220v cooler dimmen?

Pagina: 1
Acties:
  • 654 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67009

Topicstarter
Ik heb een 220v cooler (15w) en die maakt een takkeherrie als hij aanstaat, nu kwam ik op het idee om het te dimmen. Maar dit gaat niet zo gemakkelijk, ik ben bij diverse electrozaken geweest maar daar wisten ze het zo niet.

Hoe moet ik dit aanpakken? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:39
dan ding is waarschijnlijk wisselstroom, zoiets valt niet echt te dimmen. Je kan zo'n lamp-dimmer kopen. Maar dat zal niet goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:36
Als het wisselspanning is kan je het niet dimmen. Of het kan wel, maar dan ben je meer kwijt aan de schakeling dan aan een wel regebare koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is moeilijk!

1) Frequentieregelaar kopen (peperduur!)
2) Frequentieregelaar bouwen. (zoeken op dit forum)
3) condensator voorschakelen.

ad 3)
0,5uF~1uF/630VAC hoogspanningscondensator (MKT/MKC/MKP o.i.d.) Waarde experimenteel te bepalen. Maar het is niet echt goed voor je ventilator - of voor je koeling want het luistert nogal nauw en voordat je het weet wil je ventilator niet opstarten. Eigenlijk heeft ie een grotere condensator nodig (om op te starten) dan je wilt gebruiken om het geluid te beperken. Je zult de condensator dus even moeten overbruggen voor het opstarten... et cetera ...

Ergo: koop een 12Volt ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 22:46

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

jvvv schreef op 10 april 2003 @ 22:40:
dan ding is waarschijnlijk wisselstroom, zoiets valt niet echt te dimmen. Je kan zo'n lamp-dimmer kopen. Maar dat zal niet goed werken.
Dat kan ik alvast afraden.
Ik heb dit ooit eens gedaan omdat mijn 220v fan van NMB teveel lawaai maakte, het resultaat was een verbrande spoel in de dimmer omdat deze de fan niet trok.

Krankzinnige muziek vind je hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23214

waarom kanje niet gewoon een weerstand er tussen plaatsen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Laatst online: 11:36
Omdat de beweging word bepaald door de frequentie waarin de stroom wisseld, en niet het voltage zoals bij een 12V fan.
Misschien weetiemand een plaatje waarop het duidelijk te zien is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

gaat niet lukken... moet je met een frequentie regelaar gaan werken.. is heel duur om te kopen.. heel moeilijk en duur om zelf te maken... denk dat je beter een ormale 12 volt fan kan kopen...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Zet er 2 in serie, dan lopen ze half zo hard.... (of een 110V motor/lamp als je hem iets harder wilt laten lopen dan met een 220V motor/lamp in serie)

220v cooler (15w) -> 15/220 = 0,0681818.. Ampere = 68 mAmpere (valt wel mee)
.

Is dit niks?
Afbeeldingslocatie: http://www.pldx.interlan.ru/images/4.gif
Site: Phase Power Regulator PR1500
PDF: Phase Power Regulator PR1500
.

Of dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.redhouse.force9.co.uk/dexterspage/triac2.jpg
Site: 220V motor speed control

Naslagwerk/tips:
- http://www.interaccess.org/arg/arg-list/msg00785.html
- http://www.epanorama.net/links/motorcontrol.html

[ Voor 140% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 11-04-2003 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Ik heb idd een keer een schakelaartje met bijbehorend aansluitschema gezien, welke ofwel 2x fan in serie, ofwel 2x parallel schakelde. Dit ging om 220v fans. Werkt dit inderdaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb idd een keer een schakelaartje met bijbehorend aansluitschema gezien, welke ofwel 2x fan in serie, ofwel 2x parallel schakelde. Dit ging om 220v fans. Werkt dit inderdaad?
Ik heb een 110V en 220V fan in serie wel eens gebruikt - en dat werkte inderdaad (altijd zonde om een 110V fan in perfecte staat van 20 jaar oud weg te gooien). Kostte me niets, snel te maken en geen geknoei met schema's :)

Maar de ene motor is de andere niet, dus even proberen en je weet het...

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 11-04-2003 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• therobber
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:49
ik ook een papst 230 V vooler 120 mm
heb hem gewoon gedimmed met een licht dimmer werkt perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idd gewoon een lichtdimmer, en eventueel zet je er een 15W 220v lamp bij.

lichtnet -> dimmer -> fan met 15Wlamp parallel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

hoe kan je btw checken of 220v fan wisselstroom heeft.
Ik heb namelijk ook 2 fans op 220v en daar wil ik ook een dimmer tussen pleuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StaticZ
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Dark0z schreef op 11 april 2003 @ 22:50:
hoe kan je btw checken of 220v fan wisselstroom heeft.
Ik heb namelijk ook 2 fans op 220v en daar wil ik ook een dimmer tussen pleuren
1: Je kijkt ff hoe die is aangesloten
2: Of je kijkt of er AC op staat (AC=wissel DC=gelijk)

Is dacht ik niet zo moeilijk :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

hmm :)

we hebben op school nog niet echt veel gehad over electronica shit etc
enneuh

als het niet erop staat wat dan ?

[ Voor 22% gewijzigd door AOC op 11-04-2003 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StaticZ
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Dark0z schreef op 11 April 2003 @ 23:25:
hmm :)

we hebben op school nog niet echt veel gehad over electronica shit etc
enneuh

als het niet erop staat wat dan ?
Dan zal het wel gewoon wissel zijn. ;)
Anders weet ik niet waar je 220 gelijk vandaan wilt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

snif

ik heb dus een AC fan :((
zwaar balen. binnenkort maar ff naar m'n natuurkunde docent gaan.. hopelijk kan die ff wat in elkaar prutse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• therobber
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:49
Dark0z schreef op 11 April 2003 @ 23:51:
snif

ik heb dus een AC fan :((
zwaar balen. binnenkort maar ff naar m'n natuurkunde docent gaan.. hopelijk kan die ff wat in elkaar prutse
gewoon licht dimmer er tussen AC = wissel spanning. bij mij werkt dimmer perfect.

bij de hema kan je ze zelfs halen

Goodluck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-11-2024

martijn12345

Geen inspiratie

Ik zou inderdaad niet weten waarom het niet lukt met een lichtdimmer. En je bent tweaker of je bent het niet... gewoon proberen :)

Geen inspiratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Waarschijnlijk werkt die fan gewoon op gelijkstroom en zit er een gelijkrichter in, een fan op wisselstroom heeft waarschijnlijk nogal een laag toerental, en dr moet iets inzitten dat ie niet de verkeerde kant op gaat draaien.

Dus een gewone dimmer moet wel werken.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bobo1on1 schreef op 12 april 2003 @ 13:58:
Waarschijnlijk werkt die fan gewoon op gelijkstroom en zit er een gelijkrichter in, een fan op wisselstroom heeft waarschijnlijk nogal een laag toerental, en dr moet iets inzitten dat ie niet de verkeerde kant op gaat draaien.

LOL :D

220 Volt apparaten zijn ALTIJD wisselstroom !

Ik had je al eerder verteld wat werkt zonder twijfel, een kleine lamp aan een dimmer, en die fan parallel aan die lamp aansluiten. Echt waar .. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

eey kewl idee eigenlijk :)

wel grappig voor in case

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bobo1on1 schreef op 12 April 2003 @ 13:58:

AC motoren zijn wisselstroom motoren die door hun manier van wikkeling (de wikkeling staat iets uit fase met het magnetisch veld) maar 1 kant op kunnen draaien bij een specifiek optimaal toerental.

220VAC -> gelijkrichter (dus 220 * sqrt(2)) -> 311VDC !!
In jouw theorie zou de motor dus intern op 311 Volt DC lopen, nou neem maar van mij aan dat ze dat niet graag toepassen: 311VDC (gelukkig is die fan maar 68 mAmpere...)

Daarnaast hebben wisselstroommotoren de eigenschap om op lagere toerentallen dan waarvoor ze ontworpen zijn weer energie terug in het circuit te gooien, iets waar veel dimmertjes (of de wikkelingen van de motor zelf) niet van houden...

http://e-www.motorola.com/collateral/MOTORPRINTUT.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71405

je kan er ook een dim-schakelaar tussen zetten.

Dit is hetzelfde als een regelbare weerstand. De fan zal dus langzamer gaan draaien.

Dit kan dus met wisselspanning.

het verbruik was 15 watt zei je. dus dat moet goed gaan. meestal zijn die dimmers 230 volt - 100 watt

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 71405 op 12-04-2003 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anoniem: 71405 schreef op 12 April 2003 @ 18:12:
je kan er ook een dim-schakelaar tussen zetten.

Dit is hetzelfde als een regelbare weerstand. De fan zal dus langzamer gaan draaien.

Dit kan dus met wisselspanning.

het verbruik was 15 watt zei je. dus dat moet goed gaan. meestal zijn die dimmers 230 volt - 100 watt
Ahh ik zou echt niet met een weerstand gaan pielen. Overigens maakt dat geen balletje uit of het nu wissel of gelijkstroom is voor die weerstand.

Euss->
Wisselstroom motoren kunnen bijna altijd twee kanten opdraaien, het ontwerp is tevens altijd op 3fasen (krachtstroom) gebaseerd, de derde fase wordt gesimuleerd meestal met een condensator als de motor op 220 2 fasen loopt.

En die condensator is dan 400 volt, omdat 220 v ~ een top-top spanning heeft van 380 Volt. Zoals krachtstroom dus nu eenmaal is. ;)

Maareh,
of dit nu de goede plek en het goede moment is om een sterkstroom cursus te beginnen weet ik nu net niet.. ;)

Necrofilax->
waarom duik je niet gewoon een standaard 12V 120 mm fan op? Die kosten niet meer dan de spullen die je nodig hebt om die 220V fan te regelen en veilig te gebruiken. Plus dat zo'n 220V fan meer herrie maakt meestal voor dezelfde lucht verplaatsing, en vrijwel altijd ook nog bromt door die motor die op 50 Hz loopt.

Tenslotte zijn de (professionele) fans die in een afzuigkanaal van een huis geplaatst worden, niet die speelgoeddingen van 20 - 50 euro bij de Praxis dus, ook zowat altijd gelijkstroom.. ???
(Dikke 48 volt Papst 170 mm en dergelijke, hier zit er zo eentje voor-onder in mijn PC :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adm.Spock
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-07 16:44

Adm.Spock

Duik-Aap

Kun je er twee kwijt in je kast?

Ja?

Koop er nog een en zet ze in serie! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 73452

hoe ziet die fan er dan vanbinne uit
mss kan je daarin iets veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51195

Siemens heeft daarvoor speciale IC4s om te dimmen (lampen en motoren)

SLB 0587

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17747

Verwijderd schreef op 12 april 2003 @ 18:29:
[...]

(...)
Euss->
Wisselstroom motoren kunnen bijna altijd twee kanten opdraaien, het ontwerp is tevens altijd op 3fasen (krachtstroom) gebaseerd, de derde fase wordt gesimuleerd meestal met een condensator als de motor op 220 2 fasen loopt.

En die condensator is dan 400 volt, omdat 220 v ~ een top-top spanning heeft van 380 Volt. Zoals krachtstroom dus nu eenmaal is. ;)

Maareh,
of dit nu de goede plek en het goede moment is om een sterkstroom cursus te beginnen weet ik nu net niet.. ;)
(...)
230V AC is maar één fase, geen twee. Motoren hiervoor zijn echt niet op een ontwerp van een krachtstroom (draaistroom) motor gebaseerd. Wil je een draaistroommoter geschikt maken voor één-fase wisselstroom (bijvoorbeeld in het geval van een motor die aan een noodvoeding gekoppeld is), dan heb je daar een flinke batterij aan condensatoren (fysiek ongeveer de helft van het volume van de motor) voor nodig.

230V AC heeft een TT-waarde van 325V (230 X 'wortel twee') en dus NIET 400V (het vroegere 380)

Sterkstroom cursus mag je van mij rustig doen; als je maar wel een goede brandverzekering afsluit...

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 17747 op 13-04-2003 03:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anoniem: 17747 schreef op 13 april 2003 @ 03:53:
[...]

230V AC is maar één fase, geen twee. Motoren hiervoor zijn echt niet op een ontwerp van een krachtstroom (draaistroom) motor gebaseerd. Wil je een draaistroommoter geschikt maken voor één-fase wisselstroom (bijvoorbeeld in het geval van een motor die aan een noodvoeding gekoppeld is), dan heb je daar een flinke batterij aan condensatoren (fysiek ongeveer de helft van het volume van de motor) voor nodig.

230V AC heeft een TT-waarde van 325V (230 X 'wortel twee') en dus NIET 400V (het vroegere 380)

Sterkstroom cursus mag je van mij rustig doen; als je maar wel een goede brandverzekering afsluit...
Afgezien dat je een nick hebt die kinderachtig is, is de reactie dat ook.
Maar bedankt voor je bijdrage, SpoorwegMietje.

Ga jij maar lekker 325 volt rekenen.. ;) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17747

Verwijderd schreef op 13 April 2003 @ 20:34:
Afgezien dat je een nick hebt die kinderachtig is, is de reactie dat ook.
Maar bedankt voor je bijdrage, SpoorwegMietje.

Ga jij maar lekker 325 volt rekenen.. ;) :D
Werk jij dagelijks met 400V draaistroom motoren ?
Vast niet. Ikke wel; dus ik denk dat ik wel degelijk weet waar ik over praat...
(en voor de theoretische onderbouwing van mijn kinderachtige reaktie heb ik altijd nog m'n VWO, met een 7 voor natuurkunde, achter de hand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

al zet je nou een diode ervoor, dan krijg je toch dat hij op halve snelheid draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-07 00:13

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

_ferry_ schreef op 11 May 2003 @ 20:20:
al zet je nou een diode ervoor, dan krijg je toch dat hij op halve snelheid draait?
nee.

220V werkt volgens mij anders

de nul.... die is altijd nul...

maar de fase veranderd 50x per seconde, -220 naar +220 of iets in die richting. dus met een diode schiet je denk ik geen fuck op.

[ Voor 8% gewijzigd door AtomicShockwave op 11-05-2003 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Tsja, in theorie zal het best zo zijn dat die goedkope stekkerdimmers niet geschikt zijn om vreemde loads te trekken, maar in de praktijk gaat het vaak prima. Ik dim hier bijvoorbeeld 10 halogeenspotjes van 20 watt via 2 dikke 100VA trafo's, op een stekkerdimmer gerate op 300 watt. Nooit problemen gehad, terwijl een installateur waarschijnlijk een peperdure halogeendimmer had voorgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

foutje

[ Voor 72% gewijzigd door Anoniem: 51195 op 12-05-2003 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51195 schreef op 13 april 2003 @ 00:02:
Siemens heeft daarvoor speciale IC4s om te dimmen (lampen en motoren)

SLB 0587
kost alles samen 40 euro
traploos regelbaar.

en ik werk in de sector 400V draaimotoren.

echte freqentiesturingen kosten meer , dan gans uw pc samen , en op een freqsturing zitten ook al koelventilatoren.

Dus waarom 1 ventilator dimmen , als de sturing een ventilator heeft die op volle toeren staat te draaien?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 51195 op 12-05-2003 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Anoniem: 17747 schreef op 11 May 2003 @ 16:10:
[...]

Werk jij dagelijks met 400V draaistroom motoren ?
Vast niet. Ikke wel; dus ik denk dat ik wel degelijk weet waar ik over praat...
(en voor de theoretische onderbouwing van mijn kinderachtige reaktie heb ik altijd nog m'n VWO, met een 7 voor natuurkunde, achter de hand)
Ik denk dat je de plank nu toch even helemaal mis slaat. Je hebt tijdens je VWO zeker nooit het sommentje uit moeten rekenen dat laat zien dat je 380V krijgt door drie 220V signalen met verschillende fases samen te voegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58862

Necrofilax?

Hallo ben je daar nog? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
Hielko schreef op 12 May 2003 @ 01:40:
[...]

Ik denk dat je de plank nu toch even helemaal mis slaat. Je hebt tijdens je VWO zeker nooit het sommentje uit moeten rekenen dat laat zien dat je 380V krijgt door drie 220V signalen met verschillende fases samen te voegen :)
Volgens mij heeft hij gelijk:

220V effectief * 2^.5 = 311 V top-top.
220V effectief * 3^.5 = 381 V effectief (de waarde tussen 2 fasen)
381V * 2^.5 = 539 V top-top

die 3^.5 volgt uit wat vectorberekeningen.

Je krijgt die 381 v dus wel uit 220, maar het is niet de top-top waarde van 220 effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

offtopic:
Misschien is het handig om even wat duidelijker te zijn.
Als je kijkt naar de 220V netspanning, geldt dat de top-top spanning 220*sqrt(2)=311V is en de effectieve spanning 220V (effectieve spanning = wat je afleest op normale AC meter = waarde van DC spanning die gedurende 1 periode zelfde vermogen levert als de AC spanning en is dus altijd lager als de tt-waarde!).
De top-top spanning van een driefasen spanning is echter 220*sqrt(3). Heb het idee dat hier meerdere mensen gelijk hebben, maar dat iedereen over wat anders praat.

Ontopic: het hangt van het type motor af hoe makkelijk je de snelheid kunt regelen. Zonder deze info kun je geen echte uitspraak doen over hoe zoiets in zijn werk gaat.
De oude voedingen met 220V fan die ik zelf gesloopt heb, bevatten allememaal een 2fase motor waarvan de snelheid werd bepaald door de frequentie van de AC spanning. Op het moment dat je zo'n motor op een normale dimmer aansluit die werkt met fase-aansnijding zal de motor alleen maar herrie gaan produceren, niet soepel meer draaien en warm worden (zojuist getest :) )

[ Voor 1% gewijzigd door AFR op 12-05-2003 21:05 . Reden: 220*sqrt(2)=311, niet 325 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
AFR schreef op 12 May 2003 @ 20:02:
offtopic:
Misschien is het handig om even wat duidelijker te zijn.
Als je kijkt naar de 220V netspanning, geldt dat de top-top spanning 220*sqrt(2)=325V is en de effectieve spanning 220V (effectieve spanning = wat je afleest op normale AC meter = waarde van DC spanning die gedurende 1 periode zelfde vermogen levert als de AC spanning en is dus altijd lager als de tt-waarde!).
De top-top spanning van een driefasen spanning is echter 220*sqrt(3). Heb het idee dat hier meerdere mensen gelijk hebben, maar dat iedereen over wat anders praat.

Ontopic: het hangt van het type motor af hoe makkelijk je de snelheid kunt regelen. Zonder deze info kun je geen echte uitspraak doen over hoe zoiets in zijn werk gaat.
De oude voedingen met 220V fan die ik zelf gesloopt heb, bevatten allememaal een 2fase motor waarvan de snelheid werd bepaald door de frequentie van de AC spanning. Op het moment dat je zo'n motor op een normale dimmer aansluit die werkt met fase-aansnijding zal de motor alleen maar herrie gaan produceren, niet soepel meer draaien en warm worden (zojuist getest :) )
Om aan te tonen dat 220*2^.5 geen 325 maar 311 is is calc.exe genoeg.

Top-top van 220 is 311; top-top van 381 is 539

http://www.fontys.nl/lera...el/doc/basisbegrippen.doc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Oeps... door al dat sqrt(2) en sqrt(3) gezeur heb ik zelf idd ook een foutje gemaakt (nog wel met MATLAB :o)). Maar hoe belangrijk is dit eigenlijk allemaal mbt de vraag van de TS? Heeft hij/zij inmiddels ook al een testje gedaan met de fan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

AtomicShockwave schreef op 11 mei 2003 @ 22:06:
[...]

nee.

220V werkt volgens mij anders

de nul.... die is altijd nul...

maar de fase veranderd 50x per seconde, -220 naar +220 of iets in die richting. dus met een diode schiet je denk ik geen fuck op.
nou precies! dus als het -230 is krijgt de fan geen spanning, en bij + 230 weer wel, doordat die diode ervoor staat.

ik zal me energie techniek boek er effe bijpakken, daar staat denk wel iets erover in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mischien een diode er tussen, dan krijg de moter de helft minder pulsen en dan draait ie mischien van langzamer. kweet niet zeker of dat werkt maar is het proberen waard en stuk gaan zal ie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

_ferry_ schreef op 12 May 2003 @ 21:10:
[...]

nou precies! dus als het -230 is krijgt de fan geen spanning, en bij + 230 weer wel, doordat die diode ervoor staat.

ik zal me energie techniek boek er effe bijpakken, daar staat denk wel iets erover in
wisselspanning is sinus-iaal.

220v is het effectieve waarde , de top van de sinus is 311V .
Het echte gemiddelde van een sinus is nul .
dus wisselspanning gaat via een sinusbeweging van -311 naar +311 en terug

Als je gaat gelijkrichten heb je een gelijkstroommotortje nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Anoniem: 51195 schreef op 12 mei 2003 @ 21:52:
[...]

wisselspanning is sinus-iaal.

220v is het effectieve waarde , de top van de sinus is 311V .
Het echte gemiddelde van een sinus is nul .
dus wisselspanning gaat via een sinusbeweging van -311 naar +311 en terug

Als je gaat gelijkrichten heb je een gelijkstroommotortje nodig.
maar je gaat niet gelijkrichten, maar meer een blokspanning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
AFR schreef op 12 May 2003 @ 21:04:
[...]

Oeps... door al dat sqrt(2) en sqrt(3) gezeur heb ik zelf idd ook een foutje gemaakt (nog wel met MATLAB :o)). Maar hoe belangrijk is dit eigenlijk allemaal mbt de vraag van de TS? Heeft hij/zij inmiddels ook al een testje gedaan met de fan?
Ik heb hier even een dikke fan getest op die goedkope stekkerdimmer. Het is een 40 cm fan, 65 watt. Het dimmen ging op zich prima, maar de motor maakte wel een raar zoemend bijgeluid. Deze fan kan je op drie standen zetten, het viel op dat het dimmen het beste ging bij de hoogste stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

_ferry_ schreef op 12 May 2003 @ 22:01:
[...]

maar je gaat niet gelijkrichten, maar meer een blokspanning
vanaf 1 diode heb je gelijkspanning
want je laat de helft weg van de sinus.
om te sturen(dimmen) moet je de sinus als het ware onderbreken.
en dat gebeurt met een triac ipv een diode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Euss->
Een 2 fasen 220V ventilatormotor is geen 3 fasen krachtstroom motor zoals ik onderstaande tekst lees en gebasseerd op eigen praktijkervaring met 110/220V ventilatoren zoals die normaliter bij servers/PC's gebruikt worden:
Afbeeldingslocatie: http://e-www.motorola.com/collateral/MOTORBLACIMG.gif
Usually, a brushless dc motor is commutated. One stator pole is turned-off and the next pole is energized. The windings of a brushless dc motor are distinct seperate pole. This arrangement is the most simple to wind and control, but produces some torque ripple.

A variation of a brushless dc motor uses a slighly different winding. The windings are distributed around the stator to produce a roughly sinusoidal distribution. The stator winding is similar to an ac induction motor. This type of motor is called a brushless ac motor.

A brushless ac motor is driven with ac sinewave voltages. The permanent magnet rotor rotates sychronous to the rotating magnetic field. The rotating magnetic field is illustrated using a red and green gradient. An actual simulation of the magnetic field would show a far more complex magnetic field.

Bron: http://e-www.motorola.com/collateral/MOTORBLACTUT.html
Een wasmachinemotor is wél een krachtstroommotor - waarbij (uit m'n hoofd gezegd) aangesloten op 2 fasen middels een condensator de 3e fase gemaakt wordt en middels ompoling (of faseaansnijding) de draairichting bepaald wordt.

Ik meen dat Papst ook hele pakketten documentatie online heeft over hun ventilatoren, toepassing, ontwerp en specificaties.

Het topic gaat over AC ventilatoren, niet over de krachtstroommotoren in een electroloc of een hijskraan...
Pagina: 1