Ik heb een laptop van de zaak die een verbinding zou moeten maken met de server op de zaak als ik thuis zit. De laptop heeft Nortell Client software draaien dat gebruikt maakt van een token secure id. Dit is een VPN variant die verbinding maakt met de zaak. Nu heb ik geen problemen op het moment dat ik een telefoonlijn gebruik en inbel. Het probleem komt pas wanneer ik een verbinding ga maken via mijn ethernet ADSL modem. In 2 situaties heb ik geprobeert verbinding te maken. In de 1e plaats gewoon de normale weg via de vpn verbinding van mijn provider. Als 2e plaats, mijn modem tweaken zodat het een pro versie wordt oftewel een router. Dat heeft o.a. als voordeel dat ik meerdere pc 's mits een switch of hub kan aansluiten. Beide gevallen zonder resultaat. Het modem heeft een firewall die de zaak hoogstwaarschijnlijk blokkeerd. Nu kan je wel met hyperterminal proberen poort 50 en 500 open te zetten, maar ik ben bang daarin iets verkeerd in te stellen waardoor ik wellicht problemen ga krijgen. Ik heb ook daarom meerdere stappen ondernomen. Allereerst natuurlijk internet, nou menig forum kende het probleem niet of nauwelijks. Ik heb niet specifiek juist dat probleem kunnen vinden. Ook bij Nortell niet bekend. Mijn provider (xs4all) kom hier ook geen raad mee (4 keer gebeld). Ik heb het tenslotte hier bij meerdere collegae gevraagd en 1 daarvan wist mij te vertellen dat de usb adsl modem variant wel ging werken. Dit ivm met het feit dat er dan geen firewall in werking is. Wat zou contreet een oplossing kunnen zijn in mijn huidige situatie? Ik heb overigens niet het nieuwe type modem maar 1 type hiervoor. Betreft het merk alcatel speedtouch home/pro. Ook draai ik thuis Windows XP.
Ik ben benieuwd of deze situatie is op te lossen en omdat ik in de ADSL wereld echt een leek ben, hoop ik dat een mogelijke oplossing ook te volgen valt. Niet om vervelend te doen, maar vaak wordt het te snel uitgelegd en kan ik het niet zo goed volgen. Ik ben beginnend IT man en heb nog niet zoveel ervaring als een systeembeheerder.
Ik dank jullie alvast voor de medewerking!
Met vriendelijke Groet
thrickie
Ik ben benieuwd of deze situatie is op te lossen en omdat ik in de ADSL wereld echt een leek ben, hoop ik dat een mogelijke oplossing ook te volgen valt. Niet om vervelend te doen, maar vaak wordt het te snel uitgelegd en kan ik het niet zo goed volgen. Ik ben beginnend IT man en heb nog niet zoveel ervaring als een systeembeheerder.
Ik dank jullie alvast voor de medewerking!
Met vriendelijke Groet
thrickie