hoi,
ik zit hier op school met een klein probleempje.
ik moet (helaas) access gebruiken als database, en moet hiervoor in delphi een programma schrijven
nu heb ik het al voor elkaar om gegevens uit de database te halen, maar ik wil nu gegevens IN de database stoppen (update of insert)
nu weet ik SQL commando's en heb al parameters aangemaakt met daarin de waardes die ik in de database wil hebben
hier het stukje code:
nu krijg ik bij de laatste regel deze foutmelding:
'ADOQuery1: CommandText does not return a result set'
mijn leraar denkt dat het component ADOQuery geen inserts kan doen, en ik vroeg me af of er niet een component is wat ongeveer hetzelfde werkt (iig via ADO (dat is verplicht)), maar waarbij ik, net als met php, gewoon alleSQL kan uitvoeren.
edit: ik kom er nu achter dat er wel een leeg record is aangemaakt in de database
ik zit hier op school met een klein probleempje.
ik moet (helaas) access gebruiken als database, en moet hiervoor in delphi een programma schrijven
nu heb ik het al voor elkaar om gegevens uit de database te halen, maar ik wil nu gegevens IN de database stoppen (update of insert)
nu weet ik SQL commando's en heb al parameters aangemaakt met daarin de waardes die ik in de database wil hebben
hier het stukje code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| form1.ADOQuery1.Active:=false;
form1.ADOQuery1.SQL.clear;
form1.ADOQuery1.maxrecords:=0;
form1.ADOquery1.SQL.add('INSERT INTO verenigingen
(naam,nummer,adres_straat,adres_postcode,adres_plaats,telefoonnummer)
VALUES(:naam,:nummer,:adres,:postcode,:plaats,:telefoon)
');
form1.ADOQuery1.Active:=true; |
nu krijg ik bij de laatste regel deze foutmelding:
'ADOQuery1: CommandText does not return a result set'
mijn leraar denkt dat het component ADOQuery geen inserts kan doen, en ik vroeg me af of er niet een component is wat ongeveer hetzelfde werkt (iig via ADO (dat is verplicht)), maar waarbij ik, net als met php, gewoon alleSQL kan uitvoeren.
edit: ik kom er nu achter dat er wel een leeg record is aangemaakt in de database
[ Voor 9% gewijzigd door BasieP op 10-04-2003 15:34 ]
This message was sent on 100% recyclable electrons.