Hoe heet dit geluid?

Pagina: 1
Acties:
  • 796 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:02
Het zal wel een naam hebben , en ik zoek al dagen naar een geschikte wav file maar kan niets vinden.

Ik zoek de naam (want dit geluid zal vast wel een naam hebben) van het geluid dat ontstaat als je een naald (van een platenspeler) over de plaat heen en weer beweegd.

Het wordt vaak gebruikt als komisch effect om een liedje abrupt te beeindigen.

Ik heb gezocht op : "needle over vinyl" , "scratch" , "record , needle , scratch" etc..

Wellicht als het een (vak)term is en iemand weet dat , dan wil ik dat graag weten om mijn zoek acties te specializeren.

Verwijderd

Bij mijn weten heet dat gewoon scratchen danwel scratch

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 03-12 14:12

SiGNe

Ook hoi!

Als je bedoeld dat de plaat een enorme zet krijgt kan dat ook nog een backspin heten

Niet?
[Specs]

• om3ega
Je hoort het wel eens op de radio.. ze spelen een liedje van iemand die ze verschrikkelijk vinden.. stoppen de muziek en direct dit geluid er achter aan...

Het lijkt dan net of ze heel wild de naald van de plaat schuiven ...

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

om3ega schreef op 10 april 2003 @ 18:25:
Het lijkt dan net of ze heel wild de naald van de plaat schuiven ...
Misschien doen ze dit wel!

Canon Digital Ixus V3

Verwijderd

RawPeanut schreef op 10 April 2003 @ 18:29:
[...]

Misschien doen ze dit wel!
Zijn maar weinig radiostations die nog met platen werken hoor :P Misschien ergens in Afrika ofzo :+

Verwijderd

Misschien kun je met deze WAV's iets? http://wavsamples.netfirms.com/dl_scratches.html

(Overigens gevonden d.m.v. 2 minuten Googlen)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2003 18:44 ]

• om3ega
_Trinity_ , bedankt voor je URL , maar deze had ik ook al gegoogeld :) .. helaas zit hier die vette scratch (of hoe dat ook heet) niet tussen...

RawPeanut .. Ik hoop niet voor het radio station dat ze dat echt op die manier doen ;)

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Topicstarter bedoelt volgens mij simpelweg het geluid dat je een klap tegen je toonarm geeft, waardoor de naald over de plaat heen schiet.

Verwijderd

TimMer schreef op 10 April 2003 @ 18:45:
Topicstarter bedoelt volgens mij simpelweg het geluid dat je een klap tegen je toonarm geeft, waardoor de naald over de plaat heen schiet.
Dat is Scratch 10 uit het URL dat ik gaf... dat bedoeld hij dus blijkbaar niet.

• om3ega
De scratch die ik bedoel duurt echt wel een 1,5 seconde ofzo.. en klinkt niet als een scratch van een of andere rap plaat :)

(wel moeilijk een geluid te omschrijven besef ik nu :) )

[ Voor 20% gewijzigd door om3ega op 10-04-2003 18:51 ]

Verwijderd

Ik zou zeggen sluit een pl speler aan en neem het zo gewilde geluidje ff op... :)

Verwijderd

zoek eens op Accept: Fast as a Shark... Oude Metal, wel het effect...

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-12 12:48
Gewoon een naald over een plaat?? Met Altavista.com op audio zoeken en dan "Needle Scratch"

En dan kom je hierop uit: http://www.vineland.org/webart/SOUNDS/AIFF/WEIRD/NEEDLE.AIF Niet een wav; maar dat kun je zo omtoveren.. duurt 1 sec..

Pvouput live

• om3ega
Dat is hem :) .. thank you very much :) en de rest van de gegadigden ook ! :)
Pagina: 1