[Versterker] Hoe aarden in boot?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.029 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabalA!
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-07 12:30

KabalA!

[ No-Life ]

Topicstarter
Ik heb vanmiddag een of andere goedkope versterker en een speakersetje gekocht voor in m'n boot. Dit is een setje wat eigenlijk voor in de auto is maar daar gaat het niet om.

Nu zit ik net even de handleiding te lezen (ben nogal n00b op dit gebied 8)7), en dan lees ik dat ik de versterker geaard moet worden aan "any metal object", wat met in de auto dus aan het frame van de auto doet...

Maar nu komt het probleem:

Ik moet deze versterker zoals hierboven gezegd in m'n boot monteren en nu wil het heugilijke feit dat ik in mijn boot geen metalen frame heb :+.

Mijn vraag is dus hoe ik de versterker dan zou moeten aarden in m'n boot deze is namelijk geheel van kunststof ?

Ik dacht zelf dat ik misschien de - pool van de accu gewoon kon gebruiken maar wist het niet zeker dus ik dacht ik vraag het hier even.

Ik heb net de FAQ gelezen en de search gebruikt maar ik kwam geen topic's of opmerkingen tegen waarin het ging over het aarden van een versterker in een boot :)

(P.S. ik heb wel stroom in de boot want m'n buitenboordmotor is electrisch gestart :))

Als het niet kapot gaat, gaat het niet hard genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

In een auto is de - pool en het koetswerk electrisch verbonden. Als je alleen een aansluiting op een accu wilt neem je dan de + en de - gewoon.

Zoals je bedacht hebt dus. Misschien wel zo handig om tussen de accu + en de radio een zekering te plaatsen (kan zwevend tussen de draad in) voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabalA!

KabalA!

[ No-Life ]

Topicstarter
MisterDon schreef op 11 april 2003 @ 00:48:
In een auto is de - pool en het koetswerk electrisch verbonden. Als je alleen een aansluiting op een accu wilt neem je dan de + en de - gewoon.

Zoals je bedacht hebt dus. Misschien wel zo handig om tussen de accu + en de radio een zekering te plaatsen (kan zwevend tussen de draad in) voor de zekerheid.
Het enige waar ik aan zat te denken is dat als ik het meteen op de - pool aansluit dat ik dan super veel storing krijg, dus ik dacht dat er misschien wel een betere oplossing wat ipv gewoon op de - pool, omdat dit in de auto ook het geval is met een slechte aarde of gare aanleg \ kabel combinatie (had ik even in de openingspost moeten zetten sorry 8)7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Ik heb er ook geen verstand van, maar ik bedenk dat je misschien iets kan doen met een roestvrij metalen draadje dat via de zijkant van de boot contact maakt met het water. Dan kun je eventuele spanning of statische elektriciteit aan het water kwijtraken.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-07 10:41
wat ik me afvraag is of die accu wel sterk genoeg is voor zo'n versterker... Ik bedoel, het is misschien genoeg voor een electronische start, maar continu een versterker :| Die trekt em helemaal leeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-07 15:02
In een boot gaat de batterij niet zo snel leeg. Als er een alternator opzit of een paar zonnepanelen is da goe ;-)
Ik zou zien voor de oplossing van Tyrian en anders inderdaad aan uw - pool van uw accu (dat kan geen kwaad, zo wordt het in principe ook in een auto gedaan, er zijn auto's zonder aarding (ze staan op rubber banden))

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triple-D
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08-2023
Waarschijnlijk zijn je zijstagen wel binnen onder dek bevestigd. Daar kun je ze ook op zetten, is meer dan genoeg.
Anders aan de mast? Gaat vast ook wel door t dek heen.

Ik neem aan dat je een poly kajuit yacht hebt.
Iig moeten de zijstagen wel te doen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-07 19:58

Bud_s

Team Anticimex & Lock

Niet aarden, niet een draadje in het water hangen, gewoon de min van de versterker op de min van de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabalA!

KabalA!

[ No-Life ]

Topicstarter
OverSoft schreef op 11 april 2003 @ 01:08:
wat ik me afvraag is of die accu wel sterk genoeg is voor zo'n versterker... Ik bedoel, het is misschien genoeg voor een electronische start, maar continu een versterker :| Die trekt em helemaal leeg...
De accu is zeker wel sterk genoeg, want ik heb er namelijk een accu in hangen die 450A kan leveren en daarnaast wordt hij weer bijgeladen als de motor draait. Dus hier maak ik me nie zo zorgen om ;).

En anders heb ik nog een acculader staan en dan issie in een nacht weer opgeladen :).
Bud_s schreef op 11 April 2003 @ 01:34:
Niet aarden, niet een draadje in het water hangen, gewoon de min van de versterker op de min van de accu.
Das duidelijke taal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Nou, als je geen brom hoort zou ik dat inderdaad gewoon zo doen. Maar als je wilt aarden uit veiligheidsoverwegingen, zou ik een metalen pennetje/staaf buiten op je boot schroeven die in het water steekt. Geen draadje uithangen, want dat kan overal achter blijven steken! (bijv. je schroef :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:08

JvS

Ik heb hem zelf ook

TheLemon schreef op 11 April 2003 @ 11:14:
Nou, als je geen brom hoort zou ik dat inderdaad gewoon zo doen. Maar als je wilt aarden uit veiligheidsoverwegingen, zou ik een metalen pennetje/staaf buiten op je boot schroeven die in het water steekt. Geen draadje uithangen, want dat kan overal achter blijven steken! (bijv. je schroef :X )
misschien vergis ik me, maar ligt die boot niet al helemaal in het water? :?. Er zit wel verf op, maar dat isoleer lang niet alles natuurlijk. Een stang in de zee hangen voor aarde komt op me over als een emmertje water naar de zee dragen (zie je ondertitel ;)).

Verder zijn auto's ook nooit geaard, maar werkt de carroserie gewoon als - pool (of aarde). Dat kan je dus doen door de accu direct met de - pool aan te sliuten.

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 11-04-2003 11:20 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Ehm JvS, TS schrijft dat het een volledig polyester boot is. Maar ik zeg ook tegen brom hoef je het ws niet te doen, maar evt een veiligheidsaarde kun je zo doen. Je zit nl. wel behoorlijk dicht in de burrt van veel water (niet dat de schok van een accu zo gevaarlijk is natuurlijk)

[ Voor 65% gewijzigd door TheLemon op 11-04-2003 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banzi
  • Laatst online: 09:58
TheLemon schreef op 11 April 2003 @ 11:14:
De TS zegt dat ie een buitenboordmotor heeft... Deze zijn niet van polyester of plastic... Maar gewoon van metaal...

Maak anders de aarde gewoon ergens vast aan de buitenboordmotor... De motor zelf is wel gelakt en dergelijke, maar in het water heb je altijd nog de anode die direct contact met water maakt... Via je buitenboordmotor aarden is dus ook veilig.

edit:
Het metalen staartstuk van je bb motor zal ook wel aan de - van de accu liggen. Meet het eens na.

[ Voor 7% gewijzigd door Banzi op 11-04-2003 11:27 ]

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-07 20:04

dominic

will code for food

Gewoon de - van de accu gebruiken, is bij een auto ook het beste. Wanneer je de - via de carosserie van een auto zou laten lopen werkt dit wel maar heb je juist grotere kans op storingen, niet alleen omdat de hele carosserie als een storings-antenne werkt maar ook omdat er meerdere electrische apparaten zijn geaard op de carosserie, iets dat voor nog meer storing zorgt.

Gewoon + en - (gnd) van accu pakken..

Weet niet of je een remote op de boot hebt maar het mag duidelijk zijn waar die op moet (Op de geschakelde plus dus :D).

[ Voor 6% gewijzigd door dominic op 11-04-2003 11:26 ]

Download my music on SoundCloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Volgens mij _moet_ je hem wel op de - van de accu aansluiten, anders krijg je toch helemaal geen stroomkring? Of heeft die versterker een losse aarde aansluiting? (heb ik volgens mij nog nooit gezien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-07 20:04

dominic

will code for food

Bigs schreef op 11 april 2003 @ 11:28:
Volgens mij _moet_ je hem wel op de - van de accu aansluiten, anders krijg je toch helemaal geen stroomkring? Of heeft die versterker een losse aarde aansluiting? (heb ik volgens mij nog nooit gezien)
Bij auto's loopt de - vaak OOK via de carosserie (Er zitten een paar aardpunten op de carosserie), in het geval van een boot (Vaak polyester) is dat ook niet alleen onverstandig, maar gewoonweg onmogelijk..

Download my music on SoundCloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
dominic schreef op 11 April 2003 @ 11:29:
[...]

Bij auto's loopt de - vaak OOK via de carosserie (Er zitten een paar aardpunten op de carosserie), in het geval van een boot (Vaak polyester) is dat ook niet alleen onverstandig, maar gewoonweg onmogelijk..
Ja dat bedoel ik ook.. je spreekt bij een auto helemaal niet van aarden (nauwelijks in ieder geval).. als je iets aan de carosserie verbindt is dat gewoon met de min-pool van de accu verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 23:08

JvS

Ik heb hem zelf ook

dominic schreef op 11 April 2003 @ 11:29:
[...]

volgens mij is aarding ook compleet overbodig als je iets via de + en -pool van een accu aansluit, ik ga m'n walkman toch ook niet aarden? :P

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-07 14:40

Gwannoes

Solderen moet je leren

TheLemon schreef op 11 april 2003 @ 11:14:
LOL, veiligheidsaarde aan het water!!!!! Zit er ook een aardlekschakelaar op dan? 8)7

De veiligheidsaarde in een huis is om te zorgen dat de aardlekschakelaar eruit vliegt zodra een draadje van je 230V los schiet en tegen de buitenkant van de kast komt o.i.d. Er gaat dan stroom door lopen, en dan vliegt de aardlekschakelaar eruit.
Maar in een boot zie ik dat nog niet zo snel gebeuren!!! Er kan geen stroom gaan lopen die het water ingaat o.i.d., omdat je geen gesloten stroomkring hebt.

Je versterker gewoon aansluiten op de plus en min van je accu, da's genoeg.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:26
Veel van dit soort misverstanden komen door dat de min-pool van een accu in het Engels ground heet. Zeker met slechte vertalingen wordt dit vertaald naar aarde terwijl dit in het Nederlandse jargon massa heet. De term (Rand)aarde wordt in het Nederlandse jargon wel gebruikt in het wisselspannings segment deze dient uiteraard voor de veiligheid. Helaas wordt er in het Engels bijna nooit verschil gemaakt tussen (rand)aarde en massa.

Je wilt met versterkers, en zeker met de zware jongens, de weerstand van de kabels zolaag mogenlijk houden. In een auto is zowel chassis als carresorie aan de min-pool aangesloten. Hierdoor kan je de versterker met een hele korte min kabel aan de massa van de auto en dus de accu leggen. De weerstand van de auto is uiteraard veel kleiner dan van en gewone power kabel, plus dat de kabels die je hiervoor gebruikt nou niet echt goedkoop zijn.

In jou geval kan je net zo goed een tweede power kabel rechtstreekst op de accu aansluiten voor de massa van je versterker. Uiteraard wel even vlak bij de accu in de plus kabels een extra zekering plaatsen.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edm
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-10-2024

edm

bij zeilschepen zit heel vaak een 'aarding' naar de kiel, dit ivm bliksem inslag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabalA!

KabalA!

[ No-Life ]

Topicstarter
Ok ik heb vanmiddag even snel een test setup gemaakt en alles gewoon op de accu geplugt en dat ging gewoon perfect dus het wordt gewoon via de accu :), alleen nu begreep ik uit de verschillende reacties dat het niet verstandig is de geschakelde plus ook rechtstreeks op de accu aan te sluiten.

Nu heb ik alleen nog één vraagje hierover:

Hoeveel Ampere zekering moet ik gebruiken om tussen de accu en de schalkeldraad te zetten?

Ik kan hem namelijk niet via de radio aan en uit laten schakelen want deze heb ik niet in de boot, het wordt namelijk een versterker voor mijn porteble compact disk speler (ookwel discman in de volksmond ;)) dus ik moet hem handmatig gaan schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Bij een Skoda is de auto geen min, maar plus :)

Voor de rest: aarding op een boot gemaakt van een isolator is nutteloos.

Kortom: min van accu = aarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Gwannoes schreef op 11 April 2003 @ 11:41:
[...]
LOL, veiligheidsaarde aan het water!!!!! Zit er ook een aardlekschakelaar op dan? 8)7

De veiligheidsaarde in een huis is om te zorgen dat de aardlekschakelaar eruit vliegt zodra een draadje van je 230V los schiet en tegen de buitenkant van de kast komt o.i.d. Er gaat dan stroom door lopen, en dan vliegt de aardlekschakelaar eruit.
Maar in een boot zie ik dat nog niet zo snel gebeuren!!! Er kan geen stroom gaan lopen die het water ingaat o.i.d., omdat je geen gesloten stroomkring hebt.

Je versterker gewoon aansluiten op de plus en min van je accu, da's genoeg.
Nou jij mag je elektriciteitskennis wel even ophalen weer denk ik. Als er per ongeluk spanning op het chassis komt te staan, dan wordt dat in dit geval rechtstreeks afgevoerd naar aarde (heel veel water in dit geval). Het spanningsverschil tussen de radio en aarde is dus nul. Als jij nu ook contact hebt met die aarde is het tussen jou en die radio dus ook nul. Daar is je veiligheid.

Verder vrij zinloze discussie, want zoals ik al eerder zei: 12V accu is niet echt levensbedreigend. Laten we het hier maar bij laten dus. Ik ben het me je eens dat voor deze toepassing allen de plus en min aan de accu hangen genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterDon
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

En dan een tikkie off topic, maar hoeveel mensen hebben bij het lezen van de titel nou al bij het woord boot aan het booten van een computer gedacht? :D

KabalA: als je een zekering wilt plaatsen moet die genoeg Ampere door kunnen laten. Op 12 V is 1 A goed voor 12 Watt, 2A 24 W enzovoort. Makkelijk rekenen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabalA!

KabalA!

[ No-Life ]

Topicstarter
MisterDon schreef op 12 april 2003 @ 13:58:
En dan een tikkie off topic, maar hoeveel mensen hebben bij het lezen van de titel nou al bij het woord boot aan het booten van een computer gedacht? :D
:Y)
KabalA: als je een zekering wilt plaatsen moet die genoeg Ampere door kunnen laten. Op 12 V is 1 A goed voor 12 Watt, 2A 24 W enzovoort. Makkelijk rekenen dus.
Ok thnx hier kan ik wat mee en ik heb inmiddels voldoende info om m'n zooitje 'veilig' ;) in te bouwen.

Bedank voor de reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:23
TheLemon schreef op 12 April 2003 @ 11:15:
[...]

Nou jij mag je elektriciteitskennis wel even ophalen weer denk ik. Als er per ongeluk spanning op het chassis komt te staan, dan wordt dat in dit geval rechtstreeks afgevoerd naar aarde (heel veel water in dit geval). Het spanningsverschil tussen de radio en aarde is dus nul. Als jij nu ook contact hebt met die aarde is het tussen jou en die radio dus ook nul. Daar is je veiligheid.

Verder vrij zinloze discussie, want zoals ik al eerder zei: 12V accu is niet echt levensbedreigend. Laten we het hier maar bij laten dus. Ik ben het me je eens dat voor deze toepassing allen de plus en min aan de accu hangen genoeg is.
Gwannoes heeft er toch echt meer verstand van dan jij. Bij accu's kan er alleen stroom lopen van de +pool van de accu naar de -pool van dezelfde accu. De aarde staat hier helemaal buiten, er kan dan ook geen stroom gaan lopen van de +pool naar de aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intert0y
  • Laatst online: 10-03 15:17
Anoniem: 44568 schreef op 11 April 2003 @ 21:09:
Bij een Skoda is de auto geen min, maar plus :)

Voor de rest: aarding op een boot gemaakt van een isolator is nutteloos.

Kortom: min van accu = aarde
onwaar! Vroeger waren veel auto's "positief" geaard. Maar ik weet zeker dat een SKODA niet positief geaard is! althans een moderne skoda.

Is ook altijd ERG leuk als je een autoradio wil aansluiten. + en - zitten verkeerd om, dit veroorzaakt nog al eens problemen en kapotte autoradio's :)

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

TheLemon schreef op 12 April 2003 @ 11:15:
[...]

Euuhm, sorry maar ik ben momenteel aan het afstuderen aan de HTS Elektrotechniek. Ik wil je nu niet meteen beschuldigen er geen verstand van te hebben (dat wil ik echt niet!), maar mag ik vragen hoe jij je 'electriciteitskennis' hebt opgedaan?

Het blijft inderdaad wel zo dat 12V niet levensbedreigend is, TENZIJ er spanningsconvertors worden gebruikt. Deze kunnen namelijk de spanning opkrikken naar hogere spanning (48V is veel gebruikt in versterkers), en dat kan wel gevaarlijk zijn.
Pee schreef op 13 April 2003 @ 10:15:
[...]

Gwannoes heeft er toch echt meer verstand van dan jij. Bij accu's kan er alleen stroom lopen van de +pool van de accu naar de -pool van dezelfde accu. De aarde staat hier helemaal buiten, er kan dan ook geen stroom gaan lopen van de +pool naar de aarde.
Schijnbaar zijn er meer mensen die het met me eens zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Ja sorry, ik zag dat later in je profile, was niet mijn allerslimste zet ;) . Ik heb een aantal jaren geleden ook HTS electro/telematica gedaan maar niet afgemaakt (dan vergeet je wel eens wat... :P ). Je zal wel gelijk hebben dus, hoewel ik nog steeds niet 100% overtuigd ben van het feit dat er geen stroom van een accu, batterij, condensator of wat dan ook kan lopen naar aarde. (Hoe kan het dan wel van de fasedraad van het lichtnet naar aarde lopen?).
Maar als er 12V opgetransformeerd wordt naar 48V wordt het toch niet ineens gevaarlijker? Dan neemt het vermogen toch niet toe? Als je dan een schok krijgt zal die spanning ws meteen inzakken?

Sorry voor die eerste zin, ik stoorde me alleen een beetje aan die LoL van je, ik gaf gewoon een serieuze reactie namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

TheLemon schreef op 14 April 2003 @ 16:17:
Ja sorry, ik zag dat later in je profile, was niet mijn allerslimste zet ;) . Ik heb een aantal jaren geleden ook HTS electro/telematica gedaan maar niet afgemaakt (dan vergeet je wel eens wat... :P ). Je zal wel gelijk hebben dus, hoewel ik nog steeds niet 100% overtuigd ben van het feit dat er geen stroom van een accu, batterij, condensator of wat dan ook kan lopen naar aarde. (Hoe kan het dan wel van de fasedraad van het lichtnet naar aarde lopen?).
Maar als er 12V opgetransformeerd wordt naar 48V wordt het toch niet ineens gevaarlijker? Dan neemt het vermogen toch niet toe? Als je dan een schok krijgt zal die spanning ws meteen inzakken?

Sorry voor die eerste zin, ik stoorde me alleen een beetje aan die LoL van je, ik gaf gewoon een serieuze reactie namelijk.
OK, het zij je vergeven. Ik moest alleen erg lachen toen ik las van: Steek een pin buitenboord voor de veiligheidsaarde. Lijkt me een grappig gezicht...
'k Was ook benieuwd hoe je dan in een vliegtuig wilde veiligheids-aarden. Ook een draadje/pin uitgooien? :)

En over die 12V-->48V: (Ik heb het nu niet over transformeren, maar dat doet er even niet toe) Je lichaam heeft een weerstand van een paar megaOhm. Als je er een grotere spanning op zet, gaat er meer stroom lopen, en dan kan het gevaarlijk worden. Het vermogen neemt dus idd toe, en de spanning hoeft niet perse in te zakken; da's alleen als je niet zo'n sterke bron hebt.

En stroom van de fase naar het lichtnet: De behuizing van bijv. een wasmaschine is geaard. Als er een draadje losschiet, komt de tegen de behuizing, en gaat er stroom door de aarde lopen.
Nog een ander voordeel van aarding: Als je niet aardt, kan er per ongeluk spanning op de kast komen (dat gebeurt gewoon, statische elektriciteit en andere zaken). Als je de kast aardt, wordt deze spanning gewoon afgevoerd --> Veiliger!

[ Voor 5% gewijzigd door Gwannoes op 15-04-2003 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabalA!

KabalA!

[ No-Life ]

Topicstarter
Ok ik moet er toch nog even op terug komen :)...

Ik heb heel het zooitje ingebouwd en werkt perfect (voor goedkope shit klinkt het ECHT goed :)), totdat ik de motor start en dan gaan de speakers 'tikken' (het lijkt op het geluid van een vonkje wat overspringt). Ik heb dit nagekeken maar kon nergens iets van kortsluiting vinden en het houdt dan ook op als ik de motor uitzet :?

Nu is mijn vraag dus of iemand zo'n probleem ook weleens heeft gehad en zoja wat de oplossing hiervoor was.

BVD :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60477

Ik denk dat je even een groundloop isolator / of een spannings filtertje moet kopen bij een autozaak , daar kunnen ze je meer vertellen.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 60477 op 17-04-2003 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Je zou eens ff moeten zoeken in de search. Er is een hele tijd geleden hier een topic langsgekomen van iemand die het geluid van zijn motor, reagerend op het gaspedaal terughoorde in zijn autoradio. Misschien heb je een soortgelijk probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banzi
  • Laatst online: 09:58
Waarschijnlijk hoor je het aan de hand van hoeveel gas je geeft... Er komt een heel ruwe spanning van de motor af. Zal wel geen enkele vorm van afvlakking inzitten. De tikken die je hoort is de bobine die ontlaad/oplaad. Hier is heel weinig tegen te doen, behalve zorgen dat de voeding van je versterker zo veel mogelijk afgevlakt wordt, en deze pieken/dalen zoveel mogelijk opgevangen worden. Bij de betere auto-hifi-shop heb je condensatoren (van soms wel 1 Farad) welke pieken en dalen op moeten kunnen vangen. Probeer zo'n condensator eens, zet deze zo dicht mogelijk bij je versterker. Of het probleem hiermee helemaal weg zal zijn durf ik niet te garanderen, maar andere oplossingen weet ik zo net even niet.

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51195

de massa hangt via een draad naar het anker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

> Hoe kan het dan wel van de fasedraad van het lichtnet naar aarde lopen?

Als de draad losgaat en contact met de metalen behuizing maakt, maak je aardsluiting via een lange weg door de grond naar de electriciteitscentrale.

> onwaar! [...] ik weet zeker dat een SKODA niet positief geaard is!

De Skoda uit 1997 waar ik een autoradio ingebouwd heb, had 100% zeker de pluspool van de accu aan het chassis zitten.

> totdat ik de motor start en dan gaan de speakers 'tikken'

gebruik een ontstekingsfilter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

KabalA! schreef op 17 april 2003 @ 22:23:
Ok ik moet er toch nog even op terug komen :)...

Ik heb heel het zooitje ingebouwd en werkt perfect (voor goedkope shit klinkt het ECHT goed :)), totdat ik de motor start en dan gaan de speakers 'tikken' (het lijkt op het geluid van een vonkje wat overspringt). Ik heb dit nagekeken maar kon nergens iets van kortsluiting vinden en het houdt dan ook op als ik de motor uitzet :?

Nu is mijn vraag dus of iemand zo'n probleem ook weleens heeft gehad en zoja wat de oplossing hiervoor was.

BVD :)
Gaat het tikken sneller wanneer je meer gas geeft??
Dan komt het waarschijnlijk doordat je ontsteking nogal zit te storen. Dit geeft rommel op voedingsspanning van de versterker.

Een oplossing is om de 12V van de accu te onkoppelen: plaats één of meerdere grote elco (=condensator) parallel aan de + en - van je versterker. je kunt beginnen met twee keer 4700uF. Let wel op dat ze meer dan 12V moeten zijn. Een mooie veilige waarde is 40V. (Dit wil zeggen dat ze kapot kunnen gaan als de spanning meer dan 40V wordt; niet dat er 40V op staat hoor! :) )
Let wel op de polariteit: de + van de elco's op de +12V van je versterker, en de - van de elco's op de - (GND) van je versterker.
Het is het beste om ze dicht bij de versterker te zetten, dus niet over de polen van je accu!
Op deze manier zorg je ervoor dat de pieken en dalen (de storing dus) op de 12V van je accu worden opgevangen door je elco's.
Anoniem: 60477 schreef op 17 april 2003 @ 22:53:
Ik denk dat je even een groundloop isolator / of een spannings filtertje moet kopen bij een autozaak , daar kunnen ze je meer vertellen.
Een groundloop isolator heeft dus GEEN zin, aangezien jij geen groundloop hebt. Bij een groundloop hoor je vooral brom. Wat je wel kunt doen is een ontstoringsfilter o.i.d. kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabalA!

KabalA!

[ No-Life ]

Topicstarter
Gwannoes schreef op 18 april 2003 @ 09:11:
[...]

Gaat het tikken sneller wanneer je meer gas geeft??
Dan komt het waarschijnlijk doordat je ontsteking nogal zit te storen. Dit geeft rommel op voedingsspanning van de versterker.
Dat is het nu juist het 'getik' wordt niet meer of minder als ik gas geef het enige is dat als ik meer gas geef dat ik het dan niet meer hoor vanwege de t*ringherrie die m'n motor maakt :) .

Maar iig werderom bedankt voor de reacties en ik zal eens even gaan shoppen bij de auto-hifi shop bij ons in de buurt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

KabalA! schreef op 18 april 2003 @ 20:24:
[...]

Dat is het nu juist het 'getik' wordt niet meer of minder als ik gas geef het enige is dat als ik meer gas geef dat ik het dan niet meer hoor vanwege de t*ringherrie die m'n motor maakt :) .

Maar iig werderom bedankt voor de reacties en ik zal eens even gaan shoppen bij de auto-hifi shop bij ons in de buurt ;).
Ja, ik zou toch een filtertje o.i.d. kopen, ook al weet ik zo niet 1,2,3 waar die tik vandaan komt (ja, toch ergens uit de motor, maar waar :? )

SUX6 ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7166

Wat een gemakreel over aarden zeg.. het is helemaal niet noodzakelijk dat hij geaard is.. dat is ter voorkoming van lekstromen van de versterker via de mens naar aarde. Maar zoals je zegt heb je geen aarde, dus kan die lekstroom ook niet lopen he! Dus.. veel geschreeuw maar weinig wol, monteer de versterker nou maar, als hij het zonder aarding niet doet (wat heel onwaarschijnlijk lijkt) sluit je de massa van de versterker gewoon op de massa van de accu (-).

Suc6 iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Niet online
Wat als het gaat onweren en je hebt een draadje het water in lopen, dan kan het in je stereo slaan, ben je hem mooi kwijt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61284

Chickendorp schreef op 21 April 2003 @ 22:20:
Wat als het gaat onweren en je hebt een draadje het water in lopen, dan kan het in je stereo slaan, ben je hem mooi kwijt!
Met onweer kun je maar beter toch niet op het water zitten ;)

Je kan idd een condensator proberen. A

Als dat neit werkt kun je misschien je versterker of motor afschermen in een kooi van [wie was het ook alweer?]. Dit doe je door kippengaas aan de binnenkant van de kap die over de motor gaat te spannen en die aan massa te leggen. Alle electromagnetische stralingen/spanningen (ben niet helemaal thuis in deze mateie maar ik ken wel het principe) worden dan opgevangen in het gaas (afscherming) en naar de massa gevoerd. Invloeden van het hoogspanningsgedeelte van de ontsteking verminder je hier aanzienlijk mee.

Soms helpt het bij een storende autoradio ook wel eens door simpelweg de motorkap goed aan massa te leggen, dan schermt hij ook de ontsteking af. En de metalen behuizing van de radio zelf schermt ook al af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Anoniem: 7166 schreef op 21 april 2003 @ 22:10:
Wat een gemakreel over aarden zeg.. het is helemaal niet noodzakelijk dat hij geaard is.. dat is ter voorkoming van lekstromen van de versterker via de mens naar aarde. Maar zoals je zegt heb je geen aarde, dus kan die lekstroom ook niet lopen he! Dus.. veel geschreeuw maar weinig wol, monteer de versterker nou maar, als hij het zonder aarding niet doet (wat heel onwaarschijnlijk lijkt) sluit je de massa van de versterker gewoon op de massa van de accu (-).

Suc6 iig!
sorry hoor, maar als je dit topic een beetje hebt gelezen, weet je dat we het inmiddels niet meer over de aarding hebben. :X Dat onderwerp is nu klaar. We hebben het nu over een tikkend geluid als de motor aan staat.

Pagina: 1