Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

voeding en nes voeding samen

Pagina: 1
Acties:
  • 218 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dutchie!
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12-2023
ik had een klein vraagje.

ik heb nu dus een NES (zo'n oud nitendo ding) in me pc gemaakt, (knoppen e.d. in frontje enzo) --> pics volgen als alles doet.

maar nu. het probleem

bi jde NES zit een adapter, maar ik wil de kabel zo maken, dat het een voeding stekker word voor me PC (dan is dat dus mooi werggewerkt, en werkt de NES als me pc ook aan is).

op de voeding staat (nes):

input AC 220/230V 50Hz 17W
output AC 9/9.4V 1.3A

hoe kan ik dit prutsen tot stekker van me voeding ? (solderen kan ik wel, maar verder weet ik er weinig van).

kan iemand mij helpen ? dat zou vet zijn.

en voor de modjes, als dit topic niet goed is, of fout staat, sorry dan gooi je hem maar dicht. ik heb de faq gelezen enz. maar wist niet waar ik deze vraag moest stellen.

---
als me vraag beetje onduidelijk is, zeg het dan :) dan probeer ik het opnieuw te formuleren :X

Living in Australia! - Ja, ik heb dyslectie

Verwijderd

Grappig, en dat terwijl dat een Nes al op een zeer oude PC (zNes, Nesticle etc) / PSX-Playstation (IMBNeS, pNesX etc) geemuleerd kan worden - maar ik bewonder je doorzettingsvermogen en nostalgie ;)
Ik heb wel eens een PC in een Nes gezien die was verbouwd tot DivX/DVD/Emubox oid, maar nog nooit andersom

Nes aansluiten op Molex stekker van PC
AC 9/9.4V 1.3A

dus je moet van 12V DC -> 9-9.4 AC...
dat is zowel van gelijk naar wissel - alsmede 12 naar 9.2...

Daar heb je dus een AC-DC invertor voor nodig, zoals bijvoorbeeld:
- http://www.i4at.org/lib2/inverter.htm
- http://www.interq.or.jp/japan/se-inoue/e_ckt30.htm
- http://www.interq.or.jp/japan/se-inoue/e_ckt8.htm

Nes aansluiten op zelfde voeding als PC
Die 220V kun je natuurlijk aftappen van je voeding...
(2x 220V draden van de Nesvoeding naar de buitenste 2 pennetjes van de euro stekker (bruin/blauw)
.

Nes aan = PC aan
Maar nog eens je verhaal gelezen, je wilt dus gewoon je Nes aan hebben als je PC ook aan is?

Dat is al een stuk simpeler:

5V (of 12V afhankelijk van relais) naar een relais, en de schakelpennen gebruiken om je Nes in te schakelen.

Effect: PC aan = Nes aan

Zoiets ?
want ik kan het ook nog anders lezen: dat je de PC wilt voeden met een Nes-adapter - kortom, meer info/duidelijkheid nodig, als het even kan met pics.

Interessante info
De Nes werkt trouwens intern op +13 en +5V als ik deze schema's mag geloven (er zit nl. een 7805 achter de voedingstrap):
- http://labwww.csv.cmich.e.../tech/schematic/page1.jpg
- http://labwww.csv.cmich.e.../tech/schematic/page2.jpg
- http://labwww.csv.cmich.e.../tech/schematic/page3.jpg
- http://labwww.csv.cmich.e.../tech/schematic/page4.jpg

[ Voor 123% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2003 09:21 . Reden: probleem kon meervoudig uitgelegd/gelezen worden... ]

Verwijderd

'k ben ff die formule kwijt, maar je moet even berekenen hoeveel watt dat ding vreet (was het spanning*stroom?)... ik denk trouwens dat het wel moet kunnen, maar je weet maar nooit :Y)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 April 2003 @ 19:55:
;)

Maar nog eens je verhaal gelezen, je wilt dus gewoon je Nes aan hebben als je PC ook aan is?

Dat is al een stuk simpeler:

5V (of 12V afhankelijk van relais) naar een relais, en de schakelpennen gebruiken om je Nes in te schakelen.

Effect: PC aan = Nes aan

Zoiets ?
Nou, hij wil hem volgens mij op z'n PC-voeding hebben :P

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:21
hij wil eigenlijk de adapter op de molex als ik et goed begrijp, je kan proberen (ik weet niet hoeveel A er op de 12V zit) een aantal ledjes/diodes/of weet ik veel (iig iets wat spannings val veroorzaakt) op de 12v van de molex een te sluiten, en daarna een kabel naar de NES (die gewoon op aan staat)

[nee dit werkt niet vergeet maar of je meot het erna nog op AC (wisselspanning) zien te krijgen want uit de voeding komt gelijkspanning]

[ Voor 19% gewijzigd door Puc van S. op 10-04-2003 20:05 ]

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Verwijderd

die nintendo adapter waren toch met een stukje draad ernog aan?
want dan zou je em ook gewoon in je voeding aan de 220 kunne solderen en de Adapter weg werken
dan ben je meteen van het gezeik af :)

Verwijderd

Nou, Yohann!s, kom maar op met de verduidelijking,

want zoals je ziet kunnen we nu bijna alle kanten op met jouw probleem.
Hoe duidelijker/sneller jij meer info geeft, des te duidelijker/sneller kunnen wij je op weg helpen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 april 2003 @ 20:33:
want zoals je ziet kunnen we nu bijna alle kanten op met jouw probleem.
Hoe duidelijker/sneller jij meer info geeft, des te duidelijker/sneller kunnen wij je op weg helpen.
Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/forum/user_email_gfx/59556/C6C3EF/000000
Wie gaat 'm roepen? :P

• venomous
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 13:21
Denk dat we verkeerd zitten te denken hij wilt gewoon de oude adaptor solderen aan een pc stekker. als dat het geval is moet ie gewoon de groen/gele van de pc stekker niet gebruiken en de andere 2 1 op 1 is wisselspanning geen last van polariteit.

[ Voor 27% gewijzigd door venomous op 10-04-2003 21:03 ]

Specs

• Dutchie!
wow wel snelelre reacties (cool) ik ben ff me verhaal tikken, dus deze post word oinder tusen ge-edit :X

-----------
komt ie dus.

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/jporeel/3dmax/zooi/foto8.jpg
de NES in het frontje ge-prut
Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/jporeel/3dmax/zooi/foto9.jpg
ff een ander overzicht dus :)
Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/jporeel/3dmax/zooi/foto10.jpg
de NES op de bovenkant in me kast, deksel past er prcies op :D
Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/jporeel/3dmax/zooi/foto11.jpg
de adapter.. de stekker die je ziet gaat dus in me NES, en ik wil dus (knip de draad door) en dan wil ik die -op de een of andere manier- prutten aan een voedings kabel van me pc-voeding.

later kom de coax kabel, naar me TV-kaart zodat ik lekker ouder wets, met NES-cardrichtes, en echte NES controller kan mario-en (bijv. op lan party's :X ) me andere NES staat gewoon op me tv :)

is het nu iets duidelijker ?

------

sorry de plaatjes doenb het niet :( kut zeelandnet ook altijd

[ Voor 89% gewijzigd door Dutchie! op 10-04-2003 21:13 ]

Verwijderd

venomous schreef op 10 April 2003 @ 20:40:
Denk dat we verkeerd zitten te denken hij wilt gewoon de oude adaptor solderen aan een pc stekker. als dat het geval is moet ie de groen gele aan de middelste doen overige twee maken niet uit.
maar die zit er geen aan :)
NES Stekker is namelijk niet geaard

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2003 20:57 ]

Verwijderd

Misschien kun je de pics uploaden bij http://theforumisdown.com/upload/upload.php

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2003 21:43 ]

Verwijderd

ervan uitgaande dat de Nes een volledige gelijkrichtbrug heeft, kun je gewoon de 12V verbinden aan de 9Vac spanning. Polariteit niet van belang.

9Vac gelijkrichten levert immers circa 12Vdc !

• venomous
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 13:21
Heel simpel maak je voeding open zoek de aansluit connector van de voedings kabel zitten een bruine een groen/gele en een blauwe op knip je nes kabel door die zal ook blauw en bruin zijn lijkt me duidelijk wat je dan moet doen ff solderen.

offtopic ben het eens met je mening over zeeland...

Specs

• apollovenlo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-11 10:35
Waarom zou je de NES niet op je molex aansluiten ik heb al eens een NES in de auto gedruikt gewoon de 9v kabel door knippe en op de 12 volt van je molex aan sluiten. in de NES zit een gestab. voedding dus dit kan zonder probleemu :P en scheelt je een hoop schroef /soldeer werk.

Verwijderd

Als je hem wilt modden aan een PC-voedinsmolex, dan moet je óf een DC-AC inverter maken (zie oa mijn eerste reply), óf de voeding verder in het circuit van de Nes injecteren.

Gelijkstroom op een trafo gaat nl. niet werken
Dus zul je bijvoorbeeld op positie 5 na het gelijkrichtcircuit - net voor de schakelaar - de verbinding naar een AT/ATX molex kunnen maken. Moet je alleen wel eerst meten hoeveel er nu dáár in dat circuit staat (zal ong. 13-15V zijn imo).

Afbeeldingslocatie: http://labwww.csv.cmich.edu/luke/videogames/Nintendo/NES/tech/schematic/page2.jpg
* klik voor een grotere versie (1104 x 850) *

NB: Plaatjes van de TopicStarter werken niet bij mij

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:51

BCM

ideetje:
ik heb geen flauw idee wat zo'n NES daadwerkelijk gebruikt. Maar bij veel van die spullen zie je direct achter de binnekomst van de voeding een gelijkrichtbrug en een 78xx zitten. Kijk daar eens naar. Als dat zo is dan kun je gewoon 12 volt eropzetten (gelijkstroom) en dan werkt het gewoon. (Je kent het wel, ik ben nergens verantwoordelijk voor.)
Maar misschien kun je Pics posten van de binnenkomst van de voeding in die NES

Cedo Nulli

Verwijderd

als ik in dat schema kijk zie ik dat hij na de trafo gaat gelijk richten
daarna alles mooi afvlakken enzo.
dan komt er een 7805!!!
die maakt van de input een mooie 5v
kortom als je die 7805 eruit haalt je daar de voeding op aan kan sluiten
of ik moet iets over het hoofd gezien hebben
edit ik heb iets over het hoofd gezien...
er zit ook een 13v op maar hier kan je gerust 12v op zetten dat slikt hij ook wel..
dus wat je nu doet is:

trek de 7805 eruit
sluit op de uitgang 5volt aan en op de middelste pin de gnd
dan kijk je voor de 7805 welke draad er naar de voeding gaat voor 13 volt, heb je die dan haal je die LOS en zet daar 12v op

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2003 12:50 ]

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-11 09:15

AcouSE

Swedish Chef

Verwijderd schreef op 11 April 2003 @ 08:56:
Als je hem wilt modden aan een PC-voedinsmolex, dan moet je óf een DC-AC inverter maken (zie oa mijn eerste reply), óf de voeding verder in het circuit van de Nes injecteren.

Gelijkstroom op een trafo gaat nl. niet werken
Dus zul je bijvoorbeeld op positie 5 na het gelijkrichtcircuit - net voor de schakelaar - de verbinding naar een AT/ATX molex kunnen maken. Moet je alleen wel eerst meten hoeveel er nu dáár in dat circuit staat (zal ong. 13-15V zijn imo).

[afbeelding]
* klik voor een grotere versie (1104 x 850) *

NB: Plaatjes van de TopicStarter werken niet bij mij
Die plaatjes werken bij mij ook niet...

Als ik in dat schema kijk, dan zit die trafo niet in de NES, dat is gewoon de nettrafo die daar staat afgebeeld. Omdat gelijkstroom wel gewoon door die brugcel gaat, zou ik gewoon 12V van de molex op de ingang aansluiten. De +13V ligt dan op 11,3V, maar dat zou geen probleem moeten zijn. 5V wordt dan door die 7805 van de 12V gemaakt.

[edit]
De enige plek waar ik +13V zie is bij de video uitgang. Vanwege het feit dat ze daar een ongeregleerde spanning gebruiken verwacht ik niet dat dit zo'n kritische spanning is. Mocht je eventueel verminderde beeldkwaliteit hebben zou je een 750 Ohm weerstandje over die 150 Ohm kunnen zetten, en daarmee de weerstand tot 140 Ohm verlagen. (Maar ik acht dat onwaarschijnlijk).

[ Voor 14% gewijzigd door AcouSE op 11-04-2003 14:01 ]

Verwijderd

Inderdaad, maar ik heb geen enkel idee of de Nes een interne adapter heeft of een externe - en in hoeverre de TS die al had gemod. Uit het schema begrijp ik dat het om een interne voeding gaat, terwijl de TS het over een externe voeding heeft.
Als de voeding extern is zou hij 13V moeten geven (TS zegt 9V :?) - issie intern, dan zal het aan het rechterachtergedeelte zitten op 1 grote print - Nintendo kennende - en moeten er spoortjes gesneden worden of onderdelen weggehaalt om de 12V op een nette manier te injecteren...

Had je de overige schema's ook al gezien in mijn eerdere posting?

Ook de reacties van de overige users is tegenstrijdig imo...
(als er een externe 9V AC voeding gebruikt wordt bij een Nes, waarom staat er in de schema's dan interne 13V DC waarmee middels een 7805 5V gemaakt wordt?) :?

Ik heb hem daar al over gemailt (verzoek van plaatjes van de Nes intern), maar tot nu toe nog geen antwoord [misschien vanavond] - (en ik kan online ook niet zo snel info over die trafo vinden)....

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2003 15:06 ]

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Linksboven op het schema zie ik een transformator. Rechts daarvan een aansluitbusje en daarna een bruggelijkrichter. Niets vreemds imho.

Wat ik wel vaag vind is dat er 13V op die 7805 wordt gezet. De maximale stroom uit die trafo is 1,3A. Dat betekent (even grof gerekend) dat die 7805 een vermogen van 8V*1A = 8W wegstookt. Dat vind ik vrij veel voor een 7805.

Trouwens, er is niets dat er op wijst dat +13 ook echt 13V is. Van de 5V weten we dat wel, omdat die immers uit de 7805 komt. Die +13V zou ook best rond de 7,5V ofzo kunnen liggen (9V gelijkgericht?). En 7,5V is een standaardinput voor een 7805 schakeling... dus dan valt wel wer alles op z'n plaats...

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-11 13:59
9VAC -> gelijkrichter (dus 9 * sqrt(2)) -> 13VDC!

Klopt dus wel. De voeding extern is 9VAC en wordt in de nintendo omgezet naar 13VDC! :)

Ze hebben zelfs tussen de trafo en de gelijkrichter het stekkertje van de trafo getekend en de ingang achterop de NES.

GND, 12VDC en 5VDC vanuit de molex moet gewoon goed gaan zolang je verder niets met de PC verbindt (anders krijg je misschien storing door aardlussen e.d.).

EDIT: Die 13V zal wel niet helemaal kloppen denk ik. 9VAC -> 13VDC kan alleen als de diodes 0V over zich laten... Dit is meestal zo'n 1,5 a 2V dus heb je maar 11VDC ofzo...

Er wordt dan inderdaad veel vermogen verstookt in die 7805, die wordt bij mijn NES ook wel aardig heet trouwens.

[ Voor 27% gewijzigd door Benadski op 11-04-2003 14:38 ]

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Damn, en ik reken precies andersom :P 9V -> 7,5V ipv de correcte 9V -> 13V...

Maar goed die 12V zou dus wel werken. Waar heb je de 5V voor nodig Benadski?

Verwijderd

Ok, dus de trafo zelf is extern, alleen de brugcel zit binnenin...

methode 1
Simpelst is gewoon +12VDC op de ingang te zetten vóór de brugcel.
.

methode 2
Het mooist zijn om de +13V Nes-lijn (vlak vóór de 7805) met de 12V PC-molex te voeden en de +5V injecteren achter de 7805 (die eruit gesoldeerd wordt).

Op die manier heb je geen ge-emmer met een oververhitte 7805...

Dan heeft TopicStarter nog de pinout nodig van de 7805 zodat hij weet wat elk soldeerpunt is.

Afbeeldingslocatie: http://www.ktechno.co.kr/ls_parts/img_part/7805.gif

Korte handleiding:
- 7805 eruit solderen
- soldeer-eiland waar linkerpootje zat -> naar 12V molex (geel)
- soldeer-eiland waar middenpootje zat -> naar ground molex (zwart)
- soldeer-eiland waar rechterpootje zat -> naar 5V molex (geel)

Voila.
Of ga ik nu te snel binnendoor?

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2003 15:09 ]

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-11 13:59
Ja, klopt, zo gaat het werken, alleen dan is de NES altijd aan wanneer de PC aan is. Niet goed dus als je een cartridge wil verwisselen!

Verwijderd

Ja, klopt, zo gaat het werken, alleen dan is de NES altijd aan wanneer de PC aan is.
TopicStarter wil dat blijkbaar:
bi jde NES zit een adapter, maar ik wil de kabel zo maken, dat het een voeding stekker word voor me PC (dan is dat dus mooi werggewerkt, en werkt de NES als me pc ook aan is).
Niet goed dus als je een cartridge wil verwisselen!
Kwestie van een (2 polig, 2 standen, 4 pennen) verbreekschakelaar tussen de 12V/5V draden van de PC-molex naar de NES-voedingsprint...

• Dutchie!
ik snap er de ballen niet meer van :X

sorry van de pics

ik ga gewoon ff de kabel door knippen en aan een losse voeding stekker van me prutte.. reactie volgt zo :)

---het led je gaat aan :D ik heb dus die kabel doorgeknipt, (2draadjes in) en in een stekker van me voeding gedaan..in de rood en geel :) nu kan ik me NES dus aan en uit zetten, alleen nog de stekkers van de controllers verlengen en klaar ben ik :) (ongeveer ;) )

[ Voor 45% gewijzigd door Dutchie! op 11-04-2003 20:31 ]

Pagina: 1