[Mac Classic] Op netwerk krijgen

Pagina: 1
Acties:

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 23:24

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
Ik heb een Mac Classic (wat een schatje he) en die wil ik op een ethernet netwerk. For the fun als server van een of ander of monitor ofzo. Nou ben ik niet de eerste natuurlijk en UTFS ken ik ook. Daarom wat voorwerk:

http://www.google.nl/sear...=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nl&lr=

levert op dat je een SCSI naar ethernet bridge hebt. Kent iemand die dingen en wat kost dat. Ik had er 1 te leen maar die had zo'n moderne SCSI stekker en ik heb achterop die Mac nog een lompe oude.
Hier staat ook nog het een en ander:
http://www.rtis.com/nat/user/toolbox/oldmacs/ Have we got a show for you haha.

http://www.jagshouse.com/ deze is goed.
http://www.jagshouse.com/classicinternet.html

Ik kom niet echt veel verder. Is die SCSI naar UTP converter het enige?
Hebben mensen dit al eerder gedaan (als in GoTters?)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Verwijderd

http://www.lowendmac.com/network/bridge.shtml
Die vond ik met [google=mac+scsi+ethernet+bridge]

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-05 12:23

chem

Reist de wereld rond

Dat gaat je (te) veel geld kosten. Kijk liever naar een appletalk ethernet bridge.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
maar kan die appletalk ding ook bij mijn mac classic, die scsi is inderdaad niet rendabel te betalen ofzo

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• chem

chem

Reist de wereld rond

Elke Mac heeft sinds de oertijd Localtalk (excuus, AppleTalk is het protocol, Localtalk de interface)
[google=localtalk ethernet bridge]

• zakalwe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-02 14:30
Ik heb hier ergens nog zo'n ding liggen (SCSI -> ethernet adapter)... ik weet alleen niet of ie werkt. Ik zal hem eens opsnorren...

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
heb al wat rondgekeken. Nieuw: niet grappig meer, 2e hands, onvindbaar (1 bij marktplaats). Is er geen DIY/Tweakert manier?
Unsolved Problem

Except for the Farallon StarRouter, none of the bridge solutions allow use of TCP/IP, which means the oldest Macs can't access the internet.

Of the other products, the Farallon EtherMac and EtherWave adapters will allow TCP/IP connection, although only using Classic Networking. (They do no support OpenTransport.) The SCSI-to-ethernet adapters and network cards also support TCP/IP, which can make them attractive.
van http://www.lowendmac.com/network/bridge.shtml

nog minder keuze dus...

[ Voor 69% gewijzigd door Jazzper op 11-04-2003 09:28 ]

• chem

chem

Reist de wereld rond

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
hmm beetje duur voor een Mac Classic waar ik 5 euro voor heb betaald ;)
en niet eens TCP/IP..
toch bedankt voor het tippen!

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

ik d8 dat die dingen heel veel duurder wareen, collectors item enzo, woei dan ga ik ook eens zoeken, of misschien wil je er wel vanaf nu i niet aan het netwerk kan :? ik bied 10, je woont alleen een beetje ver uit de buurt :P

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
hoest met je 8)7

gouden tip: kringloop winkels.
Die in Groningen snappen er niets van
vragen voor een 486 waar krampachtig win95 op 640x480 op draait rustig 100 euro maar dit soort macs, alles erop en eraan inc mooie draagtas, staan onder 'eigen risico' hahaha

(nee er zijn geen apples meer)

[ Voor 90% gewijzigd door Jazzper op 11-04-2003 10:10 ]

• chem

chem

Reist de wereld rond

aardbeix15 schreef op 11 April 2003 @ 10:07:
[...]

ik d8 dat die dingen heel veel duurder wareen, collectors item enzo, woei dan ga ik ook eens zoeken, of misschien wil je er wel vanaf nu i niet aan het netwerk kan :? ik bied 10, je woont alleen een beetje ver uit de buurt :P
Nee. Een Classic Color is een fortuin waard, een gewone Classic niet.

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
och.. cijfer mijn mac niet weg: zwart, wit, grijs.. en nog wel wat 'kleuren' haha

(even de wiseguys afvangen: ja het zijn geen kleuren)

Verwijderd

Ik heb ook nog zo'n ding staan. Al gepoogd Linux op te draaien om wat meer mogelijkheden te hebben, maar het 68000-project werkt pas vanaf de 68030 processor. :{

Maar als ik op deze manier nog een nuttige functie aan die mac kan geven, graag. Ik houd het topic in de gaten 8-)

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
linux kan toch wel op 68000?? 20mb harddisk nodig ofzo, ja ook de eerdere 68ktjes dacht ik.. googlen

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-04 22:46

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Zakalwe schreef op 11 April 2003 @ 03:57:
Ik heb hier ergens nog zo'n ding liggen (SCSI -> ethernet adapter)... ik weet alleen niet of ie werkt. Ik zal hem eens opsnorren...
Ik heb er ook nog 1, weet alleen niet of ie het doet.

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Verwijderd

Om je uit de brand te helpen weet ik nog wel een Farallon Appletalk-Ethernet adapter voor je. 'k denk dat er bij de oude spullen van m'n vader nog zo'n ding zit.
Hem kennende : voor wat, hoort wat hoor

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:14

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Jazzper schreef op 11 April 2003 @ 12:05:
linux kan toch wel op 68000?? 20mb harddisk nodig ofzo, ja ook de eerdere 68ktjes dacht ik.. googlen
Vanaf 68020 pas. Deze is de 1e met een 32bit architectuur.

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• zakalwe
WhiZZi
Vanaf 68020 pas. Deze is de 1e met een 32bit architectuur.

Volgens mij heb je een MMU nodig voor het protected virtual memory systeem van linux, NetBSD of A/UX.
Of was er ook iets als een MMU emulator ingebouwd? Dan draait het wel alleen belachelijk traag ;) . (zo te zien niet)

Zie deze pagina op sourceforge.

Ah update:

OpenBSD draait wel op 020, maar alleen met PMMU... Supported hardware
NetBSD heeft ongeveer hetzelfde lijstje

[ Voor 84% gewijzigd door zakalwe op 13-04-2003 00:37 . Reden: update ]

• zakalwe
Apple in de Mac Classic een mogelijkheid ingebouwd om vanuit ROM te booten, misschien kan je dat eens proberen en kijken wat je krijgt:

Boot from ROM (Mac Classic only)....................... CMD-OPT-X-O

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
aaaah we dwalen af ;)
anyways, vooralsnog de Classic nog niet op het ethernet. Degenen die die converters hadden: kost dat?

Pagina: 1