[Redhat 7.3] traag als er netwerkverbinding is

Pagina: 1
Acties:

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
sys:
- dual athlon mp, 1024 mb mem, 80 gig 7200, intel pro nic of realtek 8139.
- axp 2000+, 512 mb, 80 gig 7200, realtek 8139.

netwerk:
draytek vigor 2200e dhcp server die adresjes uitdeelt wat op windows bakken prima werkt.

probleem:
als ik een ip adres krijg is redhat onwerkbaar traag. dit merk je gelijk aan sendmail die op gaat starten, dat duurt dan dus 5 minuten ofzo. daarna duurt gnome / kde laden vreselijk lang. sendmail overslaan maakt niks uit, sendmail is dus niet de boosdoener maar slechts een eerste indicatie dat er iets niet klopt. trek ik de netwerkkabel er voor het booten uit, dan loopt alles vlekkeloos.

dit heb ik dus zowel met een intel pro nic als met een realtek 8139 nic op 2 verschillende pc's.

Verwijderd

hoe zit 't met je cpu load? kan je wel gewoon pingen? werkt dns gebeuren allemaal ok? staat er nog wat in je logs?

Verwijderd

Wat zijn de netwerk instellingen die de machines van de DHCP server krijgen? Vergelijk deze met de instellingen zoals die op de windows machines staan. Deze zouden uiteraard gelijk moeten zijn, maar daar zou nu juist je probleem vandaan kunnen komen. Is het overigens een optie om er een nieuwer smaakje van RedHat op te zetten? 7.3 is nu niet de jongste distro meer, maar ik kan me zo voorstellen dat er speciale redenen zijn om het erop te houden? Eventueel een andere kernel? De kernel kun je in ieder geval relatief 'veilig' proberen als optie, indien de machine niet 24/7 beschikbaar dient te zijn...

• smvs
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 April 2003 @ 09:45:
hoe zit 't met je cpu load? kan je wel gewoon pingen? werkt dns gebeuren allemaal ok? staat er nog wat in je logs?
ik kan gewoon internetten zelfs.

ik denk overigens dat dit een topic zonder eind wordt als iemand niet toevallig een kant en klare oplossing heeft, want ik zal alles moet vragen. ik was al blij dat ik redhat op die pc kreeg.

maar goed, de cpu load is ergens rond de 2%.
Is het overigens een optie om er een nieuwer smaakje van RedHat op te zetten? 7.3 is nu niet de jongste distro meer, maar ik kan me zo voorstellen dat er speciale redenen zijn om het erop te houden? Eventueel een andere kernel? De kernel kun je in ieder geval relatief 'veilig' proberen als optie, indien de machine niet 24/7 beschikbaar dient te zijn...
dat is best een optie, maar die moet ik eerst downloaden en redhat 8 zijn 5 cd's. dat duurt ff met max 200 KB/s.

ik wil wel gaan kloten met kernels of wat dan ook maar kloten is nu gewoon niet leuk omdat het hele systeem traag is.

[ Voor 39% gewijzigd door smvs op 10-04-2003 10:15 ]

• smvs
  • Niet online
nou, opgelost.
knoppix er op, hdd install scriptje gerund, en gaan.
gaaf dat knoppix, zelfs ik snap het.