Toon posts:

[C# + access]query fout

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een simpele access database met 4 tabellen. In C# wil ik de database benaderen. Het ophalen werkt goed, ik heb echter een probleem met het inserten van de gegevens. ik krijg dan de fout:

De bewerking moet worden uitgevoerd op een query die kan worden bijgewerkt.

Ik ben er100% van overtuigd dat dit iets is van de databasekant (op de sql-server werkt het wel), maar wat. Kent iem. deze melding en weet iem. deze op te lossen?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2003 10:47 ]

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:02
Tja; op die manier kunnen we je wel goed helpen....

Hoe doe je die inserts?
Heb je lees/modify rechten op die databank?
Gaat het over een Web of een Windows applicatie?

etc....

Kortom : Welkom in P&W -> Quickstart (update 2/10/2002)

Als het om een webapplicatie gaat moet je zorgen dat de ASPNET user oid voldoende rechten heeft op de map waar je mdb file staat.
Je kan natuurlijk ook die mdb file in dezelfde directory zetten als je webapplicatie.

[ Voor 44% gewijzigd door whoami op 11-04-2003 10:48 ]

https://fgheysels.github.io/

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

In aanvulling op whoami: Hoe staat de NTFS-rechten van je ASPNET-accounts op de folder van en de database zelf?

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

je hebt waarschijnlijk executeUpdate en executeQuery, jij gebruikt de verkeerde...

edit: (gokje)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2003 10:50 ]

• whoami
Verwijderd schreef op 11 April 2003 @ 10:50:
je hebt waarschijnlijk executeUpdate en executeQuery, jij gebruikt de verkeerde...

edit: (gokje)
Fout gokje, aangezien hij zegt dat het met z'n SQL Server wel lukt.

;)

Verwijderd

whoami schreef op 11 april 2003 @ 10:53:
[...]

Fout gokje, aangezien hij zegt dat het met z'n SQL Server wel lukt.

;)
Als je in een sql server domweg een statement invoert maak je toch geen onderscheid tussen een update of een query statement...
In een prog omgeving doe je dat wel, een update statement (insert, delete, etc) werkt echt niet in een executeQuery methode...

Dus vandaar het gokje...

• whoami
Verwijderd schreef op 11 April 2003 @ 10:56:
[...]

Als je in een sql server domweg een statement invoert maak je toch geen onderscheid tussen een update of een query statement...
In een prog omgeving doe je dat wel, een update statement (insert, delete, etc) werkt echt niet in een executeQuery methode...

Dus vandaar het gokje...
In .NET moet je idd voor update/insert/delete queries de ExecuteNonQuery method aanroepen.
Als je een SELECT query hebt, kan je die in een DataSet lezen mbhv een DataAdapter, of kan je een read only / forward only cursor verkrijgen door de ExecuteReader method aan te roepen van het Command object.

Ik ga ervan uit dat, als de TS het volgende zegt:
Ik ben er100% van overtuigd dat dit iets is van de databasekant (op de sql-server werkt het wel)
Dat hij z'n programma ook getest heeft met een Sql Server DB ipv met een Access DB. Dan mag ik er wel van uitgaan dat hij wel weet dat hij voor select queries een andere method moet aanroepen dan voor insert/delete/update commands. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door whoami op 11-04-2003 11:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
- Het gaat om een webapplicatie
- Alle rechten zijn aangevinkt in access (onder extra/beveiliging/machteging gebruikers en groepen)
- De insert is heel simpel: insert into for_tonderwerp(onderwerp)values('onderwerp')
- ik gebruik ExecuteNonQuery

Verwijderd

Laten we het toekomstige AA-clublid maar even aanhoren. Dan hoeven wij niet zoveel te gokken ;)

• whoami
Verwijderd schreef op 11 april 2003 @ 11:04:
- Alle rechten zijn aangevinkt in access (onder extra/beveiliging/machteging gebruikers en groepen)
Ook voor de ASPNET gebruiker?

Zet je mdb file anders bij wijze van test eens in je directory waar ook je webapplicatie staat.

Verwijderd

Topicstarter
whoami schreef op 11 April 2003 @ 11:05:
[...]

Ook voor de ASPNET gebruiker?

Zet je mdb file anders bij wijze van test eens in je directory waar ook je webapplicatie staat.
Dat weet ik eigenlijk niet hoe kan ik dat zien/uitvoeren? ik heb een folder app daar staat de gehele applicatie en daarin staat een folder database waar de mdb file staat.

• whoami
Als je rechts op die directory klikt, en dan voor 'Eigenschappen' 'Beveiliging' kiest, dan zie je een lijst van alle users/groepen die rechten hebben op die directory.

Je kan er ook users aan toevoegen. Als je de ASPNET user eraan toevoegt, en hem dan voldoende rechten heeft, dan zou het moeten werken afaik.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

[rml][ ASP] Access Database Read-Only?[/rml]

Maar dan IUSR_Account vervangen voor ASP_NET account.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
whoami schreef op 11 april 2003 @ 11:15:
Als je rechts op die directory klikt, en dan voor 'Eigenschappen' 'Beveiliging' kiest, dan zie je een lijst van alle users/groepen die rechten hebben op die directory.

Je kan er ook users aan toevoegen. Als je de ASPNET user eraan toevoegt, en hem dan voldoende rechten heeft, dan zou het moeten werken afaik.
ik zal dit eens proberen.
Het is gelukt thanxs.....

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2003 11:23 . Reden: het is gelukt! ]

Pagina: 1