Chinees Keybord

Pagina: 1
Acties:
  • 242 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cold45
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-12 00:05
Hallo,

Een vriend van mij, een Chinees, moet voor zn ouders (die hebben een Chinees restaurant) wel ns wat Chinese tekst typen.
Nou zijn hier zat progjes voor, maar toch blijft het iritant omdat je daar moet typen hoe je het uitspreekt. En aangezien hij zelf gewoon in Nederland is opgegroeid (wel met Chinese school, 1x per week) weet hij dat ook niet bij alles..
In China schijnen ze dus Chinese toetsenborden te hebben.
Nou vroegen wij ons af hoe dat nou precies werkt en of het ook onder een gewone Nederlandse Windows werkt en vooral hoe.
K hoop dat er iemand is die dit weet :)

Grtz. Cold45

• mitchel
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
ik d8 dat china heel veel tekens had kunnrn die wel op een toetsenbord?

Verwijderd

ik heb ervaring met Japans. De gebruikers hebben een normaal toesenboard maar kunnen toch Japans tikken. Schijnt opzich wel makkelijk te werken en ik kan me voorstellen dat het voor chinees niet anders is.

Probeef ff een W2K installatie met Chinese ondersteuning. Makkelijker te onderhouden en nog steed mogenlijk om hun eigen taal te gebruiken.....

MS heeft hierover zat info

Verwijderd

Kamerbreed toetsenbord... dr zijn daar ontzettend veel lettertekens.

Volgens mij werkten ze daar met IME: je tikt een woord in in een standaard ABC-layout, en vervolgens wordt daar door het proggie automatisch een chinees corresponderend woord van gemaakt. Beetje nokia-versnelde invoer stijl...

en anders:

%SystemRoot%\System32\charmap.exe

Ik weet niet of het in het startmenu staat, maar dit werkt zeker zo goed. Onder een DOS-based windows System32 vervangen door system.

In geval van WXP (anders ken ik niet): onder regional and language options vinkje zetten bij: "Install files for complex script and right-to-left languages (including thai)"; en "install files for east asian languages".

Succ6

• cold45
mitchel schreef op 10 april 2003 @ 22:39:
ik d8 dat china heel veel tekens had kunnrn die wel op een toetsenbord?
Dat klopt. Maar er zijn een soort van basischarackters waarmee je andere kan maken ofzo.
En verder klopt het dat als je in win2k (of onder 9x met n speciaal progje) bepaalde letters achter elkaar typt je tekens krijg ( 哦莫澳 ). Maar dit is dus wat ik zei in mn openingspost erg lastig, aangezien dit op uitspraak gebaseerd is.

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Een paar jaar geleden heb ik wel eens bij Klokhuis B) gezien dat ze idd gewoon een normaal keyboard gebruiken, maar dan typte je bijv. 'B' en dan kwam er zo'n hele lijst met Chinese woorden die met een B begonnen.

Verwijderd

Verschillende invoermethoden voor chinees: http://digitalchinese.tripod.com/

Standaard invoermethode met Apple en Languagepack:
Afbeeldingslocatie: http://www.pacrim.net/graphics/Keyboard.Gif

Andere:
- http://h30097.www3.hp.com...PDOCS/CHINADOC/CHIN20.GIF

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2003 13:54 ]

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

onder 2000 kan je met IME invoer werken. gaat perfect, gebruik het zelf ook altijd :)
gaat alleen wel met pinyin input, en dat wilde je geloof ik niet. maar je kunt het bij MS downloaden

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• DoctorV64
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-12 23:13

DoctorV64

Cosmopoliet

Je chinese maat spreekt kennelijk wel chinees (chinese school lees is). Aan de hand van Pinyin kom je een heel end, anders gewoon Twinbridge of NJView installeren en erop los "babbelen" tegen die programma's om de juiste karakters te voorschijn te halen. En anders is het zoals de sh4d0wman het zegt: "Wo bu ming bai!"

Als hij chinees kan schrijven dan moet het met zo'n keyboard instelling te doen zijn. Je moet alleen weten in welke volgorde je schrijft.

[ Voor 22% gewijzigd door DoctorV64 op 11-04-2003 15:01 ]

Als er een zwerfkei op je weg ligt, ga erop staan en geniet van het overzicht ...

Verwijderd

Niet helemaal antwoord op jouw vraag, maar wel een suggestie: wat makkelijk te leren is, is het schrijven met een tekentablet. Dat is namelijk praktisch hetzelfde als schrijven met een pen. Handschriftherkenning van Chinees gaat i.m.o. zelfs bij beter dan van latijns schrift. Zelfs of juist bij een slecht leesbaar handschrift. Als het goed is, worden de karakters in een bepaalde volgorde opgebouwd, pretty universeel dus.

Opmerking: standaard zit dit niet in de Nederlandse versie van Windows. In de Engelse versie weet ik niet

Andere opmerking: Let op dat er twee soorten Chinees is. De simpele versie, die vooral in China gebruikelijk is en de traditionele versie die o.a. in Taiwan en Hongkong gebruikelijk is. Al denk ik dat jouw vriend dat wel weet.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2003 15:29 ]

Verwijderd

Ik ben zelf een maandje in China geweest. Ik heb daar 2 soorten toetsenborden gezien; 1 gewoon QWERTY waar een progsel op de achtergrond draaid.
Je typt een Z en dan moet je een teken uit de synoniemen lijst kiezen. Het duurt ongeveer 10 seconden voordat iemand zo'n karakter getyped heeft.

Dan is er ook nog een toetsenbord met echte chineese tekens; al weet ik niet hoe dat in elkaar zit. Het waren namelijk ongeveer evenveel toetsen als een normaal toetsenbord. Misschien een vertaling van de europese letters?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

offtopic:
Weet iemand waar die keyboards met chinese of japanse tekens in Nederland verkrijgbaar zijn?

• m0nk
  • Laatst online: 22:39

m0nk

16-09-2003 15.15

ja ben ook wel benieuwd, mijn vader (uit Hong Kong) wil het graag om met zijn oude schoolvrienden te kunnen mailen..
sievakkwai :P

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Verwijderd

Ik heb een chinees toetsenbord kopen :D

• DoctorV64

DoctorV64

Cosmopoliet

gewoon hier kijken http://www.njstar.com/njstar/chinese/ en NJStar downloaden. Kom je al een heel end.

Als er een zwerfkei op je weg ligt, ga erop staan en geniet van het overzicht ...

• DoctorV64

DoctorV64

Cosmopoliet

m0nk schreef op 11 April 2003 @ 16:20:
ja ben ook wel benieuwd, mijn vader (uit Hong Kong) wil het graag om met zijn oude schoolvrienden te kunnen mailen..
sievakkwai :P
Hahahaha ..er lopen hier meer kantonezen rond dan ik dacht ..
mijn vader zou zeggen sievakhan

• m0nk
  • Laatst online: 22:39

m0nk

16-09-2003 15.15

DoctorV64 schreef op 11 April 2003 @ 16:28:
[...]

Hahahaha ..er lopen hier meer kantonezen rond dan ik dacht ..
mijn vader zou zeggen sievakhan
Wehehe, yupz, veel kantonezen in nederland he ;) Ken zelf niet echt veel kantonezen, alleen @ de wushu school.... :)

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Goh, niemand die antwoord kon geven?

Chinees tikken kan ook op een "normaal" toetsenbord, is kwestie van de juiste combinaties in te tikken voor een karakter. Maar flink leren is dat wel.

Wat WEL makkelijker is voor je ouders, is denk ik de tabletjes die je in HK en omstreken kan kopen voor een paar dollar. Krijg je software bij en kan je gewoon in chinees op dat ding schrijven. Heb er zelf ook eentje gehaald. Misschien gewoon een familielid vragen om eentje naar je op te sturen met de volgende lading CDs? ;)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• cold45
Allemaal erg bedankt voor jullie reacties!
Verwijderd schreef op 11 April 2003 @ 15:13:
Niet helemaal antwoord op jouw vraag, maar wel een suggestie: wat makkelijk te leren is, is het schrijven met een tekentablet. Dat is namelijk praktisch hetzelfde als schrijven met een pen. Handschriftherkenning van Chinees gaat i.m.o. zelfs bij beter dan van latijns schrift. Zelfs of juist bij een slecht leesbaar handschrift. Als het goed is, worden de karakters in een bepaalde volgorde opgebouwd, pretty universeel dus.
Dit is indd beter en makkelijker als een toetsenbord. Ik neem aan dat deze tekentabletten gewoon een standaard werking hebben waarvoor ik op Google wel n handleiding en prog kan vinden? :)
Is er niet een programma waarmee je dat met de muis kan doen? Dus met de muis kan tekenen. Kinda M$ Paint idee, dat je zon potlood hebt en daarmee desbetreffende char tekent, ipv dat je een tekentablet gebruikt.

Verwijderd

cold45 schreef op 11 April 2003 @ 21:20:
Dit is indd beter en makkelijker als een toetsenbord. Ik neem aan dat deze tekentabletten gewoon een standaard werking hebben waarvoor ik op Google wel n handleiding en prog kan vinden? :)
Er zijn verschillende tablets, die allemaal net even anders werken. De meeste tweakers zweren bij tablets van Wacom. Daar heb ik er ook een van.

Als je googled op "chinese handwriting recognition" kom je wel op programma's, maar daar heb ik geen ervaring mee. In combinatie met een Chinese versie van Windows XP heb je al helemaal geen programma's meer nodig voor handschriftherkenning. athlonkmf schreef dat er (goedkopere) tablets inclusief software bestaan, dus... Waarschijnlijk zijn ze ook wel te vinden bij Chinese boekhandels in de grotere steden in de Nederland.
Is er niet een programma waarmee je dat met de muis kan doen? Dus met de muis kan tekenen. Kinda M$ Paint idee, dat je zon potlood hebt en daarmee desbetreffende char tekent, ipv dat je een tekentablet gebruikt.
Hm ja, dat werkt wel, maar tekenen/schrijven met een muis werkt niet fijn. Met een tablet werk je bijna zoals je op papier zou werken, alleen verschijnt het beeld niet op de tablet waarop je tekent, maar op het beeldscherm. Met een muis schrijven voelt zo onnatuurlijk aan, dat je bijna opnieuw moet leren "schrijven".

Even een andere benadering van het probleem: zoveel valt er toch niet te schrijven in het restaurant? Het blijven toch voornamelijk dezelfde gerechten en ingrediënten. Is het geen idee om die allemaal eenmalig in te voeren en dat zijn ouders dan kunnen kiezen uit een menugestructureerde lijst ofzo? Of gaat het daar niet om?

• cold45
Even een andere benadering van het probleem: zoveel valt er toch niet te schrijven in het restaurant? Het blijven toch voornamelijk dezelfde gerechten en ingrediënten. Is het geen idee om die allemaal eenmalig in te voeren en dat zijn ouders dan kunnen kiezen uit een menugestructureerde lijst ofzo? Of gaat het daar niet om?
Dat is helemaal waar. Ik ben nu bezig met een afrekenprogramma voor hun, waar ik eigenlijk die tekens voor nodig heb ;) (die komen dus ook allemaal in een database te staan)
Alleen ik weet niet in hoeverre hij dit voor andere doeleinden wil gebruiken, zal het straks ff vragen.

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Mijn vader tikt op een normaal toetsenbord. Maar heeft stikertjes met basis tekens op de toetsenbord geplakt.
Verder gebruikt mijn pa Chinese win2k, Chinese office97 en een of andere programma genaamd Q9 XP van www.q9tech.com. Ik zelf kan geen kantonees/chinees, maar mijn pa zegt dat er in win2k zelf ook chinees getypt kan worden.

[ Voor 3% gewijzigd door ReseT op 12-04-2003 11:18 ]

ID4.1M Honey Yellow. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)

Verwijderd

Goede Nederlandstalige documentatie over verschillende manieren om Chinese tekens in te voeren op de computer (vooral over via een toetsenbord):

Chinese taalverwerking op de computer. (deel 1: theorie)

Handleiding voor het gebruik van de Chinese taal op de computer. (deel 2: praktisch gedeelte)

Als je dit een beetje gelezen hebt, snap je ook waarom zijn ouders waarschijnlijk geen tijd en zin hebben om dat te leren. Ik heb mijn ouders ook die moeite bespaard. ;) Als je echt vaak veel teksten moet invoeren ligt het natuurlijk anders.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2003 15:38 ]

Pagina: 1