Toon posts:

Onregelmatig toerental fans

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het geval dat een nogal luidruchtige coolermasterfan van een jaartje of anderhalf oud nu wel erg onregelmatig loopt, kan dit erop duiden dat hij de geest gaat geven?
Iig ga ik hem zo eens grondig reinigen.
Anyone enig idee welke voltage een procfan standaard draait trouwens?

thx alvast

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-08 23:43

E-Vix

Nu met sneeuw!

schoonmaken kan idd. nog wel eens helpen. Heb net een paar dagen geleden al mijn fans in mijn kast goed schoongemaakt, en hij koelt weer een stuk beter.
Maar kijk eens of hij een ball bearing of een sleave bearing heeft? Staat meestal wel op de fan. Staat er niets op, dan kun je er van uit gaan dat het een sleave bearing is.
Is het een sleave bearing, dan zou hij ook best wel eens gewoon op kunnen zijn. Sleave bearing (plastic glijlagers) gaan namelijk lang niet zo lang mee als ball bearing (kogellagers) fans.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 10:07

AMDFreak

Intel is zo..

Dur zitten waarschijnlijk allemaal haartjes in.. van je zusje of van je zelf wat op de vloer blijft liggen.. mijn frontcoolertje heeft er ook last van.. :/ mahja.. niks aan te doen vind ik.. *slijtage*

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ook de processor ventilator zuigt / blaast trouwens op 12 V.olt

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• DoD Cerberus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-06-2025

DoD Cerberus

blabla!

idd 12 volt, enneh, gewoon ff eruit halen, goed nakijken en ff schoonmaken, evt beetje naaimachine-olie op t loopwerk spuiten en dan kijken of ie nog steeds onregelmatig loopt, zo nee, mooi, hij kan weer ff vooruit, zo ja, jammer maar ws geeft de fan binnenkort de geest

"From this day to the ending of the world, But we in it shall be remembered -- We few, we happy few, we band of brothers."

Verwijderd

Topicstarter
Thx luitjes,
Heb hem even gereinigd, loopt nog steeds onregelmatig wel wat sneller nu, maar nog steeds luidruchtig.
Tis een sleevebearing dus hij zal wel gewoon op zijn, straks dus even nieuwe halen..

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:38

Meneer aard

Porsche rulez!

Verwijderd schreef op 11 april 2003 @ 11:02:
Thx luitjes,
Heb hem even gereinigd, loopt nog steeds onregelmatig wel wat sneller nu, maar nog steeds luidruchtig.
Tis een sleevebearing dus hij zal wel gewoon op zijn, straks dus even nieuwe halen..
en smeren of helpt dit alleen bij een ball-bearin? want ik heb mijn videoplank fan ook gesmeerd met naaimachine olie.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Verwijderd

Meneer aard schreef op 11 April 2003 @ 15:32:
[...]

en smeren of helpt dit alleen bij een ball-bearin? want ik heb mijn videoplank fan ook gesmeerd met naaimachine olie.
Nee, zeker niet. Sterker nog, smeren heeft meer effect bij sleeve bearing fans dan bij ball-bearing fans.

Dit omdat sleeve bearing fans op 't smeermiddel vertrouwens als bearing, terwijl in een ball-bearing fan, de 'balls' voor de vermindering van de wrijving zorgen.

Neem overigens bij 't smeren van sleeve-bearing fans een dikker smeermiddel dan bij ball-bearing fans, en de hoeveelheid bij ball-bearing fans moet erg gering zijn.

• hiostu
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-05 13:13
gisteren heb ik mijn videokaart koeler en mijn northbridge koeler gesmeerd met een klein druppeltje naaimachine olie, en dat scheelt wel een hoop zeg!! Echt geen rare bromtonen meer enzo.

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

hiostu schreef op 11 April 2003 @ 15:45:
gisteren heb ik mijn videokaart koeler en mijn northbridge koeler gesmeerd met een klein druppeltje naaimachine olie, en dat scheelt wel een hoop zeg!! Echt geen rare bromtonen meer enzo.
ja dat klopt, maar gaat de levensduur van het fannetje niet verkort of verlengd worden :?

Verwijderd

waarom verkort worden :?
Op de plek waar 't materiaal over elkaar draait doe je wat olie ->smering ->loopt soepeler ->minder slijtage ->gaat dus langer mee

Verwijderd

Topicstarter
K heb het zekere voor t onzekere genomen en ben ff gaan shoppen naar koelpasta en een blokje met fan er zit er nu 1 op die hem onder de 35gr stress houdt :)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Meneer aard schreef op 11 april 2003 @ 19:53:
[...]

ja dat klopt, maar gaat de levensduur van het fannetje niet verkort of verlengd worden :?
heb een keer van iemand gehoort dat ie dan sneller gaat draaien >> dus eerder stuk :(

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

dual-zip schreef op 11 april 2003 @ 23:58:
[...]

heb een keer van iemand gehoort dat ie dan sneller gaat draaien >> dus eerder stuk :(
ja dat bedoel ik, dat ie zo hard begint te draaien dat het fannetje niet meer koelt.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Meneer aard schreef op 13 april 2003 @ 12:35:
[...]

ja dat bedoel ik, dat ie zo hard begint te draaien dat het fannetje niet meer koelt.
Als ie harder draait koelt ie beter hoor >:)

Het gaat erom dat ie daardoor sneller slijt en/of te heet wordt ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Pagina: 1