Toon posts:

Bios rom checksum error

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn Chaintech 7AJA/100 heeft sinds enige tijd wat vage problemen.

Allereerst vertikte hij het om win98 te installeren, er bleven maar foutmeldingen komen enzo, en zodoende heb ik uiteindelijk win2000 erop gezet.(dit gaat goed)

Nu komt hij na een aantal maanden met de volgende melding:

Award Bootlock Bios v1.0

Bios rom Checksum error

ik heb wat gezocht op het forum en dan lees je dat het vaak te maken heeft met een mislukte flash poging van de bios. Nu heb ik mijn bios ook wel geflasht maar dat was maanden gelden, en nu krijg ik dit pas.

Verder is het vreemd dat wanneer ik enkele keren op reset druk(soms tot 15x) hij opeens wel weer normaal kan opstarten.

Iemand ervaring of iig een oplossing voor dit probleem? wat kan hier nou de oorzaak van zijn?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Misschien het batterijtje eens vervangen, die zou goed eens leeg kunnen zijn.

Verwijderd

Haal even een nieuw bios chippie bij de electroboer... :)

Verwijderd

BIOS eens deftig resetten...?
en anders (indien reeds beschikbaar) een nieuwere versie in je BIOS flashen...?

Verwijderd

Batterij is leeg, herstart na cmos reset zal dan wel altijd werken (of zoals jij het doet door tig keer te resetten). Die kun je zelfs bij de Hema krijgen voor 1 of 2 euro. Pas wel op met het plaatsen van die batterij. Niet met je handen vast pakken en niet kortsluiten.

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Oh?
Kun je dit dan verklaren?
Bios upgrade probs: AOpen AK33

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als het vervangen van het batterijtje niet helpt, dan zou je eens kunnen proberen om de BIOS opnieuw te flashen :)

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 11 april 2003 @ 12:46:
Als het vervangen van het batterijtje niet helpt, dan zou je eens kunnen proberen om de BIOS opnieuw te flashen :)
en andersom? ook mogelijk?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat let je om dat zélf uit te vinden? :P

Verwijderd

Dit probleem is niet op gaan treden meteen na een bios upgrade. PC heeft het maanden achter elkaar gewoon goed gedaan volgens de TS. Het verhaal wat jij aanhaalt is opgetreden meteen na een bios upgrade. Verschil lijkt me duidelijk }) .

Verwijderd

Normaal komt deze mededeling van te ver overklokken, omdat de CPU fouten gaat maken met data verwerken -> checksum error.

Of tenminste, dat was tot nu toe de enige omstandigheid waar ik deze melding van ken.. ;)

Verwijderd

Topicstarter
nou ik kan je verzekeren dat ik dit mobo nog nooit heb overgeclockt. is pc van mijn ouders en het zal mij een zorg zijn of ze iets langzamer simmen of niet :P

flashen was geen probleem en vooralsnog heb ik ook geen fout melding meer,

Verwijderd

Het kan dan best van een 'ongelukje' met de BIOS code zijn gekomen, b.v. vastlopen van de PC terwijl een programma heel naar in de bios probeerde te grutten, per ongeluk.
(Ik noem maar wat..) ;)
Pagina: 1