik heb dan op?)

wat denken jullie?

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-08 20:43
LopeZ schreef op 21 april 2003 @ 15:13:
Is jouw paperclip methode niet gewoon verkeed :?

[...]

Het moet zijn groen met zwart voor zover ik weet.

Kan het me haast niet voorstellen maar misschien doet je voeding het hierdoor wel maar half.
Ik weet dat je 2 dingen nodig hebt... als ik nou nog even wist welke :P

volgens mij was het iets als 'verbind de oranje met een zwarte, en de groene met een zwarte' maar in ieder geval waren het 2 paren die je met elkaar MOEST verbinden.

de eerste is: POWER OK - alles is goed aangesloten
de tweede is: POWER ON - tja... zet hem aan? :)
(of misschien andersom)

maar ik weet dus niet meer WELKE draadjes... dat ze met een (willekeurige) zwarte draad moeten weet ik zeker.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-08 11:54

Shuriken

Life is all about priorities

Alleen power ON is voldoende. Dus die Groene draad met een Ground draad (zwart) verbinden en dan gaat ie aan.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Topicstarter
nou ja... hij doet het! Hoe? Ik zou het niet weten... ik zette de server net aan, gewoon, om nog één keer eens op mijn gemak te kijken wat er precies gebeurde en hoe ik het zou kunnen verhelpen alvorens een nieuwe psu te kopen... en hij doet het... draait gewoon helemaal perfectos!

(nou nog ff kijken hoe LANG ie 't doet... ;))

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 april 2003 @ 15:59:
ik heb op mijn psu ook een extra stekkertje zitte (fan stekkertje)
nou draaid mijn fan wel alleen mijn psu is f*cking warm (chieftec 360 watt)
moet ik dat stekkertje aan sluite (of blaas ik heb dan op?)

wat denken jullie?
Dat kleine stekkertje zorgt ervoor dat je PSU FAN zijn toerentallen kan rapporteren aan het moederbord, dat vervolgens die getallen kan doorgeven aan een programma dat die kan uitlezen. In principe moet je fan het ook goed doen zonder die aansluiting, alleen zul je dus je toerentallen niet kunnen uitlezen...

Verwijderd

ok thx
Pagina: 1