Toon posts:

Intern modem voor GSM- of satellietcommunicatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag,

Om mijn HTS-tijd toch nog een beetje zin te geven..... ben ik Indonesië bezig met een afstudeerproject voor een non-profit organisatie. Er worden computers uitgerold voor een winkelketen die zonnecel-systemen verkoopt. Het systeem is al helemaal dichtgetimmerd. Bijna dan. In de praktijk kan de kast nog als krukje gebruikt worden. Verder was ik vergeten in de handleiding te zetten; laat een PC niet in de regen staan, zet geen gloeiend hete pannen nasi op het toetsenbord. |:( Zo'n omgeving dus.

Nou willen we centraal in het hoofdkantoor een beetje in de gaten houden hoe de verkoop verloopt. Op de meeste locaties was wel een telefoonlijn beschikbaar. Met een intern 56K modempje, inbellen, data pompen en er kon weinig misgaan. Dacht je! Op sommige locaties is er dus zelfs geen telefoonlijn. Maar wel GSM.........

Dat is dus eigenlijk waar ik naar op zoek ben. Is er een firma die PCI-modem-kaarten produceert die kunnen bellen over het GSM-netwerk, of van mijn part satelliet?

Ik weet dat er GSM telefoons zijn met interne modems. Via een kabeltje of IR wordt dan de verbinding opgebouwd. Ook levert Eriscon al koelkasten met een satelliet-connectie. Maar dan heb je dus extern zo'n telefoon naast je PC liggen. Das nou net niet de bedoeling, want die wordt gejat, gaat kapot, etc. De antenne zal denk ik wel extern moeten... maar bestaan er uberhaupt insteekkaarten waar je een SIM-kaart indoet en waar de modem bij-in zit?

Mijn dank is groot voor elke firmanaam, URL of wat dan ook.

Verder is het heerlijk om weer eens Nederlands te typen en ik wens iedereen een hele fijne dag.

Ajuus,
Sjoerd.

• TdV
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-03 14:04

TdV

Er zijn volgens mij wel nokia gsm's in pcmcia kaart formaat. Dan heb je nog een pcmcia naar pci kaart nodige en dan zou het moeten werken. Ik zal ns kijken of ik een link kan vinden.

http://www.nokia.nl/d211/nl/index.htm

Maar ik weet niet welk systeem er in indonesie geld; is dat gsm of wat anders? Maar deze nokia past in een pcmcia--pci adapter volgens hun faq.

Of deze, dies triple band:

http://www.sonyericsson.com/gc75/

[ Voor 46% gewijzigd door TdV op 11-04-2003 08:15 ]

• ArjanC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 17:16
Volgens mij verkoopt Nokia PCMCIA modems, die zou je dan met een PCI converter kaart kunnen aansluiten op je pc :?

je was net eerder

[ Voor 13% gewijzigd door ArjanC op 11-04-2003 08:10 ]

• DonDaaf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03 14:33
Een betere oplossing (wellicht) is een Nokia Premicell. Dat apparaat kan dienen als modem. Kijk 's op http://www.nokia.com/nokia/0,5184,2696,00.html?productId=136. Daar vind je de nodige info over de Premicell.

Verwijderd

Klopt Nokia heeft wat je zoekt, maar houd er wel rekening mee dat je in Indonesië zit en dat er geen landelijke dekking is. Ik heb afgelopen jaar een rondreis over de Sunda eilanden gemaakt en daar heb je op Lombok na helemaal niets aan een GSM. Dus ik wens je veel succes.

Heb je wel stroom op alle locaties waar je een computer neer wilt zetten en heb je er ook rekening mee gehouden dat de stroom zomaar uit kan vallen. Als jij dan je verkoopgegevens wilt verzamelen maar je krijgt geen antwoord van een aantal computers omdat de agregaat uit is gevallen of dat als je in een "grotere" plaats zit waar op dat moment iedereen zonder stroom zit. Dan kun je het dus wel schudden.

Verwijderd

Topicstarter
Thanx voor de supersnelle reactie, hallo zeg!.

Maaruh even voor de duidelijkheid..... GPRS.......HSCSD....... kan je hier dus echt dik op je buik schrijven. Ik ben echt op zoek naar basic GSM-technologie op iets van 9600 bpb als ik me niet vergis.

• DonDaaf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03 14:33
De Premicell is al een wat ouder apparaatje. Ik heb er een jaar of 2-3 geleden mee zitten spelen, toen bestonden technieken als GPRS volgens mij alleen nog op papier. De Premicell is gewoon 9600bps, aansluiten op een seriele poort...

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
De link naar de Nokia pcmcia kaart die TDV geeft (die je gewoon in een speciaal pci slot kan doen wat 2 tientjes kost) die ondersteunt geen gewoon gsm. als ik me niet vergis.

Daarvoor moet je deze hebben:
http://www.nokia.nl/cardphone/nl/index.html
Let wel op dat deze alleen dual band (900/1800) is en ik weet niet precies wat in Indonesie wordt gebruikt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 April 2003 @ 08:21:

Heb je wel stroom op alle locaties waar je een computer neer wilt zetten en heb je er ook rekening mee gehouden dat de stroom zomaar uit kan vallen. Als jij dan je verkoopgegevens wilt verzamelen maar je krijgt geen antwoord van een aantal computers omdat de agregaat uit is gevallen of dat als je in een "grotere" plaats zit waar op dat moment iedereen zonder stroom zit. Dan kun je het dus wel schudden.
Er worden computers uitgerold voor een winkelketen die zonnecel-systemen verkoopt.
backupstroom lijkt me geen probleem... ;)

Verwijderd

[Airwolf] schreef op 11 April 2003 @ 08:29:

Daarvoor moet je deze hebben:
http://www.nokia.nl/cardphone/nl/index.html
Let wel op dat deze alleen dual band (900/1800) is en ik weet niet precies wat in Indonesie wordt gebruikt.
Ik dacht gewoon 900

Verwijderd

Ik weet van die Nokia cardphones dat ze onwijs duur zijn. Het lijkt mij zo dat je in een land als Indonesie ook wel een beetje op kosten moet letten...

Wat je toch zou kunnen doen is een oude koelkast kopen (telefoon dan dus :)) die met een kabeltje aan de pc verbinden, en die combo IN de computer bouwen, met alleen de antenne die uitsteekt???

Wij hebben op onze faculteit bijvoorbeeld ook een hardwaredongle, die in de kast is gestopt, anders wordt ie natuurlijk gejat.

Het lijkt mij dat je die oude telefoons, zoals een oude Ericsson, bijna voor niks kan krijgen, en dat deze oplossing je veel geld kan schelen.

Verwijderd

[Airwolf] schreef op 11 April 2003 @ 08:29:
Ik gok op 900, en heel misschien 1800. Maar zeker geen 1900, dus een triple-band heb je niet nodig. Kijk maar naar andere landen in die regio. (bijna) allemaal 900. Alleen landen die verder zijn/meer geld uitgeven hebben 1900MHz netwerken :)

Edit: 900MHz, zie maar: http://www.mobiles.co.uk/roaming.htm

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2003 11:29 ]

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Ik heb even de topictitel veranderd, van het originele maar nietszeggende '2 Blikjes met een draadje ertussen' naar 'Intern modem voor GSM- of satellietcommunicatie' :)

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Topicstarter
Beste iedereen,

Bedankt voor jullie reacties, mijn dank is groot. Volgende stap is het zoeken naar dezelfde oplossing, maar dan voor gebieden waar geen GSM-dekking is. Zal wel satteliet worden.

Thanx,
Sjoerd

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-02 21:09

ReLight

echo("What Now ? !")

Daar kan Xantic je wel mee helpen. Met die sat'access dan.
www.Xantic.net

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-02 21:09

ReLight

echo("What Now ? !")

Inmarsat-C heeft een wereldwijde dekking & wordt bijvoorbeeld gebruikt in trucks & boei informatie. uitstekend voor kleine data stukjes. Ondersteund ook polling.
een kleine antenne is net een groot uitgevallen paddestoel.
Afbeeldingslocatie: http://www.tt.dk/products/tracking/images/easyTrack_1.jpg

http://www.tt.dk/products/tracking/TT-3026LM.asp :9

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Pagina: 1