Toon posts:

[WinXP] 100% cpu usage

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Laatste paar dagen/ weken is mijn CPU erg irritant bezig.

Ben ik lekker aan lijntjes aan het tekenen in Photoshop, duurd het soms wel 5 seconde tot mijn nieuwe lijntjes worden weer gegeven.

Heb dus laatst onder WinXP even ctrl+alt+del gedaan om te kijken naar de stats van m'n pctje..
Blijkt dus dat er pieken in zitten waarbij 100% van mijn AMD XP 1700+ wordt gebruikt. Daarnaast nog eens over de 300 mb aan wisselbestand.

wat specs.

Amd xp 1700+ @ 1466 Mhz (is namelijk niet te oc-en, ouwe versie)
384 Ram werkgeheugen
Geforce 4 ti4200 64MB
40 gig HD (die overigens mij maar 31,4 gig laat gebruiken (heb nog 3,38 gig vrij))

Het is gewoon niet meer leuk. Mijn computer die enkele maanden geleden nog lekker snel was is nou echt zooo vaag aan het doen. Zelfs mijn startbalk happerd :|

verder heb ik nog veeel meer problemen met me pc de laatste tijd. Kan iemand me hiero uit helpen. Wordt er echt dood ziek van.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-09 19:50
Kijk eerst eens welk programma die 100% CPU Usage veroorzaakt. Als dat explorer.exe is moet je eens zoeken op 'explorer.exe 100% load' in de GoT search, daar zijn veel topics over te vinden :)

100% CPU load en een wisselbestand van meer dan 300 MB is trouwens niet zo gek hoor met Photoshop aan.
Je wisselbestand kan je ook vastzetten op een bepaalde grootte door de minimale en maximale grootte hetzelfde te doen. Sommige mensen raden aan om je wisselbestand op 1.5 maal je geheugengrootte te zetten, in jouw geval dus 576 MB :)

[ Voor 49% gewijzigd door Hahn op 10-04-2003 19:49 ]

The devil is in the details.

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Laat maar je pc nakijken door Adaware of iets van dien aard, geheid dat je een zootje Spyware of dial ware op je pc heb zitten.
Wel (e) programma(`s) nemen dan zoveel procent in beslag, als je kijkt vanuit de crtl alt del?

[ Voor 28% gewijzigd door Gem1e op 10-04-2003 20:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thnx voor de snelle reacties. Zal allebei nou meteen even proberen.

Nog meer mogelijkheden ? /me = infojunk :)

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Adaware of de Google Toolbar (Distributed Computing)

Is het niet gevoelsmatig of heb je cijfers?

• Shunt
  • Laatst online: 11:07

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 10 April 2003 @ 20:08:
Thnx voor de snelle reacties. Zal allebei nou meteen even proberen.

Nog meer mogelijkheden ? /me = infojunk :)
erm kijk nu maar eens even WAT de 100% cpu usage veroorzaakt :P
dan kunnen we verder lullen :P

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Veel info willen krijgen maar weinig geven :P

Verwijderd

Ikke denken dat het tijd ios voor een fresh install :+. En anders virusscanner of zoals gezegd ad-aware.

• Shunt
  • Laatst online: 11:07

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 10 april 2003 @ 20:39:
Ikke denken dat het tijd ios voor een fresh install :+. En anders virusscanner of zoals gezegd ad-aware.
erm dat is like
je hond af maken om dat hij een buik griepje heb :o

gewoon ffe kijken WAT er nu die 100% cpu usage veroorzaakt en dan eens ad aware er over heen en ffe een 4es scan er over heen :P als het dan nog blijft is het geen buikgriepje maar een embola variant en dan is het idd af maken die hap om het maar zo ffe te brengen :Y)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• KabalA!
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-09 23:36

KabalA!

[ No-Life ]

Als je al het vorige al hebt geprobeerd en niets heeft opgeleverd, is het misschien slim om een keertje je hd te defragmeteren als je niet voor een schone install zou willen gaan.

Als het niet kapot gaat, gaat het niet hard genoeg

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:37
Teleported van PMG naar WOS :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-08 14:13
Schone install doen , seti client erop en DPC joinen.

Resultaat : 100 % CPU :P

Verwijderd

Topicstarter
Had dus gisteren even gekeken welke programma's nou zoveel gebruikt van me cpuutje. Photoshop gebruikt gemiddeld 50%. Daarnaast gebruikt IExplorer nog het meest, meestal tot 95/99%
Dan is er nog iets waarvan ik niet begrijp wat het precies inhoud, namelijk "Niet-actieve Systeemprogramma's" die bijna altijd 98 / 99 % gebruikt.
Zelfde resultaten nadat ik er Ad-Aware 6 er op heb gelaten. Zelfs na een defragmentatie ging het nog klote.
Wat betreft de toolbar in de browsers, heb ik alleen msn en icq er in. Maar icq heb ik eigenlijk altijd uit, dus is 0,00% cpu gebruikend.

Iemand nog ideëen, voordat ik een nieuwe HDD koop en windows er weer opzet ???
Nog bedankt voor jullie reacties.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 April 2003 @ 07:08:
Dan is er nog iets waarvan ik niet begrijp wat het precies inhoud, namelijk "Niet-actieve Systeemprogramma's" die bijna altijd 98 / 99 % gebruikt.
Niet-actieve systeemprocessen,w at zou dat nou zijn?
Niet gebruikte CPU tijd dus..

Als Internet Explorer veel cpu gebruikt, zou dat iets te maken kunnen hebben met plugins van IE, of spyware, maar dat heb je al gecheckt.

[ Voor 13% gewijzigd door blackd op 11-04-2003 07:30 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Dat 'Niet-actieve Systeemprogramma's' is inderdaad een beetje vaag omschreven, maar staat inderdaad voor CPU tijd die je over hebt.

Ik zeg: Spuitje geven en nieuwe hond kopen ;)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Topicstarter
lol, jullie lullen echt vaag (nix persoonlijks) maar wat r00n bedoelt met "spuitje geven en nieuwe hond kopen" neem ik aan dat hij bedoelt wat ik me voorgenomen had. Nieuwe hdd kopen en xp weer installen.
Heb namelijk een hoop belangrijke zooi op deze HDD staan die ik niet zomaar even wil verwijderen. En als ik een nieuwe hdd koop die groter of gelijk is aan 40 gig. In welke vorm/partitie zal ik hem dan installen Fat42 of ntfs ? (aangezien ik nou een 40 gig in FAT32 heb en niet al me HDD ruimte kan gebruiken, maar 31,4 gig :( )

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Verwijderd schreef op 11 April 2003 @ 07:45:
lol, jullie lullen echt vaag (nix persoonlijks) maar wat r00n bedoelt met "spuitje geven en nieuwe hond kopen" neem ik aan dat hij bedoelt wat ik me voorgenomen had. Nieuwe hdd kopen en xp weer installen.
Heb namelijk een hoop belangrijke zooi op deze HDD staan die ik niet zomaar even wil verwijderen. En als ik een nieuwe hdd koop die groter of gelijk is aan 40 gig. In welke vorm/partitie zal ik hem dan installen Fat42 of ntfs ? (aangezien ik nou een 40 gig in FAT32 heb en niet al me HDD ruimte kan gebruiken, maar 31,4 gig :( )
FAT32 en NTFS kunnen allebei 40GB partities aan (t zal uiteindelijk wat minder zijn, rond de 37,8 gig, door een marketingtruc van HD fabrikanten. Maar je kunt als je je data overgezet hebt van de oude naar de nieuwe ook t best de oude herpartitioneren zodat je daar de volle capacity kunt gebruiken he. (Ranish Partition Manager, freeware).

Ik raad mensen altijd NTFS aan i.v.m. veiligheid, betere crashbestendigheid en soms ook hogere snelheid, want de clusters zijn kleiner dan fat32, zorgt dat de schijf efficiënter ingedeeld is en dus sneller werkt.

[ Voor 11% gewijzigd door BèR op 11-04-2003 08:04 . Reden: advies moest nog ]

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
Altijd NTFS, maar lees de FAQ even, daar staat alles in. Koop een mooie ATA133, 7200RPM, 8MB cache schijf zou ik zeggen, van Maxtor, die zijn HEERLIJK stil!
Ik weet bijna wel zeker dat je dan met een frisse WinXP Pro weer als een tierelier gaat!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
lol, jullie lullen echt vaag (nix persoonlijks) maar wat r00n bedoelt met "spuitje geven en nieuwe hond kopen" neem ik aan dat hij bedoelt wat ik me voorgenomen had.
Ja, misschien beetje onduidelijk, maar ik had verwacht dat je het wel zou snappen...

Anyway, er zijn genoeg dingen te vinden over FAT32 vs. NTFS waar alle voor- en nadelen keurig op een rijtje worden gezet.
Aan de hand daaarvan kan je zelf wel bepalen wat nou het beste bij je past. :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Solopher
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-08 21:43
Misscien doe je mee aan DPC of zo ? ? Dan kan het zijn dat je CPU use zo hoog is. Heb je misschien Service Pack 1a al geinstalleerd en windows update gedaan? Dan kon ook wel eens helpen.

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-08 22:24
format c: klinkt extreem maar is vaak de beste en snelste oplossing

• Rezyek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11-2023
Leuk al die antwoorden maar op het eigenlijke probleem is nog geen antwoord gegeven. Ik spring er even tussen omdat ik hetzelfde ervaar. Explorer knalt plots naar 100%. Dit gebeurt voornamelijk als je in de verkenner een aantal grote bestanden bekijkt (ik weet niet of de topic-starter dit ook heeft). Er zijn hier al verschillende topics over geweest maar in geen van de topics wordt een passende oplossing gegeven. Ook op de site van microsoft is niks te vinden.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Had dus gisteren even gekeken welke programma's nou zoveel gebruikt van me cpuutje. Photoshop gebruikt gemiddeld 50%. Daarnaast gebruikt IExplorer nog het meest, meestal tot 95/99%
Als IE zoveel gebruikt kan ligt het inderdaad of aan de plugins of gewoon aan de site die je bezoekt. (misschien in combi met plugin of whatever).
Ik heb het nl ook met bv www.ondertitels.nl die trekt mijn CPU (pIII 666) ook tot 100%. (op mijn stage trouwens niet, NT4.0) Verder ook met een mp3 site die ik hier maar niet zal noemen :+ maar dat komt door allerlei vage dingen en popups die constant geladen worden denk ik :D.

Maar als "niet actieve sysprogs" zo vaak 98/99 % geeft is er niks mis met je comp :D zoals blackd ook al zei.
Dan is het gewoon een kwestie van je plugins checken of gewoon IE afsluiten als je gaat soepen.

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 11-04-2003 12:59 ]

Strava

Verwijderd

Zelfde resultaten nadat ik er Ad-Aware 6 er op heb gelaten. Zelfs na een defragmentatie ging het nog klote.
Wat betreft de toolbar in de browsers, heb ik alleen msn en icq er in. Maar icq heb ik eigenlijk altijd uit, dus is 0,00% cpu gebruikend.

Iemand nog ideëen, voordat ik een nieuwe HDD koop en windows er weer opzet ???
Nog bedankt voor jullie reacties.
[being a smartass mode]
wow dus zo ongeveer 250% cpu gebruik...
[/being a smartass mode]

edit: ah "Niet-actieve Systeemprogramma's" is dus de nl vertaling van system idle process :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2003 13:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
naahjaah, komt er dus in het kort op neer dat ik toch maar een nieuwe HDD koop volgende week en daar XP of knikker, want kan helemaal geen plugins vinden die wat met IE te maken hebben.
In iedergeval. Allemaal hartelijk bedankt :) Ciao

Verwijderd

Kijk eens even in je Services (onder Administrative Tools). Ik had laatst per ongeluk mijn indexing service aangezet. Hij was wel storend traag maar het werd irritant toen hij idle was en ineens meldingen ging geven over een te kleine pagefile (512 MB intern + 512 MB pf aanwezig!!!). Na enig zoeken kwam ik erachter dat de indexing 900MB aan geheugen opslokte en een heleboel processortijd. Met enig experimenteren kan je vaak een hoop services ongestraft uitzetten (probeer ze eens te stoppen en daarna op "Manual" te zetten, Indexing kan je ongestraft zelfs op "Disabled" zetten).

Just my 2€c :)

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-08 06:58

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

http://essentkabelcom.tucows.com/preview/196001.html

taskInfo is hét programma'tje om te kijken wat er op je pc gebeurt. Als je daar niet uit komt :)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Pagina: 1