Model Raketbouw wel of niet toestaan in nederland?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.049 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
N.A.V. deze thread
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/169872,
mijn eigen plannen om een raket de ruimte in te schieten en de steeds aggressievere methoden van terroristen wilde ik jullie mening horen over het bouwen van model raketten(al dan niet geleid) in nederland.

Moet dat zomaar kunnen? De raket motoren die in nl verkrijgbaar zijn hebben weining power maar toch voldoende om een raket(evt. met explosief) over enkele 100'en meters te verplaatsen. Als je dan ook nog besturing toevoegt kun je in theorie "Bagdadje"spelen. Zo zou je dus doelen kunnen raken van grote afstand zonder dat iemand je ziet.

Is dit een mogelijke bedreiging voor de nederlandse samenleving?
Wat vinden jullie hiervan? Als schooljongens en studenten al bestuurbare raketjes maken en al speculeren over het toevoegen van explosieven, waar moet de gemiddelde terrorist dan wel niet toe instaat zijn?

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

ach een mogelijke bedreiging voor de Nederlandse samenleving vind ik wel wat overdreven je moet, lijkt mij, echt wel een beetje verstand van dit soort zaken hebben voordat je echt structureel schade kunt aanbrengen met dit soort zaken.

Ik denk dat er voor de echte terroristen 'betere' methodieken te bedenken zijn die minder tijd en minder geld kosten.

• slm
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-11-2023

slm

Je kan ook een compact explosief aan een Radiografisch bestuurbaar vliegtuigje plakken en daarmee over een behoorlijke afstand behoorlijk wat schade toebrengen. Ga je dan al dit soort vliegtuigjes in de ban zetten? Ik kan me overigens wel indenken dat het lanceren van een raket of raket-achtig projectiel verboden is of verboden wordt en zal daar niet al te veel tranen om laten moet ik zeggen.

To study and not think is a waste. To think and not study is dangerous.

• Rey Nemaattori
Er zijn al wel regels opgesteld over de hoogste, massa en hoek van modelraketten, maar die zijn al 10-tallen jaren oud :S

• zeikstraal
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-12-2025
Ik weet in ieder geval dat je in de VS geen geleide raketten mag maken. Maar nederland....

Quidquid id est, timeo puellas, et oscula dantes

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Je kan ook een compact explosief ergens neer leggen, weg lopen en het dan tot ontploffing brengen. Het lijkt me dat het veel nuttiger is om explosieven te verbieden dan 'raketten'.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• zeikstraal
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-12-2025
Lord Daemon schreef op 10 april 2003 @ 00:59:
Je kan ook een compact explosief ergens neer leggen, weg lopen en het dan tot ontploffing brengen. Het lijkt me dat het veel nuttiger is om explosieven te verbieden dan 'raketten'.
Volgens mij zijn die dan ook verboden. (als was het maar omdat je huis en buurt ook de lucht in kan gaan)
Maar de ingredienten zijn wel te halen bij de drogist en het tuincentrum.

Quidquid id est, timeo puellas, et oscula dantes

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Natuurlijk zijn die verboden, dat was nu juist mijn punt. :)

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Rey Nemaattori
Lord Daemon schreef op 10 April 2003 @ 00:59:
Explosieven zijn idd verboden, maar als je bij een modelraketje "een kurk in de nozzle duwt" heb je al een staafbom, bij wijze van spreken dan. En die motortje kun je overal kopen

Bovendien als je doel bijv. de VS ambassade is , moet je verdomd ver kommen gooien met je explosief, of zo goed moeten kunnen sluipen, dat je bij het gebouw bent voordat ze je door hebben. De beveiliging is daar atm maximaal, daar komt zelf geen special force gastje doorheen, tenzij je San Fisher heet :P

Als je je explosief aan een modelvliegtuigje bindt, vliegt die veels te langzaam en wordt al snel gedetecteerd. Een raketje gaat soms wel 100'em km/h, als je hem ziet of hoort dat issie eral zeg maar. En je kunt het bijv. Bij vanuit het bos of je auto lanceren zodat niet echteen goede trace heeft waar ie nu vandaan kwam...

Uiteraard is de kans dat een terrorist zoiets overweegt klein en de pakkans toch nog redelijk groot(nederland is druk, d'r is altijd wel iem. in de buurt). Maar terroristen hebben inmiddels al wel bewezen toch al niet goed snik te zijn

• zerok
  • Laatst online: 11-01 19:48

zerok

geen

In hoevere is het nu al legaal om een raket te maken en af te schieten? Als je alleen mag afschieten vanaf een special terrein dan zie ik niet zo'n probleem en anders moeten ze zo'n regel maken
ik denk namelijk niet dat je modelraketen kan verbieden. veel meer dan de motor vebieden lukt niet omdat alles gewoon bij de gamma te shoppen is.

"never argue with idiots they drag you down to their level and beat you with experience" dilbert

• Rey Nemaattori
Pfff je moet geloof een veld hebben dan minimaal X-km van vliegvelden en luchtvaart routes afligt, ook mag het niet in of nabij de bebwoude kom.

• venomous
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-01 01:42
http://www.luchtvaartbeleid.nl/

ff mailen naar min van verkeer en waterstaat weet je het zeker.

Specs

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:19

Indoubt

Always be indoubt until sure

Lijkt me niet zo'n groot risico hoor die raketten. Nederland is trouwens houder van verschillende records op het gebied van amateur raketten. Gaat er zelfs vrij professioneel aan toe. Volgens mij zijn er plannen om over niet al te lang de eerste amateur raket de ruimte in te schieten (yep, wij nederlanders hebben latente talenten)

Voor terrorisme zijn er zoveel makelijkere oplossingen dat raketten daar geen echte bijdrage aan leveren. De Oklahoma bom was gewoon een vrachtwagentje met kunstmest en brandstof. het effect wat je met een raket kunt bereiken steekt daar schril tegenaf hoor.

Zo kunnen we alles wel verbieden, want je kiunt met huis tuin en keukenspul veel gemakkelijker veel meer schade toebrengen.

Nothing is good or bad unless WE make it either of both

• Rey Nemaattori
Indoubt schreef op 11 April 2003 @ 15:09:
Nothing is good or bad unless WE make it either of both
True True

Verwijderd

Als je eenmaal zo ver bent dat je zelf een raket wilt bouwen om die als wapen te gebruiken,
laat je je dan nog tegenhouden door een verbod op de bouw van model raketten?

• Rey Nemaattori
Da's een goed punt. Er is een verbod op vuurwapens, als dat verbod er niet zou zijn ozu onze samenleving veel grimmiger zijn dan die nu is(soort VS). Het zou de echt fanatiekelingen neit tegen houden, maar de drempel ligt wel veel hoger.

Verwijderd

Ik heb in het verleden nog wel eens van die raketten afgeschoten. De wet zegt het volgende:

- Een modelbouwraket valt onder de wet op modelbouwvliegtuigen. Dat houdt in dat je niet hoger dan 300 meter mag komen en niet in de aanvliegroutes van vliegvelden mag gaan zitten klooien (DUH!). Verder mag je niet in de bebouwde kom lanceren en zijn er bovengrenzen aan de kracht van de raket.

LET OP! Sommige gemeenten zien deze raketjes als vuurwerk! Vraag dus een ontheffing aan!

Wat betreft het potentieel voor terreur: een Estes klasse C-modelbouwmotor levert (meen ik) zo'n 30 newton. Da's NET genoeg om een raket van zo'n 100 gram de lucht in te krijgen. Vergelijk dat eens met een Hellfire raket. Die heeft een stuwkracht van zo'n 600 pond nodig alleen al om de koppeling met de gondel los te laten schieten! Je zou on-line een 3000-newton raketmotor kunnen bestellen maar deze zijn in Nederland verboden. Door de grote hoeveelheid kruit vallen ze onder de wet wapens en munitie.

edit: Toen ik 19 was heb ik met een vriend een ontwerp gemaakt voor een twee-traps raket op basis van (per trap) meerdere Estes klasse-F motoren. Dat ding had een bereik van 2000 meter (verticaal) met een nuttige lading van 1200 gram ANFO moeten hebben. Toen we de neuskegel en vinnen klaar hadden hebben we besloten er niet mee door te gaan (erg groot risico op ongelijke ontsteking) en de boel vernietigd.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2003 14:34 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 April 2003 @ 00:38:
ach een mogelijke bedreiging voor de Nederlandse samenleving vind ik wel wat overdreven je moet, lijkt mij, echt wel een beetje verstand van dit soort zaken hebben voordat je echt structureel schade kunt aanbrengen met dit soort zaken.

Ik denk dat er voor de echte terroristen 'betere' methodieken te bedenken zijn die minder tijd en minder geld kosten.
Voor Profielwerkstuk zijn er vorig jaar 2 jongens bij mij op school bezig geweest om zo'n ding te maken, het is echt niet zo veel werk. Als je er de tijd voor neemt is het niet zo moejlijk om uit te bereiden. Elke boerenl*l kan het.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 April 2003 @ 14:48:
[...]

Voor Profielwerkstuk zijn er vorig jaar 2 jongens bij mij op school bezig geweest om zo'n ding te maken, het is echt niet zo veel werk. Als je er de tijd voor neemt is het niet zo moejlijk om uit te bereiden. Elke boerenl*l kan het.
... Er is wel degelijk een verschil tussen een 120-grams, ongeleide ESTES-raket met een CEP van 100 meter (horizontaal afgevuurd) en een 32-kilo wegende, draadgeleide TOW-raket met een holle lading van 5 kilo.... :)

Met die raketmotortjes die je in Nederland kunt kopen kun je alleen raketjes van papier, karton en plastic omhoog krijgen. Een springlading is gewoonweg te zwaar.

• Rey Nemaattori
Ik bedoelde ook niet dat je met standaard estes motoren een projectiel afschiet. Ik had op internet een handleiding gevonden voor een KNO3/Sacharose of een buskruit mengsel. Gemaakt uit pvc en die leverde een kracht van 50lbs, hetgeen overeen komt met 22kg of 215 newton. Daarmee kun je al aardig wat raket afschieten.

http://members.aol.com/sspacepyro/PVCRM/buildyown.html

Verwijderd

Als je zelf raketmotoren maakt ben je per definitie strafbaar. Maar goed, zelfs als je een sterkere motor kunt bouwen blijf je problemen houden met de accuratesse.
Pagina: 1