Multimedia Database met web output

Pagina: 1
Acties:

• :murb:
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-09 11:56

:murb:

@murb.nl

Topicstarter
Onlangs ben ik met nog een paar studenten van onze opleiding (kunst & techniek te enschede) rond de tafel gegaan met wat mensen van de opleiding en de systeembeheerders. We misten namelijk iets binnen onze opleiding en wel het volgende: een archief!
Het is een 'multimedia' opleiding, dus we hebben naast verslagen (tekst) e.d., ook veel video, audio, 3d models, e.d. materiaal.
Het doel van dit archief is tweeledig:
1. Compleet archief, met al het werk, liefst in orgineel formaat (maar tevens in, wanneer vereist, in 'standaard' formaten)
2. Portfolio voor de opleiding, het werk dient gepubliceerd te worden op het web, en dus moet video automatisch gehercomprimeerd worden naar een nader te bepalen streaming video formaat etc...

Eventueel zouden er nog persoonlijke portfolio's voor andere studenten uit kunnen rollen.

Het doel is dus ook een archief, het moet over, zeg 10 jaar, nog te bekijken zijn, waarbij b.v. video's nog steeds af te spelen zijn ... etc... de database moet dus video opslaan in een standaard formaat, dat niet uitsterft, althans in de komende jaren niet... houdt MMbase hier b.v. rekening mee, of moet je meerdere versies uploaden van 1 document? of...?

Ik wist dat de VPRO site wel een degelijke multimedia database moest hebben en kwam er dus achter dat dit MMbase was... en dat klinkt niet oninteressant.

Ik heb ook zitten te kijken naar DSpace ( www.dspace.org ), wat in principe ook aan mijn eisen voldoet, maar volgens mij (na korte inventarisatie) weer te weinig gericht op presentatie.

Misschien dat iemand alhier betere suggesties heeft, of kan mij iemand mij beter uitleggen of deze pakketten wel of niet geschikt zijn?

Mijn dank is groot bij voorbaat.

Verwijderd

dat dspace is open source dus is nog aan te passen naar eigen wensen, heb je in ieder geval al een werkend systeem, alleen nog je eigen dingetjes toevoegen.

• nicxz
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
Uhm mmbase is ook open source, wel door de vpro ontwikkeld. zie http://www.mmbase.org
verder: voorspellen wat voor standaarden over 10 jaar gebruikt worden is lastig, maar ik zou zo veel mogelijk met open standaarden werken, daarvan kan een producent tenminste niet opeens de support van dichtdraaien, zodat je met een berg multimedia zit waar je volgends de licentie niets meer mee mag, of waar geen speler meer voor wordt ontwikkeld die draait op pc's met OSen van over 10 jaar. Mocht je een open standaard hebben zal er nl altijd wel een gek zijn die het port, en zo niet dan kun je dat zelf (laten) doen.

"Honesty may be the best policy, but it’s important to remember that apparently, by elimination, dishonesty is the second-best policy." George Carlin

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Hmmz ik zie niet helemaal wat er zelf programmeren aan dit vraagstuk is. Mij lijkt het eerder het zoeken naar een software pakket. Dat is ook de reden dat ik dit topic naar SA move, daar zitten immers de kenners op dat gebied :)

Succes met je zoektocht :)