Zenders via netwerkverbinding alsnog bekijken ;)

Pagina: 1
Acties:

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09-2025
Omdat dit nogal een breed topic is, week eigenlijk niet waar ik hem moet plaatsen. Omdat ik in dit forum nogal wat TV-kaartjes topics vond, leek me dit wel een goede plek :).

Situatie: Mijn ouders wonen in een nogal afgelegen gedeelte van een dorp. Hier is geen kabel (als van CATV, dus kabelTV). Resultaat: alleen Ned123 en TV gelderland ( :r). Ik zelf woon een kilometer of drie hemelsbreed verderop, en heb wel alle zenders :). Nu ligt er binnenkort een WiFi linkje ertussen, dus aan bandbreedte geen gebrek. In hun huis ligt een draadloos A/V netwerkje, ze kunnen dus beneden in de compu een DVDtje stoppen en die op iedere TV in het huis checken.

Wat ik nu wil doen, is via die WiFi link alsnog bij hun wat propaganda in huis brengen :D. Ook zij zien het wel zitten om de finale van Ajax-Real Madrid thuis te kijken, dus we hebben ook nog een sponsor ;). Omdat ik hier al een server heb staan ( P2 266, 196 MB RAM, kan evt. flink geupgrade worden), wil ik er een TV-kaartje in proppen, en via Mpeg-2 (lage procbelasting, hoge bandbreedte, maar dat is niet erg, bandbreedte zat :P) de kanalen het huis laten binnenstromen. Hier loop ik tegen een aantal dingen op.

Wat voor TV-kaart kan ik het beste gebruiken? Ik begrijp dat er ook PCI kaartjes zijn die het CATV signaal real-time omzetten naar Mpeg-2 (hardware encoder ingebouwd). Dit scheelt natuurlijk aanzienlijk in CPU-load, en is daarom een interresante optie. Je hebt van die pixelview dingen, erg goedkoop, en zal waarschijnlijk de klus ook wel klaren, maar het lijkt me dat bijvoorbeeld een Matrox Marvel g400TV dit beter doet (hardware Mpeg-2 encoder). Maar: in reviews lees ik dan weer dat je er toch een behoorlijke CPU voor nodig hebt, wat dat voordeel weer teniet doet.

Hoe kan ik een fatsoenlijk zap-systeem maken? Het is uiteindelijk natuurlijk de bedoeling dat je gewoon met een afstandbediening kan zappen. Maar jah, er gaat maar 1 Mpeg-2 stream over de verbinding. Ik zat te denken aan een soort A/V server, die het Mpeg-signaal weer omzet naar composite/s-video. Hang er een RF-afstandsbedieningontvanger (fijn scrabble woord :P) aan, en je kan in het huis overal zappen. In combinatie met dat draadloze A/V systeem dat ze al hebben, maakt het feest compleet.
Nog iets: hoe zorg je ervoor dat je remote van zender kan switchen...? Bij mijn ouders moet je een signaal geven, die moet de server opvangen en doorsturen naar het TV-kaartje. Ik denk trouwens dat dit een specifiek probleem wordt (ieder TV-kaart heeft weer eigen software). Idee wat ik hierbij had is een webserver opzetten. klik je op een bepaalde link (via AB dus), server herkent de link, start een script en geeft TV-kaart opdracht om van kanaal te switchen).

Last but not least: welke software komt erop? Wat ik heb begrepen, zijn er drie opties: Apple, MS en Real. Apple vind ik geen optie, omdat dat formaat nogal beroerd vind (ik haat videoclips/films in .mov formaat) en de software onhandig (keuze puur emotioneel dus). Microsoft lijkt me een goede. Dit, omdat ik al Win2k server draai, en daar staat al een mediaserver op geinstalleerd (gratis dus). Heb geen idee wat het voordeel van Real is, dus weet ook niet of ik daar voor moet kiezen.
Ook zijn er tal van programma's die dit al doen, maar daar heb je nog steeds een computer voor nodig. Iedere compie heeft dus weer een tv-out nodig, omdat de bediening via een apart proggel gaat :(.

Tweakers die dit al voor elkaar hebben, of iets soortgelijks?

Disclaimer: Ik weet dat dit niet helemaal legaal is, maar dat doet er even niet toe. Een kabel door UPC laten leggen kost om en nabij de 3-4K euro, en is dus geen optie. Verder graag alleen zinvolle reacties, 't is geen huiskamer hiero ;).

TweakBlog

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
OK, klinkt leuk :)

Wat je dan in princiepe nodig hebt is:

Bij jou 1 server net tv-kaart en idd hardwarematige MPEG-2 encoding. Die PC kan dat softwarematig zeker niet real-time aan. In die server zit dan een wio-fi kaartje om het signaal door te sturen

Bij je ouders nog een server, ook met wifi kaartje. Deze server moet een videokaart hebben die tv-out support.

Vervolgens hang je zo'n A/V ding van je ouders aan die tv-out.

Als je dan op de server bij jou een webservertje draait, kun je die idd laten switchen van kanaal via Wi-Fi. Je zult dan een IR-receivertje moeten maken voor de server bij je ouders, maar die dingen klosten maar 5 euro oid, dus dat kan ook geen probleem zijn.

Nog over die bandbreedte: weet je zeker dat je genoeg hebt? Als je op een kilometer afstand zit, zal je bandbreedte flink verkleind worden, moet je eens gaan testen wat je snelheid is. Anders zal die leuke idee zowiezo niet werken :)

• Flint
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-02 15:25
Kun je een WiFi linken maken over een afstand van 3 kilometer? Over wat voor snelheid/prijs praat je dan eigenlijk?

• Ruudjah
De verbinding is geen probleem. Ik kan op 3,5 KM gewoon lekker op 5-600KB/sec leechen, zelfs via VPN. Zie trouwens het grote wireless topic in NT hoe je zoiets fixt. Dat is zat om met Mpeg-2 een goede kwaliteit te halen. Ik verwacht dat ik zo'n 3-400KB/sec nodig zal hebben, om 29.97 fps op 512x384 te halen. Als de bandbreedte evt. nog tekort schiet, is een upgrade naar 802.11g of een dikke P4 (realtime divX encoden) ook nog een optie. Kijk bijvoorbeeld eens naar www.dsltv.nl, die leveren fatsoenlijke kwaliteit A+V voor +- 75 KB/sec, dus zo'n 750Kbit/s.

frim: daar dacht ik ook al aan, een aparte server bij mijn ouders neerzetten. Een afstandbediening met RF (radio) erbij, en je kan zappen in het hele huis door. IR is geen optie, simpelweg omdat er 4 TV's staan, die allemaal erop willen worden aangesloten. Dan heb je dus 4x een IR ontvanger nodig, die je weer met kabeltjes moet aansluiten enz., omslachtig dus.

TweakBlog

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ja moet lukken, maar wat je je wel moet realiseren is dat, als je pa voetbal wil kijken, en je ma the Bold, dat dat niet gaat lukken.. Net ls bij een schotelantenne dus. Wat in mijn mening een veel goedkopere oplossing is dan die jij voorstelt, en met betere kwaliteit..

Verwijderd

Waarom neem je niet gewoon een schotel-antenne? Met zo`n Channel kastje onder je TV.. is veel gemakelijker en waarschijnlijk veel betere beeld kwaliteit!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Kostte paar jaar terug nog 2000 gulden, dingen schijnen nu veel goedkoper geworden te zijn, beeldkwaliteit is, als je goed spul koopt, veruit superieur aan de treurige beeldkwaliteit van de kabel. Om te janken was het toen wij overgestapt zijn, wat een treurige zooi (hier bij athome tenminste, op een kleine tv zie je het niet, maar op zo'n hele grote 100hz ding dus echt wel)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:20
Denk dat je even naar VLX Media Player moet kijken
www.videolan.org/vlc

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
wat ik zelf altijd gebruikte was gewoon een twain driver tvkaartje en dan via bv
netmeeting kan je realtime beelden oversturen, kwaliteit afhankelijk van de
verbinding maar met 600 kb kom je een heel eind.

p.s. je kan wel 802.11g nemen maar er is altijd nog de regel hoe hoger de
frequentie hoe kleiner het bereik, over 3 km heeft het volgens mij niet zoveel
voordeel tenzij je gaat truuken met zendvermogen >100 mW en nog betere
richt antenne's

[ Voor 38% gewijzigd door avon op 11-04-2003 09:34 ]

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-02 19:40

Rum

m.m schreef op 10 April 2003 @ 22:59:
Kostte paar jaar terug nog 2000 gulden, dingen schijnen nu veel goedkoper geworden te zijn, beeldkwaliteit is, als je goed spul koopt, veruit superieur aan de treurige beeldkwaliteit van de kabel. Om te janken was het toen wij overgestapt zijn, wat een treurige zooi (hier bij athome tenminste, op een kleine tv zie je het niet, maar op zo'n hele grote 100hz ding dus echt wel)
Tegenwoordig kost een complete set van Schotel-antenne met tuner, bekabeling en n eenmalig bedrag om de standaard-zenders te ontvangen nog geen 400 euro... daar kan denk ik geen enkel wi-fi netwerk (over die afstand) tegenop boxen!

• Ruudjah
Een WiFi netwerrk is economisch sowieso rendabel. Hier ligt al 2x een 8Mbit DSL lijntje, voor de gebruikers in het huis hiero :). Mijn ouders betalen nog steeds iedere maand 55 euro aan KPN & Planet Internet. Als het WiFi netwerk volledig stabiel draait, kunnen we Planet eruitgooien, en dat bespaard dus 55 euro per maand, die we in 8-9 maanden terugverdiend hebben :).

Optie van een schotelantenne is er natuurlijk altijd, maar ik zie het een beetje als een uitdaging om het op deze manier voorelkaar te krijgen. Verder moet je ook weer maandelijks een bedrag betalen (toch?) als je schotel hebt, wat nu niet hoeft :).

Verder kun je, als je zoiets voorelkaar hebt, gewoon fatsoenlijk met elkaar videoconferencen. Geen irri artifacts, geluid waarvan je het idee hebt dat het uit australie komt... Gewoon cam op de composite in aan beide kanten, op de tv zetten en klaar is kees! Kan iedereen meekijken.... Vraag is natuurlijk of je zoiets wilt, maar denk ook es aan andere toepassingen: Pocket pc met videocam verbonden via WiFi, en je hebt een videofoon. Dingen die je over 6-7 jaar hier in NL tegenkomt, net als je nu mensen op straat ziet bellen...

Over dat 802.11g: dit loopt op dezelfde frequentie als 802.11b. Ik hoef alleen 4 nics te vervangen, en dan loopt het netwerk op 108Mbit :P! Antenne's kunnen gewoon gebruikt worden.

VLX is idd wat ik zoek... Perfect! GPL, ondersteuning voor zowat ieder OS (handig als ik er besluit een linux bak van te maken, kan ik me meteen er wat in verdiepen) Ga hier van ut weekend es mee stoeien.

[ Voor 22% gewijzigd door Ruudjah op 11-04-2003 12:54 ]

TweakBlog

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-02 19:40

Rum

maandelijkse bijdrage hoeft niet als je schotel hebt. Dat is alleen als je geen genoegen neemt met het standaard pakket aan zenders (alle nl zenders publiek en commercieel en nog n aantal andere aardige zenders). Dan hoef je alleen maar 1malig aanmeldingskosten te betalen aan Canal Digitaal en betaal je verder nix meer!
Pagina: 1