Web Server nodig, wat voor configuratie ?

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-08 17:57
wij willen binnenkort een server gaan co-locaten bij een host-provider. (widexs een beetje goed qua service/betrouwbaarheid? iemand nog alternatieven?)

nou zijn we nog aan het twijfelen over de configuratie en het OS wat er op moet komen.

config zoals wij in gedachten hadden:
Intel P3 800
ASUS P3V-4X
9.1 Gb Q-Atlas(U2W)
SCSI AHA-2940 (U2W)
19" Rack 4U
PCI 4MB VID.card
128Mb 133Mhz Dimm
10/100 3com NIC

nou vraag ik me af. hebben we die SCSI schijf wel nodig ? (we zijn voorlopig nog niet van plan met grote Dbases te werken, dus IDE moet toch ook wel kunnen ??)

En zijn er al mensen die ervaring hebben met de AMD Thunderbird als server-cpu ? is dat een beetje stabiel ?

Ook zou ik graag wat alternatieven horen voor betere moederborden ? supermicro ofzo beter ? die asus lijkt me nou niet direct een geweldig serverbord...

als laatste het os. we willen graag FreeBSD of openBSD gaan draaien.. (omdat men hier roept dat die zo veilig en betrouwbaar zijn.) maar waarom niet gewoon bijvoorbeeld SUSE linux ?

nou. als er mensen zijn die ervaring hebben met webservers en/of colocate.. plz vertel !

Have a wheelie good weekend!

Verwijderd

Tweakers.net zelf gaat binnenkort upgraden naar database server: dual p3 733/866/933 (weet nie psies) met serverworks mobo en 1,5GB ram. En webserver wordt 3x AMD 1ghz met 512MB.

Dus AMD is daar redelijk stabiel genoeg voor, om die als server te gebruiken, maarjah er draaien er daar 3 dalijk en jij maar 1. Ik zou zelf kiezen voor een (dual) p3 op een serverworks mobo, zit ook gelijk je scsi, vga ed. onboard. Zijn erg stabiel. Ik zou ook kiezen voor iets meer ram 256MB kost nu toch vrij weinig. Met de rest kan ik je vdrs niet helpen, zonder te weten wat er precies gaat gebeuren hoeveel load, blablabla.

Pepernoot :)

Afbeeldingslocatie: http://www.guardian-forces.nl.com/pepernoot.gif

*edit*
tweakers draait nu zoals je maybe wel weet, ook op AMD procs :)

• FragDaddy
mh. jah. ik wil toch eigenlijk wel een P3 hebben. (serverworks dualbord zodat je later uit kunt breiden naar 2 cpu's ?)

qua load verwacht ik in het begin nog niet zo veel, maar dat zou best eens snel kunnen gaan toenemen als er wat databases bijkomen :)

Verwijderd

Als je er ook DB op gaat gooien PHP/SQL, enz. Dan zou ik idd voor een dual P3 gaan, genoeg geheugen, kan je later uitbreiden. Zou starten met 512MB, is nu toch redelijk goedkoop. En dan zit je wel vast aan SCSI, wegens lage access/seektimes, lage CPU load en andere bijkomende voordelen. Denk aan een 10K schijfje Seagate, oid. Dit alles op een serverworks bordje, met meeste zooi onboard, wat dan toch de prijs redelijk houd. Losse SCSI-RAID-controllers ed. die ze bij tweakers gaan gebruiken, zijn dus schaars en erg prijzig.

En nu doen we er een chocoladeletter bij :)

Afbeeldingslocatie: http://www.guardian-forces.nl.com/chocoletter.gif

• FragDaddy
Leuk sint.

maar toch he.. ik kan toch beginnen met IDE en als de load hoger word upgraden naar SCSI ? scheelt wel ff 1000 piek ofzo..

enne.. waarom 512meg ? ik verwacht geen 2e tweakers.net ofzo..

Verwijderd

Hm je kan ook met 256MB beginnen natuurlijk en eventueel later upgraden geen probleem. Maar het is nu relatief goedkoop, en dalijk met de intrede van DDR weet je nooit wat er met de prijzen gaat gebeuren. Maar dat terzijde. Het SCSI verhaal, ik weet niet precies wat je van plan bent, je zegt dat het redelijk klein blijft, maar toch wel graag databases wil gaan gebruiken in de toekomst. Persoonlijk zou ik gelijk voor SCSI gaan, de kosten van een 18.2GB SCSI 10K schijf is niet extreem, rond de 1200gld, maar daar heb je ook weer 2 IBM 45GB schijven voor bijvoorbeeld. Maar kijk hoeveel ruimte je daadwerkelijk nodig heb. Meeste servers draaien op SCSI, snel, betrouwbaarm, weinig CPU load, enz.

Afbeeldingslocatie: http://www.guardian-forces.nl.com/letter.gif

*edit*
ik gaat nou lkkr slapie slapie doen :z

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:18

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Geheugen kost niks op dit moment dus daar kun je het beste zoveel mogelijk (512MB?) van in gooien, zeker als je de database op dezelfde bak gaat draaien.

Zolang de harddisk niks doet boeit het niet of hij SCSI is. Als je veel geheugen hebt dan wordt alles gecached en hoeft er dus nauwelijks van de harddisk gelezen te worden. Als er heftig naar de harddisk geschreven moet worden (erg dynamische database) dan is een snelle harddisk wel belangrijk, maar ik denk niet dat dit een probleem is voor een server die nauwelijks wordt belast.

De simpele Athlon 800 webserver van t.net trekt nu ca 6 miljoen hits en 600.000 PHP pagina's per dag. CPU power is geen issue op een server die niet onder een hoge load staat, dus je hoeft hier geen dure spullen voor te kopen. Zo'n dual SuperMicro 370DLE kost trouwens ca 1000,-. Een Tbird + bijv. MSI K7T Pro heeft een betere price/performance dan een single CPU PIII, dus zolang je niet met twee CPU's gaat werken kun je IMO beter een Athlon of Duron nemen.

• FragDaddy
mh. ok bedankt voor de tips..

dus als ik het goed begrijp kan ik beter goedkoop beginnen met een AMD Thunderbird..

en dan lekker veel geheugen kopen, maar voorlopig nog geen SCSI.. (zoals ik al zei verwacht ik geen hoge load / geen zware dBase)

k. dat is mooi.. iemand nog iets zinnigs over OS'en te melden ? :)

• FragDaddy
en die ASUS plankjes waar je zo'n thunderbird op kan schroeven ? A7V toch ?

zijn die stabiel genoeg voor server gebruik ? wat is er zo bijzonder aan die MSI-k7v dan ? of is dat maar een voorbeeldje ?

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-08 15:42
Abit KT-7??
Goeie plank en ATA-100 ondersteuning

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op mijn werk hebben we laatst meer dan 100 servertjes met de volgende config verkocht:
Abit KT7-100-RAID (werkt overigens niet met raid onder linux, maar wel als gewone controller) + 512MB ram + 20gig IDE hdd + T-Bird 1GHz + 3Com netwerkkaart (is best belangrijk dat je een goeie als 3Com neemt, want die schelen nog best wel wat in haalbare snelheid en cpu-load)
En dat alles in een 19" kast. Zoiets lijkt me vrij ideaal als server om mee te beginnen. Kan vrij zware websites aan, of veel extra taken naast webserveren...
Ohja, er zat geen videokaart in maar gewoon een simpele PCI kaart (geen agp, dan kun je al die agp opties uitdoen en scheelt je weer geheugen enzo :) )

Vergeet ook niet dat als je er bijvoorbeeld linux opdraait, dat je dan vooral apache+php+mysql/postgresql en je kernel opnieuw moet compilen voor extra performance. (dat kan ook altijd later wel als ie er al staat hoor, kan van afstand ;) )
Dit kan 5% tot zelfs 30% in performance schelen!
Hetzelfde verschil dat je ook zou krijgen met een snellere cpu en een scsi disk ofzo :-)
Zorg er dus vooral voor dat je de software goed tweakt, want dat levert nog veel meer op dan dure hardware...

[edit]
Ohja jouw config zal het ook best goed doen, maar neem dan inderdaad wel 256MB ram geheugen, dat scheelt gigantisch op je server performance tov 128MB... (ben ik zelf de hard-way achter gekomen :( )

• FragDaddy
hey ACM.. hebbie daar niet nog 1 van die servertjes staan ? (onverkocht ?)

wil hem wel van je kopen :)

Verwijderd

Tjah licht eraan wat je budget is. Ik krijg een Dual pIII 600 met een Intel l440gx* server mobo..

Die is voor lanparty vooral om games op te hosten.

• FragDaddy
ehm. tjah. dit moet een webserver worden. maar ik denk dat we simpel moeten beginnen en dan moeten upgraden als de load te hoog wordt.

dat is in de eerste instantie waarschijnlijk het meest effectieve. :)

edit:

owjah.. en als je nog es wat krijgt.. je weet waar je me kunt vinden he ? >:)

Pagina: 1