Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

LM393 & UA741CN schema

Pagina: 1
Acties:
  • 299 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben opzoek naar een schema om deze twee IC's aan te sluiten.

Ik heb de pinbezetting wel maar weet niet zo goed wat het betekent. Als iemand dit weet ben ik al een stuk geholpen!

UA741CN: ( Signaalversterker)

Offset null 1 (Pin 1)
Inverting input (Pin 2)
Non inverting input (Pin 3)
Vcc - (Pin 4)
Offset null 2 (Pin 5)
Output (Pin 6)
Vcc + (Pin7)
N.C. (Pin 8 )

Het is de bedoeling om een signaal van 250 Mv 100x te versterken naar 2.5 V en dat ik dus hierop een ledje kan laten branden. (1.8V)

Ik heb ook een 9v schakeling in het circuit. Misschien als ref.

Weet iemand wat deze Pin nummers betekenen? Dus wat is Offset null 1???? etcetc.

Voor de LM kom ik er wel redelijk uit! 8)7

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11 19:44

virus.elektro

profesionele monitor sloper

wat wil je eigenlijk maken, volgens mij een spanning versterker, maar als je ledje altij moet branden bij een bepaalde signaalhoogte kan je net zo goed een comperator maken. Maar goed is even kijken.

pin 1 ofsett, hierdoor wordt het signaal opgetild, wordt de nul hoger gelegd
pin 2 inverting input, inverterende input, signaal wordt 180 graden gedraaid
pin 3 non-inverting input, signaal blijft het zelfde
pin 4 vcc-, de min, de negatieve voedingspanning
pin 5 zelfde als pin 1
pin 6 output, uitgang dus
pin 7 vcc+ de plus, de positieve voedingsspanning
pin 8 niet gebruikt

maar ik zie dat dit inmiddels al gezegd is, was even aan het pauzeren op school

[ Voor 55% gewijzigd door virus.elektro op 11-04-2003 10:40 ]

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Verwijderd

Da's dus een opamp (operationele versterker)

Offset null 1 (Pin 1) (niet nodig bij basismogelijkheden; wordt gebruikt om de uitgang op 0V te brengen als er geen ingang is)

Inverting input (Pin 2) (de inverterende klem van de opamp)
Non inverting input (Pin 3) (de niet-inverterende klem)
Vcc - (Pin 4) (voedingsspanning (-12V) )
Offset null 2 (Pin 5) (klem 2 om de uitgang te regelen, zie comment pin 1 )
Output (Pin 6) (uitgangsklem )
Vcc + (Pin7) (voedingsspanning +12V)
N.C. (Pin 8 ) (niet verbonden)

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2003 10:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, maar ik weet dus niet hoe ik dit moet realiseren. De IC heeft dus 8 aansluitingen en weet dus niet waar wat moet of wat het betekent. De comperator gebruik ik ook (LM393) Het gaat om het volgende:

Via een PC24 Honeywell druksensor krijg ik een signaal dat ligt tussen de 0 en 330 mV afhankelijk van de druk tussen de 0 en 2 bar.
Deze spanning wil ik graag versterken (100x) met de UA.

Vervolgens wil ik een instelbare comperator hebben dmv een Model 43 trimmer. Als de waarde van bv 3.4V aanwezig is dan mag de LM393 het signaal van 1.8V naar het Ledje doorgeven.

Tja.... dat is het idee. het is niet echt voor een "vast iets" is een experiment! :)

Verwijderd

LM393 (Voltage Comparator)

Afbeeldingslocatie: http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/ComparatorEquivalent.GIF
Source
.

UA741CN (General Purpose Single Op-Amp)
- http://pratodu.ing.unifi....2/ElettronicaII/UA741.pdf
- http://www.promelec.ru/pdf/ua741_st.pdf
- http://cac.doowon.ac.kr/PDS/ua741.pdf
- http://batronix.com/pdf/uA741.pdf

(MicroTel Pc24 ThickFilm PressureSensor)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2003 10:25 ]

Verwijderd

Even tussendoor, als je een signaal wilt versterken van 250mV naar 2,5V dan is je versterkingsfaktor geen 100, maar slechts 10.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 April 2003 @ 12:18:
Even tussendoor, als je een signaal wilt versterken van 250mV naar 2,5V dan is je versterkingsfaktor geen 100, maar slechts 10.
dat dacht ik idd ook al..
maja jij had het dus ook al gepost...
en kan je in de datasheet geen info vinden??
en met de datasheet kun je daar niet een hoop uithalen??
DS's doen vaak wonderen

Verwijderd

Topicstarter
Super, volgens mij kan ik hier zeker wat mee!!! Laat het wel ff weten en dan post ik wel een pic ;)

Verwijderd

Topicstarter
oke, vervolg van mijn project. Ik wil graag het volgende:

Een spanning veranderd van 0.1 naar 0.4 V (Door gebruiker)
De referentiespanning / vergelijkingsspanning stel ik in op 0.4 V (instelbaar dmv potmeter)

verder heb ik nog een 9V spanning welke ik graag wil doorschakelen.

Met de LM393:

Aansluitschema:

http://www.farnell.com/datasheets/2219.pdf

Het volgende moet gebeuren:

Als de gebruikersspanning stijgt naar 0.4V dan moet er een signaal komen van de Comperator (V out) van 9V....

Nu is de vraag wat sluit ik waar aan en wat heb ik nog nodig...????

Wat moeten de waardes zijn van de pinnen? (1t/m8)

Idee ;) ??

Verwijderd

Als je die 0,4V aanbiedt op de inverterende ingang, dan wordt de uitgang van de comparator hoog zodra de spanning op niet-inverterende ingang hoger dan 0,4V wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Ehm, volgens mij heb ik een probleem....op de comparator moet ik dus de 0,4 referentie op de niet inverterende pin aansluiten. Geen probleem, maar nu de inverterende spanning -> deze krijgt zijn waarde van een Honeywell pc24 sensor. Daar gaan een + en - 9V naartoe en komen een + en - draad uit. Volgens mij meet de sensor het onderlinge verschil. Want als ik deze twee draden meet gaat de spanning idd van 0 naar -300mV.

Moet ik nu op de "Gnd" van de Lm393 de MIN draad aansluiten van de sensor? Of werkt de comparator uberhaupt niet met deze sensor, omdat ik TWEE draden moet hebben om de spanning toe- en af te laten nemen.

De LM393 wil graag dat ik alleen de PLUS draad aan sluit, maar ik heb de MIN draad van de sensor ook dus nodig........ :?

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Volgens mij moet je die + en - aansluiting eerst dmv een verschilversterker versterken en aan GND refereren. Daarna kun je de uitgangsspanning van die verschilversterker met een comparator met een potmeter vergelijken.

Maar leg eens uit wat je precies van plan bent...

Verwijderd

Topicstarter
Oke:

Het idee is om een ledje te laten branden bij een van te voren in te stellen waarde (Druk [bar] ) Bijvoorbeeld: Iets of iemand oefent 1 Bar uit op de sensor. De sensor geeft bij deze druk een spanning af van -150mV. (GEMETEN over de + en - uitgang van de sensor)

Nu wil ik dmv een comparator of iets anders kunnen zeggen dat als de spanning van de sensor Bijv -150 mV is er een ledje gaat branden. Ik dacht dat dit mogelijk was met een LM393 maar begin sterk te twijfelen. :) Op de comparator kan toch alleen maar 1 draad aangesloten worden welke dus varieert? En ik moet dus het verschil meten tussen de + en - van de sensor, hoe moet ik deze dan vergelijken met de referentie spanning die ik aansluit op de sensor.>????? :? TJA>..............

De referentiespanning wi ik dus gaan varieren dmv een Model 43 (1 / 10K ) trimmer. Om zodoende de druk in te stellen waarbij het ledje moet gaan branden.

Genoeg uitleg en duidelijk? (Hoop ik :) )

/me hopes that you've GoT some usefull tips!!!

Enne : Ik kan alle soorten spanningen wel uit het circuit halen.

Verwijderd

Bedoel je nou dat je symmetrische voedingsspanning hebt, dwz een +, een - en een nul?

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, ik heb dus +9V en -9V en een 0V

Verwijderd

Nou, dan zou het zoiets moeten worden, in dit geval kan je een spanning instellen van +400mV tot -400mV, maar dat kan je met andere weerstandswarden wel aanpassen.
Tussen uitgang en massa kan je dan iets aansluiten.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/comp.png

Verwijderd

Topicstarter
Super exter!!! Tnx, ga het direct bakken! :)
Pagina: 1