Anoniem: 71405 schreef op 12 April 2003 @ 18:12:
je kan er ook een dim-schakelaar tussen zetten.
Dit is hetzelfde als een regelbare weerstand. De fan zal dus langzamer gaan draaien.
Dit kan dus met wisselspanning.
het verbruik was 15 watt zei je. dus dat moet goed gaan. meestal zijn die dimmers 230 volt - 100 watt
Ahh ik zou echt niet met een weerstand gaan pielen. Overigens maakt dat geen balletje uit of het nu wissel of gelijkstroom is voor die weerstand.
Euss->
Wisselstroom motoren kunnen bijna altijd twee kanten opdraaien, het ontwerp is tevens altijd op 3fasen (krachtstroom) gebaseerd, de derde fase wordt gesimuleerd meestal met een condensator als de motor op 220 2 fasen loopt.
En die condensator is dan 400 volt, omdat 220 v ~ een top-top spanning heeft van 380 Volt. Zoals krachtstroom dus nu eenmaal is.
Maareh,
of dit nu de goede plek en het goede moment is om een sterkstroom cursus te beginnen weet ik nu net niet..
Necrofilax->
waarom duik je niet gewoon een standaard 12V 120 mm fan op? Die kosten niet meer dan de spullen die je nodig hebt om die 220V fan te regelen en veilig te gebruiken. Plus dat zo'n 220V fan meer herrie maakt meestal voor dezelfde lucht verplaatsing, en vrijwel altijd ook nog bromt door die motor die op 50 Hz loopt.
Tenslotte zijn de (professionele) fans die in een afzuigkanaal van een huis geplaatst worden, niet die speelgoeddingen van 20 - 50 euro bij de Praxis dus, ook zowat altijd gelijkstroom.. ???
(Dikke 48 volt Papst 170 mm en dergelijke, hier zit er zo eentje voor-onder in mijn PC

)