Toon posts:

Problemen opstelling hdd`s, cdrw & cdrom

Pagina: 1
Acties:
  • 32 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb enkele problemen met de opstelling van mijn 2 hdd`s, mijn cdrw en mn cdromspeler.
Voorheen had ik altijd mijn 2 hdd`s (WD 80GB 8MB Cache & WD 20GB 2MB Cache) op prim. master en prim. slave staan op een ultra ata kabel.
Daarnaast had ik mijn cdrom speler (LG 52x) en mijn cdrw (LG 48x24x48) op sec. master en sec. slave staan. Deze zaten beiden op een normale ide kabel.

Nu ging het kopiëren van een cd altijd zeer traag (7-10x maximaal). Dit komt waarschijnlijk omdat de cdspeler en de cdrw op dezelfde ide kabel zitten, want het brander vanaf mn hdd`s ging wel gewoon lekker snel.

Om dit op te lossen heb ik nu deze opstelling geprobeerd:
Prim. Master: hdd 1
Prim. Slave: cd-rom speler
Sec. Master: hdd 2
Sec. Slave: cdrw
Voor zowel prim. als sec. heb ik een ultra ata kabel gebruikt.

Als ik mijn pc nu opstart wordt alleen mijn cdromspeler (prim. slave) herkend. Nu heb ik de cdromspeler eraf gehaald en nu wordt alleen mijn hdd 1 (prim. master) herkend.
Zowel de sec. master als de sec. slave worden niet herkend.

Ik snap echt niet meer wat er nu fout kan zijn, ik heb alles al geprobeerd en ja, alle stekkertjes zitten goed (toch :? ).

Als iemand hier een oplossing weet hoor ik het heel graag!

bvd,

JanWillem

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:42

mvds

Totally awesome!

Stekkertjes zitten misschien wel goed, maar zitten de jumpers ook goed? Je moet de HD's en CD drives wel vertellen of ze op master of slave moeten werken.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Klinkt zuiver als foute bekabeling/bejumpering. Ga de instellingen nogmaals na en vergewis jezelf ervan dat de kabels op de enig juiste manier zijn aangesloten (check handleiding van je moederbord) en dat de jumpers de positie correct weergeven (check handleidingen op de sites van de HDD en CD/DVD fabrikanten). Als je goed kijkt in de OM FAQ kun je daar ook tips mbt kabels en jumpers terugvinden B)

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:42

mvds

Totally awesome!

Ehhm BalusC... Vergewis? :?

Belg? ;)

[ Voor 19% gewijzigd door mvds op 10-04-2003 11:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Phantomastique schreef op 10 april 2003 @ 11:33:
Stekkertjes zitten misschien wel goed, maar zitten de jumpers ook goed? Je moet de HD's en CD drives wel vertellen of ze op master of slave moeten werken.
8)7 Volgens mij begin ik behoorlijk dement te worden 8)7
Ben de hele jumpers vergeten om te zetten, STOM
Ga ze nu even goed zetten en dan ben ik weer terug met het resultaat :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Het lag idd aan de jumpers. Ze zitten nu goed en alle apparaten werken weer zoals het hoort.
Nouja, zoals het hoort... Mijn brander is nog steeds supertraag. Iemand hierovor een oplossing?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hieruit blijkt maar weer eens dat je eigenlijk éérst de FAQ's had moeten doornemen eer je een topic opent.. Datzelfde geldt nu ook voor het probleem dat jouw brander supertraag is. Dit topic gaat in ieder geval dicht, zodat je wat aan jouw zelfwerkzaamheid kan doen :)

Mocht je er nog niet uitkomen na het hebben doorgenomen van tips&suggesties in de OM FAQ, dan mag je wel een nieuw topic openen. Vermeld er wel álle relevante informatie, zoals ook staat uitgelegd in de Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.