Server komt niet voor in Netwerk Neighbourhood

Pagina: 1
Acties:

• Firefox
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-09-2024

Firefox

Een Vurig Vosje

Topicstarter
Gesteld ik heb 3 servers, en nog een zooi clients, en een 2tal samba servers, enkel domein.

SERVER1 = Fileserver Printserver, Windows 2000, AD Controller
SERVER2 = SQL Server+ Backup, Windows 2000, AD Controller
SERVER3 = Exchange Server, Windows 2000, Member.

In de netwerk omgeving van SERVER1 zijn alle PC's te zien, alle servers, en kunnen ook zo benaderd worden.

In netwerk omgeving van SERVER2, zijn de meeste clients, en server 1 en 2 te zien... Server 3 en de Linux Samba servers niet!?!? wanneer deze server benaderd wordt met een UNC pad werkt het foutloos en snel. \\SERVER3\C$ komt *onmiddelijk* naar boven.

NET VIEW op de command intikken, geeft een overzicht van het domein, maar wederom is de SERVER3 niet in het lijstje terug te vinden, op alle andere machines wel.

Op de een of andere manier lijkt SERVER2 zijn eigen Netwerk Browserlist bij te houden, maar ik krijg niet terug gevonden waar het hem in zit. Heeft iemand een suggestie hoe ik die server in de netwerk omgeving kan laten opkomen?

Reden hier achter is dat de backup software gebruik maakt van deze lijst om te vertellen welke PC's er remote gebackupped kunnen worden. Logischerwijs wil ik van SERVER3 dus de exchange database kunnen backuppen, maar omdat de server niet in de netwerk omgeving komt kan ik de hele server binnen BackupExec niet selecteren.

Better to have loved and lost then never loved at all... yeah right.

• cyspoz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-07 08:00

cyspoz

Relaxed, het zijn maar 1 en 0

Staan er in je eventlog misschien errors omtrent de masterbrowser service?

• Firefox

Firefox

Een Vurig Vosje

Topicstarter
Nope.

Ik ben hier al een aantal dagen mee bezig geweest, ook met het zoeken naar een goed tooltje om te kijken wat er gebeurt.

Readme's en fora wijzen op het bestaan van "browstat.exe" wat in de W2K Resourcekit zou moeten zitten. Ik heb die kit geinstalleerd, maar geen browstat.

Wel heb ik inmiddels "browmon.exe" in de resourcekit gevonden. Die gaf me een leuke indicatie.

SERVER1 en 2 draaien zowel TCP/IP als IPX/SPX (dat laatste voor novell ondersteuning.)
SERVER3 heeft geen relatie tot het novell netwerk, waardoor er geen IPX is geinstalleerd.

Inmiddels heb ik gevonden dat SERVER2 alleen een browserlist bijhoud op de IPX kant van het verhaal. Waarom de SERVER1 wel op TCP kijkt en SERVER2 niet is mij een raadsel.

Iig is mijn probleem (tijdelijk) verholpen door even het IPX protocol uit te schakelen. Bij NT4 kon je vroeger de protocol volgorde aanpassen door ipx een lagere prioriteit te geven. Ik heb in Windows2000 nog niet zoiets gevonden. Op dat vlak is zeker nog een tip gewaardeerd.

• ginod
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-09 15:03
Er zijn ook registry keys, waarmee je het OS kan forceren wel of juist niet die browserlist bij te houden, als je je moet hebben, dan hoor ik het wel, maar mot ze dan ook ff zoeke !!!

24/7: Legendary Club Sounds on http://tunein.com/radio/Lazer-Hot-Hits-s161805/

• Fox-Web
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2024
probeer het volgende eens: "net config server /hidden:no"

Misschien dat het helpt.

Eat right. Stay fit. Die anyway.

• Firefox

Firefox

Een Vurig Vosje

Topicstarter
Fox-Web schreef op 10 april 2003 @ 11:56:
probeer het volgende eens: "net config server /hidden:no"

Misschien dat het helpt.
Dit is als de server nergens te zien is... SERVER3 doet weldegelijk een announce op het netwerk, hij wordt dus ook door alle machines (behalve SERVER2) gezien, maar doet die announce alleen op TCP/IP. SERVER2 kijkt voor de Netwerk omgeving kennelijk alleen naar IPX, en zal die announce dus niet opmerken.

Waarom ie alleen naar IPX is mij echter een raadsel. andere machines doen het wel goed.

------
Settings voor dingen als "IsDomainMaster", "MaintainServerList" etc ben ik wel op de hoogte (zit in [HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Browser\Parameters] ), daar loop ik ook al een beetje mee te rommelen. Maar er is hierbij geen verschil in settings tussen SERVER1 en SERVER2 ... allebij staan op

"IsDomainMaster" = FALSE
"MaintainServerList" = AUTO

(ik heb ook gebrobeerd door MaintainServerList = YES en/of IsDomainMaster=TRUE in te stellen of dat resultaat heeft.... helaas.

• Fox-Web
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2024
Ik zat te denken als je dat op de servers doet die ook IPX geinstalleerd hebben, ze misschien gaan 'announcen' ip TCP/IP i.p.v. IPX.
Ik gok maar hoor. Weet het niet zeker.

Eat right. Stay fit. Die anyway.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Firefox schreef op 10 April 2003 @ 12:10:
(ik heb ook gebrobeerd door MaintainServerList = YES en/of IsDomainMaster=TRUE in te stellen of dat resultaat heeft.... helaas.
DomainMaster = true wil je alleen op je (p)DC aan hebben staan.....

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:34
netbios is ook overal ge-enabled?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Firefox

Firefox

Een Vurig Vosje

Topicstarter
SERVER1 en SERVER2 zijn allebij DC's, waarbij SERVER1 het PDC-Token heeft (Operations Master)

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Al naar je Policy gekeken in je AD :? Daar kan je je servers hidden maken, of als je servers in OU's hebt staan. MMC >> AD users snapin kan je kijken ?

BTW: waarom IPX nog als netwerk protocol gebruiken. Als je server Novell Netware v4 en hoger draaien, kan je gewoon native IP gebruiken en kan je de IPX stack verwijderen op de Novell Netware als de Windows 2000 servers :)

Scheelt een hoop netwerkbelasting.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• CyberBlaster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-01-2022
Misschien een smerige oplossing, maar als je gewoon "map network drive" naar die SERVER3 maakt, dan kun je toch backuppen wat je wilt, ben je in ieder geval van je backup-probleem af
tis niet netjes maar jah...... })
Pagina: 1