Van parallel naar serieel?

Pagina: 1
Acties:

• Ventrance
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-03-2022
Ik heb hier niet genoeg van gevolgd om er het fijne van te weten, maar ik zit toch met een vraag:

Vroeger deed men een heleboel met seriele aansluitingen.
Na verloop van tijd is men over gegaan naar het betere parallel.

Nu heb je ook "parallelle" hardeschijven.
Waarom gaat men nu toch over naar serieel? :?

Dell XPS 13 9343

Verwijderd

Omdat bij hogere snelheden de boel bij parallel out of sync gaat lopen (ene bitje kan sneller aankomen als ander bitje ivm afstandverschil)
Bij seriel heb je dit niet omdat alles achter elkaar aankomt

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-03 00:01
parallel is helemaal niet beter, serieel is veel sneller
alles data wordt achter elkaar gestuurd, lekker tempo maken :D

[ Voor 37% gewijzigd door jozy op 10-04-2003 16:12 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Omdat Serieel veel eenvoudiger kabels heeft. Wel eens zo'n mooie SCSI kabel gezien. Niet goed voor je AirFlow. Vroeger konden de schuifregisters nog niet zo hard als ze nu gaan. Intern zal de HD nog gewoon met 8 bits brede databussen werken

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je moet bedenken dat de seriële systeemen van nu veel meer door ontwikkeld zijn :),

Maar aan parallel zitten ook een hoop haken en ogen, op dit moment zitten we geloof ik al aan de max van het paralell ATA, en die ATA 133 zal je nooit halen (in de praktijk)

het protocol van SATA is zo ver door ontwikkeld dat men, geloof ik naar de 600 Mb/s kan :) dat heeft dus toekomst

verder zijn die kabels 10x zo dun, wat ook een hoop warmte uit je kast kan halen.
en omdat het protocol software matig kan worden geupdated kan je langer doen met dezelfde aansluiting :)

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:16

lordsnow

I know nothing

precies.. met gelijke klok kan je meer data verplaatsen met parallel dan serieel, gewoon omdat je meer data verbindingen gebruikt.

Maar nu de klok ondertussen ZO hoog is krijg je allerlei problemen - sync, crosstalk, etc. Dus kan je maar beter weer terug gaan naar serieel en geen vaste 'sync klok'. Dan blijkt dat de data doorvoer toch hoger kan dan met parallel.

Ook leuk is dat er nieuwe (?) technologieen toegepast kunnen worden, zoals Native Command Queing. "geleend" van SCSI, en kan een prestatie verbetering veroorzaken van ongeveer 20% als de SATA controller en de HD het maar ondersteunen.

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als SATA uitgerangeerd is, is de technologie weer zo ver gevorderd dat we de signale weer parallel kunnen verzenden. Als de hd's dan weer zo ver zijn, gaan we de signalen weer serieel vervoeren, als de techniek...

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De ultieme snelheid blijft serieel op dit moment, serieel heeft nog zeker een lange toekomst:

Alle glasvezel verbindingen zijn serieel (sommige geduplexed, maar het signaal is serieel)

Verwijderd

*denkt bij serieel aan die mooie ouwe COM-poortjes* Hoezo sneller dan parallel? :+

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:08
misschien een beetje offtopic, maar toch weer niet

omdat m'n topic net werd dicht geslingerd vraag ik het hier maar

ik zit dus in m'n maag met een P4S8X mobo waarmee je alleen maar RAID 0 kunt draaien met 2 SATA schijven of 1 SATA en 1 ATA schijf.

Ik heb hier 2 80GB 7200 RPM ATA schijven.

Weet iemand hoe ik dit op moet lossen? volgens mij met converters, maar mijn leverancier heeft die niet, waar kan ik dit kopen?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topics worden niet voor niks dichtgegooid .. Kijk eens in de Search en de Pricewatch :)

Je krijgt bij deze een non-officiele waarschuwing wegens het doelbewust offtopic gaan in een ander topic :/

Lees eens de Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) om te voorkomen dat je in de toekomst weer de mist in gaat.

[ Voor 67% gewijzigd door BalusC op 11-04-2003 12:06 ]

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Je kan het het best vergelijken met een snelweg.

Parallel is een 10 baans snelweg, waar elke auto 100 km/h mag rijden.
Serieel is een enkele weg waar je 1000 kilometer mag rijden.

Bij die 10 baans weg kan de ene auto door slechter "wegdek" iets later aankomen dan de andere, wat timing problemen veroorzaakt.
Ook kunnen er wel eens botsingen (het ene signaal beinvloed het andere signaal dusdanig dat het corrupt wordt) komen, wat fouten veroorzaakt, oftwel crosstalk.

Maar om die "problemen" dus weg te halen en niet uiteindelijk op een kabel van 1 meter breed uit komen is sata uit gekomen.
Want de snelheid van de auto's verhogen gaat tegenwoordig makkelijker ...

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:08
BalusC schreef op 11 April 2003 @ 12:04:
Topics worden niet voor niks dichtgegooid .. Kijk eens in de Search en de Pricewatch :)

Je krijgt bij deze een non-officiele waarschuwing wegens het doelbewust offtopic gaan in een ander topic :/

Lees eens de Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) om te voorkomen dat je in de toekomst weer de mist in gaat.
[offtopic]
okiedokie, het werdt me pas duidelijk toen ik jouwn edit zag in je sluitpost, want de onderste regels stonden er eerst niet :P .
Maar ik ben er nu achter wat het probleem is
[/offtopic

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

--unknown-- schreef op 10 april 2003 @ 16:07:
Ik heb hier niet genoeg van gevolgd om er het fijne van te weten, maar ik zit toch met een vraag:

Vroeger deed men een heleboel met seriele aansluitingen.
Na verloop van tijd is men over gegaan naar het betere parallel.

Nu heb je ook "parallelle" hardeschijven.
Waarom gaat men nu toch over naar serieel? :?
Dit is om te beginnen niet waar.

Printers waren parallel en zijn nu ook serieel (usb)
Eigenlijk worden bijna alle parallele verbindingen serieel. Dus jouw stelling klopt al niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2003 11:10 ]

Pagina: 1