Toon posts:

Hoger gaan dan de fabrieks resolutie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag,

Ik heb gehoort dat als je je monitor hoger zet dan hij eigenlijk mag dat ie dan kapot kan gaan. Bijvoordbeeld ik heb een monitor die tot 1280x1024 gaat als ik in xp de modi aanzet dat ie alle reso pakt. Ik kan hem dan tot 1600x1024x32 60 hz zetten. als ik daarboven zit krijg ik een melding dat het te hoog is.

Nou is mijn vraag kan mijn monitor kapot gaan als ik hem op die 1600x1024x32 zet?

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Op elke redelijk recente monitor zit een beveiliging dat het beeld vanzelf uitspringt als je hem op zo'n resolutie instelt. Maar een oude monitor die dat niet heeft kan je op deze manier wel kapot maken ja.

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 22:24
Ja je kan hem op deze manier slopen ja. Is hetzelfde als met de hz. Een monitor die 1280x1024 @ 60hz aankan (bagger dus, op 70/72/75 laten lopen dat_gaat_fout.

Verwijderd

Meeste monitor's weten wel een manier om met de PC te communiceren, en zodoende te vertellen wat voor monitor hij is. Windows kan dan een paar dingen doen:

A) Hem herkennen, en onder zijn naam installeren als monitor, vervolgens kan je hem dan gewoon instellen tot waar die monitor veilig is bevonden. hoger kán je niet instellen, en als het je op een of andere manier lukt, dan geven moderne beeldschermen een melding in de trend van: "out of sync".
B) Hem herkennen als "default plug and play monitor", alle info wordt ook wel overgestuurd, tot waar de monitor denkt dat hij wil gaan, en vervolgens een verhaal zoals hierboven.
C) Windows kent hem niet, en de monitor is bang voor z'n privacy en verteld ook niets, en dan kan je lékker ver gaan, tot hij "out of sync" zegt, en als je een oud bakkie hebt, krijg je leuke scrambled beeld (ff 15 sec wachten en het is weer goed). DAT scrambled beeld kán schadelijk zijn.

Overigens: 60hz = PAJO (pijn aan je ogen). Liever lagere reso en een normale refresh rate...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 10 april 2003 @ 22:37:
[...]

C) Windows kent hem niet, en de monitor is bang voor z'n privacy en verteld ook niets, en dan kan je lékker ver gaan, tot hij "out of sync" zegt, en als je een oud bakkie hebt, krijg je leuke scrambled beeld (ff 15 sec wachten en het is weer goed). DAT scrambled beeld kán schadelijk zijn.
Een situatie dat zich bijvoorbeeld voor kan doen als je met BNC connectors werkt (betere beeldkwaliteit, maar geen PnP info)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Dus het is alleen schadelijk als hij die melding geeft dat ie te ver is gegaan. Betekend dat dus dan dat als ie in princiepe gewoon beeld er niet zoveel schadelijks kan gebeuren met je monitor?

Verwijderd

Topicstarter
Dus het is alleen schadelijk als hij die melding geeft dat ie te ver is gegaan. Betekend dat dus dan dat als ie in princiepe gewoon beeld is er niet zoveel schadelijks kan gebeuren met je monitor?

laten we als voorbeeld de Iiyama HM703UTA Diamondtron M2 17" pakken. Deze kan volgende de fabriek tot 1600x1200 zetten. Maar als ik de verborgen modi afzet in geavanceerde beeldscherm instellingen kan ik hem op 2048x1536 zetten. Zonder een melding dat ie te veel is. Ik heb dus dan ook gewoon beeld. This wel klein maar dat doet er nie toe :P

Mijn vraag was/is of dit schadelijk is. Want in princiepe kan hij het gewoon aan alleen je kan ze normaal niet keizen. Kan hier iemand wat opheldering over geven?

wat zijn btw bnc connectors?

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2003 23:16 ]

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Wat BNC kabels zijn staat in de VB-Faq uitgelegd, en gebruik ajb de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif-knop ipv 2 berichten in een minuut te plaatsen :)

Verwijderd

Topicstarter
Pollewob schreef op 10 April 2003 @ 23:16:
Wat BNC kabels zijn staat in de VB-Faq uitgelegd, en gebruik ajb de [afbeelding]-knop ipv 2 berichten in een minuut te plaatsen :)
Ja I know had op het verkeerde knopje gedrukt :|
Pagina: 1