Toon posts:

[laptop] UTP-kabel-stekker los?

Pagina: 1
Acties:
  • 240 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
dus ikke lekker surfen met mijn laptop

maar ik heb een vreemd en zeer vervelend probleem: de utp-kabel die in de PCMIA-netwerkkaart geplugd zit, blijkt nogal gevoelig voor stoten en schudden
dus als ik me verzet of zo met de laptop op mijn schoot, dan heb ik soms geen verbinding meer en moet ik zo een beetje aan die kabel 'prutsen' (friemelen) om de boel weer draaiende te krijgen

ik heb zelfs even zitten twijfelen of het niet aan de PCMIA-poort zat, dat die versleten zou zijn of zo (en dat de nic er te los in zit) => is dit mogelijk?

maar nu denk ik dus dat het aan die kabel ligt (aan het uiteinde van de kabel, die stekker)
hebben jullie daar enige ervaringen mee? een een oplossing?

• cûora
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-09-2024
nieuw stekkertje eropzetten om het uit te testen? misschien is er een van de draden die erin zit los geraakt van het metaal?

Verwijderd

ik denk dat je utp stekker naar de haaien is. Even een nieuwe aanzetten, denk dat er een beetje ruimte zit tussen de stekker en de nic waar die inzit.

• KorZijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-11-2021

KorZijl

errare humanum est

Heb je zo'n iritant verloopkabeltje nodig tussen je kabel en je kaart of kun je meteen je UTP-kabel in je kaartje pluggen?

Verwijderd

Topicstarter
cuora en suiperd: 't is een nieuwe utp-kabel dus zou dat al kapot zijn???

korzijl: utp-kabel plu ik rechtstreeks in de nic

Verwijderd

ja het zou natuurlijk kapot kunnen zijn, bij de productie woirdt ook wel eens een foutje gemaakt; als ik jou was zou ik even een utp kabeltje regelen(zijn toch niet zo duur) en even testen of dat het is. Anders kligt het dus aan je NIC.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 April 2003 @ 10:37:
ja het zou natuurlijk kapot kunnen zijn, bij de productie woirdt ook wel eens een foutje gemaakt; als ik jou was zou ik even een utp kabeltje regelen(zijn toch niet zo duur) en even testen of dat het is. Anders kligt het dus aan je NIC.
maar bij de vorige kabel had ik dat ook...

en hoe kan het aan de nic liggen als diezelfde nic perfect werkt als de laptop op tafel staat en niet beweegt?
't is echt wel vaag
ofwel heb ik altijd pech met de utp-kabels (ik koop wel altijd de goedkoopste ;) )

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:21
Misschien een pinnetje binnen in je pcmcia slot niet helemaal 100% meer, heb je mogelijkheid om je nic in "het andere" slot te steken?? (weet nie of het I,II,III is...)

• GrimaceODespair
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:33

GrimaceODespair

eens een tettenman, altijd ...

KorZijl schreef op 11 April 2003 @ 10:33:
Heb je zo'n iritant verloopkabeltje nodig tussen je kabel en je kaart of kun je meteen je UTP-kabel in je kaartje pluggen?
offtopic:
[frustratiemodus]Aaaargh... ik had zo'n PCMCIA netwerkkaart met zo'n irritant verloopstukje dat aan de kant van de laptop zo kneuterig vastzat dat een zucht genoeg was om contact te verbreken. Kaart zelf was ok, maar heb hierdoor toch een nieuwe moeten halen. :( (/me soldeert niet)[/frustratiemodus]

Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be

Verwijderd

Topicstarter
Miglow schreef op 11 April 2003 @ 10:44:
Misschien een pinnetje binnen in je pcmcia slot niet helemaal 100% meer, heb je mogelijkheid om je nic in "het andere" slot te steken?? (weet nie of het I,II,III is...)
spijtig genoeg heb ik maar één pcmia-slot...
(anders had ik het allang geprobeerd ;) maar toch bedankt voor de tip!)

ik heb ineens een fenomenaal idee : kan ik het niet zien aan de lichtjes van de nic?
dus stel dat ik de utp-kabel eruittrek en naar die lichtjes kijk terwijl ik de laptop schud, kan ik dan zien aan de lichtjes of er nog steeds verbinding is (tussen laptop en nic)?
probleem is dat er zoveel lichtjes opzitten, op die nic (een stuk of 6), dat ik niet weet welk lampje moet aanstaan en welk niet..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2003 11:16 ]

Verwijderd

Als het niet aan de kabel ligt, ligt het wel aan de NIC. Probeer eens een andere kaart, dan kan je zien of het aan die kaart zelf ligt.
Grote kans dat - als je zo'n dongle hebt - de aansluiting van die dongle naar je NIC niet meer goed is. Dit is doodsoorzaak nummer 1 bij dit soort kaarten.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 April 2003 @ 11:21:
Als het niet aan de kabel ligt, ligt het wel aan de NIC. Probeer eens een andere kaart, dan kan je zien of het aan die kaart zelf ligt.
Grote kans dat - als je zo'n dongle hebt - de aansluiting van die dongle naar je NIC niet meer goed is. Dit is doodsoorzaak nummer 1 bij dit soort kaarten.
wat is een dongle????
probleem is dat ik geen andere nic voorhanden heb & ik zie het niet echt zitten om een nic te kopen om dit uit testen (want als het niet aan de nic ligt dan heb ik er 2...)
kan ik het echt niet zien aan de lampjes van de nic (of de aansluiting ok blijft bij schudden)?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 April 2003 @ 11:35:
[...]

wat is een dongle????
probleem is dat ik geen andere nic voorhanden heb & ik zie het niet echt zitten om een nic te kopen om dit uit testen (want als het niet aan de nic ligt dan heb ik er 2...)
kan ik het echt niet zien aan de lampjes van de nic (of de aansluiting ok blijft bij schudden)?
Dongle is de officiele naam voor dat verloopstekkertje/dingetje-dat-in-je-NIC-gaat-en-waar-je-je-UTP-in-propt :)

En die lampjes: je moet even kijken of er lampjes branden als de kaart alleen in het slot zit, dus zonder dongle/UTP-kabel. En of dat lampje uitgaat als je de kaart uit het slot verwijderd (grote kans, hij krijgt nl. geen stroom meer :P ). Dan zou je het wel zo kunnen testen ja, maar uitsluitsel moet een andere NIC geven denk ik.

Misschien dat je er ergens een kunt lenen :?

Edit: Dit is een dongle:

Afbeeldingslocatie: http://www.cablesnmor.com/images/dongle-cable.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2003 11:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 April 2003 @ 11:39:
Dongle is de officiele naam voor dat verloopstekkertje/dingetje-dat-in-je-NIC-gaat-en-waar-je-je-UTP-in-propt :)
dus ik heb géén dongle (utp-kabel rechtstreeks in de nic geplugd)
had ik trouwens in de vorige post gezegd, beter opletten JSS ;) :)

Verwijderd

Topicstarter
dus ik heb de lampjes op de nic bekeken: het zijn er inderdaad 6, nl:
"full", "col" en "rx" langs de linkerkant en "link", "100/10" en " TX" langs de rechterkant

de lampjes full, RX, link en TX branden als de laptop aanstaat en verbonden is met het internet
trek ik de utp-kabel uit de nic, dan branden enkel nog de TX en de full => deze lampjes blijven ook branden als ik aan de nic duw en de laptop hard schud
dus ik denk dat de pcmia-sleuf in orde is
ik denk dat het probleem zich situeert ófwel aan de stekker van de kabel ófwel aan de ingang van de nic (waar de utp-kabel in de nic geplugd wordt)
klopt mijn redenering?

Verwijderd

Topicstarter
heeft niemand enig idee?
Pagina: 1