mini tekstverwerker in Qbasic

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008

• Hmail
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:22

Hmail

Doet ook maar wat.

Topicstarter
Ik begrijp dat het niet echt professioneel klinkt, Qbasic, maar ik weet een beetje hoe dat werkt. Alleen zit ik dus met een probleempje. Ik wil dat de gebruiker van mijn programma een stuk tekst in kan typen. Geen bijzondere opmaak ofzo, maar ik heb geen flauw idee hoe je dat voor elkaar krijgt. Is er iemand die mij kan helpen? :/

It might sound as if I have no clue what I'm doing, but I actually have a vague idea.

• Hmail

Hmail

Doet ook maar wat.

Topicstarter
Ja, dat dacht ik dus ook. Helaas. Niet dus. De gebruiker kan geen komma's typen. en dan zijn er volgens mij nog een aantal tekens die niet mogen.
Je krijgt dan zo'n foutmelding van:
Redo from Start ofzo
Voor ik het vergeet: Ik wil die tekst dus ook kunnen opslaan

It might sound as if I have no clue what I'm doing, but I actually have a vague idea.

• Hmail

Hmail

Doet ook maar wat.

Topicstarter
Ik kan die link nu ff niet bekijken maar zal 'm thuis ns openen

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 10:37

OZ-Gump

terug van weggeweest

Waarom QBasic? Je geeft aan er een beetje verstand van te hebben, maar dat datgene wat jij wil lukt al niet...
Wellicht is het verstandig om dan een andere taal te proberen die ook redelijk simpel is, en dan ben je meteen een beetje meer bij de tijd?

My personal website

• Tommel
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Waarom gebruik je notepad niet of is het een Dos machine, dan kun je altijd edit nog gebruiken.... waarom wil je uberhaupt het wiel opnieuw uitvinden, om inzicht te krijgen in programmeren misschien ?

• Hmail

Hmail

Doet ook maar wat.

Topicstarter
Nou, het is voor een vriend van me die sms-jes wil opslaan. Ze moeten op een makkelijke manier na te lezen zijn... En als het makkelijk is.. waarom geef je zelf het antwoord niet dan?? ;) Ben bezig met C++ alleen dat gaat een beetje boven mijn pet. Daaronder zit niet zoveel ;)

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Probeer eens Batch en gebruik dan Copy Con voor het opslaan van gegevens...

Tis wel allemaal DOS dan, maar goed... Voor zoiets simpels als wat jij wilt heb je ook geen mooie interface nodig :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Je zou eens een 'packet' (en de reader, onderaan) kunnen downloaden van onderstaande link. Daar zit vast wel wat tussen voor je (als je toch meer wil dan euss z'n 'oplossing')

http://www.simtel.net/pub/oth/1837.html

Verwijderd

Als je niet de belemeringen wilt zoals het Input statement heeft, dan moet je gebruik maken van INKEY$ en dan de input zelf op het scherm zetten met Print.

http://cubee.topcities.com/bas/mmsinput.bas
Nou, het is voor een vriend van me die sms-jes wil opslaan. Ze moeten op een makkelijke manier na te lezen zijn... En als het makkelijk is.. waarom geef je zelf het antwoord niet dan??
Waarom wil je in hemelsnaam Qbasic gebruiken voor dit specifieke probleem?

Gewoon die berichten/sms'jes copypasten met Edit.com onder Dos, of met Notepad.exe onder Windows - en als ze nog op de telefoon staan: volgens mij kun je die ook exporteren van gsm naar PC met een datakabeltje...

Wel jammer dat je het einddoel niet eerder zei, dat bespaard een hoop ge-emmer...

Als je toch wilt Qbasic'en:
QBasic:
1
Shell ("%windir%\Xcopy.exe archief.txt + sms-new.txt archief.txt") ;

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2003 11:13 ]

• Hmail

Hmail

Doet ook maar wat.

Topicstarter
(je bedoelt Shell denk ik) Maar bedankt! Ik denk dat dat het is!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ohjee... ik had daar een prachtige subroutine voor. Je kon met de pijltjes manouvreren, insert en overwrite gebruiken, etc. Ik kan 'm zo vlug niet terugvinden.

je moet zoiets doen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
A$="";
while bezig do
   A$=inkey$
   if A$=chr$(0)+chr$(27) then x:=x-1 //pijltje links
   ... //pijltje rechts, ins-knopje, etc.
   else
      destring$:=destringtotaanx$+A$+destringvanafx$ //op de juiste plek karakter invoegen of wijzigen (afhankelijk van insert/overwrite)
   end;
   bezig=a$<>chr$(13) or A$<>chr$(27); //doorgaan zolang geen enter/esc is ingetypt
end;

[ Voor 5% gewijzigd door Varienaja op 11-04-2003 11:06 ]

Siditamentis astuentis pactum.

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-08 16:59

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Dan zit je dus wel met het probleem dat zodra je een Enter geeft, de input afgelopen is. Er bestaat niet echt iets om een 'lap' tekst in te voeren geloof ik.

Je kan een stukje schrijven met INKEY$, dit stopt elke keer 1 character in een $.

Je moet dan rekening houden met een aantal dingen, je moet een stukje schrijven die de tekst op de juiste plek print, je moet zorgen dat backspace een character weghaald, je moet zorgen dat enter een volgende regel word, en dat je met escape de loop kan doorbreken.

Wel een aardig klusje :P

• Hmail

Hmail

Doet ook maar wat.

Topicstarter
Die Enter is niet zo'n probleem. Het gaat om sms'jes, daar zit geen Enter in

Verwijderd

Tommel schreef op 11 April 2003 @ 11:01:
Waarom gebruik je notepad niet of is het een Dos machine, dan kun je altijd edit nog gebruiken.... waarom wil je uberhaupt het wiel opnieuw uitvinden, om inzicht te krijgen in programmeren misschien ?
Het is vaak een leerzame les dat soort dingen. Ik pruts ook wel is wat aan met C++, vind ik ook het wiel elke keer opnieuw uit (maar dan in een slechtere vorm :P) maar ik leer er altijd wel weer wat van.

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik heb iets gevonden:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
SUB GeefNaam (Geef$, Max%, K%, KA%, pX%, pY%)
   ClearToetsenBuffer
   Geef$ = "": Oorspr% = K%: OorX% = pX%

DO WHILE A$ <> CHR$(13)
   LINE (pX%, pY%)-(pX% + 4, pY%), K%

A$ = ""
   DO WHILE A$ = ""
      A$ = UCASE$(INKEY$)
   LOOP

LINE (pX%, pY%)-(pX% + 4, pY%), KA%
   A = ASC(A$)
   SELECT CASE A
      CASE 65 TO 90, 32, 39 TO 41, 44, 46, 48 TO 57
         IF LEN(Geef$) >= Max% THEN
            SOUND 999, 1
         ELSE
            Geef$ = Geef$ + A$
            CALL Letters(A$, pX%, pY%, K%)
         END IF
      CASE 8
         IF LEN(Geef$) = 0 THEN
            SOUND 999, 1
         ELSE
            LINE (OorX% - 1, pY% - 3)-(pX% + 15, pY% + 20), KA%, BF
            Geef$ = LEFT$(Geef$, LEN(Geef$) - 1): pX% = OorX%
            CALL Letters(Geef$, pX%, pY%, K%)
         END IF
      CASE 27
         IF LEN(Geef$) = 0 THEN
            Geef$ = "!"
         ELSE
            LINE (OorX% - 1, pY% - 3)-(pX% + 15, pY% + 20), KA%, BF
            pX% = OorX%: K% = Oorspr%: Geef$ = ""
         END IF
      CASE 13
      CASE ELSE
         SOUND 999, 1
   END SELECT
LOOP
END SUB

Dat CALL Letters() is een subroutine die met een eigengemaakt lettertype strings tekent. Daar hoef je niet op te letten.

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Hmail schreef op 11 April 2003 @ 11:07:
Die Enter is niet zo'n probleem. Het gaat om sms'jes, daar zit geen Enter in
Je kan zeker wel een Enter (of eigenlijk een Newline) in een smsje sturen. In een nokia (6210) kan ik het zo gauw niet vinden, maar in een ericsson zit het wel (3 keer '#' op R320s) en natuurlijk in alle pc-programmatjes en sms-internetsites ook.

• drm
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

juist. Er zijn honderden oplossingen gegeven ondertussen, en nou is het niet veel meer geworden dan een scriptrequest topic.
En als het makkelijk is.. waarom geef je zelf het antwoord niet dan?? ;)
Omdat we hier denken dat je van een goede hint meer leert :Y)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.