Toon posts:

[ADSL] mailserver draaien

Pagina: 1
Acties:
  • 85 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik zal ff uitleggen wat ik wil en wat ik thuis heb staan:
Thuis wil ik een mailserver gaan draaien, op mijn eigen geregistreerde domeinnaam. Deze naam is al wel gekoppeld aan mijn IP-adres en werkt dus ook al. Nu wil ik ook een mailserver gaan draaien zodat ik en andere mensen hun email kunnen ophalen van mijn server.

Ik heb een adsl modem met planet internet, deze modem is getweaked naar pro versie, en schakelt het ip door naar mijn IIS server. Ik heb als mailserver nu MDaemon draaien (suggesties voor een ander programma altijd welkom). Maar als ik naar mijn eigen modem telnet sessie start kom ik niet binnen op poort 25 en 110 hoe kan ik deze openzetten? Of moet ik wat anders instellen op mijn modem.

Hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel,

greetz,
BoB

Verwijderd

gaat niet werken joh! ben deze week ook hiermee aan het rommelen geweest en planet internet heeft poort 25 dicht zitten.
Ik wou gezellig een exchange server opzetten, maar het werkt gewoon niet. DAMN, wat was ik pissed zeg toen ik daar achter kwam.

of is het inmiddels zo dat planet deze poort weer open heeft en dat ikzelf gewoon iets fout doe? :P kan ook natuurlijk :+

Verwijderd

Volgens mij gebruikt Planet een mailproxy op een andere poort. Ik dacht dat dat was gedaan om spam door verkeerd geconfigureerde servers te voorkomen. Ik zal ff zoeken of ik er nog wat over vind.

Edit:Hebbes :)

Usenet

Belangrijkste uit het antwoord van de helpdesk:
Waar het op neerkomt, op die pagina en bijbehorende links, is dat Planet
inderdaad poort 25 blokkeert naar buiten hun netwerk.

Je moet mailrelay.planet.nl als smarthost invullen voor verzenden, en voor versturen
moet je je eigen mailserver het laagste MX record geven, mailrelay.planet.nl daarna.

Wat er dan gebeurd, jouw mailserver is extern niet te bereiken, mail wordt
afgeleverd op mailrelay.planet.nl, en die levert het vervolgens af op jou mail-
server. Niet helemaal een nette constructie, maar wel effectief tegen spam etc.
Intussen, hoe bedoel je 'telnet naar modem op poort 25' precies? Ik neem aan dat je bedoelt dat je vanaf het internet telnet naar je ip-adres en dat je dus de server wil bereiken, niet dat je vanaf de server telnet naar het modem op 25. Lijkt me nl. weinig nut hebben. Of ben ik 8)7? ;)

2e edit: verouderde info verwijderd/aangepast :(. Voortaan eerst zelf lezen, dan posten. mail.planet.nl > mailrelay.planet.nl. Anders moet je 't ze zelf maar vragen ;).

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2003 02:37 ]

Verwijderd

Als je iets kan vinden waardoor het wel werkend te krijgen is ben je heilig :). Het is mij iig nog niet gelukt. Hier zal de topicstarter ook baat bij hebben aangezien hij ook een mailserver gaat draaien.

Als je wil telnetten btw moet je poort 25 en 110 mappen naar je mail server. Hier bestaat ook een FAQ over volgens mij op GoT over hoe dat in z'n werk gaat.

en wat mij idd slim lijkt is om dat van buitenaf te doen en niet vanaf je interne netwerk. maar zover was je zelf ook al wel denk ik :)

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
misschien hebben jullie hier iets aan?

http://web.planet.nl/net.speed/spamout.html

:D

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 April 2003 @ 02:16:
Als je iets kan vinden waardoor het wel werkend te krijgen is ben je heilig :).
_/-\o_ ;)

Maar zonder dollen, ik denk dat er nu wel genoeg info voor het Planet-gedeelte is. Hoe dat mappen van die poort gaat met een getweaked modem weet ik niet, zelf draai ik een firewalletje met ADSL4Linux achter een gewoon modem, werkt wel lekker. Nog nooit een mailserver er achter gehad maar wel wat andere servertjes.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

je zorgt wel de je de poorten 25 en 110 vanaf je modem hebt doorgemapt naar het interne IP van je mailserver? Anders gaat het niet lukken.

Hoe? Dit lees je op www.weethet.nl en je kunt er hier op het forum ook genoeg over vinden.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Verwijderd

Topicstarter
ik heb poort 25 en 110 naar me pc door gemapt maar dat heeft dus geen zin omdat die geblokt worden door planet.

Nog ff een vraagje over dat doorsturen, dat mailrelay.planet.nl moet ik invullen op mijn server?

dat mx is toch wat ik moet regelen met mijn domein naam?

Verwijderd

Topicstarter
heeft MX record van mailrelay.planet.nl een hogere waarde dan mijn gewone domein mail.ydis.nl ??

• MrC4u
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-02 19:20
als mail.ydis.nl gekoppeld is aan je eigen IP adres in je zonefile, dan moet het zoiets zijn (dacht ik):
MX 10 mail.ydis.nl.
MX 20 mailrelay.planet.nl.

..: De 3 H's van Microsoft: Herhalen, Herstarten en Herinstalleren :..

Verwijderd

Super_vegeta: antwoorden op je vragen van 10:45 en 12:34 staan goed beschreven in de link die Axis geeft (2:20). Kan zijn dat jouw serversoftware een andere syntax gebruikt. Lees ook de manual van je server eens op het onderwerp 'smarthost' of 'smart relay'.

Verwijderd

Je kunt toch de mail-instellingen van je eigen domein instellen naar een andere poort op je ADSL aansluiting, en die poort weer door meppen naar poort 25 ofzo op je home-mail-server........... :+

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

idd, met die antwoorden moet het nu wel duidelijk zijn.
Helpdesk- en manual-werk dus ;)

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.