Hoe deze passieve subwoofer aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 1.588 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-07 22:19
Ik heb een passieve JBL subwoofer via marktplaats op de kop getikst met een paar JBL sattelieten voor 50 euro. De subwoofer is een subcontrol 1g van JBL. Het is best een stevige jongen (55*28*23).

Ik wil dit aanlsluiten op een Yamaha rx-v396 dolby digital versterker. Versterker is 5*70w. Omdat deze versterker alleen een lijnuitgang voor de sub bevat, moet ik mijn sub dus anders aansluiten. De sub heeft zelf een aantal aansluitingen die ervoor bedoelt zijn om de kabels uit de frontuitgangen naar toe te laten lopen en op de uitgangen sattelietjes aan te sluiten. Dit zijn de aansluitingen.

Afbeeldingslocatie: http://ebay0.ipixmedia.com/abc/M28/_EBAY_26da31af0e78aa290e519cfe66522c31/i-2.JPG

Ik eerst geprobeerd de speaker via de sub (100 watt pilaartjes) door te lussen, maar dan kun je de bas niet regelen.

Nu heb ik tijdelijk even de sub op de surround uitgangen gehangen om even te testen. Zo kan ik m in ieder geval apart instellen maar daar heb ik niet zo veel aan als mn surrounds zijn geinstalleerd.

Nog even een plaatje van de sub

Afbeeldingslocatie: http://ebay0.ipixmedia.com/abc/M28/_EBAY_26da31af0e78aa290e519cfe66522c31/i-1.JPG

Mijn vraag is nu, hoe sluit ik dit aan? Is het eventueel mogelijk een oude tuner/versterker hiervoor in te zetten en deze aan de preout te hangen of is er een mooiere oplossing mogelijk?

Ik heb in totaal 3 speakers erbij gekregen, 2 surrounds (zie plaatje hieronder) en nog een losse satteliet die als center gebruikt kan worden (ook allemaal JBL).
Met de sub heeft het me dus 50 euro gekost, het leek me een koopje voor zo'n setje, maar ik vind de klank toch een beetje tegenvallen, ben ik voor 50 euro bekocht met dit setje? Of is het huist veel meer waard

dit zijn de surrounds, die van mij zijn alleen zwart, plaatje van de center kan ik ff niet vinden
Afbeeldingslocatie: http://store6.yimg.com/I/advantage123_1732_76972083

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Het ziet er naar uit dat de sub een stereo aansluiting kent. Hup naar Cash Convertors voor een oude versterker van 10-20 euro of de vuilnis deze weken goed in de gaten houden. De versterker sluit je aan op de sub uitgang, de sub op deze versterker. Zo te zien is het een bandpass modelletje dus een filter is niet perse nodig. Dit verhaal kan je ook toepassen als het een mono aangestuurde sub is. Dan gebruik je gewoon een kanaal van je versterker niet.

Verwijderd

versterker===woofer----sateliet

Afbeeldingslocatie: http://ebay0.ipixmedia.com/abc/M28/_EBAY_26da31af0e78aa290e519cfe66522c31/i-2.JPG
Waar welke aansluiting voor is staat er al bij...

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2003 09:04 ]

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-08 21:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

je hebt een surround versterker. dan zit je dus al bijna aan een actieve sub vast (in ider geval als je het LFE/.1 kanaal wilt gebruiken).

Mivoc AM80 subwoofermodule 80 w bij 4 ohm circa 70-80 euro, kun je ook nog gebruiken als je later een bescheiden subje zelf wilt bouwen (niet eens zo heel bescheiden hoor, 80w geeft maar 3db minder als 150 w)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Waar kan je die Mivoc module krijgen? :9

• arjandijk162
Wekkel schreef op 10 April 2003 @ 09:01:
Het ziet er naar uit dat de sub een stereo aansluiting kent. Hup naar Cash Convertors voor een oude versterker van 10-20 euro of de vuilnis deze weken goed in de gaten houden. De versterker sluit je aan op de sub uitgang, de sub op deze versterker. Zo te zien is het een bandpass modelletje dus een filter is niet perse nodig. Dit verhaal kan je ook toepassen als het een mono aangestuurde sub is. Dan gebruik je gewoon een kanaal van je versterker niet.
het is idd een subwoofer met een stero aansluiting, maar mono aangesloten werktie prima via de surround uitgang, maakt dit nog wat uit?

Als ik alleen de subwoofer aansluit heb ik niet het gevoel dat er nou zo heel sterk gefilterd word, ik hoor ook de hoge tonen (redelijk vermvormd doorkomen). Ik heb niet zoveel subwoofer ervaring dus weet niet of dat normaal is.
Verwijderd schreef op 10 April 2003 @ 09:03:
versterker===woofer----sateliet

[afbeelding]
Waar welke aansluiting voor is staat er al bij...
dat is het probleem, ik gebruik geen sattelieten als fronts maar gewone pilaarspeakers, en als ik die doorlus kan ik de subwoofer niet meer instellen
Indoubt schreef op 10 April 2003 @ 10:48:
je hebt een surround versterker. dan zit je dus al bijna aan een actieve sub vast (in ider geval als je het LFE/.1 kanaal wilt gebruiken).

Mivoc AM80 subwoofermodule 80 w bij 4 ohm circa 70-80 euro, kun je ook nog gebruiken als je later een bescheiden subje zelf wilt bouwen (niet eens zo heel bescheiden hoor, 80w geeft maar 3db minder als 150 w)
dat vind ik redlijk veel geld in vergelijking tot de 50 euro die ik totaal voor het setje heb neergelelgd. Is een echte subversterker zoveel beter dan een standaard oude versterker? Want die kan ik meestal voor een prikkie op de kop tikken.

Verwijderd

gewoon een versterker er aan hangen, sub op de left uitgang, en dan die LFE aansluiten op een left ingang, zo is mijn situatie nu nog tijdelijk.

Verwijderd

Tsja, JBL is nou niet echt het 'je van hut het'. Maar er moet op zich toch redelijk goed geluid uit te persen zijn.

Een sub op één uitgang aansluiten en het ander kanaal laten 'zweven' is een erg slecht plan. Als je een goede versterker hebt blaas je namelijk 1 kanaal op omdat deze een oneindige versterking veroorzaakt.

Je vertelde dat je hoge tonen hoorde door de sub. Dit mag niet. je zult hem open moeten maken om te kijken of er een filter in zit; zit deze erin dan is hij waarschijnlijk defect. Anders zul je er 1 in moeten zetten. Eigenlijk zou dit niet hoeven; als je hem op de sub-uitgang van je versterker zet. Deze filtert namelijk de hoge tonen eruit.

Dan zou ik als ik jou was een oude versterker op de kop tikken die de line-out voor de sub kan versterken. Als je handig bent kun je ook zelf een 100Watt RMS amp bouwen, bijvoorbeeld deze: http://www.lh-electric.4t.com/bin/Ic100W.gif
Op dezelfde site staan ook andere amps van 230 watt RMS. Eventueel zou je die 100Watt kunnen bi-ampen zodat je 200 krijgt... al denk ik dat 100 watt meer dan zat is.
Het verschil tussen een sub-amp en een gewone is dat je fase-verdraaiing kunt toepassen en het frequentie bereik in kunt stellen.

Ik vraag mij alleen af of een sub-amp van 90 euro het wel waard is.
Als laatste zou ik je aanraden om die center speaker te vervangen door een 'echte' met 2 of 4 speakers. Zeker als je veel naar stemmen luisterd is een center erg belangrijk omdat alle hoge tonen hier uit moeten komen.

Succes :) !

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2003 17:39 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 April 2003 @ 17:37:Een sub op één uitgang aansluiten en het ander kanaal laten 'zweven' is een erg slecht plan. Als je een goede versterker hebt blaas je namelijk 1 kanaal op omdat deze een oneindige versterking veroorzaakt.
Dan zet je de balance toch helemaal naar de kant die je gebruikt ;)

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Jongens kijk eens naar het plaatje, het is gewoon een 6e orde bandpass kast, in theorie heb je daar helemaal geen filter voor nodig. Helaas in de praktijk vaak wel, en ik neem aan dat in die mivoc subamp gewoon een actief filtertje zit Indoubt?

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• arjandijk162
Verwijderd schreef op 10 April 2003 @ 17:37:
Tsja, JBL is nou niet echt het 'je van hut het'. Maar er moet op zich toch redelijk goed geluid uit te persen zijn.
[/qoute]
mag ik hieruit concluderen dat het geen miskoop is?
[...]
is dit een oplossing?
[...]
[qoute]
Je vertelde dat je hoge tonen hoorde door de sub. Dit mag niet. je zult hem open moeten maken om te kijken of er een filter in zit; zit deze erin dan is hij waarschijnlijk defect. Anders zul je er 1 in moeten zetten. Eigenlijk zou dit niet hoeven; als je hem op de sub-uitgang van je versterker zet. Deze filtert namelijk de hoge tonen eruit.
[/qoute]
als ik nou een toongenerator op mn pc zet en dan een hoge toon uitzend, kan ik daarmee controleren of het filter goed werkt?

[qoute]
Dan zou ik als ik jou was een oude versterker op de kop tikken die de line-out voor de sub kan versterken. Als je handig bent kun je ook zelf een 100Watt RMS amp bouwen, bijvoorbeeld deze: http://www.lh-electric.4t.com/bin/Ic100W.gif
Op dezelfde site staan ook andere amps van 230 watt RMS. Eventueel zou je die 100Watt kunnen bi-ampen zodat je 200 krijgt... al denk ik dat 100 watt meer dan zat is.
Het verschil tussen een sub-amp en een gewone is dat je fase-verdraaiing kunt toepassen en het frequentie bereik in kunt stellen.
kan wel solderen maar als de schakeling niet zou werken zou ik er niet uit kunnen halen waar het aan ligt. Wat zijn de bouwkosten van deze schakeling ongeveer?
Als laatste zou ik je aanraden om die center speaker te vervangen door een 'echte' met 2 of 4 speakers. Zeker als je veel naar stemmen luisterd is een center erg belangrijk omdat alle hoge tonen hier uit moeten komen.
Succes :) !
ik heb niet heel veel zin om meer dan 100 euro aan een center uit ye geven, misschien dat ik een keer zelf iets kan bouwen, wat bedoel je trouwens met 4 speakers? 4 dezelfde woofers? of 2 woofers en 2 tweeters?

Verwijderd

arjandijk schreef op 10 April 2003 @ 19:14:
[...]

kan wel solderen maar als de schakeling niet zou werken zou ik er niet uit kunnen halen waar het aan ligt. Wat zijn de bouwkosten van deze schakeling ongeveer?

[...]

ik heb niet heel veel zin om meer dan 100 euro aan een center uit ye geven, misschien dat ik een keer zelf iets kan bouwen, wat bedoel je trouwens met 4 speakers? 4 dezelfde woofers? of 2 woofers en 2 tweeters?
Ik denk dat je met een 2dehands versterkertje goedkoper uit bent dan met de schakeling hierboven...

4 speakers bedoel ik de drivers. Meestal heeft een center 1 kast waar 2 drivers inzitten, en soms zitten er nog 2 tweeters bij in.

• arjandijk162
maar jij zegt dus dat woofers belangrijker zijn in een center dan tweeters?

Verwijderd

arjandijk schreef op 10 April 2003 @ 19:30:
maar jij zegt dus dat woofers belangrijker zijn in een center dan tweeters?
Nee, woofers zijn totaal onbelangrijk in een center... daar zorgen de 2 front-speakers voor.

Je hebt 4 typen drivers (met globaal het bereik):

- tweeter (> 15000)
- mid-range (200 - 15000 Hz)
- woofers (18 - 200 Hz)
- Tactile Transducers (< 18 Hz)

Een center speaker moet in ieder geval 2 mid-range drivers hebben, en af en toe hebben ze ook 2 tweeters.

De 2 gewone speakers aan de voorkant moeten vooral mid-range en hoge tonen kunnen produceren. Hoge tonen zijn belangrijk omdat deze de 'plaatsing' van het geluid weergeven.

Een subwoofer moet je echt voor de lage tonen gebruiken, het maakt niet uit waar je deze neerzet omdat een mens niet kan horen waar lage tonen vandaan komen.

Verwijderd

[b]
Een sub op één uitgang aansluiten en het ander kanaal laten 'zweven' is een erg slecht plan. Als je een goede versterker hebt blaas je namelijk 1 kanaal op omdat deze een oneindige versterking veroorzaakt.
Lol, oneindige versterking, je moet niet alleen theori vakken volgen, maar ook praktijk vakken bij electronica, die zeggen namelijk dat "oneinig"iets niet bestaat, en er altijd inwendige weerstand is ;-). Het werkt perfect, en zoals iemand al zij, gewoon belans naar 1 kant gooien. Het is idd geen mooie oplossing, maar ik heb nou ff geen geld voor nieuwe speakers met LFE subwoofer dus...

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-08 21:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Wekkel schreef op 10 april 2003 @ 10:54:
Waar kan je die Mivoc module krijgen? :9
Heb ik de link niet al gegeven?

Je hebt twee mogelijkheden:
www.Speakertrade.de of com of mivoc.com etc

Bij de eerder genoemde link in het artikel DIY surround speakerset, dat is de link naar "klingtgut" oid. Deze tweede is waarschijnlijk goedkoper

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Hmm, uit Duitsland halen dus. Dat vind ik maar een vage weg, liever haal ik het gewoon in Nederland. Dan maar de Conrad module sparen :)

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
maar mono aangesloten werktie prima via de surround uitgang, maakt dit nog wat uit?
Zeer zeker, je krijgt waarschijnlijk maar de helft van het volume. :)

Ik heb zo'n soort subwoofer eens opengeschroefd en het bleek dat de speaker erin 2 spoelen ipv 1 spoel had. De bassen van links en rechts gaan elk op een spoel waardoor je 2x zoveel volume krijgt als de basstoon gelijk is.
Nu heb je er maar 1 kanaal op staan dus krijg je maximaal de helft van het volume eruit.

Senile! Senile Oekaki

Pagina: 1