Toon posts:

[winxp] geheugen voor dos tool

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraagje:
Ik maak gebruik van een DOS programma dat ik draai onder Win98. Dit programma maakt gebruik van een stuk extended memory. Onder Win98 heeft het programma 64Mbyte tot zijn beschikking.

Als ik dit programma draai onder WinXP heeft het slechts 16Mbyte tot zijn beschikking . . . Ik heb al van alles geprobeerd (via de properties van de DOS-box, memory settings e.d.) maar het lukt niet om meer vrij geheugen te krijgen. Dat stuk extra geheugen heb ik echt nodig, anders kan het programma niet werken . . .

Weet iemand of het mogelijk is om op de een of andere manier toch meer vrij geheugen te krijgen dan die 16MByte? (Dus via een dosbox).

Ik hoop het wel, dan kan ik eindelijk werken onder XP . . .

Verwijderd

XP maakt geen gebruik meer van DOS

• _BladE2k_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-08 14:37
Wat je wel kan doen/proberen is het programmaatje Dosbox. Ook al werken niet alle programma's er mee, je kan allicht het ff testen. In de conf. file kan je in elk geval de hoeveelheid extended/expanded mem. instellen.

http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=52551

Daar ken je em downloaden...

[ Voor 15% gewijzigd door _BladE2k_ op 09-04-2003 22:33 ]

Een standaard GoTter ;)

• Buzzman
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
titel fixed. Zie ook de policy

Verwijderd

Topicstarter
_BladE2k_ schreef op 09 April 2003 @ 22:32:
Wat je wel kan doen/proberen is het programmaatje Dosbox. Ook al werken niet alle programma's er mee, je kan allicht het ff testen. In de conf. file kan je in elk geval de hoeveelheid extended/expanded mem. instellen.
Thanx voor de tip.
Ik heb m geprobeerd, maar verder dan 11,2 MByte vrij geheugen onder de DOS-box kom ik niet.

Iemand anders nog een tip :?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2003 23:09 ]

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Uhm, eigenschappen aanpassen van de executable ? kun je extended memmory aanpassen. Of anders de compatibiliteits (wat een woord he) optie van Windows XP proberen maybe ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 April 2003 @ 21:23:
Weet iemand of het mogelijk is om op de een of andere manier toch meer vrij geheugen te krijgen dan die 16MByte? (Dus via een dosbox).
maak een snelkoppeling naar windows\system32\command.com
Kies daarna eigenschappen van de snelkoppeling tabblad memory en
zet ems of/en xms (wat heb je nodig) op 65000, dus zelf invullen en niet via het dropdownlistje

Geeft:

Microsoft(R) Windows DOS
(C)Copyright Microsoft Corp 1990-2001.
C:\WINDOWS\SYSTEM32>mem

655360 bytes total conventional memory
655360 bytes available to MS-DOS
567520 largest executable program size

33554432 bytes total EMS memory
33554432 bytes free EMS memory

33005568 bytes total contiguous extended memory
0 bytes available contiguous extended memory
66411520 bytes available XMS memory
MS-DOS resident in High Memory Area

C:\WINDOWS\SYSTEM32>ver
Microsoft Windows XP [Version 5.1.2600]

Beetje rommelen voor je eigen instellingen

Verwijderd

Het is misschien niet helemaal wat je bedoelt en het programma is er niet specifiek voor ontworpen maar bij mij wilde dit nog wel eens werken.

VDMSound. Kun je hier downloaden. Het is van origine een programma waarmee je je geluidskaart kan laten werken onder winXP (voor DOS spellen dan).

Ik heb zelf echter ook gemerkt dat ik als ik een programma draai met VDMS ik geen last heb van het "niet genoeg conventioneel geheugen. laad Himem.sys geblaat" :)

Verwijderd

da's niet het probleem neem ik aan. XMS-geheugen is het probleem.
Kijk eens of de pc-emulator BOCHS uitkomst biedt. Deze is gratis.
VMware en VirtualPC kosten flink wat euro's.

Verwijderd

www.bootdisk.com

Welk Dos programma gebruikt er zoveel XMS geheugen ?

Ref:
- http://heliso.tripod.com/dosapis/emmxms/emmxms.htm

Verwijderd

Topicstarter
Helaas ik alle bovenstaande oplossing geprobeerd, maar helaas. Bij de oplossing met de command.com heb ik via het commando mem inderdaad 65Mbyte vrij, maar als ik dan het programma start heeft ie toch maar 15Mb vrij geheugem :(
Pagina: 1