[VB.NET] Mail verzenden via Outlook => Waarschuwing

Pagina: 1
Acties:
  • 476 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mephix
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
Als ik een mailtje wil versturen vanuit een vb.net applicatie dan krijg ik vanuit Outlook de waarschuwing dat een extern programma namens mij een mailtje probeerd te versturen en de vraag of ik dat toe wil laten of niet.

Hoe werkt deze beveiliging en, belangrijker, hoe kan ik deze beveiliging omzeilen?

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 19:32
Kun je in de opties, tabblad beveiliging uitzetten... Probleem is echter dan dat een virus script dus jouw bak kan gebruiken om emails te gaan verzenden.

Is dus puur bedoeld tegen al die scripts die zichzelf doorsturen.

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Als je een mailtje direct via de smtp server verstuurd zal je dit probleem denk ik niet hebben. Het enige nadeel is dat je dan in je programma natuurlijk wel een smtp server moet laten instellen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• hammerhead
rwb schreef op 11 April 2003 @ 10:29:
Als je een mailtje direct via de smtp server verstuurd zal je dit probleem denk ik niet hebben. Het enige nadeel is dat je dan in je programma natuurlijk wel een smtp server moet laten instellen.
Ach..... Daar kun je gewoon dezelfde server voor gebruiken die outlook gebruikt. Moet je even in het register zoeken wat de SMTP server voor Outlook is en dan kun je die ook gebruiken. Enige nadeel van deze methode zal zijn dat je zelf het SMTP protocol eerst even moet implementeren (hoeft ook weer niet zo moeilijk als je alle uitzonderingen niet implementeert maar gewoon keihard probeert een emailtje te versturen zonder reacties van server te lezen :) )

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

• neevedr
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05:55

neevedr

Dat was ik niet!

hammerhead schreef op 11 April 2003 @ 10:16:
Kun je in de opties, tabblad beveiliging uitzetten...
Ja... en dan? :?

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
hammerhead schreef op 11 April 2003 @ 10:41:
Enige nadeel van deze methode zal zijn dat je zelf het SMTP protocol eerst even moet implementeren
Je kan toch gewoon gebruik maken van de SmtpMail class uit de System.Web.Mail namespace

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• hammerhead
rwb schreef op 11 April 2003 @ 10:53:
[...]

Je kan toch gewoon gebruik maken van de SmtpMail class uit de System.Web.Mail namespace
Zou kunnen.... Probleem is echter dat ik nooit met VB.NET heb gewerkt.

Maar om nog even terug ontopic te komen.
Ik weet in ieder geval dat er bij Outlook Express 6 een optie in het tabblad beveiliging zit die aangeeft de gebruiker wel of niet gewaarschuwd wil worden als een programma probeert een email te versturen.

Ik vermoed dus dat die zelfde optie zit onder Outlook, maar daar ben ik dus niet helemaal zeker van nu aangezien de TS zo'n optie niet kan vinden in het tabblad beveiliging....

--Eddie Rickenbacker

• Mephix
Ik heb zelf onderstaand artikel nog gevonden bij MS.
290499

Dit werkt met een administrator package op de Exchange server.. maar als je ziet wat je daar voor moet installeren en configureren voor je zoiets aan de praat hebt :'(

Hoe moeilijk kan het zijn? Eerst een directe aansturing van MS Shared Fax op een SBS servertje.. in VB niet zo heel spannend.. in VB.NET een regelrechte hel!

Dan maar via Outlook en als adres [fax:<faxnummer>] meegeven.. werkt perfect! Snel, simpel en heel gemakkelijk in een Office Addin te zetten bijvoorbeeld (gewoon Outlook object gebruiken) ware het niet dat je dan met je kop tegen die beveiliging aanloopt :(

Ja, .NET is het helemaal ;(

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
hammerhead schreef op 11 April 2003 @ 11:12:
[...]

Zou kunnen.... Probleem is echter dat ik nooit met VB.NET heb gewerkt.

Maar om nog even terug ontopic te komen.
Ik weet in ieder geval dat er bij Outlook Express 6 een optie in het tabblad beveiliging zit die aangeeft de gebruiker wel of niet gewaarschuwd wil worden als een programma probeert een email te versturen.

Ik vermoed dus dat die zelfde optie zit onder Outlook, maar daar ben ik dus niet helemaal zeker van nu aangezien de TS zo'n optie niet kan vinden in het tabblad beveiliging....
Als dit een programma voor eigen gebruik is dan is dat inderdaad de makkelijkste oplossing. Maar als je een programma ontwikkeld voor extern gebruik wil je dat de gebruiker zo min mogelijk in moet stellen aan andere applicaties. Als het niet te moeilijk is om te achterhalen welke smtp server er gebruikt moet worden zou ik het gewoon via de SmtpMail class doen. Dit is vrij makkelijk te maken. Het komt er dan iets van zo uit te zien

C#:
1
2
3
4
5
6
MailMessage message = new MailMessage()
message.To = "mail@to.nl";
message.Subject = "Blaat";
message.Body = "Blaat die Blaat";
SmtpMail.SmtpServer = "smtp.provider.nl";
SmtpMail.send( message );

edit:
ow het gaat dus niet over mail :)

[ Voor 5% gewijzigd door Woy op 11-04-2003 11:22 ]

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Maar als je in VB gewoon die fax aan kan spreken snap ik niet wat het probleem is. Wat voor component gebruik je daar dan in VB voor? Dan kan je dat toch ook gewoon in .net gebruiken?

• Mephix
In VB is daar een Fax com voor, deze is in .NET niet beschikbaar.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Je kan com objecten ook in .NET gebruiken hoor!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-05 08:21
Mephix:

Het moet kunnen.
Mijn collega heeft hiervoor in vb6 een applictatietje geschreven die gebruik maakt van de mail-form van outlook (inc. attachments).
Ik zal deze wel even opzoeken vanavond. Weet alleen niet of het werkt.
Zie onderstaande waar ik vandaag aan begonnen ben.

offtopic:
Toevallig ben ik ook bezig met het zoeken van mail sturen vanuit vb .net.
Maar ik wil dit ook via mapi, en niet via smtp.
Dit ivm het adres boek e.d.
Weet jij toevallig hiervoor een goede tutorial ? Want op msdn en met google, krijg je veel maar bijna alleen smtp en vb 6

[ Voor 31% gewijzigd door Remco op 11-04-2003 14:04 ]

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• RobzQ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-12-2020

RobzQ

greedy as a pig

Mephix schreef op 11 april 2003 @ 11:20:
Ik heb zelf onderstaand artikel nog gevonden bij MS.
290499

Dit werkt met een administrator package op de Exchange server.. maar als je ziet wat je daar voor moet installeren en configureren voor je zoiets aan de praat hebt :'(
...
Ja, .NET is het helemaal ;(
Het is inderdaad niet handig. Wij hebben met hetzelfde probleem gezeten. De door Microsoft aangedragen oplossing werkt overigens wel en is op zich nog best te doen.

Staat overigens los van .Net. Een securitypatch die door MS is uitgebracht is de oorzaakt van de messagebox.

..so be wary of any man who keeps a pig farm..

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

hammerhead schreef op 11 april 2003 @ 10:16:
Kun je in de opties, tabblad beveiliging uitzetten... Probleem is echter dan dat een virus script dus jouw bak kan gebruiken om emails te gaan verzenden.

Is dus puur bedoeld tegen al die scripts die zichzelf doorsturen.
Sorry voor deze late kick. Ik kan die optie nergens vinden in het tabblad. Iemand enig idee waar hij zit?

• FastBunny
  • Laatst online: 27-05 19:37

FastBunny

Give it the Works !

Onzettende rot schp, er moet toch wel een manier zijn om dit aan te passen :?
Je krijgt het bv ook als je vanuit Excell via een addin wilt mailen :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ja, dit lukt zoals beschreven in het artikel wat hierboven gelinkt is. Het is een hele hoop werk, maar het doet het dan wel :)

Overigens heeft dit niets met een specifiek platform of programma te maken.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:40
Tja, logisch eigenlijk dat die beveiliging er is.

Als wij een e-mail moeten versturen vanuit onze WinForms app, dan maken we een e-mail op, maar moet de gebruiker nog op 'Send' klikken.

https://fgheysels.github.io/

• pkouwer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10-2025
automatisch is wel een mooie optie, ik gebruik het vaak voor het doormailen van kritieke applicatiefouten, zeker in een test/demo fase.

• Remco
  • Laatst online: 21-05 08:21
pkouwer schreef op 23 februari 2004 @ 12:58:
automatisch is wel een mooie optie, ik gebruik het vaak voor het doormailen van kritieke applicatiefouten, zeker in een test/demo fase.
dan kan je natuurlijk ook via smtp gaan mailen.
Dan omzeil je het hele mapi gedeelte.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Nazgul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-10-2022

Nazgul

Digital Pizza Crew

Als je applicatie als service onder het System account draait, dan krijg je die pop-up niet.

Wij hadden hetzelfde probleem en hebben het zo opgelost.

No trees were killed in the sending of this message. However a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Pagina: 1