Toon posts:

Probleem met partition manager

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!

Ik wil redhat linux 9.0 installeren, maar blijkelijk is er wat mis met mijn partitie-structuur. Telkens als redhat mijn partities wil detecteren, geeft hij 1 of andere error ivm. de partition table weer, die corrupt blijkt te zijn. Op 2 partities (ext3) staat op dit moment redhat 8.0, dus ik denk dat er wat mis is met die partities.

Nu wou ik, in windows via powerquest partition manager, mijn 2 linux partities wissen (ik wil toch een fresh install), maar telkens als ik het programma omzet, krijg ik volgende foutmelding:
Afbeeldingslocatie: http://www.clueless.be/Pics/pq.jpg
Er moet dus echt wel iets mis zijn met mijn partitie-indeling. Maar hoe kan ik dat nu fixen? Iemand een idee? Misschien een andere (liefst gratis) partition programmatje proberen?

ps: alle partities wissen, en vanaf 0 beginnen, is echt geen optie :(

dank!

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

gebruik je pqm vanaf een bootflop? nee, probeer het eens.
en wat voor antwoord geeft powerquest zelf op je probleem?
volgens mij support pqm7 geen extfs3, probeer pqm8 eens

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Verwijderd

Topicstarter
PipoDeClown schreef op 10 April 2003 @ 01:39:
gebruik je pqm vanaf een bootflop? nee, probeer het eens.
Zal ik proberen!
en wat voor antwoord geeft powerquest zelf op je probleem?
Ik heb hen nog een vraag gestuurd.
volgens mij support pqm7 geen extfs3, probeer pqm8 eens
Volgens mij wel, maar ik kan me natuurlijk vergissen. Speciaal hiervoor pqm8 aanschaffen, zou te kostelijk zijn denk ik! ;)

Geen andere manier mogelijk?

EDIT: Volgens http://www.gtcdrom.com/PartitionMagic-7.0.html ondersteunt de 7.0 versie wel ext3-partities!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2003 03:02 ]

• Rambo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2024
pqm7 ondersteunt inderdaad geen extfs3. Ik heb dat probleem ook gehad.
Je moet dus een ander partitieprogramma gebruiken, misschien die op de CD staat bij de install :?

niet te laat gaan slapen he

[ Voor 3% gewijzigd door Rambo op 10-04-2003 03:16 ]

Verwijderd

Als ik jou was zou ik de partioner van WINDOWSXP setup draaien. Klinkt misschien stom maar ik heb het zelfde probleem gehad. Wat ook nog een optie is of wat je na het deleten en formateren van je partities kunt doen is: fdisk /mbr

Met dit commando renew je je Master Boot Record. Je krijgt overigens geen melding na het invoeren van dit commando, dus het lijkt net of het niets gedaan heeft maar dat is dan wel zo :?

Even samengevat, eerst proberen fdisk /mbr, heeft dit geen resultaat dan draai je de setup van windows XP, deze vraagt tijdens de setup ook of je je schrijven wil partitioneren.

Tip voor de volgende keer, als je windows en linux op 1 bak wil draaien raad ik aan om eerst windows en dan linux te installeren.

Verwijderd

Topicstarter
M0rpheus schreef op 10 april 2003 @ 03:16:
pqm7 ondersteunt inderdaad geen extfs3. Ik heb dat probleem ook gehad.
Je moet dus een ander partitieprogramma gebruiken, misschien die op de CD staat bij de install :?

niet te laat gaan slapen he
Ok, dan geven de links dus foute informatie, over het wel ondersteunen van ext3 :)

Zoals gezegd, disk druid (ofzo) geeft een error bij het installeren van redhat. Daarmee kan het dus niet!

nee hoor :)
Verwijderd schreef op 10 April 2003 @ 08:59:
Als ik jou was zou ik de partioner van WINDOWSXP setup draaien. Klinkt misschien stom maar ik heb het zelfde probleem gehad. Wat ook nog een optie is of wat je na het deleten en formateren van je partities kunt doen is: fdisk /mbr

Met dit commando renew je je Master Boot Record. Je krijgt overigens geen melding na het invoeren van dit commando, dus het lijkt net of het niets gedaan heeft maar dat is dan wel zo :?

Even samengevat, eerst proberen fdisk /mbr, heeft dit geen resultaat dan draai je de setup van windows XP, deze vraagt tijdens de setup ook of je je schrijven wil partitioneren.
Ok! Ik ga deze 2 handelingen eens proberen; aan de partition manager van windows xp heb ik totaal niet gedacht ;)
Tip voor de volgende keer, als je windows en linux op 1 bak wil draaien raad ik aan om eerst windows en dan linux te installeren.
Ok, ik zal eraan denken, maar waarom eigenlijk? Omv. het feit dat windows lilo/grub gaat overschrijven?

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2003 14:29 ]

Verwijderd

Omdat als je linux als primary OS gaat draaien deze lekker in je MBR gaat zitten. Hier willen (ook in jou geval denk ik) PQ magic en al die anderen hun nek nog wel eens over breken. Laat me svp weten of het wel of niet gelukt is.

Succes ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 april 2003 @ 16:27:
Omdat als je linux als primary OS gaat draaien deze lekker in je MBR gaat zitten. Hier willen (ook in jou geval denk ik) PQ magic en al die anderen hun nek nog wel eens over breken. Laat me svp weten of het wel of niet gelukt is.

Succes ;)
fdisk /mbr is niet gelukt. Partition magic 7 blijft dezelfde error geven (en mijn grub is weg, maar dat is niet erg).

Windows XP setup cd's ben ik al een uur naar op zoek, kan ze niet meer vinden ;)

In linux, als ik redhat 9.0 installeert, geeft hij een error in de aarde van '/dev/hda heeft geen partitie table, wij moeten deze aanmaken, maar dan zal alle data verloren gaan.' Dat wil ik natuurlijk niet ;)

Mijn partitie structuur is zo trouwens:

ROOT
----> NTFS: win xp
----> EXT3: / (linux)
----> EXT3: /home (linux)
----> EXTENDED
-------> FAT32: downloads enzo

Niets mis mee hoop ik?

Dankje!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2003 16:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Update: heb Pmagic 8.0 kunnen lenen van een vriend, ik krijg dezelfde error als bij 7.0.

Nu weet ik het ook niet meer :'(

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

Maak recovery floppen van PQmagic, start daarvan op. Wellicht dat ie dan de drives anders bekijkt, er is immers geen OS geladen dan.

Dit soort progs vanuit windows draaien, is (bijna) vragen om problemen :+

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

Verwijderd

Topicstarter
MaikelG schreef op 10 april 2003 @ 17:39:
Maak recovery floppen van PQmagic, start daarvan op. Wellicht dat ie dan de drives anders bekijkt, er is immers geen OS geladen dan.

Dit soort progs vanuit windows draaien, is (bijna) vragen om problemen :+
Ok ik zal dat proberen! Ik hou je op de hoogte.

Verwijderd

Veel succes

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:21
Hoef je niet te postten hoor. De TS weet wel dat we hem steunen met het oplossen van het probleem. Lees trouwens de FAQ eens.. Zulk soort posts worden als off-topic beschouwd. :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 April 2003 @ 17:56:
[...]

Ok ik zal dat proberen! Ik hou je op de hoogte.
Done, zelfde resultaat: partition table error #110 found. :(
dankje!
FairFox schreef op 10 april 2003 @ 18:06:
Hoef je niet te postten hoor. De TS weet wel dat we hem steunen met het oplossen van het probleem. Lees trouwens de FAQ eens.. Zulk soort posts worden als off-topic beschouwd. :)
Precies of jij nu wel wat bijdraagt aan het topic :?

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2003 18:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
foutje, dubbelpost

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2003 18:12 ]

Verwijderd

heb je een win98 bootflop bij de hand?
(indien niet: www.bootdisk.com)
google ff op: delpart.exe zet het mee op je bootflop (als je van bootdisk.com gdld hebt, moet je eerst nutteloze files verwijderen van je bootflop, anders geen plaats (bv scanreg enz hoeft nu niet per se op die bootflop te staan, Xcopy enz ook niet...

start op mbhv de bootflop
eens je aan een prompt bent: a:\delpart
na een moment gaat een venstertje open (onder DOS welteverstaan) en je kan partities deleten zoveel je wil (let wel dat je de juist delete...
na het afsluiten van dit prog, kan je mbhv fdisk opnieuw je partities aanmaken (maar je bent beter af denk ik als je je nieuwe partities maakt tijdens de RH9.0 installl :)
suc6

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2003 18:22 ]

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:21
Verwijderd schreef op 10 April 2003 @ 18:11:
Precies of jij nu wel wat bijdraagt aan het topic :?
Nee.. dat niet. Maar ik hoop te voorkomen dat hij dit overal gaat doen. Kheb dus liever even vertellen dan dat hij 20 posts loopt succes te wensen.

Maar goed back on-topic!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 April 2003 @ 18:20:
heb je een win98 bootflop bij de hand?
(indien niet: www.bootdisk.com)
google ff op: delpart.exe zet het mee op je bootflop (als je van bootdisk.com gdld hebt, moet je eerst nutteloze files verwijderen van je bootflop, anders geen plaats (bv scanreg enz hoeft nu niet per se op die bootflop te staan, Xcopy enz ook niet...

start op mbhv de bootflop
eens je aan een prompt bent: a:\delpart
na een moment gaat een venstertje open (onder DOS welteverstaan) en je kan partities deleten zoveel je wil (let wel dat je de juist delete...
na het afsluiten van dit prog, kan je mbhv fdisk opnieuw je partities aanmaken (maar je bent beter af denk ik als je je nieuwe partities maakt tijdens de RH9.0 installl :)
suc6
Ben je zeker dat je de hele thread goed gelezen hebt? En delpart.exe, kan dat elke partitie zien, of alleen NTFS/FAT toestanden?

EDIT: heb ff delpart.exe via windows gerund, hij zegt: no disks found. Volgens mij kan dat zoiezo geen ext3-partities zien, laat staan verwijderen. (http://www.russelltexas.com/delpart.htm)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2003 18:52 ]

Verwijderd

Ik krijg ook foutmelding 117, en als ik Partitioninfo doe van Partition Magic krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://217.19.20.41/seakle/stuff/foutmelding.jpg

Ik gebruik Partition Magic 8.0

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2003 19:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 April 2003 @ 19:05:
Ik krijg ook foutmelding 117, en als ik Partitioninfo doe van Partition Magic krijg ik dit:
[afbeelding]

Ik gebruik Partition Magic 8.0
Ja, kan best zijn.

Verwijderd

Ik weet niet of je toevallig nog een schijf heb liggen, ik zou sowieso eerst een back-up maken van de schijf die zo loopt te klooien. Als je een back-up hebt gemaakt zou ik deze over de nieuwe schijf heen gooien, je hebt natuurlijk kans dat het in de schijf zelf zit. Mocht dit niet werken dan zal ik er alles aan doen om toch die winXP cd ergens vandaan te trekken, ik had precies hetzelfde en winXP ging er goed overheen. Succes!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 April 2003 @ 09:21:
Ik weet niet of je toevallig nog een schijf heb liggen, ik zou sowieso eerst een back-up maken van de schijf die zo loopt te klooien. Als je een back-up hebt gemaakt zou ik deze over de nieuwe schijf heen gooien, je hebt natuurlijk kans dat het in de schijf zelf zit. Mocht dit niet werken dan zal ik er alles aan doen om toch die winXP cd ergens vandaan te trekken, ik had precies hetzelfde en winXP ging er goed overheen. Succes!
Windows herkent ook geen fouten, maar als ik een nieuwe partitie aan wil maken voor linux dan geeft ie een fout bij het uitvoeren.
Dit ligt dus waarschijnlijk hieraan, maar kweet dus niet hoe ik het kan verbeteren.
Pagina: 1