[Outlook] Tijdverchil agenda

Pagina: 1
Acties:
  • 753 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
[SPECS]

Exchange 5.5 Sp2
Outlook 97
Nt4.0 Terminal server + Citrix
NTP server in extranet

[Probleem]

Ik heb te maken met een erfenisje van een vorige beheerder, deze heeft de servers nooit automatisch de zomer- en wintertijd laten instellen.

Sinds een paar maanden synchroniseer ik de tijd met één van onze servers met een NTP server. De rest van de servers synct gewoon weer met die ene.

Na wijziging naar zomertijd een paar weken geleden zag ik dat de tijd niet gewijzigd was doordat die optie (automatisch aanpassen) niet aangevinkt was.
Ok, ik denk dan nu maar even. Maar enkele uren later krijg ik meldingen van gebruikers dat de afspraken in hun Outlook agenda een uur te laat staan.

Alleen hebben niet alle gebruikers de tijd van de afspraken verkeerd staan...
Op dat moment heb ik even gekozen voor de snelste oplossing, nl. de tijd niet laten syncen en de automatische aanpassing zomer/wintertijd weer uitschakelen.

Maar......dit is natuurlijk niet de oplossing voor de lange termijn. Ik wil die koppeling met de NTP server weer maken. Maar heb geen idee waarom het bij sommige gebruikers wel en bij andere niet voorkwam.

Ik kan natuuurlijk de gebruikers vragen om na de wijziging de afspraken weer goed te zetten maar sommigen hebben erg veel (honderden) afspraken ingepland in Outlook.

Ik heb het idee, dat als ik weet waarom sommige gebruikers er wel en sommige er geen last van hebben, de oplossing dichtbij is. Opnieuw aanmaken van het profiel helpt in ieder geval niet....

edit:

Foutje in topictitel, tijdverschil ! :(

[ Voor 4% gewijzigd door seq_uence op 10-04-2003 21:52 ]

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Verwijderd

Het probleem dat je bij je server hebt kan ook bij je clients optreden.

Ik kreeg ooit een melding van iemand waarbij de afspraken in outlook allemaal s'nachts stonden. Bleek zijn tijdzone op america te staan, en Echange past dat tijdsverschil aan in de agenda.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Inderdaad; vooral als het niet bij alle gebruikers het geval is zou ik de client configs eens gaan checken. In hoeverre kan Exchange deze naar de client to pushen :?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• seq_uence
Even ter verduidelijking:

Onze "clients" bestaan uit vier terminal servers, lokale applicaties draaien we niet. De terminal servers maakten net als de mailserver geen gebruik van de automatische aanpassing zomer/wintertijd.

Zolang ik de instellingen op de TS en de mailserver maar gelijk houdt is er niets aan de hand, maar ga ik de mailserver en/of de TS wijzigigen dan is het mis.

[ Voor 3% gewijzigd door seq_uence op 11-04-2003 08:06 ]

Verwijderd

Zijn het meeting requests of single/stand alone meetings die fout gaan?

Verwijderd

Misschien heb je hier iets aan (gekopieerd uit TechNet):

SUMMARY
This article describes how the date format in Regional Settings affects Outlook.

MORE INFORMATION
How to Set the Time Format
Outlook inherits the time format from the Microsoft Windows operating system. To set the time for your Calendar:
On the Start menu, point to Settings, and then click Control Panel.
Double-click Regional Settings, and then click the Time tab.
In the Time format box, click the format that you want, and then click OK.
How to Modify the Date Format
In the Day/Week/Month view of your Outlook Calendar, the date heading may display in the "day, month date" format, for example Tuesday, February 18. This date format is inherited by Outlook from the Windows Regional Long Date setting. Note that the year is not displayed.

To modify the date format for Calendar headings:
On the Start menu, point to Settings, and then click Control Panel.
Double-click Regional Settings.
On the Date tab, click Long date format.
NOTE: If there is not enough space on the screen to display the entire date, the date is abbreviated.

Factors that Affect Scheduling
Three factors affect the scheduling of a meeting in Outlook:
The computer's clock setting (time)
The computer's local time zone setting
The computer's daylight-saving time adjustment setting (if applicable)
All of these settings must be correct on both the meeting requestor's computer, and on each attendee's computer. If the settings on both computers are not correct, Outlook cannot schedule the meeting time correctly.

How Outlook Calculates Greenwich Mean Time
Message requests are time stamped by Outlook with the Greenwich mean time for the meeting. Outlook calculates Greenwich mean time by using the computer's clock time, plus or minus the local time zone adjustment, minus (depending upon the time of year) the daylight-saving time adjustment.
Example
Assume that someone in the central time zone wants to schedule a meeting at 3:00 P.M.(their local time), with a user in the Pacific time zone.

The central time zone has a Greenwich mean time offset of minus six hours.

Outlook calculates the time for the meeting in Greenwich mean time as follows:
Local time for the meeting: 3:00 P.M. central time
Adjustment for central offset: +6:00 hours
Local time for the meeting: 9:00 P.M. Greenwich mean time
When the attendee receives the meeting request, the current local time is calculated by using the message's Greenwich mean time stamp, plus or minus the local time zone adjustment, plus the daylight-saving time adjustment. Outlook uses this time to schedule the meeting for the recipient.

The Pacific time zone has a Greenwich mean time offset of eight hours.

The time for the meeting in Pacific time is calculated as follows:
Meeting time: 9:00 P.M. Greenwich mean time
Adjustment for Pacific time offset: -8:00 hours
Local time for the meeting: 1:00 P.M. Pacific time
NOTE: As soon as Outlook receives the meeting request, it calculates the meeting time for the recipient and schedules it on the calendar. If any of the three factors listed earlier are incorrect, the meeting time is incorrect. To correct the scheduled meeting time, open the meeting request and manually correct it.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2003 08:38 ]

Verwijderd

Ik zou om te beginnen exchange upgraden naar SP4 , hiermee wordt volgens mij dit probleem opgelost ( anders zit dit in sp3)

Verwijderd

Dat probleem hadden wij ook wanneer er 1 persoon een afspraak in een ander zijn agenda wilde zetten. Probleem was eigenlijk relatief simpel, het lag aan de clients software (lokale outlook). Controleer eens via Extra - Opties - Agenda - Tijdzone of daar wel of geen vinkje aanstaat bij "Aanpassen aan zomertijd".

De fout werd veroorzaakt doordat de een het wel had aanstaan (= goed) en de ander niet (=fout).

• seq_uence
Mensen bedankt voor de info, maar ik heb het idee dat door de in het verleden gebruikte instelling (niet automatisch aanpassen aan zomer/wintertijd) ik nu met een probleem zit dat alleen maar is op te lossen door eenmalig bij die gebruikers de afspraken goed te zetten.

Op zich ook wel logisch, door geen gebruik te maken van de automatische zomer/wintertijd instelling gebruikt het systeem (en dus ook Outlook) een verkeerde tijd...

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-12 21:05
Exchange slaat geen tijdzone informatie op, alleen maar tijd (UTC/GMT), de client (Outlook) moet tijdzonecorrectie toepassen.
Outlook gebruikt de tijdzone instelling van de client-pc (in jouw geval dus de terminal server). Stel je tijdzone staat op GMT+1, zomertijd (effectief GMT+2): Je maakt een afspraak om 10:00 uur, Outlook zet de tijd dan op 08:00 uur.
Bij het lezen van de afspraak wordt 08:00 + 2 = 10:00 uur.
Bij een terugkerende afspraak wordt er een zgn. Named Property gevuld met TimeZone informatie. Formaat is ongeveer gelijk aan de timezone registry settings (HKLM\System\CurrentControlSet\Control\TimeZoneInformation). Deze key bevat de start en eind van zomertijd en de tijdzone (ActiveBias = Bias (GMT+1) + DaylightBias (+1)).

Oplossing is om van alle agenda's alle afspraken door te lopen, iets als:
voor afspraak in afspraken doe
Afspraak terugkerend?
(ja)
juist timezonekey wegschrijven
(nee): in zomertijd?
(ja): afspraak = afspraak - 1 uur
(nee): doe niets...
next

Dit kan via Outlook Automation en/of Extended Mapi, ik heb zelf een prog gemaakt in Delphi...

• seq_uence
@bommel

Bedankt voor de (late ;)) reaktie, hier kan ik denk ik wel wat mee...

• bommel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-12 21:05
Bedankt voor de (late ;)) reaktie, hier kan ik denk ik wel wat mee...
Tijdzone probleempje? :)
Als je wat hulp wil dan hoor k het wel.
Overigens, als Exchange geen zomertijd "toepast" heb je waarschijnlijk één uur verschil in de ontvangsttijd (stamp) van externe mail...
Pagina: 1